اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولین اظهارات «علی شمخانی»


دبیر شورای امنیت ملی گفت: امروز تعامل سازنده نظام به محوریت رهبری از پیش‌نیازهای امنیت ملی است که دربهترین وضعیت قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: دبیر شورای امنیت ملی گفت: امروز تعامل سازنده نظام به محوریت رهبری از پیش‌نیازهای امنیت ملی است که دربهترین وضعیت قرار دارد.

 نمایندگان مجلس در اولین روز کاری پس از دو هفته تعطیلات تابستانی و در آغاز هفته دفاع مقدس با چفیه‌هایی برگردن و گل‌های سرخ رنگ در صحن علنی میزبان امیردریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند.

علی شمخانی در آغاز جلسه علنی مجلس گفت: در جلسه امروز در خصوص شرایط قبل از جنگ، حین جنگ، نگاه سیاسیون قبل از جنگ، امام(ره) و جنگ، گفتمان امام(ره)، سازمان‌های ارتش و سپاه، خطاهای رژیم بعثی، راهبرد رزمندگان اسلام و اصلاح یک اشتباه رایج سخن می‌گویم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: امروز یاد مرد جاودانی که نامش با فرماندهی‌های بی‌بدلیش عجین است را گرامی می‌داریم. امروز 33 سال از آغاز جنگ و 25 سال از پایان آن می‌گذرد به بیان دیگر دفاع مقدس از آخرین جنگ‌های عصر دو قطبی و واپسین جنگ‌های قرن 20 به شمار می‌رود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: زمانی که دشمنان و مستکبران تصمیم به تجاوز می‌گیرند با مقدمه چینی‌های فراوان و بیان وعده‌ها و دروغ‌ها تجاوز خود را توجیه می‌کنند. صدام در آن زمان به دلیل حاکمیت استبدادیش فرصت‌های بیشماری از ایران و عراق را از بین برد.

وی با طرح این پرسش که چرا سالروز تجاوز عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران را به پاسداشت می‌نشینیم، گفت: به صورت طبیعی امروز یادآور صحنه‌های تلخ جنگ است و طبیعتا نباید در اذهان مردم شایسته بزرگداشت باشد ولی نتایج هشت سال دفاع قهرمانانه پاسخ به این پرسش را روشن می‌کند. همگان امروز آغازگر جنگ و شکست خورده آن را می‌شناسند از این رو پاسداشت 31 شهریور در حقیقت بزرگداشت مقاومت، امنیت پایدار و در مسیر نکوداشت یاد و خاطر قهرمانان این حادثه تاریخی است.

وی تاکید کرد: باورهای ملی و آموزه‌های دینی مانع از جنگ طلبی جمهوری اسلامی ایران است. امام خمینی(ره) در زمان جنگ راهبردهای مبتکرانه و هوشمندانه فراوانی را آموزش داد. در آن مقطع امام(ره) با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تبدیل آن به سرمایه‌های اجتماعی شاخص‌های اجتماعی فراوانی را در امنیت ملی توسعه داد. امام(ره) امنیت سازی تعاملی، اجتماعی و مردمی و مشارکت جویانه را به هنجاری فراگیر تبدیل و در جامعه نهادینه کرد و مصداق بارز آن تشکیل بسیج مستضعفان به عنوان بزرگترین هنجار اجتماعی زمان جنگ است.

