اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اکنون که S300 تحویل ایران شده، چه اتفاقی می افتد؟ / از این پس پایگاه نظامی آمریکا در بحرین زیر ذره بین تهران است



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی , سامانه اس 300

اگر ایران یک سامانه اس 300 را در ساحل جنوب شرقی خود قرار دهد، می تواند به سرعت هواپیماهای آمریکایی یا متحدان آن ها را که از پایگاه های محلی خود بلند می شوند ردیابی کند. نه تنها اکثر جنگنده ها پیش از رسیدن به سواحل ایران برابر ردیابی و رویارویی آسیب پذیر می شوند، اس 300 به ایران قابلیت های تهاجمی در بیرون مرزهای هوایی خود را می دهد که تهدید هواپیماهای غیر متخاصمی که بر فراز کشورهای همسایه پرواز می کنند را نیز در بر می گیرد.

بیزنس اینسایدر نوشت: مدت ها است روسیه اعلام کرده آماده فروش یکی از پیشرفته ترین سیستم های دفاع هوایی جهان به ایران است که البته فاز نخست تحویل آن اجرا شد. این امر می تواند تعادل قدرت در خاورمیانه را به شدت بر هم بزند.

به گزارش انتخاب ، اکنون که این قرارداد عملی شده و مسکو بالاخره اس 300 را به تهران فرستاد، ایران می تواند در ورای مرزهایش تردد هوایی را تهدید و مختل کرده و در عین حال از سایت های هسته ای خود مقابل حمله های پیشگیرانه محافظت کند.

انواع مختلفی از اس 300 وجود دارد، اما اطلاع درستی در دست نیست که روسیه کدام مدل آن به ایران را تحویل داده است. پیشتر روسیه موافقت خود را با فروش مدل PMU1 در سال 2007 اعلام کرده بود. این سامانه موشکی 150 کیلومتر برد دارد و می تواند به چند هدف همزمان شلیک کرده و جنگنده های تا ارتفاع 27 کیلومتر را ساقط کند. همچنین ماهواره های مرتبط با آن می توانند اهداف هوایی را تا فاصله 240 کیلومتر ردگیری کنند.

دامنه و قابلیت های اس 300 ایران را قادر می سازد قدرت هوایی خود را در بیرون مرزهایش اعمال کند.

اگر ایران یک سامانه اس 300 را در ساحل جنوب شرقی خود قرار دهد، می تواند به سرعت هواپیماهای آمریکایی یا متحدان آن ها را که از پایگاه های محلی خود بلند می شوند ردیابی کند. نه تنها اکثر جنگنده ها پیش از رسیدن به سواحل ایران برابر ردیابی و رویارویی آسیب پذیر می شوند، اس 300 به ایران قابلیت های تهاجمی در بیرون مرزهای هوایی خود را می دهد که تهدید هواپیماهای غیر متخاصمی که بر فراز کشورهای همسایه پرواز می کنند را نیز در بر می گیرد.

این قابلیت ها ایران را قادر می سازد پروازهای نظامی آمریکا و متحدانش و همچنین خطوط هوایی مسافربری را در سراسر خلیج فارس ردگیری کند. برای نمونه، اگر سامانه های اس 300 در ساحل جنوب شرقی ایران قرار داده شود، فرودگاه بین المللی بحرین و پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بحرین در شعاع برد 150 کیلومتری قرار گرفته و همه فعالیت هایشان به راحتی توسط ایران ردگیری می شوند.

علاوه بر تاثیر بالقوه اس 300 در اعمال قدرت هوایی ایران، این سامانه می تواند حلقه دفاعی سهمگینی در اطراف سایت های هسته ای ایران ایجاد کند. در چنین شرایطی، به جز پیشرفته ترین جنگنده های آمریکا، تقریبا هیچ جنگنده ای نمی تواند به حریم هوایی ایران نفوذ کند.

تحویل این سامانه به ایران می تواند تهدید حمله نظامی در صورت نقض توافق هسته ای را بی اثر سازد.

یک فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه ای با دیلی بیست گفته است: اس 300 به طور ویژه ایران را در برابر اسرائیل و هر کشوری که قابلیت های جنگنده های رادارگریز نسل پنجم را نداشته باشد از هر حمله ای مصون می کند. به بیان دیگر، ایران با اس 300 می تواند هر اقدامی بخواهد انجام دهد و هیچ واهمه ای از حمله از هیچ سویی جز البته آمریکا نداشته باشد.

