اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اگر در تهران زلزله بیاید، چقدر زمان برای آواربرداری لازم است؟



اخبار,اخبار اجتماعی , زمین لرزه

موعد زلزله تهران گذشته است؟ نرسیده است؟ مهم نیست، مهم این است که تخریب در زلزله تهران احتمالا بالاست. یک امدادگر می گوید آواربرداری پس از زلزله تهران کار ساده ای نیست. 

 اوضاع ساخت و ساز در تهران چندان مناسب نیست. باوجود انواع و اقسام آیین نامه ها و مقررات ساخت و ساز، اما خانه های تهران مقاومت چندانی دربرابر زلزله بزرگتر از ۶.۵-۷ ریشتر ندارند. چندسال پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود خانه های نوساز تهران از همین حالا، فرسوده هستند.

اما از زلزله خانمان برانداز تهران، زمین لرزه ای که در محدوده تهران فعلی اتفاق افتاده است، حدود ۳ هزار سال می گذرد که تمدن قیطریه را نابود کرده است. اگر آن زلزله که ظاهرا هر ۳ هزار سال یا ۳هزار و ۵۰۰ سال یکبار اتفاق می افتد، دوباره در تهران تجربه شود،‌ چه می شود؟ پیش بینی ها مبنی بر حجم خسارت بسیار بالاست.

دکتر بهروز مقدسی، عضو گروه امدادگران بین المللی بدون مرز و عضو جمعیت هلال احمر ایران که جریان امدادرسانی در زلزله های زیادی در ایران و کشورهای دیگر بوده است، می گوید اوضاع پس از زلزله تهران چندان مناسب نیست.

او در بخشی از میزگرد خبرآنلاین که با موضوع بررسی توانایی های ایران برای مقابله با زلزله و البته به مناسبت ۲۵ سال پس از زلزله منجیل در کافه خبر برگزار شد، گفت: بستگی به این دارد که آن ساختمان از نظر مهندسی چطور ساخته شده باشد. هر جایی که تراکم باشد، امکان امدادرسانی کم می شود. در تهران تراکم ساختمان زیاد می شود و حتی جای پارک ماشین پیدا نمی شود؛ در نظر بگیرید یک حادثه کوچک اتفاق بیفتد، تردد نیروهای امدادی غیرممکن است.

دسترسی هوایی هم که همیشه امکان پذیر نیست. ما نه لجستیکش را در کشور داریم یعنی اگر ارتش و سپاه و هر چه بالگرد در اختیار دارند که زیاد نیست و همه هم غیر از یک تعداد محدود فرسوده هستند و بالگردهای تخصصی نجات نیستند، آن هم در محوطه های آپارتمانی که نیاز به بالگردهای کوچک و پر سرعت دارد، ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

مقدسی گفت: یکی از معضلاتی که تهران دارد رشد بی حد و حساب ساختمان هاست. درست است که ساختمان هایش ایمن تر شده اند، اما رشد عمودی مان بسیار زیاده بوده است. وقتی یک ساختمان راه را ببندد دیگر تمام است، هیچ کاری نمی شود کرد. نه نیروی امدادی می تواند به شما برسد و نه می شود ساختمان را تخلیه کرد. این یک معضل بسیار جدی در تهران است.

او در پاسخ به این سوال که «تیم های آواربردار متخصص در ایران که واقعا آوار بردار هستند؛ چند نفر هستند که اگر در تهران این اتفاق بیفتد می توانیم به آنها امید داشته باشیم؟» گفت: تعداد کسانی که واقعا آوار برداری بلد هستند را از کل کشور جمع کنید به هزار نفر نمی رسد. ما ۲۰۰ تا تیم ۵ نفره آواربردار، نداریم.

این امدادگر همچنین درپاسخ به سال دیگری زمان مورد نیاز برای آواربرداری پس از زلزله گفت: ما با یک گروه ژاپنی منطقه ۱۹ تهران را بررسی کردیم که اگر دچار حادثه جدی شود و ما تیم های آواربردار خوبی داشته باشیم، چقدر زمان می برد؛ گفتند ۳۶۵ تیم آوار بردار کاملا مجهز نیاز دارید که ۳۶۵ روزه اینجا را پاکسازی کند. یعنی یک سال طول می کشد که منطقه ۱۹ را پاکسازی کنیم.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
کلیپ زلزله ترکیه | تصاویر آواربرداری زلزله مهیب حلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای درمان اعتیاد چقدر زمان لازم است؟



