اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اکنون که اردوغان بازی را در ترکیه باخته، باید به سوی ایران بیاید / ترکیه پیشنهادات منطقه ای اخیر تهران را می پذیرد؟



اخبار,اخبار  سیاست  خارجی,رجب طیب اردوغان

ترکیه بعد از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در صدد نقش آفرینی در منطقه برآمده است. هدف این حزب، کسب اکثریت آراء در انتخابات پارلمانی اخیر بود تا بتواند اختیارات بیشتری به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در برابر مجلس بدهد.

روزنامه الحیات نوشت، اردوغان بعد از نتایج انتخابات اخیر ترکیه در روابطش با ایران تجدید نظر می کند.

به گزارش «انتخاب»، ‌از زمان سقوط رژیم صدام در عراق در سال دوهزار و سیزده،‌ منطقه شاهد قدرت گرفتن دو کشور منطقه ای یعنی ایران و ترکیه است.

ترکیه بعد از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در صدد نقش آفرینی در منطقه برآمده است. هدف این حزب، کسب اکثریت آراء در انتخابات پارلمانی اخیر بود تا بتواند اختیارات بیشتری به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در برابر مجلس بدهد.

الحیات با اشاره به این که نتایج این انتخابات باعث خواهد شد اردوغان در محاسبات و روابط منطقه ای خود تجدید نظر کند ادامه داد، ایران یکی از کشورهای منطقه ای است که رقیب راهبردی ترکیه محسوب می شود.

این دو کشور از سال دوهزار وچهارده و کمی بعد از به قدرت رسیدن حسن روحانی در ایران،‌ کمیسیون مشترک مسائل راهبردی را تاسیس کردند. هدف از تشکیل این کمیسیون، تامین ‌ نیاز دو کشور برای حل مشکلات موجود در مسیر همکاریهای دوجانبه بود.

دولت ترکیه متوجه این نکته شده بود که امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و غرب،‌ به ایران در کنار نقش امنیتی و سیاسی احتمالی در منطقه،‌ فرصتهای تجاری و اقتصادی بی شماری خواهد داد و ترکیه می تواند از این فرصتها استفاده کند.

با همه اینها شکست حزب حاکم در ترکیه، باعث خواهد شد اردوغان همکاریهای خود را با ایران در زمینه پیشنهادهای اقتصادی، ‌سیاسی و امنیتی در منطقه که در سفر اخیرش به ایران به او عرضه شده بود، عمیق تر کند.

شاید اردوغان قبل از انتخابات نیازی به شنیدن این طرحهای ایران احساس نمی کرد ولی بعد از انتخابات،‌ به این نتیجه خواهد رسید که به نفعش است با رقیب منطقه ای اش و برای کسب منافع مشترک هماهنگ باشد.

الحیات نوشت، در سایه ابهامات موجود در روابط ترکیه با عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس که بر سر قضیه گروه اخوان المسلمین و مخالفت با تغییر حکومت در مصر ایجاد شده اند، روابط ایران و ترکیه می تواند منجر به حل بسیاری از پرونده های منطقه ای از جمله پرونده سوریه شود. ظاهرا اردوغان بعد از این انتخابات، محتاج بازارهای ایران است و حسن روحانی هم نیازمند عقد قراردادهائی با ترکیه است .

اردوغان در تهران صحبتهای مقامات ایران را شنید که مایلند برای حل بحرانهای منطقه با ترکیه همکاری کنند. این برای بار اول نیست که ایران از ترکیه می خواهد برای حل بحران یمن و اجرای طرح روحانی برای حل یمن میانجی گری کند.

چند سال قبل هم تهران چنین درخواستی را از آنکارا در خصوص حل پرونده هسته ای اش داشت. هرچند قبلا اردوغان آمادگی همکاری با ایران را در خصوص پرونده هائی که بر سر آنها با تهران دچار اختلاف بود، نداشت ولی اکنون مجبور به این همکاریهاست به ویژه که آمریکا به دنبال نزدیک شدن به ایران بعد از توافق هسته ای، برای مقابله با گروههای تروریستی است.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
استقبال مردم ترکیه از احمدی نژاد در سفر اخیر به ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتفاقات شنیده نشده سفر 1 سال پیش اردوغان به ایران / آیا نخست وزیر ترکیه در تهران،‌ سران جهان را شوکه خواهد کرد؟



اخبار,سفر اردوغان به تهران,سفر رجب طیب اردوغان به تهران

 

اخبار سیاست خارجی - گزارش السفیر از
اتفاقات شنیده نشده سفر 1 سال پیش اردوغان به ایران/آیا نخست وزیر ترکیه در تهران،‌ سران جهان را شوکه خواهد کرد؟

روزنامه السفیر لبنان نوشت: تهران این روزها مهمانان زیادی دارد: رئیس پارلمان کره جنوبی، اعضای گروه متنفذین، سرگئی ایوانف، وزیر سابق امور خارجه روسیه، همه مهمان ایران هستند. اما مهم ترین سفر با توجه به شرایط کنونی منطقه ای و دوجانبه، سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران است.

