اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانی ها بدون اطلاع عقیم می‌شوند؟!


مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ابهاماتی در تاریخ اجرای قانون جمعیت خانواده وجود دارد گفت: چطور می‌شود خانواده‌های ایرانی در مراکز بهداشتی بدون اطلاع خودشان عقیم شوند؟

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ابهاماتی در تاریخ اجرای قانون جمعیت خانواده وجود دارد گفت: چطور می‌شود خانواده‌های ایرانی در مراکز بهداشتی بدون اطلاع خودشان عقیم شوند؟

علی‌اکبر محزون در خصوص اسناد موجود در زمینه برنامه‌ریزی غرب برای کاهش جمعیت ملت‌های مسلمان به خصوص ایران، اظهار داشت: یکی از مهمترین سندهایی که از طبقه‌بندی محرمانه امریکا در سال 1989 بعد از 15 سال خارج شد و به قدر کافی گویای این نکته است، سندی تحت عنوان «NSSM200» است که سند جمعیتی ایالات متحده در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود؛ این سند، رشد جمعیت در کشورهای دیگر را مخالف امنیت ملی امریکا می‌داند.

وی زمانی غرب، ایران را به عنوان کشوری که می‌تواند الگو در زمینه کاهش رشد باروری باشد مدنظر داشت تصریح کرد:‌ این روند به سمتی پیش رفت که رشد جمعیتی کشورهای دیگر از جمله ایران را مزاحم می‌دانستند که این سندها هم وجود دارد و کاملاً رسمی است و می‌توان به آن مراجعه کرد.

محزون یادآور شد: در این سند برای کنترل جمعیت کشورهای دنیا از کمک فائو، صندوق‌هایی که آژانس‌های وابسته به سازما ن ملل هستند، سازمان ملل و سازمان‌های زیر مجموعه ارتش امریکا استفاده کردند چرا که آنها این موضوع را امنیتی می‌دانستند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در داخل کشور افراط در موضوع بهداشت باروری و زمنیه‌های دیگر موجب شد کاهش نرخ باروری را در سال‌های بعد از 1372 داشته باشیم خاطرنشان کرد:‌ در زمان جنگ هنگامی که بودجه‌های تامین نیازهای اولیه کشور را نداشتیم، بودجه‌های پیشگیری از بارداری در کشور وجود داشت،؛ این جزء ابهامات تاریخ کشور است که باید ریشه‌یابی شود و از اینها باید به عنوان تجربه تلخ تاریخ، درس عبرت بگیریم.

وی اضافه کرد: آمار 5 ساله پایگاه جمعیتی کشور در زمینه موالید نشان می‌دهد بیشترین موالید را در سال 64 و 65 داشتیم که بین 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار موالید در سال بود که از آن به بعد با توجه به عامل توسعه، پیشرفت و افزایش شانس زنده‌بودن فززندان به سمت خودکنترلی پیش رفتیم و در نهایت پس از آن هم شروع به روند کاهشی رفتیم، تمام برنامه‌های کنتزلی ما بعد از انقلاب، بعد از روند طبیعی، کاهشی بوده است.

محزون با بیان اینکه ابهاماتی در قوانین ما وجود دارد که جای سوال نیز در آن هست گفت: در سال 72 قانون تنظیم خانواده داشتیم که در همین موضوع تناقض وجود دارد، چرا که ما 4 فرزند را هدف‌گذاری کردیم اما چرا روی 3 فرزند قانون سال 72 را بستیم و فرزند چهارم و چهارم به بعد را از خدمات اجتماعی محروم کردیم؟ اینها جای سوال جدی دارد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: سال 73 کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه در قاهره برگزار شد که هدف‌گذاری 20 ساله جمعیتی را تا سال 2014 انجام داد؛ در این هدف‌گذاری ایران هم در کنار 174 کشور دیگر به جمع امضاکنندگان معاهدات ICPD پیوست که از جمله مهمترین هدف‌گذاری آن، توسعه خدمات بهداشت باروری است.

محزون افزود: کارهای افراطی آنها سوال برانگیز بود، گزارش‌های مستندی وجود دارد که بر اساس آن جای این سوال باقیست که چطور می‌شود خانواده‌های مختلف ما در مراکز بهداشتی  بدون اطلاع خودشان عقیم شوند؟ چطور می‌شود وسایل پیشگیری بیش از حد نیاز کشور در زمینه کنترل جمعیت توزیع می‌شود و علاوه بر آن اصرار می‌شود که حتی خانواده‌ای که فرزند بیشتر می‌خواهد به عقیم‌سازی روی بیاورد. متأسفانه در همین عصر حاضر با زیرسوال بردن آمار رسمی کشور دنبال همین موضوع هستند.


