اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران تنگه ی هرمز را مثل آب خوردن بست/کماندوهای ایران به دنبال مین گذاری در تنگه ی هرمز هستند



 

 

ایران تنگه ی هرمز را مثل آب خوردن بست/کماندوهای ایران به دنبال مین گذاری در تنگه ی هرمز هستند

 

دبکا مدعی شد: ایران با استفاده از یک حقه ی رسانه ای ثابت کرد که برای این کشور، بستن تنگه ی هرمز مانند آب خوردن است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، به نوشته ی دبکا، در صبح روز شنبه، خبرگزاری های ایران گزارش دادند که موشک های دوربرد و چندین موشک دیگر در طی مانور دریایی ایران در تنگه هرمز شلیک شده است.

قبل از شلیک موشک ها، ایران آب های ارضی خود را بست. به مدت 5 ساعت در روز شنبه، هیچ کشتی جنگی، تجاری و نفتکشی از تنگه عرمز عبور نکرد.

در عوض، در حدود ساعت 9، یک مقام ارشد نیروی دریایی ایران به نام محمود موسوی به "پرس تی وی" گفت که هیچ موشکی شلیک نشده است.

وی افزود: پرتاب موشک ها در روزهای اینده انجام می گیرد.

به نوشته ی دبکا، به مدت پنج ساعت، کشتی های تمام جهان از هشدار ایران اطاعت کردند و از تنگه ی هرمز عبور نکردند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، دبکا به نقل از منابع خود نوشت: اقدام ایران در واقعی پیامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و پایگاه های امریکا در خاک انها بود که انها نمی توانند از دست موشک های ایران فرار کنند.

این سایت همچنین ادعا کرد که کماندوهای نیروی دریایی ایران به دنبال مین گذاری در تنگه ی هرمز است.

این سایت به نقل از منابع خود ادعا کرد که طرح و برنامه ایران برای مین گذاری در تنگه ی هرمز، نیروهای ناتو و امریکا در خلیج فارس را در حالت اماده باش قرار داده است.../انتخاب


ویدیو مرتبط :
رویترز: بستن تنگه هرمز برای ایران از خوردن یک لیوان آب راحت تر است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی ایران تنگه هرمز را بست چه شد؟


فرمانده نیروی دریایی سپاه در لابلای صحبت هایش از تست سلاحی سخن گفت که پیش از این در رزمایش اول پیامبر اعظم(ص) تست شده و به روایت او «رسانه‌های دنیا اعلام کردند که هیچ سلاحی در دنیا به اندازه این موشک زیر آبی انعکاس نداشت.»

«ما در همه جا هستیم برای اینکه آمریکائی‌ها را بزنیم و در هیچ جایی نیستیم که آمریکائی‌ها بخواهند ما را بزنند.»

 اینها بخشی از اظهارات دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در یک برنامه تلویزیونی بود.

حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه در برنامه دیروز امروز وفردا کافی بود تا او درباره توانایی ایران در بستن تنگه هرمز و برخی توانایی های نظامی ایران سخن بگوید. آنجا که در لابلای صحبت هایش از تست سلاحی سخن گفت که پیش از این در رزمایش اول پیامبر اعظم(ص) تست شده و به روایت او «رسانه‌های دنیا اعلام کردند که هیچ سلاحی در دنیا به اندازه این موشک زیر آبی انعکاس نداشت.»

آن چیزی را که آمریکایی‌ها از ما می‌دانند، خیلی کمتر از آن چیزی است که نمی‌دانند

صراحت در سخنان فدوی آنجا مشخص شد که وی گفت:«مسلماً آن چیزی را که دنیا، آمریکایی‌ها و حتی مردم خودمان از ما می‌دانند، خیلی کمتر از آن چیزی است که نمی‌دانند و این دانش زمانی اتفاق می‌افتد که آمریکایی‌ها بخواهد دست به شرارت بزنند و امنیت ما و منطقه را از بین ببرند. »

فدوی در این برنامه زمان مانور نیروی دریایی سپاه پاسداران را بعد از ابلاغ در قالب رزمایش پیامبر اعظم(ص) 7 در بهمن ماه و در خلیج فارس، اعلام کرد و اظهار داشت:«مرکز ثقل عزیزان و برادران ارتش در دریای عمان بود و مرکز ثقل رزمایش سپاه در تنگه هرمز و خلیج فارس خواهد بود.»

 تجربه ایران در بستن تنگه هرمز

 تنگه هرمز و توانایی ایران برای بستن ان، یکی از سوالاتی بود که فدوی به صراحت درباره آن  سخن گفت و وقتی مجری از او سوال کرد آیا ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد یا خیر؟ او از تجربه ایران در سالهای جنگ تحمیلی در بستن این تنگه سخن گفت و تصریح کرد: «ما بستن تنگه هرمز را بارها تجربه کرده‌ایم.»

