اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اگر قرار به نگرانی است، ما هم حرف داریم



 اخبار,اخبار سیاسی, مسعود پزشکیان


 اخبار سیاسی - اگر قرار به نگرانی است، ما هم حرف داریم

این رفتارها درست نیست. ما از یك طرف ادعا می‌كنیم كه اجازه بدهید تا مردم حرفشان را بزنند و اجازه دهید تا گفت‌وگو بشود ولی مایی كه بر این اصول تاكید داریم، ابتدا حرف خودمان را می‌زنیم و هر كاری كه دلمان خواست انجام می‌دهیم و زمانی كه قرار شد كسی حرفش را بزند مقابلش می‌ایستیم و اجازه حرف زدن را از او می‌گیریم.

تندروها و دلواپسان، در تلاش هستند تا اهداف خود را در قالب تجمع و همایش‌های بدون مجوز و به صورت افراطی به كرسی بنشانند. توجیه‌شان نیز از این رفتارها این است كه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و نگران مسائل كلان نظام و منافع ملت هستند.

مسعود پزشكیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن اینچنین پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «اگر قرار بر این است كه نگرانی‌ها گفته شود ما هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم؛ چرا آنانی كه حالا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند در برابر آن همه تخلف و رفتارهای خلاف قانون با هیچ مخالفتی از سوی دلواپسان روبه‌رو نشد.»

نظر شما درباره اتفاقات اخیر نظیر تجمعات میدان فاطمی، میدان انقلاب و لغو سخنرانی آقای سید حسن خمینی چیست ؟
این رفتارها درست نیست. ما از یك طرف ادعا می‌كنیم كه اجازه بدهید تا مردم حرفشان را بزنند و اجازه دهید تا گفت‌وگو بشود ولی مایی كه بر این اصول تاكید داریم، ابتدا حرف خودمان را می‌زنیم و هر كاری كه دلمان خواست انجام می‌دهیم و زمانی كه قرار شد كسی حرفش را بزند مقابلش می‌ایستیم و اجازه حرف زدن را از او می‌گیریم.

رفتار تجمع‌كنندگان پیش از این نیز در تاریخ كشور تكرار شده است. ریشه این رفتارها به كجا بر می‌گردد؟
این رفتار‌ها بر می‌گردد به همان شعری كه می‌گوید «بخوری مال مسلمان و چو مالت بخورند / داد و فریاد برآری كه مسلمانی نیست.» یك عده جلوی حرف زدن عده دیگری را می‌گیرند و اصلا اجازه حتی بروز و ظهور را به كسی نمی‌دهند كه در این شرایط همه‌چیز از نظرشان درست و منطقی است ولی وقتی كوچك‌ترین ایرادی به آنان وارد شود، داد و فریاد می‌زنند كه نمی‌گذارید، حرف‌مان را بزنیم و مقابل‌مان ایستادگی می‌كنند.

 

در برابر هر انتقادی فقط می‌گویند كه ما نگران و دلواپسیم و می‌خواهیم كارها را درست كنیم. اگر قرار بر این است كه نگرانی‌ها گفته شود، ما هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. آیا این مقدار اجازه‌یی كه صدا و سیما به این افراد می‌دهد به بقیه نیز می‌دهد كه فریاد از انزوا و تقابل‌ها می‌زنند. سوال من از شما این است كه آیا تریبون‌هایی كه تاكنون به این افراد داده شده به منتقدان هشت سال گذشته هم داده شد.

 

بیایید انصاف را رعایت كنیم. البته اینكه به این افراد تریبون بدهند اشكالی ندارد ولی به شرط آنكه همین تریبون هم به موافقان ژنو نیز داده شود تا هر دو سهم برابری داشته باشند. ولی چیزی كه تاكنون رخ داده چیز دیگری است. آیا تاكنون صدا و سیمای ما اجازه داده تا همه سهم برابری در بیان انتقادات‌شان داشته باشند. معلوم نیست كه خواسته منتقدان دولت چیست و دایما به مردم می‌گویند كه «ما حرف داریم». معلوم است كه حرف دارید. شما از همان روز اول هم حرف داشتید. شما چون در شرایط كنونی قدرت را از دست داده‌اید می‌گویید حرف دارید.

به نظر شما حرف تندروها چیست؟
از خودشان باید پرسید. ولی باید پرسید آن هشت سالی كه قدرت در دست شما بود چرا در برابر تمام بی قانونی‌های دولت و تخلفات آن سكوت كردید و هیچ دغدغه‌یی نداشتید. آن زمانی كه وضعیت اقتصادی ما از دوران اصلاحات به این وضعیت رسید چرا حرفی نداشتند. چرا آنانی كه حالا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند در برابر آن حجم تورم و گرانی هشت ساله حرفی نزدند. چرا آن همه تخلف و رفتارهای خلاف قانون با هیچ مخالفتی از سوی دلواپسان رو‌به‌رو نشد.