اعتیاد,درمان اعتیاد,برای درمان اعتیاد چقدر زمان لازم است

برای درمان اعتیاد چقدر زمان لازم است ؟
اعتیاد یك بیماری قابل درمان است، اما در درمان این بیماری آگاهی و شناخت بیمار و خانواده نسبت به ویژگیهای و خصوصیات اعتیاد و درمانش لازم و ضروری . لازم است هم بیمار و هم خانواده اش بدانند که این بیماری مزمن است و بهبودی نیازمند صبر و بردباری آنها می باشد .
معنای بهبودی و توضیح آن از دیدگاه های افراد مختلف ، متفاوت است. بعضی بهبودی را به معنی قطع مصرف مصرف موادمخدر غیر قانونی  و پرهیز طولانی مدت می دانند ؛ عده ای دیگر  آن را به معنی تغییر رفتار بیمار و تبدیل اخلاق و روحیات او به وضعیت دوره قبل از مصرف تلقی  می كنند؛ بعضی حتی توقع دارند رفتار بیمار آنان از قبل از سوء مصرف هم، بهتر باشد و ایده ال گردد ، تعدادی از  خانواد هها نیز با وجود اینكه رفتارکنونی فرد  بیمار را دوست ندارند و نمی پسندند، ولی معمولاً یک تعریف درست و دقیق   از رفتار اید ه ال هم در ذهن ندارند و گاه رویا پردازی هم می کنند و دچار تعارض می شوند.
بسیاری از خانواده ها فرزند در حال بهبودی خود را با افراد دیگر خانواده که هرگز مصرف مواد نداشته اند و افرادی کاملا متعادل و منظم هستند مقایسه کرده ؛و  هر روز افسرده تر می شوند و از اینکه روند درمان کٌند است و بیمار به ایده ال های خانواده نمی رسد ، آشفته و ناراضی می شوند و این افکار و احساسات منفی را به شکل تحقیر و سرکوفت به بیمارشان منتقل می نمایند.
بعضی از خانواده ها رفتار طبیعی را نمی شناسند و هرگز فرد بیمار را به صورت متعادل ندیده اند به شکلی برایشان نا آشنا و غریب است و نمی دانند چه می خواهند اینان نیز با خواسته های متعارض خود بیمار را آشفته  و خسته کرده و خودشان هم سرخورده می گردند .
از نظر علمی، بهبودی فرایندی است كه از زمانی كه فرد مصرف كننده این واقعیت را می پذیرد كه سالم ماندن او با ادامه  مصرف و ادامه وضع کنونی  امكان پذیر نیست شروع می گردد و با ادامه پرهیز وسعت و عمق پیدا می کند و تمام جنبه های زندگی فرد را در بر می گیرد .
داشتن انتظارات واقعی از بیمار و درمان سبب تسریع روند درمان و دلگرم شدن فرد بیمار به تداوم مسیر می گردد و خانواده نیز آرامش یافته و در این راه به بیمارش کمک می نماید . گذر زمان تغییراتی در خود فرد و روابط بین فرد ی اش ایجاد می کند  و بیمار به تدریج به وضعیت ایده ال بهبودی و زندگی عادی و سالم نزدیك  گشته، عملکردهایش در تمامی حوزه ها افزایش می یابد.

انتظارات غیر طبیعی و بسیار کمال گرایانه مخصوصا در اوائل بهبودی که تمرکز روی قطع مصرف و بالا بردن انگیزه در بیمار می باشد باعث بازگشت و  عود بیماران می گردد . هماهنگ شدن خانواده با درمانگر و ارزیابی واقع بینانه نسبت به روند بهبودی باعث افزایش انگیزه می گردد و بدین شکل تاثیرات مثبتی در تسریع روند درمان خواهد گذاشت .
برای درمان اعتیاد یک زمان مشخص وجود ندارد .پیشینه اعتیاد ، میزان مصرف، ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی ، نوع ماده مصرفی ، بیماریهای همراه با اعتیاد ، میزان حمایت، استفاده از درمانهای داروئی و غیر داروئی  و عوامل دیگری در طول مدت بهبودی تاثیر گذار هستند و البته گاهی حتی بیمار برای درمان روش مناسب را انتخاب نمی نماید که این موضوع نیز باعث به تاخیر افتادن بهبودی می شود .
موضوع مسلم اینکه بیماری اعتیاد بسیار پیچیده است و درمان آن نیز گاه پیچیده و بسیار سخت می نماید و مسلم تر اینکه حمایت خانواده و پذیرش فرد بهترین تسریع کننده روند بهبودی می تواند باشد .

منبع:addiction2011.blogfa.com