اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایدز با روبوسی و دست دادن منتقل نمی‌شود


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: ایدز بیماری رفتاری است که دو راه اصلی انتقال آن، رفتارهای جنسی پرخطر محافظت نشده و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در جریان مصرف تزریقی مواد مخدر است.

خبرگزاری مهر: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: ایدز بیماری رفتاری است که دو راه اصلی انتقال آن، رفتارهای جنسی پرخطر محافظت نشده و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در جریان مصرف تزریقی مواد مخدر است.

دکتر عباس صداقت افزود: اچ آی وی (ویروس ایدز) از طریق شنا در استخر، نوشیدن آب، استفاده از وسایل غذاخوری مشترک، استفاده از حمام و سرویسهای بهداشتی عمومی، تماسهای معمولی از جمله دست دادن و روبوسی و حتی نیش پشه منتقل نمی شود.

وی تاکید کرد: با توجه به راههای اصلی انتقال این بیماری، خویشتن داری و وفاداری به همسر، استفاده از وسایل محافظت کننده و پرهیز از استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در جریان تزریق مواد مخدر برای پیشگیری از ابتلا به آن ضروری است.


ویدیو مرتبط :
ایدز چگونه و به دست چه کسی به ایران منتقل شد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلید تولید نسل جدید واکسن ایدز در دست گربه‌ها



اخبار,اخبارعلمی,واکسن ایدز

اخبارعلمی - کلید تولید نسل جدید واکسن ایدز در دست گربه‌ها

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، گربه‌ها می‌توانند به توسعه نسل پیشرفته واکسن ایدز منجر شوند.

در مطالعات قبلی، نقش مؤثر سگ‌ها برای توسعه بهداشت و سلامت انسان‌ها مشخص شده بود؛ بطور مثال حس بویایی قوی این حیوانات قادر به استشمام سلول‌های سرطانی در بدن انسان هستند.

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها نیز می توانند نقش موثری در مقابله با بیماری‌های انسان ایفا کنند و این حیوانات، کلید توسعه واکسن نقص ایمنی انسان (HIV) هستند.

محققان دانشگاه فلوریدا با همکاری دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود دریافته‌اند، خون گرفته شده از بیمار آلوده به ویروس HIV در مقابل پروتئین ویروس ایدز گربه واکنش ایمنی نشان می‌دهد.

«ژانت یاماموتو» استاد ایمونولوژی ویروسی دانشگاه فلوریدا و از نویسندگان این مطالعه تأکید می‌کند: ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)‌ و HIV-1 دارای توالی مشابهی هستند.

در این مطالعه از سلولهای «T(تی)» استفاده شد تا توانایی آنها برای واکنش و تحریک فعالیتهای ضد ویروس HIV در مناطق کوچکی از پروتئین FIV‌ مورد بررسی قرار بگیرد.

محققان در حال کار بر روی واکسن ایدز مبتنی بر سلولهای تی هستند که می‌تواند واکنش ایمنی را در سلولهای تی یک بیمار در مقابل ویروس سندرم نقص ایمنی گربه فعال کند.

بر این اساس، ویروس ایدز گربه می‌تواند برای کشف مناطق ویروس ایدز انسانی مورد استفاده قرار گرفته و منجر به توسعه واکسن جدید برای مقابله با ویروس HIV‌ شود.

نتایج این مطالعه در مجله Virology منتشر شده است.

اخبارعلمی - ایسنا