اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین ساختمان‌ وزارتی فروش ‌رفت



 

 

اولین ساختمان وزارتی كه در جریان ادغام‌ها، به لیست املاك ‌مازاد دولت اضافه شده بود، بدون انجام برگزاری مراسم مزایده، فروش رفت.

علی نیكزاد سه ماه پیش، بعد از توافق با مدیران بانك‌مسكن برای فروش ساختمان وزارت‌مسكن به آنها، توانست مجوز فروش را از هیات دولت دریافت كند؛ طوری كه طی ماه‌های اخیر طرفین معامله با تشكیل كمیته‌ قیمت‌گذاری، در انتظار تعیین ارزش ریالی ساختمان بودند و حالا ستاد مركزی بانك‌مسكن به عنوان تنها خریدار ساختمان وزارت‌مسكن، ساكن و مالك آن شده است.

وزارت مسكن سابق از آنجا كه برای دریافت تسهیلات ساخت و یارانه‌های مرتبط با آن همواره مراودات مالی با بانك‌مسكن – بانك عامل و تخصصی در حوزه مسكن- داشته، طی سال‌های اخیر بدهی‌ ریالی به این بانك پیدا كرده بود، طوری كه بعد از ادغام وزارت راه در وزارت مسكن و تصمیم وزیر راه‌وشهرسازی به انتقال مجموعه وزارت مسكن به ساختمان وزارت راه، مقرر شد ساختمان ستادی وزارت مسكن واقع در میدان ونك كه در مالكیت سازمان ملی زمین‌ومسكن قرار داشت، به عنوان بخشی از بدهی‌های دولت به بانك‌مسكن، به این بانك واگذار شود.

به این ترتیب اولین ساختمان وزارتی در نوبت فروش، بدون انجام مراسم مزایده، از قبل مشتری خود را شناخته بود و هم‌اكنون فروش این ساختمان به مرحله نهایی خود رسیده است.

ساختمان ستادی وزارت مسكن سابق در 9 طبقه با زیربنای بیش از 10 هزار مترمربع جزو یكی از كم‌ سن‌وسال‌ترین ساختمان‌های دولتی محسوب می‌شود كه موقعیت جغرافیایی و مسیرهای دسترسی بزرگراهی به آن، تاثیر قابل‌توجهی در ارزش ساختمان ایجاد كرده است، اما به رغم این ویژگی‌ها، اجتماع همزمان ستاد وزارت راه و وزارت مسكن در این ساختمان غیرممكن بود و به همین دلیل كاركنان مسكن به ساختمان 15 طبقه وزارت راه در میدان آرژانتین منتقل شده‌اند و ستاد مركزی بانك‌مسكن نیز هم اكنون از میدان فردوسی به میدان ونك نقل مكان كرده است.

مالكیت ساختمان وزارت مسكن كه حالا نمای آن به آرم و مشخصات بانك مسكن مزین شده با قیمتی بین 55 میلیارد تا 80 میلیارد تومان به بانك‌مسكن (در ازای طلب بانك) منتقل می‌شود. علت تعیین دامنه قیمتی به مجوزهایی برمی‌گردد كه برای فروش ساختمان لازم است، اخذ شود. این مجوزها شامل پروانه و سایر مدارك انتقال است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با به پایان رسیدن عملیات فروش ساختمان وزارت مسكن، ساختمان وزارت رفاه، وزارت كشاورزی و وزارت تعاون نیز در نوبت فروش قرار دارند.

زمین بلواركشاورز 49 میلیارد تومان

دولت این روزها در كنار فروش ساختمان‌های وزارتی مازاد، عرضه یكی از بزرگ‌ترین زمین‌های دولتی در تهران را نیز در دستور كار دارد.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از فروش زمین دولتی واقع در خیابان بلواركشاورز كه چند روز پیش مزایده آن برگزار شد، حاكی است: قیمت پایه برای فروش این زمین در حدود 49 میلیارد تومان اعلام شده كه تا این لحظه خریداران قیمت‌های پیشنهادی خود را به عامل فروش زمین ارائه كرده‌اند.

