اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانی ها دیگر به ترکیه نمی روند


در آستانه تعطیلات نوروز شواهد نشان می دهد بخش عمده ای از ظرفیت تورهای خارجی خالی مانده اند.

هفت صبح: در آستانه تعطیلات نوروز شواهد نشان می دهد بخش عمده ای از ظرفیت تورهای خارجی خالی مانده اند. حتی خیلی از آژانس ها که برند هستند یا متولی برگزاری نور هستند با کاهش 40 تا 90 درصدی فروش مواجه شده اند. این یعنی تورها هزینه آگهی هایی که چاپ کردند را هم تا الان نتوانستند برگردانند. سال گذشته در ایام نوروز یک میلیون و 800 هزار توریست از ایران به ترکیه سفر کرده بودند. به گفته آژانس ها اما امسال تعداد مسافران ترکیه 80 تا 90 درصد کاهش یافته است.

اوضاع در دوبی و مالزی البته کمی بهتر است اما وضعیت تورهای اروپایی تقریبا در حد تعطیلی است. دلیل همه این اتفاقات هم گران شدن ارز است. آیا خالی ماندن تورهای خارجی به معنی رونق گرفتن تورهای داخلی است؟ وضعیت استقبال مسافران از شهرهای بزرگ ایران چگونه است؟ آیا گزینه سومی هم برای مسافران نوروزی وجود دارد؟



آژانس های مسافرتی در حال تعطیلی

این روزها که به آژانس های مسافرتی سری بزنید، همگی بدجوری از وضعیت موجود گلایه دارند. کمبود مسافر، قیمت های بالا، ضررهای میلیونی و... نکته جالب ماجرا هم اینجاست که تمام این اتفاقات در آستانه سال نو برای آژانس ها رخ می دهد، بازه زمانی که در سال های گذشته نقطه اوج کاری آژانس های مسافرتی به حساب می آمد و تورهای مسافرتی تمام ضررهای یک سال خود را در این ماه جبران می کردند. بالارفتن قیمت دلار هم متهم اصلی ماجراست، دلاری که در ماه های گذشته روز به روز بر قیمتش افزوده شد اما اثراتش بر سفر و گردشگری را حالا نشان می دهد. مدیر یکی از آژانس ها به «هفت صبح» می گوید اکثریت آژانس ها نسبت به نوروز سال گذشته در حدود 70 تا 80 درصد ریزش مسافر داشته اند. ریزشی که باعث شده خیلی ها کم کم تصمیم بگیرند کار گردشگری خارجی را کنار بگذارند.

او چند مثال ساده برای ما می آورد تا ابعاد ماجرا بیشتر روشن شود. یکی از آژانس های معتبر تهران بنا بر تجریه سال های گذشته اش شش پرواز 247 نفری چارتر ترکیه را از چند ماه پیش خریداری کرده بود. طبق روال معمول حدود 30 روز طول می کشید تا تمام صندلی های هواپیما توسط مسافران پیش خرید شود؛ اما حالا با گذشت حدود دو ماه فقط 65 صندلی این پروازها پر شده است! به عبارت دیگر در حالی که تنها دو هفته به سال نو باقی مانده است 1471 صندلی این تور خالی است و این آژانس ضرری حدود یک میلیارد تومان را متحمل شده است.

این مدیر یک مثال دیگر هم آورد تا ماجرا بیشتر روشن شود. او می گوید یک تور سفر اروپایی بعد از گذشت دو ماه 43 نفر مسافر گرفته در حالی که همین تور در سال گذشته، ظرف مدت 10 روز 450 مسافر گرفته بود! مدیر آژانس فوق این نکته را هم اضافه می کند که باتوجه به این قیمت های بالا، برخی از مسافران ترجیح دادند فعلا از خرید تورهای نوروزی خودداری کنند تا با نزدیک شدن به روزهای پایان سال آنها را با قیمت کمتری تهیه کنند.



کشورهای سابقا پرطرفدار

وضعیت مسافران نوروزی چهار کشور پرطرفدار ایرانی چگونه است؟ دوبی، ترکیه، مالزی و تایلند، کدام یک ریزش مسافر بیشتری داشته و کدام توانسته هنوز مشتریان خود را حفظ کنند؟ در ادامه وضعیت مختصری از میزان مسافران این کشورها را می بینید، وضعیتی که باعث شده برخی آژانس ها در این روزهای آخر قیمت های خود را کمی پایین بیاورند تا شاید مشتریان بیشتری به دست بیاورند.

