اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اکرمی اعلام کرد: نرخ تورم در تیرماه 22.9درصد/ حذف 4 صفر پول ملی فعلا منتفی است



مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه سال جاری را 22.9درصد اعلام کرد و گفت: به دلیل افزایش نرخ تورم، اجرای طرح حذف 4 صفر از پول ملی تا سال 93 منتفی است.

 ابوالفضل اکرمی در جمع خبرنگاران نرخ تورم تیرماه سال جاری را 22.9 درصد اعلام کرد و گفت: خلاصه نتایج به دست ‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1383 در تیرماه 1391 است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه 1390 معادل 22.4  درصد بوده است.

به گزارش مهر، بانک مرکزی پیش از این، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه سال 1391 را 22.4 درصد اعلام کرده بود.

وی درباره حذف 4 صفر از پول ملی اعلام کرد: طرح بانک مرکزی برای حذف 4 صفر از پول ملی هنوز در دولت بوده و به مجلس ارائه نشده است، به همین دلیل حذف 4 صفراز پول ملی برای سال 93 منتفی است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند زمان است، گفت: اجرای این طرح نیاز به شرایط با ثبات تر اقتصادی دارد و شرایط اقتصادی در سال جاری با سال های گذشته متفاوت است، زیرا حلقه های تحریم تنگ تر شده است.

اکرمی ادامه داد: اجرای حذف 4 صفر باید با تامل بیشتر و نه عجله اجرایی شود، زیرا نرخ تورم در زمان مطرح شدن اجرای حذف چهار صفر از پول ملی حدود 12 تا 13 درصد بود اما هم اکنون نرخ تورم بیش از 22 درصد است. نرخ تورم تاثیر زیادی در اجرای این طرح دارد و بر همین اساس، با زمان بندی بیشتری اجرایی می شود./خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
کاهش نرخ سود بانکی فعلا منتفی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف 4 صفر پول ملی پس از تثبیت تورم/ طراحی 8 نوع اسکناس رفورم پولی



حذف 4 صفر پول ملی,سازمان تولید اسکناس

حذف 4 صفر پول ملی پس از تثبیت تورم/ طراحی 8 نوع اسکناس رفورم پولی

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از طراحی اسکناس‌های رفورم پولی خبر داد و گفت: توزیع فله‌ای سکه ها در بانک کارگشایی متوقف می شود.

مجید صنیعی امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی گفت: با اجرای برنامه رفورم پولی، 8 تا 8 هشت قطعه اسکناس در ابعاد 142 در 71 میلی متر که به اندازه اسکناس‌های 50 تومانی قدیم خواهد بود، با تصاویر مشاهیر فرهنگ و ادب ایران یا بناهای تاریخی منتشر خواهد شد.

وی گفت: طی سه سال گذشته 700 میلیون قطعه سکه تحویل بانکها شده است که با توجه به اینکه سرانه سکه حدود 40 قطعه است، این رقم باید به بیش از 200 قطعه برسد؛ بنابراین با میزان استاندارد سرانه سکه فاصله داریم.

صنیعی ادامه داد: قصد داریم در سال‌های 93 و 94 سرانه سکه را به بیش از 100 سکه برسانیم، این در حالی است که در دنیا سرانه سکه بین 250 تا 600 قطعه است.

وی تصریح کرد: با اجرای برنامه رفورم پولی و حذف چهار صفر، اسکناس‌هایی که چاپ خواهد شد با مضرب 1، 2، 5، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 خواهد بود، اما اینکه واحد پول ریال، تومان، دینار و... باشد، مشخص نیست و این موضوع باید در مجلس به تصویب برسد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه اولین اسکناس با اجرای رفورم پولی به سکه تبدیل خواهد شد، افزود: طراحی اسکناس‌های جدید برای اجرا رفورم پولی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه رفورم پولی متوقف نشده است، تصریح کرد: بانک مرکزی از نظر اجرایی و نظری آمادگی اجرای رفورم پولی را دارد اما زیرساخت های قانونی برای آن فراهم نشده است.

