اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایرانیان محکوم به اعدام به انفرادی رفتند



اخبار,اخبار اجتماعی,قاچاقی ایرانی در زندان مالزی

 
اخبار اجتماعی -ایرانیان محکوم به اعدام به انفرادی رفتند

 برایم یک «رادیو» با «هدفون» بفرستید، سکوت سلول انفرادی «کرکننده» است. این خواسته «شهرزاد» در آخرین تماس با خانواده‌اش، از زندان مالزی است. «شهرزاد» در دادگاه مالزی به اعدام محکوم شده است. اکنون سه‌سال‌ونیم از روزی که به زندان افتاده، می‌گذرد و حالا در سلول انفرادی منتظر است تا ببیند چه کسی به در سلولش می‌کوبد؛ زندانبان برای اجرای حکم اعدام است یا نماینده سفارت برای سرکشی.

شهرزاد یکی از 76زندانی ایرانی است که در مالزی به اعدام محکوم شده‌اند. جرم همه آنها قاچاق موادمخدر است، اغلب «شیشه»، آن‌هم در کشوری که به داشتن قوانین سختگیرانه‌ای در مورد موادمخدر معروف است؛ مجازات داشتن و حمل بیش از 50گرم موادمخدر در این کشور اعدام است. حکایت زندانی ایرانی تنها محدود به مالزی نیست، کشورهای دیگری نیز زندانی ایرانی دارند که جرم بیشتر آنها قاچاق موادمخدر است.

آمار غیررسمی، تعداد این زندانیان را حدود هفت‌هزارنفر اعلام کرده است که به گفته سفیر ایران حدود 222نفر آنها در زندان‌های مالزی به‌سر می‌برند. اما حکایت زندانیان در زندان‌های مالزی از بقیه پیچیده‌تر است؛ آنها به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند، هوای شرجی این کشور در جنوب‌شرقی آسیا، بیماری‌های پوستی زیادی برای زندانیان ایجاد کرده و به‌دلیل صدور حکم اعدام برای آنها، مداوای چندانی هم در کار نیست.

«شهرزاد» زندانی محکوم به اعدام به خانواده‌اش گفته است که از مابقی زندانی‌ها که احکام عادی دارند، منفک شده‌ و به انفرادی منتقل شده‌اند اما قرار است پرونده آنها 9ماه دیگر به تجدیدنظر برود. مابقی زندانیان محکوم به اعدام هم شرایط مشابهی دارند؛ انفرادی و شنیدن صداهای کرکننده. خانواده‌های برخی از آنها توانسته‌اند از طریق سفارت رادیویی کوچک یا کتابی برایشان بفرستند اما دارو جزو مواردی است که قابل انتقال به زندان‌های مالزی نیست.

او گفته است که تنها یک وعده غذا دریافت می‌کنند و دسترسی آنها به آب هم جیره‌بندی شده است.

شنیده‌های «شرق» از زندان‌های مالزی حاکی از این است که دوربین تمام‌وقت سلول را زیر نظر دارد و زندانیان حتی قضای حاجت خود را باید مقابل دوربین انجام دهند، بیماری‌های قارچی به‌خصوص در بین خانم‌ها شیوع پیدا کرده و برای پیشگیری از اقدام به خودکشی، آنها به هیچ وسیله بهداشتی دسترسی ندارند.

این حکایت شامل حال زندانیان ایرانی زیادی است که در مالزی محبوس هستند؛ زندانیانی که پرتعدادترین ملیت در بین زندانیان مالزی را تشکیل می‌دهند. اگرچه آنها از فریب‌خوردن در فرودگاه یا پذیرش ساکی خالی یا دل‌دادن به یک فریب دروغین با گریه و ناله در دادگاه کوالالامپور حرف زده‌اند، اما قضات مالزیایی در اجرای حکم بر اساس قانون کشورشان متعهدتر از این هستند که این حرف‌ها را بپذیرند.

خواهر شهرزاد به «شرق» می‌گوید: «مترجمش به من گفته اگر بتوانید برایش وکیل خوب بگیرید، می‌توانید او را آزاد کنید. اما ما نمی‌توانیم برای او وکیل بگیریم. همین الان از بابت پولی که باید به یورو از حساب وزارت‌خارجه برای خواهرم واریز کنیم، فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنیم.» شهرزاد ۳۱ساله که حسابدار بوده، به‌همراه دوستش ندا ۲۶ساله که منشی بوده به دلیل حمل حدود هفت‌کیلوگرم متامفتامین، از سه‌سال پیش به اعدام با طناب دار محکوم شده‌اند.

