اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اگر آتشبار «اس 300» در ساحل جنوبی ایران مستقر شود...



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,موشکی پیشرفته اس 300

این سامانه نه تنها باعث خواهد شد پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در فاصله خیلی زیاد پیش از رسیدن به سواحل ایران در معرض رهگیری و آسیب پذیری قرار بگیرند بلکه باعث می شود توانمندی های دفاعی ایران به فراتر از حریم هوایی این کشور گسترش یابد و به این ترتیب ممکن است هواپیماهای غیر متخاصم نیز که بر فراز کشورهای همسایه ایران پرواز می کنند با مزاحمت روبرو شوند.

پایگاه اینترنتی « بیزینس اینسایدر » در گزارشی به قلم جرمی بندر با این عنوان که « چرا فروش سامانه های موشکی پیشرفته اس 300 به ایران یک معامله بزرگ و مهم است » نوشت : روسیه به طور علنی اعلام کرده است قصد دارد یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی جهان را به ایران بفروشد. و این اقدام روسیه به طور بالقوه می تواند باعث تغییر در موازنه قدرت در خاورمیانه شود.

به گزارش انتخاب ؛ نشریه هیل نوشت اگر این معامله انجام شود و مسکو واقعا روند فروش سامانه های دفاع هوایی اس 300 را به تهران به سرانجام برساند ، ایران هم می تواند فراتر از مرزهای خود برای ترافیک هوایی ایجاد مزاحمت و آن را مختل کند و هم اینکه از تاسیسات هسته ای خود در برابر حملات پیشدستانه محافظت کند.

سامانه موشکی اس 300 انواع مختلفی دارد و هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که مسکو قصد دارد کدام مدل آن را به تهران بفروشد. روسیه پیشتر در سال 2007 موافقت کرده بود سامانه اس 300 پی ام یو 1 ( S-300 PMU1 ) را به ایران بفروشد. این نوع از سامانه موشکی اس 300 حدود 93 مایل برد دارد و می تواند به طرف چند هدف شلیک کند و همچنین قادر است هواپیماهای درحال پرواز را در ارتفاع 90 هزار پایی سرنگون کند. علاوه بر این ماهواره های مرتبط با اس 300 می توانند اهداف هوایی را تا فاصله 150 مایلی رهگیری کنند.

این میزان برد و توانایی به ایران امکان می دهد سامانه های اس 300 را به گونه ای مستقر کند تا بتواند قدرت هوایی خود را به فراتر از مرزهای این کشور گسترش دهد.

نشریه هیل نوشت اگر آتشبار اس 300 در ساحل جنوبی ایران مستقر شود ، تهران می تواند خیلی سریع هواپیماهای آمریکایی و متحدان واشنگتن را که از پایگاه های محلی به پرواز در می آیند رهگیری کند.

این سامانه نه تنها باعث خواهد شد پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در فاصله خیلی زیاد پیش از رسیدن به سواحل ایران در معرض رهگیری و آسیب پذیری قرار بگیرند بلکه باعث می شود توانمندی های دفاعی ایران به فراتر از حریم هوایی این کشور گسترش یابد و به این ترتیب ممکن است هواپیماهای غیر متخاصم نیز که بر فراز کشورهای همسایه ایران پرواز می کنند با مزاحمت روبرو شوند.

چنین توانمندی هایی به ایران امکان خواهد داد هواپیماهای نظامی آمریکا و متحدانش و همچنین هواپیماهای مسافربری را در سراسر منطقه خلیج فارس رهگیری کند. به عنوان مثال اگر سامانه های موشکی اس 300 در ساحل جنوبی ایران مستقر شود فرودگاه بین المللی بحرین و پایگاه دریایی آمریکا در بحرین هر دو در فاصله رهگیری 150 مایلی قرار خواهند گرفت.

سامانه های موشکی اس 300 علاوه بر کمک به تقویت و گسترش قدرت هوایی ایران ، به این کشور امکان خواهد داد یک حلقه دفاعی محکم در اطراف مراکز هسته ای خود ایجاد کند و به این ترتیب پدافندهای هوایی ایران تقریبا در برابر هرگونه حمله غیر از پیشرفته ترین هواپیماهای آمریکا غیر قابل نفوذ خواهند شد.

تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران همچنین خطر اقدام نظامی علیه این کشور را در صورت نقض موافقتنامه هسته ای توسط تهران کاهش خواهد داد.

سامانه اس 300 اساسا ایران را در برابر حمله اسرائیل و هر کشوری که جنگنده های رادار گریز نداشته باشد مصون خواهد ساخت.

یک فرمانده بلندپایه نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت به عبارت دیگر ایران با در اختیار داشتن سامانه موشکی اس 300 و استقرار آنها می تواند بدون نگرانی از حمله هر کسی ، هر کاری را که بخواهد ادامه دهد.

به طور کلی وجود سامانه های اس 300 باعث خواهد شد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران حتی برای ارتش آمریکا بسیار دشوار و هزینه بر شود.

با توجه به اینکه سامانه های اس 300 دارای قابلیت جا به جایی است ، برای آمریکا بسیار دشوار خواهد بود که این سامانه ها را هدف قرار دهد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
فروش اس 300 به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه: قطعا به ایران اس 300 نمی دهیم



 

 روسیه: قطعا به ایران اس 300 نمی دهیم

 

 

ماکاروف گفت: تصمیم گرفته شده است که سیستم  اس-300 به ایران تحویل داده نشود. این سیستم قطعا تحت تحریم است .رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از تصمیم این کشور مبنی بر عدم تحویل سامانه اس300 به ایران به خاطر تحریم های شورای امنیت خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از ریانووستی، نیکلای ماکاروف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه به خبرنگاران اطلاع داد : روسیه سیستم پدافند موشکی اس-300 را به ایران تحویل نمی دهد چون این سیستم تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل است.

ماکاروف گفت: تصمیم گرفته شده است که سیستم اس-300 به ایران تحویل داده نشود. این سیستم قطعا تحت تحریم است.

وی تاکید کرد که این تصمیم مقامات بود که پروسه تحویل متوقف شود و ما آن را اجرا می کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به این سوال که آیا قرارداد مربوطه لغو شده است، پاسخ مشخصی نداد. وی در ادامه گفت: باید ببینیم. این بستگی به عملکرد ایران دارد!

این در حالی است که روسیه طبق قراردادی که با ایران منعقد کرده است متعهد به تحویل این سامانه است و برخی منابع از پرداخت مبلغ قرارداد از سوی ایران خبر داده اند.../مهر