اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران برای اولین بار از سوریه نفت خام خرید



 

ایران برای اولین بار از سوریه نفت خام خرید

 

به نقل از رویترز، ایران در هفته جاری یک محموله نفت خام از سوریه خریداری کرد.سوریه برای نخستین بار از اواخر ماه سپتامبر گذشته تاکنون نفت خام صادر کرد و ایران مقصد این صادرات بوده است.

آمریکا و اروپا تحریم های یکجانبه ای را علیه صنعت نفت سوریه اعمال کرده اند. این تحریم ها باعث شده  صادرات نفت خام سوریه به سختی صورت بگیرد. اروپا خرید نفت از سوریه را تحریم کرده است.

به احتمال بسیار پس از ایران، هند، روسیه و چین نیز به صف مشتریان نفت خام سوریه اضافه خواهند شد.

پیش از این، کشورهای اروپایی 95 درصد از نفت صادراتی سوریه را وارد می کردند. کشورهای آلمان، ایتالیا ، فرانسه و هلند به ترتیب بزرگترین مشتریان نفت خام سوریه بودند.

براساس گزارش رویترز، مجموعه ای وابسته به دولت ایران در هفته جاری، یک محموله نفت به وزن 80 هزار تن معادل 586 هزار و 400 بشکه از سوریه خریداری کرد. این محموله نفت شامل 50 هزار تن نفت سنگین و 30هزار تن نفت سبک است.

تحریم های بین المللی علیه سوریه باعث شد کشورهای اروپایی به عنوان مشتری همیشگی نفت سوریه از این کار خودداری کنند. به همین دلیل انبارهای نفت خام سوریه پر شده و میزان تولید نفت خام این کشور کاهش یافته است.

سوریه تا پیش از بحران فعلی، روزانه حدود 350 بشکه نفت خام تولید و حدود یک سوم آن را صادر می کرد.

"سفیان العلاو" وزیر نفت سوریه هم گفته است تحریم های اخیر آمریکا و اروپا باعث شد میزان تولید نفت خام این کشور 20 تا 25 درصد کاهش یابد.

اروپا و آمریکا سوریه را به سرکوب داخلی معترضین و مخالفین متهم می کنند. اتهامی که دمشق آن را به شدت رد می کند. سوریه از فروردین گذشته تاکنون با موجی از اعتراضات داخلی برای کناره گیری حکومت بشار اسد رئیس جمهور از قدرت و پایان 41 سال حکمرانی خانواده اسد و حزب بعث بر این کشور رو به رو است. سازمان ملل متحد شمار کشته شدگان غیرنظامی در این بحران را 3500 نفر اعلام کرده است.

صادرات نفت خام سوریه به ایران درحالی صورت می گیرد که ایران خود دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) است.

ایران روزانه حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت خام تولید و حدود دو سوم آن را صادر می کند..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
خرید نفت از ایران به سبک سامورایی!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین فروش ریالی نفت خام ایران


این اولین عرضه نفت خام در بورس انرژی بعد از 100 سال تولید نفت خام در ایران است که امروز انجام می‌شود. هر بشکه نفت خام 306 هزار تومان فروخته شد.

خبرگزاری فارس: امروز در جلسه نخستین عرضه محموله 2920 بشکه‌ای نفت خام در بورس انرژی ایران، شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت، عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی و مرتضی عزیزی مدیرعامل گسترش نفت و گاز پارسیان حضور دارند.

این اولین عرضه نفت خام در بورس انرژی بعد از 100 سال تولید نفت خام در ایران است که امروز انجام می‌شود. هر بشکه نفت خام 306 هزار تومان فروخته شد.

فروشنده شرکت ملی نفت ایران و خریدار  تعدادی پالایشگاه خصوصی بودند که این معامله به صورت نقدی در رینگ محصولات داخلی بورس انرژی ایران انجام شد.

این داد و ستد نفتی که برای اولین بار به شکل ریالی انجام شد، به ارزش 893 میلیون و 520 هزار تومان بود.

بورس نفت امارات متحده عربی تا سال گذشته بیش از 5 میلیارد بشکه نفت فروخته بود.