حذف صفرهای پول ملی پس از تثبیت نرخ تورم
صنیعی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح و تغییر واحد پول باید در مجلس به تصویب برسد و در عین حال قانون پولی تغییر کند، صریح کرد: برای اینکه فاز اول رفورم پولی را به سرعت انجام دهیم، لازم است تورم در یک دوره ای رو به کاهش باشد و یا به تثبیت برسد؛ شاید نرخ تورم دو رقمی باشد، اما اگر به تثبیت رسیده باشد، اجرای طرح امکان پذیر است.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در عین حال برای اجرای رفورم پولی لازم است که دو تا سه قطعه اسکناس بزرگ منتشر شود و حجم 8 میلیارد اسکناس به حجم 4 میلیارد اسکناس تقلیل یابد، زیرا در حال حاضر سرانه اسکناس در کشور بیش از 100 برگ است.

وی، یکی از مهمترین چالش‌های اصلی در اجرای رفورم پولی را افزایش سرانه مسکوک اعلام و تصریح کرد: سرانه مسکوک باید به حد استاندارد برسد و کار تسویه پول خورد انجام شود، زیرا در حال حاضر تسویه پول خورد مناسب نیست.

صنیعی در بخش دیگری از سخنان خود طراحی اسکناس 20 هزار تومانی در ابعاد اسکنانس‌های رفورم پولی در بانک مرکزی خبر داد و افزود: هر زمان که بانک مرکزی تصمیم به انتشار اسکناس 20 هزار تومانی بگیرد، باید آن را به وزارت اقتصاد پیشنهاد دهد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ادامه داد: همچنین ایران‌‌چک‌های 50 هزار تومانی با طرح جدید طراحی شده و این ایران‌‌چک‌ها در ابعاد اسکناس های رفورم پولی یعنی در ابعاد 142 در 71 میلی متر خواهد بود.

توزیع سکه با بسته بندی جدید
وی با بیان اینکه از این به بعد سکه گرمی با بسته بندی جدید وارد بازار می شود، افزود: از این پس انواع سکه اعم از ربع، نیم و تمام بهار با بسته بندی جدید وارد بازار خواهد شد.

صنیعی ادامه داد: بسته بندی‌های جدید سکه ها دیگر از نوع لمینتی مانند بسته بندی سکه های گرمی نخواهد بود و این بسته بندی‌ها از نوع بلیستری خواهد بود.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام اینکه تمام عملیات ساخت ماشین، طراحی و... در اجرای طرح جدید بسته بندی سکه ها در داخل کشور انجام شده است، افزود: ابعاد قطر بسته بندی ها به اندازه کارت های بانکی یعنی 74 در 44 میلی متر است.

وی ادامه داد: رنگ این بسته بندی ها شفاف و آرم بانک مرکزی بر روی آن قرار دارد و آغاز ورود سکه های بسته بندی جدید بانک مرکزی با سکه های ربع بهار آزادی آغاز خواهد شد.

صنیعی با اعلام اینکه کار بسته بندی سکه ها از امسال آغاز می شود، افزود: رونمایی از بسته بندی جدید سکه ها به زودی در طی یک مناسبت انجام خواهد شد و تعداد انبوهی سکه های بسته بندی در اختیار اداره نشر بانک مرکزی و بانک کارگشایی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه از سال 86 به بعد تمام سکه‌های ضرب شده بانک مرکزی با تاریخ همان سال است، تصریح کرد: در برنامه ریزی ها، قرار است سکه ها بدون تاریخ ضرب شوند و براساس مصوبات، تمام مشخصات سکه های گرمی برای سکه های ربع، نیم و یک بهار آزادی اجرایی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه سکه های دو و نیم بهار بانک مرکزی با بسته بندی های شکیل در آینده به بازار عرضه خواهد شد، افزود: همچنین ممکن است در آینده سکه هایی با وزن کمتر از سکه گرمی مثلا 0.6 گرم توسط بانک مرکزی ضرب شود.

صنیعی با تاکید بر اینکه قصد بانک مرکزی با اجرای طرح پلمپ سکه ها مقابله با سکه فروشان بازار نیست، گفت: بر اساس قانون انتشار اسکناس و ضرب سکه انحصارا در اختیار بانک مرکزی است.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از وجود سکه های غیراصیل(تقلبی) در بازار پرداخت و افزود: تاریخ ضرب سکه ها هیچگونه اثری بر روی میزان طلا، قطر و... نمی گذارد.

صنیعی گفت: اگر قرار باشد در بانک کارگشایی سکه ها به صورت حراج عرضه شود، با بسته بندی های جدید به حراج گذاشته می شود و در اصل توزیع فله ای آن متوقف خواهد شد، در عین حال هر سکه ای که از بانک مرکزی خارج می شود، با بسته بندی جدید خواهد بود./مهر