 گفته می‌شود که وزارت‌خارجه برای پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر با مشکل مالی شدید مواجه است. اگرچه در سال‌های گذشته احکام اعدام صادرشده در مالزی به‌دلیل روابط دوجانبه تهران- کوالالامپور از سویی و فشارهای بین‌المللی بر این کشور در انتقاد از صدور حکم اعدام اجرا نشده اما زندانیان زیادی در زندان‌های این کشور در شرایط بد و غیرانسانی نگهداری می‌شوند.

چند هفته گذشته نیز دادگاه عالی «شاه عالم» مالزی دومرد ایرانی را به جرم قاچاق موادمخدر به اعدام و یک زن خانه‌دار را به 16سال زندان محکوم کرد. مرد محکوم به اعدام مدیر یک مدرسه در ایران بوده که سال 2011میلادی به جرم قاچاق موادمخدر در چمدان در فرودگاه کوالالامپور دستگیر شده‌ بود. این زوج روی هم یک‌کیلوو330گرم ماده‌مخدر، متامفتامین، حمل می‌کردند.
اخبار اجتماعی - روزنامه شرق
 


ویدیو مرتبط :
حرفهای متهمان محکوم به اعدام !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتهام ایرانیان اعدام شده در عربستان اثبات نشد/ فیصل به صالحی دروغ گفت



وزیر امور خارجه, وزارت امور خارجه

 

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: اتهام اتباع ایرانی اعدام شده در عربستان به جرم قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری که بعد از ظهر چهارشنبه در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد، با اشاره به اعدام تعدادی از اتباع ایرانی از سوی حکومت عربستان سعودی در خصوص اتهام این افراد اظهار داشت: پنج سال پیش تعداد 30 نفر از اتباع ایرانی که اهالی منطقه جنوب ایران بودند به اتهام قاچاق دو تن مواد مخدر در عربستان دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته سابقه نداشته است یک تبعه ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس به اعدام محکوم شود افزود: در هفته‌های جاری تعداد 18 نفر از اتباع ایرانی دستگیر شده در عربستان، در گروه‌های 8 نفره و 10 نفره اعدام شدند.

امیرعبداللهیان اعدام اتباع ایرانی از سوی عربستان را اقدامی سیاسی خواند و اظهار داشت: گروه اول در روز مذاکره گروه 1+5 با ایران در استانبول و گروه دیگر نیز در روز مذاکره ایران با 1+5 در بغداد اعدام شدند که ما این اقدام را یک اقدام سیاسی می‌دانیم.

سعود الفیصل به دکتر صالحی دروغ گفت

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزیر خارجه عربستان سعودی در مذاکرات خود با دکتر صالحی قول داد تا مسئله اعدام این افراد را به تعویق بیاندازد تا در این خصوص مذاکراتی صورت گیرد افزود: سعود الفیصل به دکتر صالحی دروغ گفت و بعد‌ها مشخص شد در‌‌ همان روزی که وی به وزیر امور خارجه ایران قول داد تا اعدام این افراد را تعویق بیندازند در‌‌ همان روز یک گروه از آن‌ها را اعدام کردند.

وی افزود: اتهام این افراد به جرم قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای جمهوری اسلامی ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است و عربستان در یک اقدام غیر دیپلماتیک بدون اینکه این افراد از حقوق عادی خود در دفاع از خودشان برخوردار باشند اعدام کردند.

واکنش های ایران

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی اقداماتی را در راستای اعلام نارضایتی خود نسبت به حکومت عربستان صورت داده است، افزود: بعد از فوت نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی طبق رسم دیپلماتیک می‌بایست هیئتی برای عرض تسلیت اعزام می‌شدند که در این راستا برای اعلام نارضایتی خود هیچ هیئتی را اعزام نکردیم و به سفیر خود در عربستان نیز اعلام کردیم تنها در یک مراسم وی و آن هم به صورت کمرنگ شرکت کند.

وی در ادامه عنوان کرد: بنده در این هفته قرار بود با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در جده دیداری داشته باشم تا دعوتنامه ملک عبدالله پادشاه عربستان برای شرکت در اجلاس غیر متعهد‌ها که در شهریورماه در تهران برگزار می‌شود به وی تسلیم شود که این سفر انجام نشد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه همچنین به منتفی شدن سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان اشاره کرد و افزود: کمیته‌ای حقوقی نیز از سوی کنسولگری ایران در عربستان ماموریت یافت تا تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه برای روشن شدن کامل این اقدام سعودی‌ها تلاش کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: کاردار عربستان سعودی در ایران نیز در غیاب سفر این کشور به وزارت خارجه فراخوانده شد و یادداشتی دقیق در این زمینه برای پاسخگویی حکومت عربستان تسلیم وی شد..../مهر