اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران تولید کننده زعفران، اسپانیا صادر کننده!


ایران با تولید سالانه بیش از 250 تن زعفران به ارزش بالغ بر 625 میلیارد تومان مقام اول تولید و تجارت این محصول در جهان را به خود اختصاص داده و زعفران ایرانی به 46 كشور دنیا صادر می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: ایران با تولید سالانه بیش از 250 تن زعفران به ارزش بالغ بر 625 میلیارد تومان مقام اول تولید و تجارت این محصول در جهان را به خود اختصاص داده و زعفران ایرانی به 46 كشور دنیا صادر می‌شود.

 بیش از 95 درصد از زعفران جهان در ایران تولید می‌شود اما ارزش افزوده این محصول نصیب کشورهایی نظیر اسپانیا (بزرگترین واردکننده زعفران ایران) می‌شود در صورتی كه بیشترین زحمت برای طلای سرخ در ایران کشیده می‌شود چرا كه برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک باید کشاورزان ساعت‌های متمادی 170 هزار دانه گل را از کلاله جدا کنند و با حساسیت بالایی خشک كنند.

به گفته منوچهری ـ دبیر شورای ملی زعفران ـ این درحالی است كه اسپانیا به عنوان عمده‌ترین واردکننده زعفران ایرانی بزرگترین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: در صورتی كه ایران زعفران را كیلویی 2000 دلار می‌فروشد اسپانیا این محصول را پس از بسته‌بندی با برند خود كیلویی 4000 تا 5000 دلار در بازارهای جهانی می‌فروشد.

طی سه ماهه امسال نیز صادرات زعفران ایران با رشد 323 درصدی به حدود 70 میلیون دلار رسید كه در این میان اسپانیا با بیش از 10 میلیون دلار صادرات، بزرگترین بازار صادراتی زعفران ایران بوده است و پس از آن چین، امارات، ایتالیا، عربستان و هند از دیگر بازارهای اصلی زعفران ایران بوده‌اند.

75 هزار هكتار مزرعه كشت زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی وجود دارد كه سال گذشته بیش از 240 تن محصول از این سطح استحصال شد و با توجه به اینكه در پی استقبال و تقاضای خرید این محصول در بازارهای جهانی هر ساله بر میزان سطح زیر كشت افزوده می‌شود پیش‌بینی می‌شود امسال تولید زعفران به بیش از 250 تن برسد.

برای تولید 250 تن زعفران 25 میلیون تن گل زعفران در فاصله‌ای كوتاه بایستی از مزارع جمع‌آوری شود و طی شرایط خاصی كلاله‌های قرمز زعفران از آن جداسازی و در نهایت با دقت خشك شوند تا كیفیت و ویژگی‌های زعفران خوب را داشته باشد.

جمع‌آوری به موقع و نقل و انتقال صحیح، بهداشت محیط و و افراد و رعایت اصول در جداسازی و خشكاندن در شرایط مناسب مواردی هستند كه در تولید محصولی سالم و با كیفیت اهمیت بسزایی دارند اما به گفته نایب رییس انجمن تولید‌كنندگان و صادر‌كنندگان زعفران خراسان جنوبی به دلیل نبود نیروی كار در روستاها گل زعفران به موقع از زمین برداشت نمی‌شود و پس از برداشت هم برای فرآوری و جداسازی كلاله گل كیلومترها از روستا به حاسیه شهرها می‌آید تا توسط نیروی كار موجود در شهرها فرآوری شود كه در ایسن شرایط نامطلوب و جابه‌جایی در مواردی تا یك سوم محصول به ضایعات تبدیل می‌شود.

علی حسینی گفت: با وجود افزایش سطح مزارع زعفران كشور میانگین برداشت این محصول یك كیلوگرم نسبت به دو دهه گذشته كاهش یافته و درحالی كه در دو دهه قبل از هر هكتار مزرعه زعفران پنج كیلوگرم محصول برداشت می‌شد اما اكنون میزان برداشت به چهار كیلوگرم افت كرده است كه در این میان آموزش و ترویج كشاورزان برای افزایش بهره‌وری بسیار ضروری است.

اما یكی از آفت‌های این محصول ارزشمند و صادراتی كشور این است كه پیاز زعفران ایرانی به كشورهای همسایه قاچاق می‌شود و افغانستان یكی از كشورهای خریدار پیاز زعفران ایران است و در تولید این محصول پیشرفت‌هایی داشته است و هرچند كه این كشور نمی‌تواند رقیب ایران باشد اما به هر حال رقبای تولید را هر چند كوچك نباید نادیده گرفت و مهم‌تر از همه اینكه پیاز زعفران ایرانی ثروت بخش كشاورزی و كشاورزان است كه جلوگیری از خروج این محصول را بر مسئولان امر ضروری می‌سازد.


ویدیو مرتبط :
آذربایجان شرقی بزرگترین تولید کننده و صادر کننده شیرینی و شکلات کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودرو در ایران گران تولید می‌شود / هزینه‌های سربار را به مصرف کننده تحمیل می‌کنید



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,خودرو سازهای

خودرو سازهای ایران محصولات خود را گران تولید می کنند و این به سبب داشتن هزینه‌های سربار و اضافی است.

مدیر عامل شرکت خودرو سازی ولوو در گفتگو با ایلنا در خصوص خودروسازی ایران گفت: شرکت‌های خودروسازی در ایران هزینه های سربار زیادی دارند و به خریداران نیز هزینه‌های اضافی تحمیل می‌کنند.

مارتین لانستد افزود: خودرو سازهای ایران محصولات خود را گران تولید می کنند و این به سبب داشتن هزینه های سربار و اضافی است.از سوی دیگر مصرف سوخت بالا در خودروهای تولیدی سبب شده هزینه‌های زیادی به خریداران تحمیل شودکه مهم‌ترین علت آن وجود سوبسید سوخت است.

وی تصریح کرد: اگر سوبسید سوخت به طور کامل هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده حذف شود خواهید دید ایده ها و تفکر های جدیدی به وجود خواهد آمد و سبب تحول در تولید و نهایتا قیمت خودرو خواهد شد.

لانستد با اشاره به فعالیت های ولوو با خودرو سازان ایرانی گفت: 98  درصد فعالیت های تولیدی و مهندسی این خودروسازی در خارج از سوئد انجام می شود و همین امر نشان می دهد که ما تا چه میزان به شرکای خارجی خودمان اعتماد داریم و آنها برای مهم و با ارزش هستند.

عضو هیئت مدیره ولوو افزود: با توجه به سابقه طولانی همکاری این شرکت با ایران طبیعی است که اکنون با توجه به لغو محدودیت‌های بین‌المللی حضور قوی تری در ایران داشته باشیم و سفر من به ایران در همین راستا است.

 

  اخباراقتصادی - ایلنا