پایتخت‌نشینان، زمین 8000 متری گودبرداری‌شده در خیابان بلواركشاورز را به دلیل قدمت طولانی آن، نماد املاك بدون استفاده نام‌گذاری كرده‌اند. این زمین دولتی با كاربری غیر مسكونی قرار است فروخته شود تا از محل درآمد آن، تامین مالی بخش مسكن صورت گیرد.... /  تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشور های صادر کننده گاز-قسمت1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انقلاب های عربی و ضرر میلیاردی روس ها / اولین قرارداد فروش اسلحه روسیه به بحرین



 

انقلاب های عربی و ضرر میلیاردی روس ها / اولین قرارداد فروش اسلحه روسیه به بحرین

 

بحرین برای نخستین بار از روسیه سلاح می خرد.

به نقل از روزنامه الوطن چاپ کویت، یک منبع ارشد در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مسکو قرارداد نظامی را به ارزش دهها میلیون دلار با دولت بحرین امضا کرده است.

براساس این قرارداد، روسیه تسلیحات سبک را به بحرین صادر خواهد کرد.

این تسلیحات شامل رگبارهای کلاشینکوف، نارنجک انداز و گلوله است.

این نخستین قرار داد تسلیحاتی میان روسیه و بحرین است.

"اناتولی ایسایکین" رئیس شرکت "روس ابرون اکسپورت" فعال در زمینه صادرات سلاح روسیه اعلام کرد: بحرین نیز به یکی از واردکنندگان سلاح از روسیه تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه برای تهیه سامانه های دفاع هوایی، نیروی هوایی و تسلیحات مورد نیاز نیروهای پیاده، اهمیت بسیاری قائل هستند.

ناظران نظامی در این باره گفته اند این قرارداد تسلیحاتی روسیه در راستای تحولات انقلاب های عربی صورت می گیرد. روسیه سعی می کند با ورود به بازار پرسود فروش سلاح در خاورمیانه به جبران خسارت های خود در روند انقلاب های عربی بپردازد. به عنوان مثال در روند انقلاب های عربی، حکومت معمر قذافی در لیبی به عنوان یکی از عمده ترین مشتریان سلاح روسیه، سقوط کرد.

روند انقلاب های عربی با موج اعتراضات در تونس آغاز و به کشورهای مصر، لیبی، یمن، بحرین و سوریه نیز کشیده شد. تاکنون این روند به سقوط حکومت های تونس، مصر و لیبی منجر شده است.

شرکت "روس ابرون اکسپورت" برآورد کرده است روسیه به دلیل از دست دادن بازار فروش سلاح به لیبی بیش از 4 میلیارد دلار ضرر کرده است.

روسیه همچنین نگران است در صورت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه، مسکو قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 5 میلیارد دلار را از دست بدهد.

همچنین سقوط حکومت بعثی سوریه، باعث از دست رفتن برخی از قراردادهای تسلیحاتی روسیه با ایران و لبنان می شود.

بحرین یکی از هم پیمانان مهم آمریکا در زمینه های مختلف و از جمله نظامی به شمار می رود. بحرین به عنوان کوچکترین کشور حاشیه خلیج فارس، میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکاست.

بحرین در روند انقلاب های عربی از حدود 6 ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات مردمی برای برابری حقوق مردم شیعه مذهب و سنی مذهب در این کشور رو به رو است. مخالفان در بحرین همچنین خواستار اصلاح قانون انتخابات پارلمانی و تشکیل کابینه توسط طیف پیروز در انتخابات پارلمانی است.

با وجود اینکه شیعیان حدود 65 درصد از شهروندان بحرین را تشکیل می دهند ، قدرت در اختیار اعضای خانواده سنی مذهب "آل خلیفه " است.

تاکنون بیش از 30 نفر در این کشور یک و نیم میلیون نفری، در سرکوب دولتی اعتراضات مردمی کشته شده اند.

سوریه نیز از 6 ماه پیش تاکنون با اعتراضات مردمی و مطالبه کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور و پایان حاکمیت 41 ساله خانواده اسد و حزب بعث بر این کشور مواجه است. تاکنون در سرکوب اعتراضات در این کشور، حدود 3000 نفر کشته شده اند.

پیش بینی می شود روسیه در سال جاری میلادی (2011) تجهیزات نظامی به ارزش 9 میلیارد دلار صادر کند. این رقم در سال گذشته میلادی، 5.8 میلیارد دلار بود.

رقم پیش بینی شده برای ارزش صادرات تسلیحات روسیه در سال 2011 نسبت به 10 سال گذشته افزایش 2 برابری را نشان می دهد.

امریکا ، فرانسه و روسیه از بزرگترین صادرکننده های سلاح و تجهیزات نظامی در جهان هستند..../تحلیل:عصرایران