به گزارش تیک، وی در رأس هیئت سیاسی و اقتصادی پرشماری به منظور بررسی راه های توسعه روابط دو جانبه و مبادلات تجاری که از 20 میلیارد دلار فراتر می رود و نیز بررسی همکاری امنیتی و سیاسی موجود و آنچه که همکاری راهبردی توصیف می شود؛ وارد تهران شد.

اردوغان در حالی به تهران سفر کرد که بخشی از توجه مسئولان ایرانی به ژنو معطوف است تا از سرنوشت مذاکراتی که متحد سوری آنان با مخالفان خود به امید توقف جنگ انجام می دهد باخبر شوند؛ و بخش دیگری از توجه آنان به تحولات کل منطقه از عراق گرفته تا لبنان و یمن و حتی ترکیه معطوف شده است.

خلاصه ایرانی ها و ترک ها در شرایطی با یکدیگر دیدار می کنند که هر دو به هم نیاز مبرم دارند. این نیاز متقابل به یکی از بخش های سیاسی یا نظامی و یا اقتصادی محدود نمی شود، بلکه شامل هر سه بخش است؛ به ویژه که دو کشور هر کدام به نحوی با هجومی که نقش آنان را در منطقه هدف قرار داده است مواجه هستند.

سفر اردوغان به جمهوری اسلامی ایران سفری عادی نیست. او یک سال پیش نیز به ایران سفر کرده بود و اگر بحران سوریه روی نمی داد، روابط بین اردوغان و ایرانی ها در بهترین شرایط قرار داشت.

اختلافاتی که در آن زمان بین دوکشور وجود داشت، اساس روابط دوکشور را سست نکرد و تهدیداتی که استقرار سکوهای موشکی پاتریوت در ترکیه (برای ایران) ایجاد کرده بود اردوغان را بر آن داشت که برای دیدار با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کند.

در آن زمان، اردوغان به مقامات ایرانی گفت حکومت دمشق بی تردید سقوط می کند و بهتر است ایران دست از حمایت از این حکومت بردارد و ثبات تهران و روابط با همسایگانش را به خاطر حمایت از یک حکومت در حال سقوط، به خطر نیندازد. پاسخ ایرانی ها کوتاه و آرام بود: "شما در موضع خود تجدید نظر کنید، ما منتظر شما هستیم و حکومت سوریه پابرجا می ماند."

چند ماه بعد، یک هیئت بلندپایه ایرانی که حامل پیام مقامات ارشد ایران بود به ترکیه رفت. ترک ها در آن زمان در فکر بودند و اوضاع جبهه های جنگ در سوریه در حال تغییر جدی به نفع حکومت این کشور بود.

در آن زمان، مقامات ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا در موضع خود تجدید نظر کرده اید گفتند: کشورهای حد فاصل ترکیه و دیگر کشورهای عربی همگی در دست ایران است؛ در چنین شرایطی چگونه ترکیه از کور سوی امید باقی مانده در سوریه دست بردارد؟ پاسخ دوباره ایران این بود: "در موضع خود تجدید نظر کنید ما منتظر می مانیم."

روابط تهران و آنکارا با وجود همه این مسائل قطع نشد، بلکه در همه بخش هایی که به موضوع سوریه مرتبط نبود گسترش پیدا کرد. حتی در موضوع سوریه، همکاری دو کشور در زمینه تسهیل فرآیند آزادسازی بازداشت شدگان و هماهنگی های امنیتی مرتبط با امنیت ملی دو کشور، در پایین ترین سطح ادامه یافت.

به این ترتیب، روند مسائل به آرامی پیش رفت و تهران و آنکارا گام هایی را یکی پس از دیگری به سمت همگرایی و سپس توافق برداشتند.

یکی از تصمیم گیرندگان در تهران می گوید این روند، طولانی است، ولی ناممکن نیست؛ طی کردن این روند نیازمند وجود نیت و نشان دادن نرمش است که هر دو این عوامل را ترک ها دارند و تهران نیز نرمش نشان می دهد و به دنبال توافق است.

آیا سفر اردوغان به تهران پس از این همه انتظار، کلید تغییر ناگهانی رویکرد این کشور است و سران جهان را شوکه خواهد کرد؟

اخبار سیاست خارجی - تیک