اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایجاد شعب بانک‌های خارجی در ایران


اگرچه تا پیش از این شعب بانک‌های خارجی در ایران وجود نداشت اما با توافق اخیر هسته‌ای امكان دایر شدن این شعبه‌ها در کشورمان فراهم شده است.

تابناک: اگرچه تا پیش از این شعب بانک‌های خارجی در ایران وجود نداشت اما با توافق اخیر هسته‌ای امكان دایر شدن این شعبه‌ها در کشورمان فراهم شده است.

حتی پیش از تحریم نیز به دلیل قوانین بانكی در ایران اجازه ایجاد شعب به بانك های خارجی داده نمی‌شد. حاكمیت قوانین دولتی بر بانك‌های ایران شرایط تاسیس شعب خارجی را فراهم نمی كرد به همین دلیل اغلب بانك‌های خارجی در ایران دفتر نمایندگی داشتند.

این دفاتر عموما تمام امور بانكی در رابطه با تجارت و اعتبار اسنادی را انجام می دادند كه فعالان همین دفاتر نیز با تشدید تحریم‌ها دفاترشان تعطیل شد.

در دوره‌‌ای كه بانك‌ها خصوصی‌شدند و با ابلاغ قانون اصل 44، محدودیت‌های ایجاد شعب بانك‌های خارجی برداشته شد؛ تحریم‌ها اجازه تاسیس شعبه به این بانك‌ها نمی‌داد. بنابراین طی سال‌های گذشته هیچ شعبه‌ای از بانك‌های خارجی در ایران دایر نشده بود.

حال در توافق جامع ایجاد شعب بانك‌های خارج در ایران امكان پذیر شده است. احمد حاتمی یزد كارشناس بانكی در گفت و گو با تابناك گفت: اگرچه تا پیش از این شعب خارجی در ایران وجود نداشت اما با این توافق امكان دایر شدن این شعبه‌ها فراهم شده است.

بر این اساس در صورت تمایل كشورها به ایجاد شعبه در ایران و اجازه بانك مركزی برای فعالیت آنها این نخستین بار خواهد بود كه بانك‌های خارجی در ایران شعبه دایر می‌كنند.

در متن توافق همچنین ایجاد شعب بانك‌های ایران در خارج از كشور نیز دیده شده كه به این ترتیب بسیاری از شعب بانك‌ها كه با تشدید تحریم‌ها تعطیل شده بودند می‌توانند مجدد فعالیت خود را از سر گیرند.


ویدیو مرتبط :
بانک های ایران در انتظار سرمایه گذاری خارجی پس از توافق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین خبرها از ایجاد شعب بانک‌های آمریکایی در مناطق آزاد ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مدیر بانک و بیمه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره ایجاد شعب بانک‌های آمریکایی در ایران گفت: فعلا از آمریکا هیچ درخواستی برای ایجاد شعب بانکی در مناطق آزاد نداریم ولی با برطرف شدن تحریم ها می‌توان در زمینه ایجاد شعب بانک های کشورهای دیگر در مناطق آزاد صحبت کرد.

ناصر خرمالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ تمام کشورهایی که بعد از توافق هسته ای، در قالب هیأت‌های تجاری به ایران سفر کردند اکثرا تمایل داشتند که ابتدا سرمایه‌گذاری را از طریق مناطق آزاد ایران تجربه کنند و علاقه‌مندی خودشان را در حوزه های پتروشیمی، فولاد و برخی صنایع دیگر نیز ابراز کردند.

وی افزود: البته همه این ها منوط به رفع تحریم هاست و باید این موضوع نهایی شود و با برطرف شدن تحریم ها می‌توان در این زمینه صحبت کرد.

خرمالی در بخشی از سخنان خود گفت: با توجه به مذاکراتی که با رییس کل بانک مرکزی و با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد داشتیم موافقت اولیه برای ایجاد مرکز مالی بین‌المللی در کیش را از ایشان دریافت کردیم و قرار است این مرکز برای اولین بار در این جزیره ایجاد شود.

مدیر بانک و بیمه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: با توجه به اینکه مرکز مالی بین‌المللی نهاد بزرگ و بین‌المللی است اولویت دبیرخانه مناطق آزاد این بود که این مرکز فعلا در کیش ایجاد شود. البته بانک‌های برون‌مرزی قابلیت ایجاد و تأسیس در سایر مناطق آزاد را نیز دارند.

وی همچنین تاکیدکرد: پیش‌نویس بازنگری مقررات بیمه در مناطق آزاد را نیز در چند ماه گذشته به بانک مرکزی ارائه کردیم که هنوز پاسخی داده نشده است.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا