اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانی ها کدام سایت ها را دوست دارند؟


پرطرفدارترین سایت های ایرانی و خارجی چه سایت هایی هستند؟ کدام سایت ها توانسته اند بازدیدکننده های بیشتری در فضای مجازی برای خود دست و پا کنند؟ برای پاسخ به این سوالات یک مرجع معتبر وجود دارد به نام «الکسا».



روزنامه هفت صبح: پرطرفدارترین سایت های ایرانی و خارجی چه سایت هایی هستند؟ کدام سایت ها توانسته اند بازدیدکننده های بیشتری در فضای مجازی برای خود دست و پا کنند؟ برای پاسخ به این سوالات یک مرجع معتبر وجود دارد به نام «الکسا». این سایت به طور مداوم رتبه بندی پربازدیدترین سایت های فعال در سراسر جهان را به تفکیک هر کشور و گروه انجام می دهد. براساس اطلاعات این سایت در کشورمان «گوگل» که شهرتش را مدیون موتور جستجوی قدرتمند خود است، رتبه اول را در اختیار دارد.

این سایت در زمینه های بسیاری اعم از پست الکترونیکی، نرم افزار موبایل، نقشه، مترجم و غیره فعالیت های خود را گسترش داده و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که نیازی به یکی از این سرویس ها در طول روز پیدا نکند. در این گزارش 8 نکته خواندنی از آخرین رتبه بندی سایت های مورد علاقه کاربران ایرانی را مرور می کنیم.

سایت های پرطرفدار ایرانی ها

براساس اطلاعات سایت الکسا، بعد از سایت گوگل که رتبه اول را در اختیار دارد سایت بلاگفا قرار گرفته که یک وب سایت میزبانی وبلاگ محسوب می شود. در دوران افول وبلاگ ها و اوج گیری شبکه های اجتماعی این رتبه بلاگفا معنادار به نظر می رسد؛ مخصوصا که تا یک سال پیش این سایت در رده سوم قرار داشت و اکنون جای خود را با وب سایت قدرتمند یاهو عوض کرده است.

اگرچه سایت یاهو به یک موتور جستجو مجهز شده اما بیشتر بازدیدهایش را در ایران مدیون سرویس پست الکترونیکی خود است. در سکوی چهارم درگاه «ورزش سه» به چشم می خورد. سایت ورزش سه یک پایگاه اطلاع رسانی در حوزه ورزش برای فارسی زبانان است که اخبار حوزه ورزش، نتایج بازی ها و جداول لیگ های ورزشی را به صورت زنده در دسترس عموم قرار می دهد. البته در ایران به دلیل استفاده گسترده از ابزارهای فیلترشکن آمار دقیق برخی سایت ها از قلم می افتد. مثلا دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی که قطعا از پربازدیدکننده ترین سایت های داخلی کشور هستند فقط با فیلترشکن مقدور است که در این آمار لحاظ نمی شود.

سایت های محبوب جهانی

از کاربران ایرانی که بگذریم در سطح جهانی مدت ها بود شبکه اجتماعی فیس بوک روی سکوی نخست ایستاده بود اما اکنون جای خود را به رقیب مشهورش یعنی گوگل داده است. YouTube به عنوان سردمدار سایت های اشتراک ویدئو مدت هاست با قدرت در رتبه سوم ایستاده است و رتبه چهارم به سایت Yahoo رسیده است.

البته نباید این موضوع را از یاد برد که بازدید بالای یک سایت نمی تواند معیار کاملی از محبوبیت و ضریب نفوذپذیری آن در اقشار مردم باشد. در این بین نباید نقش ترفندهایی که در بالا بردن بازدید و افزایش رتبه در موتورهای جستجو به کار می رود را از یاد برد.

8 نکته جالب از فهرست الکسا

1- در بین 25 سایت محبوب ایرانی ها، چهار سرویس میزبانی وبلاگ قرار دارد. بعد از رتبه دوم که در اختیار بلاگفاست، میهن بلاگ و پرشین بلاگ به ترتیب رتبه های هشتم و یازدهم را در اختیار دارند و رزبلاگ هم در رده 17 قرار دارد. در دوران سلطه شبکه های اجتماعی در فضای وب، اینکه هنوز وبلاگ ها خوانده می شوند و محبوب هستند نکته جالب توجهی است.

2- سایت پیوندها که کاربران ایرانی هنگام برخورد به یک سایت فیلتر شده به آن وصل می شوند، اکنون در رتبه نهم قرار دارد، درحالی که تا چندی پیش این وب سایت همواره در 5 رتبه اول قرار داشت. بنابراین افول این سایت را می توان به فراگیر شدن فیلترشکن ها مرتبط دانست که کاربران کمتر به وب سایت های مسدود شده برخورد می کنند.

3- در بین سایت های خبری داخلی بالاترین رتبه در اختیار خبرگزاری فارس است که نامش در جایگاه دوازدهم دیده می شود و بعد از آن وب سایت تابناک در رده چهاردهم قرار گرفته است. اولی یک خبرگزاری اصولگرا محسوب می شود که تیم گسترده و بودجه بیشتری در اختیار دارد و دومی یک وب سایت میانه رو با رویکردی نسبتا اصلاح طلبانه است. عصر ایران و خبرآنلاین هم که رویکردی مشابه تابناک دارند در رتبه های 30 و 32 قرار دارند. باشگاه خبرنگاران جوان در رتبه 23 قرار دارد. عجیب اینجاست وب سایت ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی دولت جمهور اسلامی در مقایسه با رقبا جایگاه چندان مناسبی ندارد و در رده 109 ایستاده است.