آیا دیپلماسی روحانی تا این اندازه نگران‌كننده است كه منتقدان دست به تجمع برای توقف آن بزنند؟
هشت سال ایران را در قبال تمام كشورها دشمن و منزوی كردند و هیچ كدام از آقایانی كه حالا دم از دلواپسی می‌زنند، حرفی نداشتند. آین آقایان كجا بودند آن زمانی كه دولت محبوب‌شان روابط دیپلماسی ایران را چه در سطح منطقه و چه در سطح كلان محدود كردند. اگر حالا نیز نقدی دارند اشكالی ندارد، بیایند و انتقادات‌شان را وارد كنند ولی بگویند كه از دیپلماسی چه می‌خواهند بگویند مثل گذشته انزوا را دنبال می‌كنند یا به دنبال تعامل هستند، می‌خواهند حرف بزنند یا درهای كشور را به روی دنیا ببندند.

از ابتدا تندروها در سیاست خارجه دولت را مورد انتقاد قرار می‌دادند حالا این تخریب‌ها به سمت سیاست داخلی جهت گرفته است.آیا می توانند در سیاست داخلی برخلاف سیاست خارجی دولت را آسیب‌پذیر كنند؟
من نمی‌خواهم به تغییر موضع آنان بپردازم یا بگویم كه چه می‌گویند یا چه می‌خواهند انجام دهند. روند درست انتقاد یا حمایت این است كه انصاف را رعایت كنیم. دوستان اگر نقدی دارند باید آن را عادلانه و از روی دلسوزی بیان كنند و در مقابل انتقادا‌شان به موافقان دولت اجازه دهند اجازه حرف زدن بدهند.

با استمرار این تجمع‌هاو همایش‌ها ممكن است اتفاقات گذشته را تكرار كنند؟
نه مطمئن باشید اینچنین نمی‌شود. چون اگر قرار بود با این رفتارها اتفاقی رخ بدهد تا حالا اتفاقات زیادی در عمر 35 ساله انقلاب رخ می‌داد. كلی تبلیغ كردند و پشت دولت را خالی گذاشتند ولی به جایی نرسیده‌اند. پس چه بهتر است كه این اختلافات را كنار بگذاریم و دلسوزانه رفتار كنیم.البته خودشان اعتقادشان این است كه منطقی و دلسوزانه رفتار می‌كنند، ولی زمانی كه انتقادات خود را بیان می‌كنند مشخص می‌شود كه غرض‌ورزانه انتقاد می‌كنند و به دنبال تخریب هستند.

 

اگر این آقایان از رفتن دولت قبلی ناراحت هستند و آن دولت را بهتر از دولت كنونی می‌دانند بهتر است مشخص كنند كه این شرایط نابسامان تورم، گرانی، بیكاری نتیجه چیست. این وضعیت نگران‌كننده امروز ما نتیجه عملكرد هشت‌ساله همان دولتی است كه آنان قبولش داشتند. مگر رییس دولت نمی‌گفت كه تا پایان عمر دولت یك نفر هم بیكار نخواهم گذاشت. مگر نمی‌گفت نرخ تورم را تك‌رقمی می‌كنم. پس چرا نشد؟ مگر كل كشور هشت سال دست‌شان نبود؟ ولی یك‌بار سوال نكردند كه این روش اشتباه است.

 

در همان دور اول، اقتصاددانان از دولت درباره تصمیمات اقتصادی سوال كردند و از كارشان محروم شدند كه بعد از این اتفاقات آقایی آمد و گفت «من تخصص اقتصادی دارم و اقتصاددانم.» در حالی كه باید در همان وهله به ایشان می‌گفتند شما در همه امور متخصص نیستی و باید كار را به كاردان‌اش بسپاری. ما نباید كار را به كسی بدهیم كه تخصص آن را ندارد كاری كه آقایان هشت سال در كشور انجام دادند.
اخبار سیاسی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
پروردگارا دنیا بزرگترین نگرانی ما قرار مده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریكا امروز بانك مركزی ایران را در "لیست نگرانی" قرار می دهد



 

 

آمریكا امروز بانك مركزی ایران را در لیست نگرانی  قرار می دهد

 

روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال نوشت در راستای سیاست دولت ایالات متحده آمریكا برای افزایش فشار بر ایران ، دولت اوباما روز دوشنبه نام بانك مركزی ایران را به دلیل آنچه كه نگرانی از عملكرد این بانك در حمایت از تروریسم ، گسترش سلاح های كشتار جمعی و پولشویی خوانده است ، در لیست نگرانی قرار می دهد .

وزارت خزانه داری آمریكا بانك مركزی ایران را تحریم نخواهد كرد بلكه به كشورهای دیگر آسیایی ، اروپایی و آمریكای لاتین هشدار خواهد داد كه از مرادوات اقتصادی با این بانك خودداری كنند.

این اقدام دولت اوباما در پی افزایش فشارهای نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه و دموكرات كنگره برای تحریم بانك مركزی ایران صورت می گیرد .

همچنین دو مقام ارشد آمریكایی كه نخواسته اند نامشان فاش شود به تلویزیون ای بی سی گفتند كه روز دوشنبه تحریم های جدید از سوی ایالت متحده علیه صنایع نفت و نیز سیستم مالی ایران اعلام خواهد شد .

بر اساس این گزارش روز دوشنبه آمریكا ، كانادا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ تحریم هایی مشابه را علیه صنعت نفت و گاز ایران ، برخی شركت های ایرانی و نیز سیستم مالی و بانكی ایران اعلام خواهند كرد.

پیشتر برخی رسانه های آمریكایی اعلام كرده بودند كه دولت اوباما روز دوشنبه تحریم های جدید ایران از جمله تحریم صنعت پتروشیمی را اعلام خواهد كرد.../عصرایران