اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اگر نوشابه میخورید 4کیلومتر بدوید


آگاه کردن نوجوانان از اینکه بعد از مصرف یک نوشابه باید چقدر راه رفت یا دوید تا انرژی وارده شده توسط آن به بدن را سوزاند ممکن است آنها را متقاعد کند تا کمتر از این نوع نوشیدنی ها استفاده کنند.

خبرگزاری مهر: آگاه کردن نوجوانان از اینکه بعد از مصرف یک نوشابه باید چقدر راه رفت یا دوید تا انرژی وارده شده توسط آن به بدن را سوزاند ممکن است آنها را متقاعد کند تا کمتر از این نوع نوشیدنی ها استفاده کنند.

دکتر «سارا بلیچ» دانشیار دانشگاه جانز هاپکینز در این باره می گوید: «وقتی به مردم می گوییم یک بطری نوشابه ۲۵ کالری انرژی دارد اکثرا معنای واقعی این جمله را نمی دانند.»

او می گوید برای فهم بهتر مطلب و برای اینکه با دانستن این اطلاعات شما بتوانید تغییری در رفتارتان بدهید راه بهتر آن است که به شما بگویند برای سوزاندن این مقدار انرژی چقدر باید راه بروید یا بدوید. این توضیح ملموس تر و قابل فهم تر است.

او به کمک همکارانش در یک فروشگاه که در یک محله فقیرنشین شهر بالتیمور بود ۶ تابلو نصب کردند که بر روی آنها اطلاعاتی به این مضمون بود که مصرف یک قوطی کوچک نوشابه یا آب میوه (۲۵۰ سی سی) آنقدر کالری دارد که برای سوزاندن آن نیاز است تا ۲۵ دقیقه دوید یا ۴ کیلومتر راه رفت. آنها با نوجوانان مراجعه کننده به فروشگاه در این باره صحبت کردند. حدود ۴۰ درصد مصاحبه کنندگانی که تابلوها را دیده بودند گفتند که با دیدن این اطلاعات میزان خرید نوشابه شان را تغییر داده اند.

آنها همچنین دریافتند که بعد از نصب تابلوها میزان خرید نوشابه های شیرین کاهش پیدا کرده و مصرف کنندگان بیشتر تمایل پیدا کرده بودند تا نوشابه های کوچکتر بخرند. تعداد افرادی که قصد خرید نوشابه نداشتند از ۲۷ درصد به ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد و تعداد کسانی که تنها آب خریده بودند از یک درصد به ۴ درصد رسید.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که تغییر در روش توضیح مطلب تا چه اندازه می تواند در فهم آن و تاثیر در تغییر رفتار شنونده موثر باشد.


ویدیو مرتبط :
اینم از نوشابه هایی که با علاقه میخورید و کیف میکنید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوشابه گازدار دندان‌هایتان را می‌پوساند



 

نوشابه گازدار دندان‌هایتان را می‌پوساند

 

 

عضو كمیته علمی انجمن دندانپزشكان ایران با بیان این‌كه پوسیدگی ۴ دندان جلوی بالای دهان (۲ دندان پیش و ۲ دندان نیش) از عوارض مصرف افراطی نوشابه‌های گازدار است، گفت: ۲ دندان جلویی كسانی كه از ترشیجات و مركبات به وفور استفاده می‌كنند، بر اثر سایش باز می‌شود.

 


دكتر قاسم انصاری در گفتگو با ایسنا، با بیان این‌كه نوشابه‌های گازدار حاوی اسید كربنیك در حال آزاد شدن هستند،‌ اظهار كرد: این تركیب شیمیایی به مثابه آب اكسیژنه (ماده سفیدكننده) عمل می‌كند كه به حذف نسوج مینای دندان در ۴ طرف دندانی منجر می‌شود.

 


وی افزود: در كسانی كه مصرف‌كنندگان افراطی نوشابه‌های گازدار هستند، سطح داخلی ۴ دندان جلویی (پیش و نیش) به علت تماس مستقیم با تركیبات این نوشیدنی به پوسیدگی دچار می‌شود.

 


حال آن كه بخش خارجی (بیرونی) این دندان‌ها به علت تماس با سطح داخلی لب كمتر در معرض واكنش‌های شیمیایی نوشابه‌های گازدار قرار می‌گیرند.

 


این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: سطح داخلی و خارجی دندان‌های پیش و نیش فك تحتانی هم به علت محافظت از طریق زبان و سطح داخلی لب كمتر در معرض پوسیدگی هستند.

 


دكتر انصاری با بیان این‌كه دندان‌های پوسیده بر اثر مواد اسیدی نظیر نوشابه‌های گازدار و ترشیجات با نفس كشیدن درد احساس می‌شود، افزود: در این قبیل از دندان‌ها مواد غذایی اسیدی با ایجاد خلل نقش حفاظتی و پوششی مینای دندان را كاهش می‌دهد كه بهتر است از خمیردندان‌های ویژه حاوی مقادیر فراوان پتاسیم، سدیم و كلسیم استفاده ‌شود تا برای مدتی نقش حفاظتی برای این خلل را ایفا كند.

 


وی با بیان این‌كه ترشحات بزاقی به طور طبیعی این خلل و فرج را ترمیم می‌كند، گفت: از این رو استفاده مداوم از این خمیردندان‌ها توصیه نمی‌شود.

 


دكتر انصاری افزود: تركیبات سفیدكننده خانگی با غلظت كمتر و تركیبات سفیدكننده مطب با غلظت بیشتر حاوی آب‌اكسیژنه (پراكسید اكسیژن) هستند كه در خمیردندان‌های سفیدكننده غلظت این ماده به مراتب كمتر است.... /  خبرگزارى ايسنا