1 – دوبی: آژانس های مسافرتی می گویند دوبی نسبت به کشورهای خارجی دیگر ریزش مسافر کمتری را تجربه کرده و در این میان صندلی های بیشتری را پر کند. کارشناسان می گویند با توجه به آنکه بسیاری از مسافران دوبی از درهم استفاده می کنند توانسته اند گرانی ها را کمی تعدیل کنند و از آن طرف به دلیل آنکه در حال حاضر دلار ارزان تر از یورو است و پول رایج دوبی هم دلار، بسیاری از مسافران ترجیح می دهند دوبی را برای سفر نوروزی خود انتخاب کند. آژانس ها می گویند مسافران نوروزی دوبی نسبت به سال گذشته حدود 40 تا 50 درصد افت داشته است. تورهای نوروزی دوبی از 850 هزار تومان شروع می شود و برخی از آنها تا سه، چهار میلیون تومان هم قیمت دارند.

2 – مالزی: با وجود آنکه تورهای مالزی نسبتا گرانقیمت هستند و چیزی در حدود چهار تا شش میلیون تومان قیمت دارند اما بعد از دوبی توانسته اند نسبت به سایر رقیبان مسافران بیشتری برای خود نگه دارند. آژانس ها می گویند افت مسافرانشان برای کشور مالزی حدود 60 تا 70 درصد نسبت به سال گذشته بوده اما هامچنان یکی از تورهای پرسودشان به حساب می آ ید.

3 – تایلند: این کشور البته مدتی است که مسافرانش کم شده و ریزش مسافرش فقط به این چند ماهه مربوط نمی شود. آژانس ها می گویند تایلند در نوروز گذشته هم نسبت به سال قبل خود کمتر مسافر داشته و بالطبع امسال نمودار روند کاهشی مسافرانش بیشتر از سال گذشته بوده است.

4 – ترکیه: شوک بزرگ برای مسافران این کشور اتفاق افتاده، مسافرانی که تا سال های قبل در عید نوروز شهرهای استانبول، آنتالیا، کوش آداسی و... قرق می کردند امسال قید سفر به این کشور را زده اند. دلیل هم ساده است، قیمت های کشورهای ترکیه بیشتر از یورو تبعیت می کند و از چند ماه پیش که یورو 1300 تومان بود، در حال حاضر به 2600 تومان رسیده است. همین افزایش قیمت باعث بالارفتن هزینه های هتل و هواپیما شده و بسیاری از مسافران ترجیح می دهند به این کشور سفر نکنند یا از هتل های با ستاره های پایین تر استفاده کنند. افزایش قیمت یورو البته یک تاثیر مهم نیز داشته و آن گران شدن قیمت اجناس فروشگاه های ترکیه برای ایرانی ها است. بسیاری از مسافران برای خرید به ترکیه سفر می کردند اما با این اوضاع و احوال جدید از ترکیه مقرون به صرفه نیست. آژانس ها ریزش مسافر خود برای ترکیه را حدود 80 تا 90 درصد برآورد می کنند. همین نکته باعث شده در حالی که قیمت تورهای ترکیه حدود دو میلیون بود، این روزها به قیمتی حدود یک میلیون و 300، 400 هزار تومان برسد.



اروپا کاملا تعطیل!

همان بالا رفتن یورو که باعث کاهش شدید مسافران ترکیه شده بود، سبب شده مسافران نوروزی اروپا چیزی نزدیک به صفر برسد! آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده یک تور ایتالیا که در نهایت به سه تا سه میلیون و 200 هزار تومان می رسید در حال حاضر 5/4 تا 5 میلیون هزینه در بر دارد. در حال حاضر خیلی از تورها هم قیمت خود را نه به ریال که به دلار اعلام می کنند مثلا قیمت تور 10 روزه ایتالیا – یونان یک میلیون و 790 هزار تومان به اضافه 2590 یورو است. به گفته مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، وضع به شکلی است که هزینه آگهی و سایر موارد نیز جبران نمی شود. سال گذشته این زمان، تورها تکمیل شده بود اما در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده و این در شرایطی است که حداقل سه هفته از هنگام تحویل مدارک تا گرفتن ویزا زمان لازم است، یعنی در عمل دیگر فرصتی برای ثبت نام جدید باقی نمانده و مسافر نیز برای سفر در هفته دوم نیز ریسک نمی کند.



