اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین موضع بین‌المللی وزیر دفاع دوزادهم درباره سوریه،لبنان و مصر



 حوادث مصر,حسین دهقان

اولین موضع بین‌المللی وزیر دفاع دوزادهم:
دهقان: حوادث مصر زمینه‌ساز حضور کشورهای فرامنطقه‌ایست/ تاثیر حوادث سوریه بر ایجاد درگیری در لبنان

وزیر دفاع گفت: توسعه بی ثباتی در مصر و تصاعد ناامنی در منطقه، موجب شکل گیری حفره امنیتی در حوزه شمال آفریقا وزمینه ساز حضور نیروهای فرامنطقه ای خواهد شد.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ساعت 7 صبح روز شنبه با حضور درساختمان شماره یک وزارت دفاع فعالیت کاری خود رابه عنوان دوازدهمین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

دهقان ابتدا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حمایت وثیق خود ازبخش دفاعی کشوررا در قالب رای بی سابقه به وزیر دفاع اعلام کردند سپاسگزاری کرده  و آن را واجد پیامهای روشن و تاثیرگذار در ابعاد داخلی و خارجی ذکر کرد.
وی همچنین از تلاشهای ارزنده سردار وحیدی در مدت تصدی مسئولیت وزارت دفاع قدردانی کرد.

وزیر دفاع با تاکید بر ضرورتهای پیش رو در زمینه ارتقاء فرآیند قدرت سازی در سطح ملی و کاهش شکاف فناوری در حوزه های اولویت دار افزود: مجموعه برنامه های وزارت دفاع در شرایط جدید با رویکرد جهش فناورانه راهبردی  تنظیم شده و با در اختیار گرفتن شاخصهای نسل چهارم فناوری به مورد اجرا گذارده خواهد شد.

دهقان در پاسخ به سئوالی در خصوص اولین اقدام وی پس از شروع کار در وزارت دفاع اظهار داشت: با توجه به شناخت نسبتا مناسب از وضعیت موجود وزارت دفاع، برنامه های ارایه شده به مجلس شورای اسلامی که در دو بخش بلندمدت و یکصد روزه تدوین شده است، دستور کار بنده و همکارانم در آغاز فعالیتها خواهد بود.

وی با اشاره به سرمایه های انسانی ارزنده موجود در وزارت دفاع و ضرورت بهره گیری هرچه بیشتر از آن در مسیر رشد و تعالی سازمانی اظهار داشت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کمترین تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی را خواهد داشت.

دهقان در پاسخ به سئوالی در مورد آینده تحولات جاری در کشور مصر با اشاره به ضرورت استقرار دموکراسی و اراده مردم در این کشور اظهار داشت: رخدادهای تاسف بار در مصر نتیجه ای جز تضعیف مستمر قدرت ملی در این کشورنخواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم بازگشتن ارتش به جایگاه قبلی خود به عنوان نهاد موازنه گر در تحولات این کشور افزود: تداوم روند موجود، توسعه درگیریهای داخلی و نهایتا  اضمحلال اجتماعی  و امنیتی در این کشور را بدنبال خواهد داشت.و

ی عدم دستیابی طرفین به راه حلهای مبتنی بر گفتگو و توافق ملی را با توجه به جایگاه مصر در منطقه، موجب توسعه و تعمیم بحران و تضعیف جبهه اسلام خواهی عنوان کرد و افزود: توسعه بی ثباتی در مصر و تصاعد ناامنی در منطقه، موجب شکل گیری حفره امنیتی در حوزه شمال آفریقا وزمینه ساز حضور نیروهای فرامنطقه ای خواهد شد و در دراز مدت می تواند موجب تغییر موازنه  به نفع غرب و رژیم صهیونیستی شود.

