اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایتالیا؛ پوشاندن مجسمه های عریان به احترام روحانی (+ عکس)



سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری خارجی داشت و نمونه هایی چون عدم سرو شراب در ضیافت دوشنبه شب نشان از احترام بالای مقامات ایتالیایی برای جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش میزان به نقل از "گاردین"؛ مقامات ایتالیایی برای جلوگیری از هر گونه بی احترامی به حسن روحانی، در دیدار وی از رم در اقدامی قابل تحسین مجسمه های عریان کاخ موزه "کاپیتولاین" را پوشاندند؛ جایی که رئیس جمهور کشورمان با "ماتیو رنزی"، نخست وزیر ایتالیا، دیدار و گفتگو کرد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

تصاویری از دیدار دوشنبه گذشته مقامات دو کشور در شبکه های خبری منتشر شد. دو تن در حالی در کنار مجسمه "مارکوس اورلیوس"، امپراتور پیشین رم، ایستاده اند که مجسمه های عریان با پنل های سفید پوشانده شده اند.

سخنگوی دفتر رنزی در این خصوص توضیحاتی نداده است اما یکی از مقامات شهرداری رم اعلام کرده است که این اقدامات به درخواست دفتر نخست وزیری ایتالیا انجام گرفته بود.

خبرگزاری "انسا" ایتالیا در همین خصوص نوشته است که پوشاندن مجسمه های عریان این موزه نشان از احترام ایتالیا برای جمهوری اسلامی ایران است.

علاوه بر این، در مراسمی که دوشنبه شب گذشته با حضور مقامات شرکت نفت "انی" و خودروسازان فیات - کرایسلر برگزار شد، هیچ گونه مشروبات الکلی سرو نشده بود.

این در حالی است که فرانسه از پذیرش این درخواست ایران مبنی بر سرو نشدن مشروبات الکلی خودداری کرده که به همین دلیل هیچ گونه ضیافت رسمی برای روحانی در پاریس ترتیب داده نخواهد شد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار سیاست خارجی - میزان

 


ویدیو مرتبط :
فاجعه هیسل و ادای احترام بازیکنان ایتالیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوشاندن مجسمه‌ها در ایتالیا نشانه احترام به ایران و روحانی بود



اخبار,اخبارسیاسی,سفر روحانی به اروپا

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به پوشاندن مجسمه‌ها در موزه ایتالیا گفت: آقای روحانی گفتند برای این کار مذاکره‌ای نشده بود و ایتالیایی‌ها اینکار را کردند که نشانه احترام آنها به شخص روحانی و ایران است.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دستاوردهای نخستین سفر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به اروپا گفت: سفر آقای روحانی به اروپا در واقع یک نقطه عطفی در روابط ایران با غرب در طول یک دهه گذشته است.

او ادامه داد: می‌توان گفت که نخستین سفر اروپایی آقای روحانی سفر به دو کشور نبود بلکه سفر آقای روحانی به مجموعه اتحادیه اروپایی در جهت بهبود و تحکیم ایران با اروپا محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با برخی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی رفت و آمدهایی داشته‌ایم، اظهار داشت: آنچه تا سال ۹۲ وجود نداشت و با انتخاب آقای روحانی در حال مهیا شدن و دستیابی به برجام به وجود آمده، ایجاد رابطه تنگاتنگ با کشورهای اروپایی بوده است. باید بپذیریم تا زمانی که رابطه ایران با اروپا بهبود نیابد بسیاری از مسائل هم حل نمی‌شود.

فرجی‌راد افزود: زیربنای اقتصادی ایران، زیربنای اروپایی است و صنایع ایران به نحوی در ارتباط با صنایع و تکنولوژی اروپایی است هر چند که در یک دهه گذشته ارتباط‌هایی با برخی از کشورهای خاور دور هم مانند چین ایجاد شده است.

او با اشاره به سفر سیدمحمد خاتمی به اروپا در زمان ریاست جمهوری‌اش خاطر نشان کرد: ما نباید فراموش کنیم در دوره اصلاحات با سفر آقای خاتمی به چند کشور اروپایی تحولی در روابط ایران و اروپا ایجاد شد و موجب شد سرمایه‌ها و تکنولوژی روز اروپا به ایران بیاید.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: می‌توان انتظار داشت سفر آقای روحانی به اروپا مبنایی برای ورود سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به ایران و مقدمه‌ای برای همکاری با قدرت‌های بزرگ باشد.

