اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین گزارش مدیركل ازفعالیت‌های هسته ای...



 

 

 

مدیركل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با تاكید بر همكاری ایران و آژانس تاكید كرد، همه ۴ بازرسی سرزده آژانس از تاسیسات غنی‌سازی سوخت ایران پس از آخرین گزارش محمد البرادعی با موفقیت انجام شده است.

به گزارش ایرنا، یوكیا آمانو در این گزارش تاكید كرد، نتایج نمونه‌های محیطی گرفته شده در تاسیسات غنی‌سازی سوخت تا ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹ نشان می‌دهد كه در آن مركز حداكثر میزان غنی‌سازی از میزان اعلام شده توسط ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مرتبط (كه همان ۵ درصد غنی‌سازی است)‌ فراتر نرفته است.

آمانو در این گزارش با تاكید بر این كه آژانس بین ۱۴ و ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹ یك راستی‌آزمایی فهرست اقلام فیزیكی را در تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت انجام داد كه نتایج آن فهرست اقلام را همان‌گونه كه از سوی ایران اعلام شده بود تایید كرده است، خاطرنشان كرد، نیاز به كارگیری اقدامات بیشتر به منظور تضمین توانایی مستمر آژانس برای راستی‌آزمایی و نبود انحراف مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی آزمایش سوخت وجود دارد. آژانس در این گزارش به فعالیت‌های هسته‌ای سایت فردو نیز اشاره و تایید كرده است، ساخت تاسیسات فردو ادامه دارد؛ و هیچ سانتریفیوژی به این تاسیسات وارد نشده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، آژانس در نامه‌ای با اشاره به تصمیم ایران برای ساخت تاسیسات نطنز از ایران درخواست كرد تا تایید كند برای ساخت یا اجازه ساخت تاسیسات هسته‌ای دیگری تصمیمی اتخاذ نكرده است و این كه در حال حاضر هیچ تاسیسات اینچنینی در ایران وجود ندارد كه به آژانس اطلاع داده نشده باشد و ایران نیز در پاسخ خود اعلام كرد، ایران آژانس را همان گونه كه پیش از این نیز اعلام كرده بود درخصوص وجود تاسیسات هسته‌ای دیگر در ایران براساس توافق پادمانی با آژانس مطلع خواهد كرد. مدیركل جدید آژانس در اولین گزارش خود در عین حال آورده: ایران تاكنون اجرای كد ۱/۳ تعدیل شده را از سر نگرفته است. بنابراین نبود چنین اطلاعات اولیه‌ای زمان مورد نیاز برای آژانس جهت برنامه‌ریزی ترتیبات پادمانی ضروری بویژه برای تاسیسات جدید را كاهش می‌دهد و سطح اعتماد را در نبود دیگر تاسیسات هسته‌ای كاهش خواهد داد. او همچنین ادعا كرده است؛ برخی اطلاعات، نگرانی‌هایی را درباره وجود احتمالی فعالیت‌های گذشته و حال اعلام نشده در ایران مرتبط با توسعه كلاهك هسته‌ای یا موشك را به وجود می‌آورد.

● سلطانیه: سوالات خارج از تعهدات آژانس پاسخ ندارد

در همین حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به گزارش اخیر مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمانو نیز همچون البرادعی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاكید كرده است. وی در گفتگو با مهر در بیان این كه برخی ادعا كرده‌اند در گزارش آژانس به عدم پاسخ قانع‌كننده ایران به آژانس اشاره شده است، گفت: ایران به تمامی موارد مربوط به فعالیت، تعهدات، اساسنامه و قراردادهای بازرسی آژانس در فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی به صورت كامل پاسخ داده و مواردی همچون لپ‌تاپ، ساخت موشك و بمب كه ربطی به فعالیت‌های آژانس ندارد و آژانس نیز حق دخالت و پرسش در این زمینه را ندارد، پاسخ نداده است. سلطانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران به سوالات و ادعاهایی كه خارج از حوزه وظایف آژانس انرژی اتمی است، پاسخ نمی‌دهد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بخشی ازفعالیت های نمایشی بنیادشهیدوامورایثارگران گلستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین گزارش فیسبوکی ظریف بعد از توافق بزرگ هسته ایی: تحریمها در سراشیبی قرار گرفت



پیام فیس بوکی ظریف بعد از توافق هسته ایی

ظریف:به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت ملت بزرگ ایران، مذاکرات به نتیجه رسید/فعالیتها ادامه می یابد و تحریمها در سراشیبی قرار گرفت

وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوک خود با تائید خبر امضای توافقنامه هسته‌ای، نوشته است در این توافق حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده است.

 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران خبر توافق هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران را تائید کرد.

در این پیام آمده است:


دوستان سلام
ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت.

 

غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

/فارس