وزیر دفاع با ابراز تاسف در خصوص اقدامات تروریستی زنجیره ای در لبنان بویژه انفجار خودرو بمبگذاری شده در منطقه ضاحیه جنوبی که منجر به شهادت جمعی از مردم بیگناه این کشور شد، اظهار داشت: نشانه هایی از اجرای برنامه ای پیچیده و چند وجهی متاثر از تحولات سوریه برای ایجاد درگیریهای فرقه ای، طایفه ای و مذهبی با هدف تضعیف جبهه مقاومت ضد اسراییلی و ایجاد ناامنی در لبنان مشاهده می شود که نیازمند توجه  و هوشیاری بیشتر همه گروهها، اقوام و مذاهب است./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
نقش حزب الله لبنان در دفاع از مرز لبنان سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع مصر: پیشنهادهایی به مرسی دادیم، اما او همه را رد کرد/سفر اولین مقام بلند ایه آمریکا به مصر بعد از برکناری مرسی



وزیر دفاع مصر,عبدالفتاح السیسی

وزیر دفاع مصر: پیشنهادهایی به مرسی دادیم، اما او همه را رد کرد

وزیر دفاع مصر یکشنبه اعلام کرد محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر با برگزاری همه پرسی درباره خواسته های مردم پیش از اعتراضات گسترده 30 ژوئن ، به شدت مخالفت کرده بود.

«عبدالفتاح السیسی» در توضیح این خبر گفت: «من نمایندگانی از جمله نخست وزیر و یک کارشناس قانونی مورد اعتماد را نزد محمد مرسی رئیس جمهور سابق فرستادم اما پاسخ ایشان رد کامل این درخواست بود.»

خبرگزاری رسمی دولت مصر (منا) به نقل از السیسی افزود: «مصر در یک دو راهی قرار دارد و هیچ کس نمی تواند مردم را مجبور کند یک تفکر یا مسیر خاصی را بپذیرند؛ بنا بر این است که همه نفرات و فرماندهان نیروهای مسلح در خدمت مردم باشند و از خواست آزاد آنها در زمینه تصمیم گیری درباره سرنوشت کشور حمایت کنند.»

وزیر دفاع مصر در ادامه تأکید کرد نقش نیروهای مسلح گرفتن دستور از مردم است و نه این که به آنان دستور بدهند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از قاهره ، مرسی سوم ژوئیه در نتیجه اعتراضات سراسری که کناره گیری وی را از قدرت خواستار شده بودند، بدست ارتش از حکومت خلع شد.

 

السیسی گفت : « نیروهای مسلح بنا به درخواست مردم از ارتش، به روند سیاسی ورود پیدا کردند و مردم متوجه هستند که ارتش تنها طرفی است که می تواند « رویه های انحرافی » را اصلاح کند.»

وی با اشاره به سیاست های مرسی گفت نیروهای مسلح در ارتباط با برخی تصمیم ها در چهارچوب نقش ملی آن ، مشاوره های بسیاری به او دادند اما همه آنها نادیده گرفته شد.

 

اولین مقام بلندپایه آمریکا بعد از برکناری مرسی به مصر می رود

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بیل برنز معاون جان کری وزیر امور خارجه این کشور، روز یکشنبه برای دیدار با مقامات دولت موقت مصر به قاهره سفر می کند.بر اساس این گزارش، از زمان سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، برنز اولین مسئول بلند پایه دولت آمریکا است که به قاهره سفر می کند.

 

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است برنز در سفر خود به قاهره که تا روز سه شنبه طول خواهد کشید با برخی از مقامات دولت ، جامعه مدنی و شرکت های مصری دیدار و گفتگو خواهد کرد.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، ویلیام برنز در دیدار با مقامات مصری بر حمایت آمریکا از دولت و مردم این کشور تاکید خواهد کرد و توقف خشونت ها و آغاز یک روند سیاسی فراگیر را که منجر به تشکیل یک حکومت غیرنظامی و دموکراتیک شود، خواستار خواهد شد.جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است واشنگتن بازداشت اعضای جنبش اخوان المسلمین را اقدامی سیاسی می داند.

آن پاترسون، سفیر آمریکا در مصر با عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر دیدار و درباره تحولات و آینده این کشور گفتگو کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، از زمان سرنگونی محمد مرسی، دولت آمریکا پیوسته بر ضرورت برگزاری سریع انتخابات در این کشور تاکید کرده اما هرگز برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر را کودتا توصیف نکرده است تا به این ترتیب بتواند به کمکهای مالی خود به ارتش مصر ادامه دهد. آمریکا هر ساله نزدیک به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار به ارتش مصر کمک می کند. یک مقام آمریکایی روز جمعه اعلام کرد تحویل جنگنده های اف شانزده به ارتش مصر ادامه خواهد یافت./واحد مرکزی خبر