اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین واکنش دولت به رد لایحه بودجه


معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: تعداد رای موافق و مخالف اعضای کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه ۹۲ یکسان و ۲۲ نفر بوده است.

خبرگزاری فارس: معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: تعداد رای موافق و مخالف اعضای کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه ۹۲ یکسان و ۲۲ نفر بوده است.
 
رحیم ممبینی افزود: اعضای کمیسیون تلفیق مجلس 55 نفر هستند که در هنگام رای دادن به کلیات لایحه بودجه 92 تعداد 44 نفر حاضر بودند که از این تعداد 22 نفر رای موافق و 22 نفر رأی مخالف داده‌اند، بنابراین این گونه نبود که آرای مخالف بیشتر از موافق کلیات باشد.

وی افزود: آن گونه که سخنگوی محترم کمیسیون گفته که 16 نفر مخالف صحبت کرده و 4نفر موافق لایحه صحبت کرده‌اند، این کار برخلاف آئین نامه داخلی کمیسیون تلفیق است، چون طبق آئین نامه باید 3 نفر از نمایندگان به عنوان موافق و 3 نفر به عنوان مخالف صحبت کنند که البته ممکن است گاهی یک نماینده موافق یا مخالف 5 دقیقه از وقت خود را به دیگری بدهد و اینکه 16 نفر نماینده به عنوان مخالف و فقط 4 نفر به عنوان موافق صحبت کنند، خلاف آئین نامه کمیسیون تلفیق است. پس از آن نماینده مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، اتاق بازرگانی و نیم ساعت نماینده دولت صحبت کرد.

وی تاکید کرد: در جریان رای‌گیری برای کلیات لایحه بودجه 92 در تلفیق، 22 نفر نماینده موافق و 22 نفر مخالف رأی داده‌اند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد گفته سخنگوی تلفیق مبنی بر عدم انطباق لایحه بودجه با اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز با رد این ادعا گفت: این مطالب کلی است و اتفاقاً لایحه بودجه 92 دقیقاً در راستای اسناد بالادستی تهیه شده است و از انضباط مالی بالایی برخوردار است.

ممبینی تصریح کرد: دوستان نماینده باید عنایت کنند لایحه بودجه متناسب با شرایط تحریم و روز کشور تهیه شده و علاوه بر آن طی چند روز بررسی کلیات لایحه بودجه، وزیر صنعت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان خصوصی سازی، رئیس گمرک، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حضور داشتند و همه مستندات لایحه بودجه تحویل اعضای کمیسیون تلفیق شد.

ممبینی در پایان با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: باید فرمایش ایشان مبنی بر همدلی و همراهی دولت و مجلس بهتر است کلیات لایحه بودجه تصویب شود و اگر نمایندگان پیشنهاداتی در جزئیات لایحه دارند ارائه شود و دولت نیز از آن استقبال می‌کند.

وی گفت: پارسال هم چنین اتفاقی افتاد و در تجدید نظر و رای گیری مجدد تلفیق کلیات لایحه بودجه تصویب شد.


ویدیو مرتبط :
چرا کلیات لایحه بودجه 1403 رد شد ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق/ مخالفت با سیاست های ارزی دولت



 رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق

دلایل رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق/ مخالفت با سیاست های ارزی دولت

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تکیه لایحه بودجه بر درآمدهای نفتی، تلاش دولت برای اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها ، نگاه انقباضی به بودجه تولیدات و سیاست های غلط ارزی را از علل مهم رد کلیات لایحه بودجه 92 خواند.

محمدعلی عبدالله زاده در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه 92 در کمیسیون تلفیق رد شد، گفت: ضعف ساختار بودجه و تکیه بر درآمدهای نفتی از علل اصلی رد این لایحه در کمیسیون تلفیق بود.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه سال 92 قصد داشت قانون هدفمندی یارانه ها را به طور کامل اجرا کند اما نمایندگان مخالف اجرای این قانون به طور کامل بودند.

وی با بیان اینکه کشور دچار رکود تورمی است، اظهار داشت: لایحه بودجه سال 92 با وجود مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی دارای نگاه انقباضی به تولید داخلی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: سیاستگذاری های غلط ارزی دولت در بودجه 92 از دلایل دیگر رد این لایحه در کمیسیون تلفیق بود. چند نرخی بودن قیمت ارز و همچنین عدم مرجعیت بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز نمایانگر سیاست های غلط ارزی در لایحه بودجه 92 است.

وی تاکید کرد: در سال جاری باید مشخصه اصلی بندهای بودجه استراتژی در مقابل تحریمها باشد در حالی که لایحه بودجه تقدیمی دولت دارای چنین ویژگی ای نبود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر کلیات لایحه بودجه سال 92 با 22 رای موافق و 22 رای مخالف از 44 نماینده حاضر در کمیسیون تلفیق در این کمیسیون رد شد.

دولت این لایحه را با تاخیر به مجلس ارائه داد و مجلس سه دوازدهم لایحه بودجه را برای اجرا در سه ماهه اول سال 92 به تصویب رساند تا کلیات این لایحه را در سال92 بررسی کند ./مهر