اساسا وجود اس 300 هر اقدام نظامی علیه ایران را حتی برای آمریکا بسیار دشوار و پرهزینه می کند.

از آنجا که این سامانه قابلیت جابجایی دارد، در حالی که جنگنده های غیر رادار گریز نمی توانند با خیال راحت در آسمان ایران فعالیت کنند، آمریکا به سختی می تواند این سامانه ها را مورد هدف قرار دهد.
 
اخبار سیاست  خارجی -  انتخاب


ویدیو مرتبط :
لحظه تحویل سال چه اتفاقی در فضا می افتد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران، بهانه آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان



ایران، بهانه آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان

 

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری "البوابه" اردن، آمریکا قصد دارد ضمن اجرای برنامه خروج نظامیان خود از افغانستان ، پایگاه های نظامی جدیدی را در کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان ایجاد کند.

 

براساس این گزارش، واشنگتن سعی دارد پایگاه های نظامی در تاجیکستان با ظرفیت ذخیره صداها هزار تن سلاح ایجاد کند.

هدف از ساخت این پایگاه ها نه انبار کردن صرف سلاح یا جستجو برای یافتن تروریست ها بلکه ایجاد نقاط فشار علیه کشورهای منطقه و از همه مهمتر ایجاد این پایگاه هایی با هدف اعمال فشار و هدف قراردادن ایران است.

زیر نظر داشتن ایران و استفاده از پایگاه نظامی مستقر در تاجیکستان در اقدامات احتمالی علیه ایران از مهمترین کارکردهای این پایگاه ها در دیگر کشور فارسی زبان منطقه یعنی تاجیکستان است.

این گزارش ادامه می دهد: آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی تواند از پایگاه های خود در کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران حمله را آغاز کند لذا به دنبال آغاز حمله نظامی از کشور دیگری یعنی تاجیکستان است.

ناظران بین المللی نیز می گویند که واکنش ایران به پایگاه ها و مواضع آمریکا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک فاجعه خواهد بود. دراین باره بستن تنگه هرمز توسط ایران به عنوان پاسخ به حمله نظامی آمریکا، کاملا قابل تایید است که در این صورت بهای نفت خام به سرعت افزایش خواهد یافت و به سطح بسیاری بالایی می رسد پس بهترین کار این است که از این پایگاه ها برای حمله نظامی به ایران استفاده نشود.

علاوه بر این، امکان دارد ایران در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز دست به اقداماتی بزند و آنها را بی ثبات و ناآرام کند لذا آمریکا نمی تواند تمامی این فشارهای اقتصادی و سیاسی را متحمل شود.

در تاجیکستان امام علی رحمان رئیس جمهور است اما "عاقل عاقلف" نخست وزیر تاجیکستان دارای ارتباطات 24 ساعته با آمریکاست و در هر زمینه ای با مقامات این کشور از جمله سازمان جاسوسی آمریکا به گفت وگو و هماهنگی و مشورت می پردازد.

همچنین برخی گزارش ها نیز پیش بینی می کنند در آینده ای نزدیک به مانند قرقیزستان، انقلاب رنگینی علیه امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان توسط عاقلف با حمایت آمریکا و انتقال رئیس جمهور برکنار شده به یکی از کشورهای همسایه صورت بگیرد

در این صورت، عاقلف دولت اسلامگرایی را در تاجیکستان ایجاد خواهد کرد که در خفا، تاجیکستان جدید در چارچوب سیاست های آمریکا فعالیت خواهد کرد و واشنگتن نیز از طریق پایگاه های خود در این کشور به حمله به ایران یا به گروه های مخالف خود اقدام کند.

البته تاجیکستان نیزدر صورت میزبانی از پایگاه های نظامی آمریکا، خود را در معرض خطرات بسیاری و از جمله اقدامات گروه های مسلح مخالف آمریکا از جمله طالبان و القاعده قرار خواهد داد به ویژه که گروه های افراط گرای مخالفت سیاست آمریکا نیز در تاجیکستان نیزبه طور پنهان و غیررسمی فعال هستند.

هم اکنون تاجیکستان دارای روابط نزدیکی با ایران است و بارها سران دو کشور سفرهای متقابلی داشته اند. همچنین وزارت نیروی کشورمان نیز طرح های در دست اجرایی در تاجیکستان دارد.

جمهوری تاجیکستان واقع در آسیای میانه از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان، و از شرق با چین همسایه است. تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرد.../عصر ایران