ویدیو مرتبط :
ایرانیان چگونه عقیم می شوند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد از مردان ایرانی عقیم هستند؟



اخبار ,اخبار اجتماعی ,ناباروری در مردان

 

اخبار اجتماعی - دکتر محسن روز رخ اعلام کرد
۱۵ درصد مردان ایرانی عقیم هستند

رییس بیمارستان کودکان مفید ضمن اعلام اینکه ۱۵ درصد مردان ایرانی عقیم هستند، بیماری بیضه‌های نزول نکرده یا نهفته را از جمله علل بروز ناباروری در مردان دانست و اظهار کرد: این بیماری عمدتا در کودکی به خوبی درمان نشده است و ممکن است پزشکان زمان طلایی درمان را رعایت نکرده باشند.

دکتر محسن روز رخ در حاشیه نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که از صبح امروز در بیمارستان کودکان مفید آغاز به کار کرد، با بیان اینکه بیماری‌های اطفال نیازمند به جراحی متعدد هستند، اظهار کرد: البته بخشی از بیماری‌های نیازمند به جراحی در دوران کودکی شایع هستند. اما متاسفانه به موقع درمان نمی‌شوند که از جمله آنها می‌توان به چرخش بیضه اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیضه ارگان حیاتی تولیدمثل است و اگر مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن به درستی درمان نشود، تولید نسل را متوقف می‌کند.

رییس بیمارستان کودکان مفید افزود: همچنین بیضه‌های نزول نکرده یا نهفته است که به دنبال آن و در صورت بی‌توجهی به درمان، امکان تولید اسپرم در بزرگسالی از بین می‌رود. ۱۵ درصد مردان ایرانی عقیم هستند که یکی از علت‌های آن، همین بیضه‌های نهفته است که به خوبی درمان نشده و امکان تولید نطفه یا اسپرم را متوقف کرده است. به همین خاطر است که لازم است بر اساس اصول علمی، ارجاع به موقع صورت پذیرد. البته متاسفانه ممکن است برخی پزشکان زمان طلایی درمان را در این بیماران رعایت نکنند.

این فوق تخصص جراحی کودکان بهترین زمان عمل بیضه‌های نهفته را از شش تا ۱۸ ماهگی دانست و اظهار کرد: زمان طلایی درمان چرخش بیضه نیز ۶-۴ ساعت پس از تشخیص است تا بتوان نسل بیضه را زنده نگه داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بیمارستان مفید که شلوغ‌ترین بیمارستان کودکان کشور است و هر روز کودکان بسیاری به آن مراجعه می‌کنند، هر روز شاهد هستیم که زمان طلایی در درمان این بیماران رعایت نمی‌شود و خانواده‌ها تاوان عدم درمان به موقع را می‌دهند، اظهار کرد: مشکلاتی نظیر چرخش بیضه، وجود بیضه‌های نهفته یا پایین بودن مجاری ادراری از جمله اختلالات تکاملی هستند و مسائل مختلفی در بروز آنها نقش دارد. برای برخی از این بیماری‌ها شاید نتوان در دوران جنینی کاری لازم است. اما لازم است پس از تولد کودک، اقدامات درمانی لازم سریعا پس از تشخیص، انجام شود.

رییس بیمارستان کودکان مفید تمام جراحی‌های کودکان را از جمله اورژانس‌های کودکان دانست و اظهار کرد: از آپاندیسیت گرفته تا فتق معده، انسداد مجاری ادراری و انسداد دستگاه صفراوی در ردیف اورژانس‌های کودکان قرار می‌گیرد.

روزرخ در پایان درباره تجهیزات بیمارستان مفید نیز گفت: در حال حاضر از نظر تجهیزات جراحی، مشکلی در بیمارستان‌ها نداریم و رتبه اول را در میان بیمارستان‌های کشور داریم. اکنون بیمارستان کودکان مفید با برخورداری از ۲۶۰ تخت، از شلوغ‌ترین بیمارستان‌های کودکان در کشور محسوب می‌شود. 

اخبار اجتماعی - ایسنا