فرجی‌راد با یادآوری اینکه سفر اروپایی روحانی به اروپا موجب ایجاد یک فضای همکاری هم شده است، ابراز داشت: در واقع این سفر نشان‌دهنده اعتمادسازی میان ایران با سایر کشورهاست و می‌توان آن را مقدمه‌ای برای سفرهای بیشتر مقام‌ها و سران کشورهای اروپایی به تهران یا ایران به اروپا دانست.

او در پاسخ به این سوال که این سفر به چه میزان می‌تواند موجب همکاری‌های بیشتر ایران و اروپا در خصوص مسائل منطقه‌ای شود، یادآور شد: غربی‌ها اذعان کرده‌اند که بدون همکاری ایران هیچ بحرانی در خاورمیانه قابل حل نیست و در این مدتی هم که آقای روحانی به اروپا سفر کرده بودند مشاهده کردیم. بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران ارشد غربی می‌گفتند که همکاری با ایران می‌تواند مشکلات سوریه، عراق و لبنان و حتی یمن را حل کند.

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه با بیان اینکه اروپا از تروریسم تکفیری احساس خطر می‌کند، عنوان کرد: ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری است و اروپایی‌ها مجبور به همکاری با ایران هستند آنها مشاهده می‌کنند که ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم است و می‌بینند که برخی از همسایگان ایران یک رقابت منطقه‌ای غیرضروری با ایران ایجاد کرده‌اند که در مقابل این مسئله جمهوری اسلامی سیاست صبر و خویشتن‌داری را دنبال می‌کند و همین مسئله منجر به اعتمادسازی شده است.

فرجی‌راد با اشاره به نقش‌آفرینی ایران در مذاکرات بین‌المللی سوریه بیان کرد: در مذاکرات وین ۱ و وین ۲ ایران نقش بسیار مثبتی را از خود به نمایش گذاشت که همین منجر به صادر شدن قطعنامه ‌2254 در شورای امنیت شد. در مقابل ایران، کشورهایی هم بودند که نه تنها نقش مثبتی را ایفا نکردند، بلکه دست به تنش‌آفرینی و ایجاد تحریک هم شدند.

او در پاسخ به برخی از بهانه‌گیری‌ها مبنی بر اینکه چرا ایران با فرانسه قراردادهای سنگین تجاری امضا کرده‌ است، گفت: هر کشوری منافع ملی خود را دنبال می‌کند و ایران و فرانسه هم بر این اساس عملکرده و خواهند کرد. ما هم مواضع فرانسه در طول هشت‌ سال دفاع مقدس را که به حمایت از صدام پرداخت محکوم می‌کنیم و هم مواضع فرانسوی‌ها در طول مذاکرات هسته‌ای را مدنظر داریم، اما مثلا در زمینه‌ای مانند ارتقای سیستم هواپیمایی مگر می‌شد با فرانسه همکاری نکرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: در طول سی سال گذشته صنعت هواپیمایی ایران تحریم بوده است و همین مسئله ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کرده است. این صنعت براساس توافق هسته‌ای از تحریم‌ها خارج شد و ما باید دست به نوسازی ناوگان هوایی می‌زدیم. برای این کار نیاز به خرید ناوگان هواپیمایی از بوئینگ آمریکا یا ایرباس بود. خب در این شرایط فعلا زمینه خرید و همکاری با بوئینگ فراهم نیست، اما شرایط برای همکاری با ایرباس فراهم بود و این کار صورت گرفت.

فرجی‌راد با یادآوری قرارداد ایران و شرکت توتال فرانسه اظهار داشت: اکنون در فروش نفت خود مشکل بسیاری داریم قیمت نفت هم به صورت روز افزون در حال کاهش است که این موجب می‌شود بسیاری از شرکت‌ها رغبت همکاری با کشورهای صادر کننده نفت را نداشته باشند اما در همین وضعیت توتال می‌گوید 200 هزار بشکه نفت ایران را حاضر است خریداری کند.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به پوشاندن مجسمه‌ها در موزه ایتالیا تصریح کرد: آقای روحانی گفتند که برای این کار هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته بود و خود ایتالیایی‌ها این کار را کردند، لذا آن اقدام نشانه احترام گذاشتن آنها به شخص آقای روحانی و جمهوری‌اسلامی ایران است. به نظر می‌رسد اینگونه سخنان که از سوی منتقدان دولت بیان می‌شود، بهانه‌گیری برای تضعیف فعالیت‌ها و عملکرد دولت یازدهم و کوچک‌ کردن دستاوردهای این سفر است.

 اخبار  سیاسی  -  ایلنا