اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اگر ایران و آمریکا درگیر شوند/ بمباران پایگاه نظامی متعلق به سپاه پاسداران در شرق ایران





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فضاسازی خیالی دیوید ایگناتیوس از نبرد تهران - واشنگتن

اگر ایران و آمریکا درگیر شوند

ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این نوشتار تقابل میان ایران و امریکا در سال 2013 میلادی را به شکل خیالی توصیف می کند

دیپلماسی ایرانی : احتمالا غباری از تظاهرسازی فضا را پر کرده است. اما ترسناک ترین وجه بازی جنگ ایران و امریکا را در هفته جاری شاهد بودیم. هرکدام از طرفین به نوعی در درک پاسخ های یکدیگر دچار سوتفاهم شدند. در حالی که هرکدام تصور می کنند راهکارهایی بر اساس معیار خویشتن داری را انتخاب کرده اند، حقیقت این است که هر دو در مسیر جنگ گام برمی دارند.

دیوید اگیناتیوس ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در تازه ترین نوشتار خود با محوریت ایران می نویسد: خط نهایی تمامی تحقیق های در خصوص برنامه هسته ای ایران این است : بازی نشان می دهد که هرکدام از طرفین به چه آسانی نشانه های طرف مقابل را به اشتباه تعبیر می کنند.

اشتباه در قضاوت لازمه این بازی است: هر کدام از طرفیت گمان می کند که گزینه های محدود را اختیار کرده اما حرکت های آن نشان دهنده عبور از خط قرمز است. حملات به سمت همدیگر بیش از آنچه که به نظر می رسد، کشنده است. هیچ کدام از طرفین نشانه های مثبت را درک نمی کنند. تلاش ها برای بازگشایی راه های ارتباطی به بن بست می خورد و در نهایت بازی به مرحله ای از جدیت می رسد که مطلوب هیچ کس نیست.

بهتر است در این مه و غبار قدم بزنیم تا از نزدیک شاهد باشیم که چگونه هرکدام از طرفین این تخاصم از پله های تشدید تنش بالا می روند.

بازی را از جولای 2013 آغاز می کنیم با این فرض ها : باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا همچنان در همین جامه در کاخ سفید است، مذاکرات 1+ 5 به بن بست رسیده است و اسرائیل هنوز حمله یک جانبه ای را آغاز نکرده است.

برای مهیج تر شدن داستان ،چاشنی هایی به آن اضافه می کنیم: ترور دانشمندان ایران ادامه دارد، امریکا، انگلیس دست در دست اسرائیل، حملات سایبر را علیه تاسیسات هسته ای ایران هدایت می کنند. در این میان دولتمردان ایرانی تاکید می کنند که امریکایی ها از نبرد خسته شده اند و مردی ضعیف در راس هرم قدرت آنها ایستاده که جرات حمله نظامی را ندارد. در این میان ایران همچنان به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و باور عمومی این است که ظرف سه تا چهار ماه به بمب دسترسی پیدا خواهد کرد.

ایگناتیوس در ادامه این داستان تخیلی تقابل دو کشور، به حمله ای تروریستی به هتلی در جزیره آروبا اشاره کرده و تقصیر آن را به گردن ایران می اندازد. بر اساس این داستان 137 نفر در این حادثه کشته می شوند که یکی از قربانیان دانشمند هسته ای امریکایی است .

آمریکایی ها بر اساس این پیش فرض که حمله به این هتل کار ایرانی ها بوده است ، تلاش می کند به ایرانی ها نشان دهد که از خط قرمز گذشته اند. امریکا یک پایگاه نظامی متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در شرق ایران بمباران می کند. حملات سایبری به کامپیوترهای تاسیاست هسته ای ایران ادامه پیدا می کند و در چهل مورد از تاسیاست امنیتی ایران ایجاد اختلال می کند.

پس از نخستین تجاوز به خاک ایران توسط امریکا ، باراک اوباما از طریق روسیه برای ایران پیغام فرستاده و هشدار می دهد که تهران باید برنامه هسته ای خود را متوقف کند درغیراینصورت با تبعات سنگین آن روبه رو خواهد شد. وزیر دفاع ایران در زمان مدنظر داستان این تهدید را بلوفی کم اهمیت می خواند. ایگناتیوس ادعا می کند که ایران در این مرحله مرتکب اشتباهی استراتژیک می شود و مین گذاری تصادفی در تنگه هرمز را آغاز می کند. تهران همچنین برای کشتی های امریکایی در خلج فارس هم دردسرهایی درست می کند. همزمان تهران بخشی از ذخیره اورانیوم خود را از میام می برد تا نشان دهد که همچنان خواهان مذاکره است. با اینهه امریکا این تمایل عملی ایران را نادیده می گیرد.  امریکایی ها  حرکت های ایران در خلیج فارس را بزرگنمایی کرده و ادعا می کنند که تهران به دنبال بستن کامل تنگه هرمز و تعقیب نظامی کشتی های امریکایی در خلیج فارس است. با تشدید تنش ها ، قیمت نفت به بشکه ای 200 دلار می رسد.

