اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران آماده تعلیق غنی سازی بیش از 5 درصد


وزیر خارجه روسیه گفت ایران آماده تعلیق غنی سازی بیش از 5 درصد است.

عصر ایران: وزیر خارجه روسیه گفت ایران آماده تعلیق غنی سازی بیش از 5 درصد است.

 وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی "روسیسکایا گازتا" گفت:  توصیف توافق احتمالی میان گروه 1+5 و ایران به عنوان یک خطای تاریخی، با واقعیت ها همراهی ندارد.

قبل از این، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توافق مورد بحث میان ایران و گروه 1+5 در مذاکرات ژنو را خطای قرن دانسته بود.

سرگی لاوروف ادامه داد: برخی از اظهار نظرها درباره توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 به دور از واقعیت هستند. ایران آماده رفتن به ژنو و برآورده کردن سریع تر و فراتر گام هایی بود که گروه 1+5 ابتدای سال جاری میلادی از تهران مطالبه می کرد. ایران آمادگی دارد سریعتر ، توقف غنی سازی اورانیوم بالاتر از 5 درصد را عملی کند.

قرار است ایران و گروه 1+5 فردا چهارشنبه مذاکرات جدیدی را در ژنو بر سر پرونده هسته ای تهران برگزار کنند.

لاوروف افزود: با نظر جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه ما نباید این فرصت دست یابی به توافق با ایران را از دست بدهیم موافقم زیرا گام هایی که ایران آماده برداشتن آنهاست، بسیار بزرگ هستند. ایران در مسیر صحیح مورد درخواست جامعه جهانی حتی با سرعتی بیش از انتظار حرکت می کند. این موضوع مربوط به توقف غنی سازی اورانیوم بیش از 5 درصد است.


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید پدر شهید احمدی روشن به تعلیق غنی سازی 20 درصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران آماده تعلیق غنی سازی 20 درصد


نقوی حسینی در مورد اظهارات وزیر خارجه کشورمان مبنی بر آمادگی ایران برای تعلیق غنی سازی 20 درصدی گفت: ما پیش از این نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده بودیم.

تابناک: تمامی کارشناسان و تحلیلگران روابط بین‌الملل بر تاثیر ایران و برنامه هسته‌ای آن بر انتخابات امریکا اذعان دارند.

بیشتر کارشناسان بر این عقیده‌اند که اوباما در دوره جدید ریاست جمهوری خود رویکردی عملگرایانه‌تر در تعامل و یا تقابل با ایران خواهد داشت و اجلاس آتی ایران و 1+5 می تواند آزمونی تعیین کننده برای آمریکا و هم‌پیمانانش باشد.


سید حسین نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که آیا با انتخاب مجدد اوباما تغییری در مواضع امریکا و ایران ایجاد خواهد شد و همچنین در مورد چشم‌انداز اجلاس آذر ماه ایران و 1+5 و نتایج آن گفت: در حال حاضر تغییری در سیاست های امریکا شاهد نبوده ایم.

 اوباما در شعارهای انتخاباتی خود گفته است که به سمت عملیاتی کردن سیاست هایش در مورد ایران خواهد رفت. اظهاراتی نیز در مورد مذاکره ایران و امریکا صورت گرفته است و در صورتی که این گفته ها واقعیت داشته باشد، با توجه به شرایط کشور امکان دارد اتفاقات جدیدی در رویکردها و سیاستهای دو طرف رخ دهد.


سخنگوس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با این حال بر اساس قراین و شواهد، اتحاد جبهه غرب بیشتر از گذشته شده است. آنها معتقدند که ایران در تنگنا قرار گرفته دارد و به همین دلیل خواهان این هستند که ما از مواضع‌مان کوتاه بیاییم.

البته در مذاکرات آینده با توجه به منافع ملی و مسائلی که در این مدت به وقوع پیوسته است، امکان رسیدن به توافق وجود دارد اما نمی توان به قطعیت چنین انتظاری داشت.


نماینده ورامین در مجلس در پاسخ به این سوال که انتخاب تهران به عنوان مذاکرات و تاثیر این موضوع بر مذاکرات گفت: اینکه طرف های غربی این موضوع را پذیرفته اند که مذاکرات در تهران برگزار شود رویکرد مثبتی است برای حل مسائل و پیشرفت مذاکرات باشد. انتخاب تهران به عنوان محل مذاکرات مزیت هایی برای ما دارد و جو مذاکرات می تواند تحت تاثیر میزبانی ما قرار بگیرد.

البته اگر بتوانیم از این امتیاز استفاده مناسبی کنیم، می توانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم. همین موضوع که در مذاکرات شرایط دوستانه برقرار باشد در جو مذاکره تاثیر بسیار خوبی می تواند داشته باشد.


نقوی حسینی در مورد اظهارات وزیر خارجه کشورمان مبنی بر آمادگی ایران برای تعلیق غنی سازی 20 درصدی گفت: ما پیش از این نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده بودیم.

این موضوع به نوبه خود رویکرد مثبتی است از سوی ایران و در ضمن می تواند آزمونی برای غربی ها باشد و اینکه تا چه اندازه به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند.


وی در انتها افزود: البته علاوه بر مباحث هسته ای، موضوعات دیگری چون تحریم های بانکی و بین المللی ایران در این مذاکرات مطرح خواهد شد و مذاکرات تنها به موضوعات هسته ای محدود نخواهد بود.

لازم به ذکر است که امروز در مذاکرات نمایندگان کشورهای 1+5 آنان از میزبانی ترکیه و شهر استانبول سخن گفتند و نامی از تهران بر زبان نیاوردند.