شمخانی ادامه داد: پایه‌گذاری خردمندانه امام(ره) مفاهیمی چون پاسداری تمامیت ارضی، منابع حیاتی و اقتصادی و عرصه‌های عمومی به عنوان ارزش‌ها و بنیان‌های اساسی تبدیل و تهدیدهای آنها مساوی با تهدید ملی تعبیر شد. به بیان دیگر رویکرد امام عصر وظیفه‌گرایی و ورود به عرصه تکلیف‌گرایی و اجتماعی کردن حوزه امنیت ملی بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دفاع پیروزمندانه در برابر جبهه متحد استکبار به عنوان شاخص‌ترین اقدام امام(ره) در زمان جنگ تحمیلی بود. با توجه به 19 ماه فرصت ارتش و عراق قبل از حمله به ایران، برای تجهیز خود در هنگام حمله به جمهوری اسلامی ایران با نیرویی مواجه می‌شود که هرگز در محاسباتش به آن فکر نمی‌کرد رژیم بعث با لغو قرارداد 1975، تجزیه نظام و عینیت بخشیدن به خواست حداکثری خود که از جنوبی‌ترین نقطه کشور تا شمال غربی‌ترین نقطه کشور را هدف‌گذاری کرده بود، بر این باور بود که ارتش ایران فاقد قدرت دفاعی به دلیل قطع ارتباطاتش با بیگانگان بود به همین دلیل نیرویی را در برابر تجاوز خود نمی‌دید و سرعت پیشرفت خود را با سرعت تانک‌هایش برابر می‌دانست اما پشتوانه تولید قدرت امام(ره) که با تکیه با مردم فراهم شد مقابل ماشین جنگی بی‌رحم عراق بایستد و علت پاسداشت دفاع مقدس نه به دلیل عظمت‌بخشی به جنگ است بلکه عظمت‌بخشی به دفاع جانانه همه ملت ایران است.

شمخانی در عین حال تصریح کرد: تصویری که ما در ذهن مردم ترسیم کردیم و تصویر کاملی نیست، این است که ارتش عراق حمله‌ای را آغاز و سپاه، ارتش و بسیج برابر آن ایستادگی کردند اما واقعیت این است که ارتش مبتنی بر ایده‌های ناتو یا حلقه‌ای از زنجیره ناتو با پشتیبانی تجهیزات غربی شکل گرفته بود ولی به دلیل شرایط انقلاب دچار گرفتاری‌های درونی بود.

وی خاطر نشان کرد: راه‌اندازی نیروی شهری به نام سپاه و تبدیل آن به نیروی رزمی کارآزموده اقدام بزرگی بود که در طول دفاع مقدس قابلیت‌های دفاعی نیروهای مردمی را به صورت کاملا رزمی و حرفه‌ای تبدیل کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان از بزرگداشت دفاع مقدس در مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.


ویدیو مرتبط :
شمخانی پاسخ شمخانی را داد (آدرسی که دقیق و خطا بود)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین واکنش قوه قضاییه به اظهارات علی مطهری



اخبار,واکنش محسنی‌اژه‌ای به اظهارات علی مطهری


اخبار سیاسی - واکنش محسنی‌اژه‌ای به اظهارات علی مطهری

ما قبلا هم گفته‌ایم که کسانی که در سال 88 فتنه بزرگ را برپا کردند نابخشودنی هستند. اگر چنانچه نظام تا به الان لطف کرده، این را نباید به پای این بگذاریم که گناه اینها کوچک بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه نسبت به اظهارات علی مطهری واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که با اشاره به صحبت‌های علی مطهری مبنی بر اینکه "قوه قضاییه پس از گذشت چهار سال هنوز از فتنه صحبت می‌کند اما نتوانسته با برخی دانه درشت‌ها برخورد کند"، پرسید که واکنش قوه قضاییه چیست؟، گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که کسانی که در سال 88 فتنه بزرگ را برپا کردند نابخشودنی هستند. اگر چنانچه نظام تا به الان لطف کرده، این را نباید به پای این بگذاریم که گناه اینها کوچک بوده است.

وی ادامه داد: گناه آنها بسیار بزرگ بوده است. حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کردند. اموال مردم را به آتش کشیدند. به پایگاه بسیج حمله کردند. دروغ‌ها و افتراهای بزرگ به نظام و مردم بستند و به رای مردم جفا کردند. این چیزی نیست که فراموش بشود و اگر کسی می خواهد آن را یک سوء تفاهم و مسئله کوچک بشمرد تغافل می‌کند و گرنه این چیزی نیست که کسی بتواند آن را مسئله کوچک بشمارد.

دادستان کل کشور اظهار کرد: این تنها نظر قوه قضاییه نیست بلکه نظر همه مردمی است که در 9 دی شرکت کردند. 

اخبار سیاسی - ایسنا