اما گزینه های پیش روی امریکا میان بد و بدتر است :

1. بازگشایی تنگه هرمز با توسل به زور و هشدار به ایران که برنامه هسته ای خود را ظرف 24 ساعت پایان دهد.

2.  حمله همزمان به تاسیسات هسته ای ایران و بازگشایی تاسیسات هسته ای . تیم ضربت حاضر در کاخ سفید با سه رای مخالف و پنج رای موافق به حمله تمام عیار به ایران رای می دهد.اما پازل نهایی که امریکایی ها با آن مواجه هستند، چگونگی پایان دادن به این نبرد است. ایرانی ها نیز به این فکر می کنند که چگونه با طولانی تر شدن نبرد ، بیشترین خسارت ها را به منافع امریکا وارد کنند. اما نتیجه گیری از این داستان : یک اشتباه کوچک به سرعت بال و پر می گیرد./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
جاسوسی پهباد سپاه پاسداران ایران از بزرگترین ناو اتمی آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران، بهانه آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان



ایران، بهانه آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان

 

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری "البوابه" اردن، آمریکا قصد دارد ضمن اجرای برنامه خروج نظامیان خود از افغانستان ، پایگاه های نظامی جدیدی را در کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان ایجاد کند.

 

براساس این گزارش، واشنگتن سعی دارد پایگاه های نظامی در تاجیکستان با ظرفیت ذخیره صداها هزار تن سلاح ایجاد کند.

هدف از ساخت این پایگاه ها نه انبار کردن صرف سلاح یا جستجو برای یافتن تروریست ها بلکه ایجاد نقاط فشار علیه کشورهای منطقه و از همه مهمتر ایجاد این پایگاه هایی با هدف اعمال فشار و هدف قراردادن ایران است.

زیر نظر داشتن ایران و استفاده از پایگاه نظامی مستقر در تاجیکستان در اقدامات احتمالی علیه ایران از مهمترین کارکردهای این پایگاه ها در دیگر کشور فارسی زبان منطقه یعنی تاجیکستان است.

این گزارش ادامه می دهد: آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی تواند از پایگاه های خود در کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران حمله را آغاز کند لذا به دنبال آغاز حمله نظامی از کشور دیگری یعنی تاجیکستان است.

ناظران بین المللی نیز می گویند که واکنش ایران به پایگاه ها و مواضع آمریکا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک فاجعه خواهد بود. دراین باره بستن تنگه هرمز توسط ایران به عنوان پاسخ به حمله نظامی آمریکا، کاملا قابل تایید است که در این صورت بهای نفت خام به سرعت افزایش خواهد یافت و به سطح بسیاری بالایی می رسد پس بهترین کار این است که از این پایگاه ها برای حمله نظامی به ایران استفاده نشود.

علاوه بر این، امکان دارد ایران در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز دست به اقداماتی بزند و آنها را بی ثبات و ناآرام کند لذا آمریکا نمی تواند تمامی این فشارهای اقتصادی و سیاسی را متحمل شود.

در تاجیکستان امام علی رحمان رئیس جمهور است اما "عاقل عاقلف" نخست وزیر تاجیکستان دارای ارتباطات 24 ساعته با آمریکاست و در هر زمینه ای با مقامات این کشور از جمله سازمان جاسوسی آمریکا به گفت وگو و هماهنگی و مشورت می پردازد.

همچنین برخی گزارش ها نیز پیش بینی می کنند در آینده ای نزدیک به مانند قرقیزستان، انقلاب رنگینی علیه امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان توسط عاقلف با حمایت آمریکا و انتقال رئیس جمهور برکنار شده به یکی از کشورهای همسایه صورت بگیرد

در این صورت، عاقلف دولت اسلامگرایی را در تاجیکستان ایجاد خواهد کرد که در خفا، تاجیکستان جدید در چارچوب سیاست های آمریکا فعالیت خواهد کرد و واشنگتن نیز از طریق پایگاه های خود در این کشور به حمله به ایران یا به گروه های مخالف خود اقدام کند.

البته تاجیکستان نیزدر صورت میزبانی از پایگاه های نظامی آمریکا، خود را در معرض خطرات بسیاری و از جمله اقدامات گروه های مسلح مخالف آمریکا از جمله طالبان و القاعده قرار خواهد داد به ویژه که گروه های افراط گرای مخالفت سیاست آمریکا نیز در تاجیکستان نیزبه طور پنهان و غیررسمی فعال هستند.

هم اکنون تاجیکستان دارای روابط نزدیکی با ایران است و بارها سران دو کشور سفرهای متقابلی داشته اند. همچنین وزارت نیروی کشورمان نیز طرح های در دست اجرایی در تاجیکستان دارد.

جمهوری تاجیکستان واقع در آسیای میانه از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان، و از شرق با چین همسایه است. تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرد.../عصر ایران