اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی با ارائه كارت ملی مبادله می شود



 

 


ایران چک

 

 

رییس‌كل بانك مركزی پیش از این از جمع‌آوری ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی از پنجم بهمن‌ماه خبر داده بود.به این ترتیب استفاده‌كنندگان از ایران‌چك پس ازاین باید كارت ملی خود را برای احراز هویت هنگام مبادله همراه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس طبق اعلام محمود بهمنی، رییس‌كل بانك‌ مركزی، ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی به تدریج از چرخه مبادلات پولی خارج خواهند شد.

هدف از جمع‌آوری ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی مبارزه با پولشویی و كنترل مبادلات پولی اعلام شده است.

در همین راستا هرگونه نقل و انتقال ایران‌چك 100 هزار تومانی باید از طریق احراز هویت صورت گیرد.

پیش از این بانك مركزی 15 آبان‌ماه را تاریخ جمع‌آوری ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی اعلام كرده بود، ولی مقامات ارشد این بانك اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را دلیل تاخیر در جمع‌آوری این ایران‌چك‌ها اعلام كردند. توجیه مسوولان بانك مركزی در تاریخ مذكور نیاز بازار به ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی در زمان اجرای قانون هدفمندی بود و اینكه همزمان با اجرای این قانون نیاز به اسكناس افزایش خواهد یافت.

البته بهمنی تقریبا یك ماه بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاریخ دقیق جمع‌آوری ایران‌چك‌ها را اعلام كرد و گفت: برای اینكه از پنجم بهمن‌ماه به بعد در مبادلات پولی مشكلی برای تامین اسكناس نباشد، بانك مركزی حجم اسكناس‌های 10 هزار تومانی و ایران‌چك‌های 50 هزار تومانی را افزایش خواهد داد.

رییس كل بانك مركزی تاكید كرده كه جمع‌آوری این چك‌پول‌ها هیچ مشكلی در مبادلات پولی و تامین اسكناس مردم به همراه نخواهد داشت؛ چرا كه از تاریخ اجرای این دستورالعمل، تمامی دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانك‌ها مجهز به حجم بالایی از ایران‌چك‌های 50 هزار تومانی و اسكناس‌های 10 هزار تومانی خواهند شد.

بنابراین از امروز ایران‌چك‌ها تنها با ارائه كارت ملی و امضای دارنده این چك‌پول‌ها قابل انتقال خواهد بود.

برخی گزارش‌ها حاكی است بانك مركزی بعد از جمع‌آوری كامل ایران‌چك‌های 100 هزار تومانی، قصد دریافت مجوز برای چاپ اسكناس‌های 50 هزار تومانی و از رده خارج كردن چك‌پول‌های 50 هزار تومانی را دارد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
برادرهای ناتنی ایران چک های 100 هزار تومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان ارائه ایران چک‌ های 100 هزار تومانی


توزیع ایران چک‌های 100 هزار تومانی در حالی قرار بود از امروز آغاز شود که ورود آن به شعب بانک‌ها حداقل تا دو روز آینده زمان خواهد برد.

خبرگزاری ایسنا: توزیع ایران چک‌های 100 هزار تومانی در حالی قرار بود از امروز آغاز شود که ورود آن به شعب بانک‌ها حداقل تا دو روز آینده زمان خواهد برد.

 روز گذشته(یک شنبه) ولی الله سیف- رییس کل بانک مرکزی- از ورود ایران چک های 100 هزار تومانی به بازار خبر داد.

این در حالی است که بررسی ایسنا از شعب بانک ها نشان می دهد که در صورت شروع توزیع، ورود ایران چک ها به شعب تا حداقل دو روز آینده به طول خواهد انجامید.

بر این اساس روسای چند شعبه در بانک های مختلف به خبرنگار ایسنا اعلام کردند که برای توزیع ایران چک ها می باید ابتدا این اسکناس ها وارد خزانه شده و با طی مراحلی از جمله ابلاغ بخشنامه، در اختیار بانک‌ها و درنهایت شعب قرار گیرد که احتمالا با طی این مراحل تا چند روز آینده ایران چک های 100 هزار تومانی در شعب در دسترس خواهند بود.

در عین حال برخی دیگر از شعب بانک ها از چنین خبری بی اطلاعند و عنوان می کنند که هنوز در این زمینه به ما اعلام نشده و بخشنامه‌ای دریافت نکرده‌ایم. به گونه ای که بعضی از روسای شعب بیان می‌کنند که خبر توزیع چک پول ها را از رسانه‌ها شنیده‌ایم.

اما چک پول های 100 هزار تومانی در حالی دوباره به چرخه پولی کشور بر می گردند که در سال 1389 به دلایلی از جمله ایرادات حقوقی و در ادامه ایجاد مشکلاتی در نطام پرداخت نقدی جمع آوری شده بودند.

همچنین در سال گذشته وعده داده شده بود که این چک پول ها تا اسفند ماه 92 به بازار برگزدند که تاکنون به طول انجامیده است.