4- به دلیل فیلترینگ وب سایت اشتراک ویدئوی یوتیوب در ایران، از چندی پیش یک وب سایت مشابه داخلی به نام آپارات راه افتاده که توانسته جایگاه نسبتا مناسبی پیدا کند و به رده ششم سایت های محبوب ایرانی ها صعود کند. اخیرا این سایت در رتبه جهانی هم با 98 رتبه صعود توانست به رده 716 برسد.

5- در ایران چون شبکه های اجتماعی جهانی مثل فیس بوک فیلتر هستند نمی توان قضاوت درستی درباره تعداد بازدیدکننده های آن داشت. در این شرایط چند شبکه اجتماعی داخلی توانستند با استفاده از شرایط موجود جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کنند. مثلا وب سایت «فیس نما» در رتبه هفتم و سایت کلوب هم در رتبه نوزدهم قرار دارد.

6- موتور جستجوی مورد علاقه کاربران ایرانی مثل سایر کاربران جهان، گوگل است. یاهو هم در رتبه سوم قرار داردو موتور جستجوی ask.com در رتبه پنجم قرار دارد. در حالی که این سایت در آمریکا رتبه 39 و در سطح جهان رتبه 31 را در اختیار دارد. بنابراین در این بخش سلیقه کاربران ایرانی با کاربران جهانی متفاوت است چرا که در جهان موتور جستجوی Live متعلق به کمپانی مایکروسافت در رتبه نهم قرار دارد و علاوه بر آن موتور جستجوی Bing و چند سرویس چینی رتبه های بالاتری را از Ask در اختیار دارند.

7- بانک ملت گوی رقابت را از سایر بانک ها ربوده و در رده 15 پربازدیدترین وب سایت های ایرانی ایستاده است. همچنین وب سایت شاپرک مربوط به سیستم پرداخت الکترونیک هم در رتبه 22 قراردارد که می توان انتظار داشت در سال های آینده با فراگیر شدن خرید الکترونیک در کشور جایگاه بهتری هم پیدا کند. الان سایت دیجی کالا که یک سایت مشهور خرید آنلاین است هم در رده سیزدهم قرار گرفته که از تمایل مردم برای خرید اینترنتی خبر می دهد.

8- سال گذشته در همین مقطع از سال رتبه هفتم پربازدیدترین سایت های ایرانی به خبرگزاری فارس اختصاص داشت که اکنون این جایگاه به یک شبکه اجتماعی به نام فیس نما رسیده است و فارس نیوز به رده دوازدهم سقوط کرده است. این اتفاق را می توان متاثر از فضای سیاسی سال پیش کشور و ثبات کنونی ارزیابی کرد. جالب اینجاست سال پیش همزمان با نوسانات نرخ ارز و طلا، وبگاه اتحادیه طلا و جواهر هم به یکی از سایت های پربازدید ایرانی ها تبدیل شده بود که اکنون جایگاه پیشین خود را از دست داده است.


ویدیو مرتبط :
طنز خنده دار سرنا امینی _ فرق دوست دختر و دوست پسرای ایرانی و خراجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناراحتی اسرائیل از سایت کارتونیست ایرانی



 

 

 

 

ناراحتی اسرائیل از سایت کارتونیست ایرانی

 

 

ناراحتی اسرائیل از سایت کارتونیست ایرانی

در سال 1385 و یک سال پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در ایران نیز یاد واشم بخش مشابهی را مخصوص فارسی زبانان راه اندازی کرد .

اسراییل از راه اندازی یک وب سایت متعلق به یک کارتونیست ایرانی درباره هلوکاست ، عصبانی است .

به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس این وب سایت (holocartoons.com  ) که از سوی " مازیار بیژنی " راه اندازی شده در سه نسخه فارسی ، انگلیسی و عربی فعال است و در ابتدای آن این عبارت نوشته شده که : " تقدیم به همه کسانی که جان خود را به بهانه هلوکاست از دست داده اند ".

آسوشیتد پرس به نقل از بنیاد " یاد واشم " که مرکز زنده نگهداشتن و موزه هلوکاست در اورشلیم است ، با انتقاد از اهداف راه اندازی چنین سایت هایی می نویسد : " تمسخر واقعه تاریخ هلوکاست در ادامه رویکرد ایران در انکار این واقعه تاریخی و نشانی از گرایش های  یهود ستیزی و نادیده گرفتن حقایق تاریخی همچون هلوکاست و نیز دولت اسراییل و یهودیان است ".

این مرکز در ادامه راه اندازی چنین سایت هایی را در راستای ادامه سیاست های دولت ایران در انکار هلوکاست و تلاش برای تاثیر گذاری روی کسانی که از تاریخ آگاهی ندارند ، توصیف کرده است .

گفتنی است موزه یادبود هولوکاست اسرائیل از بهمن ماه سال 1386 برای مقابله با آنچه که ناآگاهی توده های جهان عرب از واقعه تاریخی هلوکاست می خواند ، بخش عربی وب سایت خود را با هدف مبارزه با آنچه تکذیب هولوکاست در بین مسلمانان و اعراب نامیده شده، راه اندازی کرده است .

در سال 1385 و یک سال پس از به قدرت رسیدن  محمود احمدی نژاد در ایران   نیز  یاد واشم  بخش مشابهی را مخصوص فارسی زبانان راه اندازی کرد .

سایت " هلو کارتونز " کاریکاتورها و کارتون هایی را با مضمون انتقادی از واقعه هلوکاست در خود جای داده است .