اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین پیروزی انسان مقابل هوش‌مصنوعی


لی سدول،استاد بزرگ بازی گو(GO) بعد از سه باخت متوالی در مقابل هوش مصنوعی گوگل سرانجام توانست یک پیروزی را برای خود در سئول ثبت کند. بازی فکری گو یک بازی متعلق به چین باستان است که پیچیده‌تر از شطرنج به حساب می‌آید.

خبرآنلاین: لی سدول،استاد بزرگ بازی گو(GO) بعد از سه باخت متوالی در مقابل هوش مصنوعی گوگل سرانجام توانست یک پیروزی را برای خود در سئول ثبت کند. بازی فکری گو یک بازی متعلق به چین باستان است که پیچیده‌تر از شطرنج به حساب می‌آید.

پیش از این AlphaGo توانسته بود لی سدول را در سه مسابقه پیاپی شكست دهد. تصور اینکه کامپیوترها بتوانند بازی «گو» را که متعلق به چین باستان است، با مهارت بالایی بازی کنند، تا به امروز دور از ذهن به نظر می‌رسید.  alphaGo برنامه‌ای است كه توسط شركت Deepmind توسعه یافته است. گوگل در سال 2014 این شركت را خریداری كرده بود.

اولین پیروزی انسان در مقابل هوش‌مصنوعی گوگل در بازی چین باستان/بازی فکری پیچیده‌تر از شطرنج

هوش مصنوعی Alpha Go توانایی یادگیری دارد و بر اساس شبکه‌های عمیق عصبی (Deep Neural Networks) کار می‌کند. قرار  بود اگر لی در مقابله با Alpha Go برنده شود، یک میلیون دلار جایزه دریافت کند. از مجموع پنج بازی اما این استادبزرگ تاكنون سه بر یك عقب است و حتی در صورت بردن بازی بعدی كه سه‌شنبه برگزار می‌شود هم نمی‌تواند پیروزی نهایی را كسب كند.

پیش از این برای سال‌ها بسیاری تصور می‌كردند كه در بازی گو هیچ‌وقت کامپیوتر نمی‌تواند بر انسان پیروز شود.

اولین پیروزی انسان در مقابل هوش‌مصنوعی گوگل در بازی چین باستان/بازی فکری پیچیده‌تر از شطرنج

گو بازی پیچیده‌ای است اما قوانین ساده‌ای دارد. بازی  روی تخته‌ای انجام می‌شود كه یک جدول ۱۹ در ۱۹ روی آن رسم شده است. بازی دو نفره است و یک نفر مهره‌های سفید و نفر دوم مهره‌های سیاه دارد. هر بازیكن باید به نوبت مهره‌های خود را روی تقاطع بین هر چهار خانه‌ قرار دهند. در حقیقت تعداد تقاطع‌ها در هر ردیف ۱۹ عدد است نه تعداد خانه‌ها. هرکدام از بازیکن‌ها باید سعی کند با استفاده از مهره‌های خودش، مهره یا زنجیره‌ای از مهره‌های حریف را به طور کامل محاصره کند و در عین حال نگذارد مهره‌های خودش محاصره شوند. مهره‌های محاصره شده از روی تخته برداشته می‌شوند و در نهایت بازیکنی برنده است که مهره‌های بیشتری روی تخته داشته باشد.

برای برنده شدن در این بازی اما باید تحلیل‌های پیچیده‌ای صورت بگیرد. آنالیز کامپیوتری این بازی هم به همین خاطر كاری بسیاری پیچیده است. تخته خیلی بزرگ و تعداد حرکت‌های ممکن برای مهره‌ها  بسیار بسیار زیاد است.  بعد از پنج دست بازی کردن، تخته‌ بازی می‌تواند بیش از پنج تریلیون آرایش مختلف از مهره‌ها به خود دیده باشد و در کل تعداد حالت‌های قرارگیری مهره‌ها روی تخته به چیزی بیش از ۱۰ به توان ۱۰۰ حالت می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
هوش مصنوعی - توضیحی از ماهیت و آینده احتمالی هوش مصنوعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین پیوند نای مصنوعی انسان در ایران



 

 

 

اولین پیوند نای مصنوعی انسان در ایران

 

 

اولین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تك مرحله‌ای در انسان برای اولین بار در دنیا با تزریق سلول ماتریكس به یك زن ۲۹ ساله در ایران انجام شد.

 


رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در یك نشست خبری در جمع خبرنگاران این خبر را اعلام كرد و افزود: این عمل جراحی منحصر به فرد برای اولین بار در جهان روی یك زن ۲۹ ساله كه در تصادف رانندگی نای خود را از دست داده بود در بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انجام شده است.... /  جام‌جم آنلاین