اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین کاهش 10 تومانی در 20 روز



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار اقتصادی - ارزش ذاتی سکه از قیمت بازار کمتر شد
اولین کاهش 10 تومانی در 20 روز

در بیست و پنجمین روز آبان‌ماه، بهای سکه و دلار با افت مواجه شد. در دومین روز هفته، قیمت دلار برای اولین بار طی 20 روز گذشته، نوسان کاهشی 10 تومانی را تجربه کرد. با کاهش بهای شاخص بازار ارز، بهای سکه نیز پایین آمد. از سویی، افت این فلز ماندگار متناسب با کاهش دلار نبود و به تبع این موضوع، حباب قیمتی سکه در این روز مثبت شد.

15 تومان افت در دو روز
دیروز دلار، معاملات خود را با قیمتی کمتر از قیمت بسته شده روز ابتدایی هفته آغاز کرد. در ابتدای بازار دیروز، بهای دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3255 تومان ثبت شد که افتی 5تومانی نسبت به روز اول هفته داشت. با این حال، این پایان کاهش قیمتی دلار در این روز نبود و حدود ساعت یک بعداز ظهر، بهای این ارز با 5 تومان افت دیگر به 3250 تومان پایین آمد. پس از این، در حالی‌که برخی صرافی‌ها قیمت‌های فروش کمتر از3250 تومان را نیز بر تابلوی خود درج کردند، نرخ غالب بازار روی 3250 تومان باقی ماند تا در دومین روز هفته، بهای شاخص بازار ارز مجموعا 10 تومان افت را نسبت به روز پیشین تجربه کند. با احتساب افت 5 تومانی شنبه، از ابتدای هفته جاری، بهای این ارز 15 تومان افت کرده است. آخرین باری که قیمت این ارز مجموعا با 15 تومان افت مواجه شد، به هفته اول آبان‌ماه بازمی‌گردد که بهای این ارز، در دو روز متوالی ابتدای هفته (سوم و چهارم آبان‌ماه) 15 تومان کاهش پیدا کرد و از 3230 تومان تا 3215 تومان پایین آمد.

علل کاهش قیمتی دلار
برخی از فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که بازار در روزهای اخیر به نوعی در حالت انتظار قرار دارد. به گفته آنها، در روزهای اخیر افراد تنها به پرسیدن قیمت خرید و فروش اکتفا می‌کنند و کمتر کسی به معامله می‌پردازد. با این حال به گفته گروهی دیگر، برخی از مردم با کاهش قیمت روزهای اخیر و هراس از افت بیشتر قیمت پس از سوم آذرماه، ترجیح دادند به فروش ارز خود بپردازند. به اعتقاد آنها این موضوع، یکی از عوامل کاهش جزئی بهای دلار بود. از طرفی کاهش 10 تومانی روز گذشته دلار، در حالی صورت گرفت که بهای این ارز طی 20 روز قبل نوسانی بالای 5 تومان را تجربه نکرده بود. نوسان‌های کاهشی و افزایشی دلار ازتاریخ 7 آبان محدود به 5 تومان شده بود و از تاریخ 10 آبان، قیمت این ارز بین 3250 تومان تا 3265 تومان است و شاخص بازار ارز در برابر قیمت‌های بالاتر و پایین‌تر از این دو نرخ مقاومت کرده است.

بازگشت حباب مثبت سکه
در بیست و پنجمین روز آبان‌ماه، هر سکه بهار آزادی (امامی) به بهای 915 هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی هزار تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته داشت.

 

دیروز همچنین در بازار سبزه میدان بسته‌های صد تایی سکه، با قیمت 913 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت سکه بازار 2 هزار تومان بیشتر از نرخ فروش این فلز گرانبها در بسته‌های صد تایی بود. به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه و ثبات قیمت طلای جهانی، به‌نظر می‌رسد افت جزئی بهای سکه، ناشی از افت قیمتی دلار در بازار‌های داخلی بود. روز قبل بهای دلار با 3/0 درصد کاهش از 3260 تومان به 3250 تومان پایین آمد و به تبع آن، بهای سکه با 1/0 درصد افت مواجه شد.