اهمیت تنگه هرمز به روایت آمار و ارقام

تنگه‌ هرمز آبراهی است که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می دهد. این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان است و روزانه حدود 17 میلیون بشکه نفت خام  براساس بر آورد سال 2006 از آن عبور می کند. وابستگی به منابع خلیج فارس از دهه 70 به طور مرتب افزایش یافته است؛ فرمانده نیروی دریایی سپاه در این باره می گوید « اگر قبلا در روز کمتر از 10 میلیون بشکه نفت از این منطقه برای دنیا تامین می‌شد، امروز بیش از 19 میلیون بشکه تامین می‌شود و پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2020 بیش از 35 میلیون بشکه در روز خواهد شد و این در حالی است که منابع سایر نقاط دنیا هر روز کمتر می‌شود امروز از 1300 میلیارد بشکه نفت در دنیا، 800 میلیارد بشکه نفت در خلیج فارس است.»

براساس همین آمار و ارقام بود که فرمانده نیروی دریایی سپاه در سخنان خود تاکید کرد: «اگر دشمن بخواهد شرارت دیگری را امروز در منطقه ایجاد کند آیا دنیا فقط 24 ساعت تحمل نبود انرژی خلیج فارس را دارد؟»

سابقه بستن تنگه هرمز به سال 66 باز می گردد که آمریکا تعداد ناوهای خود را ازحدود 12 ناو به بیش از 86 ناو در خلیج فارس رساند ، اما در نهایت  برخی از کشتی های این کشور غرق شدند. «در 27 مهرماه سال 66 اتفاقی در خلیج فارس رخ داد. آمریکایی‌ها در واکنش به اقدامات دفاعی ما، ساعت 10:30 در صبح ماه 27 مهر به دو سکوی رشادت و رسالت حمله کردند و بعد از آن در ساعت 12:30 همان روز به تائید تمام اقتصادیون دنیا بزرگترین بحران اقتصادی دنیا بعد از بحران ویرانگر 1929 در این تاریخ بوجود آمد.»

وی افزود: تمام گزارش‌دهنده‌های منابع اقتصادی دنیا از عبارت وحشتناک، غیرقابل قبول، غیرقابل تحمل استفاده می‌کردند، زیرا خلیج فارس دارای چنان اهمیتی در تامین انرژی جهانی است که آسیب به آن برای دنیا غیرقابل تحمل است. همچنین میزان ارزش سهام دنیا آنچنان سقوط کرد که دنیا فقط این سقوط را در بحران بزرگ 1929 دیده بود.

 ماجرای انهدام ناو یک میلیارد دلاری آمریکا

 اتفاقی که سال در سال 97 در خلیج فارس تکرار شده و براساس اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه «ناو یک میلیارد دلاری آمریکا منهدم شد و بالگرد آمریکا سقوط کرد.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه تنگه هرمز طبق کنوانسیون سال 1982 از تنگه‌هایی است که حقوقی را برای کشورهای ساحلی فراهم می‌کند، افزود: « مخصوصا زمانی که علیه یکی از کشورهای ساحلی این تنگه جنگی صورت بگیرد؛ اقداماتی که در این تنگه انجام می‌شود و می‌تواند به نفع دشمن تمام شود، برای ما حقوقی ایجاد می‌کند و ما توانسته‌ایم از تمام حقوق خود برای کنترل و بستن تنگه و هم برای اصابت قرار دادن تعداد زیاد هدف‌های دشمن در تنگه، و حتی غرق کردن کشتی‌های زیادی در تنگه استفاده کنیم؛ ما اینکار را در سال 66 و 67 به مرحله اجرا در آوریم.»

وی همچنین به نقل قول از یک مقام پنتاگون در آن زمان، یادآور شد: یک مقام پنتاگون اذعان کرده بود که ناوهای اعزامی به خلیج فارس نه تنها قادر نیستند ماموریت‌های محوله را انجام دهند بلکه حتی قادر نیستند از خود در برابر قایق‌های تندرو سپاه دفاع کنند.

فدوی افزود: حتی در آن زمان آمریکایی‌ها سه بار اعلام کردند که خلج فارس عاری از "مین" است، ولی مجدداً کشتی‌ها به روی مین رفتند. علاوه بر آن، هر زمان جمهوری اسلامی ایران اراده می‌کرد همه کشتی‌ها مورد بازرسی دقیق چند ساعته قرار می‌گرفتند و همه اینها در حالی بود که ما نه امکانات و نه سازماندهی و آموزش متناسب با این ماموریت‌ها را نداشتیم.


منبع:
خبرآنلاین