مسافران داخلی مانند پارسال

باتوجه به گران شدن هزینه تورهای خارجی این احتمال وجود دارد که مردم به تورهای داخلی روی بیاورند؛ اما آیا قیمت هتل های داخل کشور ثابت مانده است؟ تعداد مسافران هتل های داخلی افزایش یافته است؟ برای پاسخ به این سوالات با به ترتیب با یک هتل سه ستاره و چهار ستاره در اصفهان تماس می گیریم. مدیر هتل سه ستاره در مورد تعداد مسافرانشان می گوید: «برای هتل های شهرهایی مثل اصفهان و شیراز اواخر تابستان و نوروز مسافر زیاد است و طبق پیش بینی ما تعداد مسافران نوروزی طبق روال سال های قبل است و تغییری نخواهد کرد». گردانندگان هتل چهارستاره می گویند قیمت های نوروزی شان 20 درصد افزایش یافته و تعداد مسافرانی که برای تعطیلات عید هم جا رزرو کرده اند نسبت به عید سال گذشته تغییری نکرده است. با یک هتل چهارستاره در شیراز هم تماس می گیریم. آنها هم خبر از افزایش قیمت 20 تا 30 درصدی می دهند. اقامت نوروزی در یک اتاق دوتخته این هتل 92 هزار تومان هزینه دارد.

با این حساب گزینه اقبال مسافران به تورهای داخلی هم تقریبا منتفی است و تعداد سفر با تورهای داخلی اگر کمتر از سال قبل نشود قطعا بیشتر تهم نخواهد شد. احتمالا با این وضعیت مردم قید مسافرت با تورهای خارجی و داخلی را بزنند و دنبال راه حل سومی بگردند. یعنی سفر با خودروی شخصی و اقامت در کمپ های نوروزی و اجاره ویلاهای موقتی. پس اگر امسال مشاهده کردید جاده شمال از هر سال شلوغ تر بود تعجب نکنید. هرچند اجاره ویلاهای شخصی شمال هم در ایام نوروز گاهی 300 درصد نسبت به بقیه مواقع سال افزایش پیدا می کند و ههتل های کم ستاره و هتل آپارتمان های معمولی مشتری بیشتری پیدا می کنند. بعضی هم از الان به گزینه هایی مثل کوه ها و کمپ های یکی، دو روزه فکر می کند. شاید هم امسال مردم ترجیح بدهند در خانه بمانند، برعکس نوروز 90 که سفرها نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش پیدا کرده بود.


ویدیو مرتبط :
روند نزولی ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایرانی ها دیگر به ترکیه نمی روند؟


در سال 2011 بیش از 1/8 میلیون گردشگر ایرانی به این کشور سفر کردند اما با افزایش نرخ ارز مسافرت ایرانی ها به ترکیه به کمتر از نصف رسیده است.

هفت صبح: روزنامه حریت، چاپ ترکیه نوشته موسسه آمار ترکیه اعلام کرده است در سال 2011 بیش از 1/8 میلیون گردشگر ایرانی به این کشور سفر کردند اما با افزایش نرخ ارز مسافرت ایرانی ها به ترکیه به کمتر از نصف رسیده است.

به گزارش مشرق این در حالی است که مقام های گردشگری ترکیه اعلام کرده بودند این کشور خود را آماده کرده تا سالانه از 5 میلیون گردشگر ایرانی پذیرایی کند.



براساس گزارش روزنامه حریت، کاهش ارزش ریال، بیشترین تاثیر را بر جذب توریسم از ایران داشته است. این گزارش می نویسد:«طی سال 2011 بیش از یک میلیون و 800 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده اند و 70 تا 80 درصد ظرفیت پروازهای ایران به ترکیه پر بوده ولی این رقم هم اکنون به 30 درصد رسیده است که نشان می دهد سفر ایرانی ها به ترکیه به کمتر از نصف رسیده است.»

به گزارش حریت، یکی از مدیران آژانس های مسافرتی ترکیه تاکید کرد اگر قبلا ایرانی ها با صرف 700 هزار تومان یک هفته در ترکیه استراحت و گردش می کردند هم اکنون با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار باید هزینه یک میلیون و 300 هزار تومان بپردازند البته مقام های ترکیه انتظار داشتند در تعطیلات نوروز دو میلیون ایرانی به ترکیه سفر کنند.

گزارش رسمی وزارت اطلاعات و گردشگری ترکیه می گوید در فوریه سال 2011 میلادی 207 هزار و 691 گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در فوریه 2012 به 147 هزار و 408 رسید که شاهد کاهش 60 هزرا و 283 نفری گردشگران ایرانی که در این ماه به ترکیه سفر کرده اند، هستیم.

کارشناسان گردشگری دلیل عمده این کاهش را افت ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی ارزیابی می کنند. در اواخر فوریه سال 2012، هر لیره ترک به مبلغ 1100 تا 1300 تومان خرید و فروش می شد، قیمت هر لیره ترک در مدت مشابه سال قبل 780 تومان بود.

گزراش های مالی نشان می دهد در طول سال گذشته میلادی، گردشگران ایرانی بیش از یک میلیارد دلار به جیب ترک ها سرازیر کرده اند، ولی این ارقام در نوروز امسال (و در صورت صحیح بودن پیش بینی ها در طول سال جاری شمسی) بسیار کمتر خواهد بود.