 

با این وجود، از آنجا ‌که کاهش بهای سکه متناسب با افت قیمتی دلار نبود، حباب قیمتی سکه در دومین روز هفته مثبت شد. روز قبل ارزش ذاتی سکه 914 هزار تومانی بود و اختلافی هزار تومانی با نرخ بازار داشت. حباب قیمتی سکه در حالی مثبت شد که در روز ابتدایی هفته، قیمت این فلز گرانبها متناسب با رشد بهای اونس افزایش نیافت و حباب قیمتی سکه پس از 20 روز منفی شده بود. با این حال، با عدم‌کاهش سکه متناسب با افت دلار، حباب منفی قیمتی ابتدای هفته پایدار نماند و حباب این فلز در دومین روز هفته بار دیگر مثبت شد.

 

نکته جالب توجه دیگر افزایش ارزش ذاتی سکه از ابتدای هفته جاری است. با رشد 2 درصدی طلای جهانی در روز انتهایی هفته گذشته (جمعه)، ارزش ذاتی سکه در اولین روز هفته جاری به بالای 910 هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که ارزش ذاتی این فلز گرانبها در اکثر روزهای هفته گذشته پایین‌تر از 900هزار تومان بود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
کاهش 538 واحدی شاخص بورس در اولین روز هفته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار بازهم سربالایی می رود/ کاهش 700 تومانی در دوهفته افزایش 300 تومان در دو روز



دلار بازهم سربالایی می رود/ کاهش 700 تومانی در دوهفته افزایش 300 تومان در دو روز

کاهش بی پشتوانه دلار به جهش قیمتی منتهی شد.

امروز دلار با قیمتی بین 3210 تا 3250 تومان معامله می شود، این در حالی است که روز یکشنبه قیمت هر دلار در بازار بعد از حدود دو هفته کاهش به 2980 تومان رسید یعنی بعد از هفت ماه به زیر مرز 3000 تومان رسید.

کاهش دو هفته ای دلار با افت حدود 700 تومان دلار همراه شد ولی به نظر می رسد کاهش بی پشتوانه ارز که بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی ناشی از فضای روانی بعد از انتخابات بوده جهت معکوس یافته و با همان سرعتی که پایین آمده به سمت بالا جهش پیدا می کند.

 

قیمت دلار,افزایش قیمت دلار

قیمت دلار آزاد 23 خرداد تا 4 تیرماه 92

قیمت دلار امروز در مقایسه با آخرین قیمت معاملات در روز یک شنبه معادل 280 تومان افزایش پیدا کرده است که نشان از شیب تند افزایش قیمت است. در کنار دلار نرخ سکه بهار آزادی هم سیر صعودی داشته از یک میلیون 80 هزار تومان پایان معاملات روز یک شنبه به یک میلیون 90 هزار تومان رسیده است این در حالی است که نرخ جهانی هر اونس طلا در مقایسه با روز یک شنبه با 3 دلار کاهش به 1279 دلار رسیده است.

باید گفت همانقدر که کاهش قیمت بی ضابطه شکل گرفته است، افزایش فعلی هم قابل اتکا نیست شنیده ها حکایت از بازی برخی از دلالان بزرگ ارز در بازار دارد که در کاهش مصنوعی قیمت دست داشته اند و با جمع آوری دلار در کف قیمت امروز قیمت ها را دوباره بالا برده اند. هرچند این اخبار بیشتر شکل شایعه دارد ولی می توان گفت آنچه باعث افزایش قیمت شده است عکس العمل انتظاری بازار نسبت به عدم کاهش بیشتر در شرایط فعلی است./خبرآنلاین

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی