اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولویت جوانان ازدواج نیست



اخبار ,اخبار اجتماعی ,نرخ بیكاری جوانان

 

اخبار اجتماعی - اولویت جوانان ازدواج نیست

نرخ بیكاری جوانان به مرز هشداردهنده 24 درصد رسیده است و دست كم یك میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی امكان ورود به بازار كار را نمی‌یابند. طبق گفته وزیر كار به زودی 4/5 میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار كار خواهند شد بنابراین، اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد

هفته سوم خرداد هفته جوان و امروز (دوشنبه) روز جوان است. یكی از مباحثی كه به تازگی در حوزه جوانان بحث برانگیز شده، انتظار سه میلیون جوان برای دریافت وام ازدواج و صندوق‌های خالی دولتی است. با فرا رسیدن هفته جوان، اظهارنظرها در رابطه با وام ازدواج ادامه دارد و وزیر ورزش و جوانان اعلام كرده است كه برای پرداخت وام 4500 میلیارد تومان لازم و تامین این رقم برای دولت دشوار است.

14 میلیون و 992 هزار نفر مجرد در كشور
مردان در سن ازدواج با طیف سنی 20 تا 34 مشخص می‌شوند كه شامل 12 میلیون و 70 هزار نفر می‌شوند كه طبق اعلام آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور از این تعداد پنج میلیون و 570 هزار نفر هرگز ازدواج نكرده‌اند. زنان در سن ازدواج نیز با طیف سنی 15 تا 29 مشخص می‌شوند كه طبق آمار 11 میلیون و 790 هزار نفر می‌شوند، از این تعداد پنج میلیون و 670 هزار هرگز ازدواج نكرده‌اند. براساس آخرین آمار جمع كلیه ازدواج‌نكرده‌ها در كشور برابر 12 میلیون و 692 هزار نفر است و در مجموع 14 میلیون و 992 هزار نفر آمار كلیه مجردین در كشور است. سال 85، 11 میلیون و 790 هزار نفر و سال 90، 11 میلیون و 240 هزار نفر در سن ازدواج قرار داشتند و هرگز ازدواج نكرده‌اند. بنابراین، آمارها از روند افزایشی افراد مجرد خبر می‌دهد.

نرخ بیكاری هشداردهنده 24 درصد
همچنین، نرخ بیكاری جوانان به مرز هشداردهنده 24 درصد رسیده است و دست كم یك میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی امكان ورود به بازار كار را نمی‌یابند. طبق گفته وزیر كار به زودی 4/5 میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار كار خواهند شد بنابراین، اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد، سونامی 5/6 میلیونی بیكاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست. طبق اعلام مركز آمار ایران نرخ بیكاری عمومی كشور سال 92 برابر با 10/4 درصد، نرخ بیكاری جوانان گروه سنی 15 تا 24 سال به میزان 24 درصد، همچین نرخ بیكاری جوانان گروه سنی 15 تا 29 ساله نیز 21/2 درصد است. علاوه بر موضوع اشتغال، بر اساس طرح شیوع‌شناسی ملی مشخص شد كه نرخ شیوع اعتیاد در ایران 2/65 درصد با آمار تقریبی یك میلیون و 325 هزار نفر معتاد است. البته این تحقیق به افرادی كه به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌كنند، نپرداخته است. در این میان، 58 درصد از معتادان ایران زیر 34 سال سن دارند.

تشكیل شورای عالی جوانان
ادغام وزارت ورزش با جوانان؛ دو حوزه‌ای كه ربطی به یكدیگر ندارند، یكی از مسائلی است كه به گفته بسیاری سبب شده تا برای جوانان كه امروزه بیشترین جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند، به‌طور جدی برنامه‌ریزی نشود. وزیر ورزش و جوانان درباره تفكیك حوزه جوانان از ورزش اظهار كرد: انجام این امر زمان بر است و امیدواریم بتوانیم به گونه‌ای فعال‌تر به این موضوع بپردازیم و در این راستا شورای راهبردی در وزارتخانه تشكیل شده است. گودرزی درباره علت تشكیل نشدن شورای عالی جوانان گفت: دولت كمتر از یك سال است كه تشكیل شده و من حدود پنج ماه است كه مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفته‌ام. در تلاش بودیم كه تا پیش از اتمام سال 92 شورای عالی جوانان تشكیل شود، اما به علت كثرت برنامه‌ها این امر محقق نشد و امیدواریم كه به زودی این شورا تشکیل شود. با وجود داغ بودن بحث ازدواج جوانان در میان مسئولان، نگرانی‌های دیگری در حوزه جوانان وجود دارد كه پیش نیاز بحث ازدواج، بهتر زیستن و از نگرانی‌های عمده در حوزه جوانان است از جمله بیكاری و اعتیاد. به گفته كارشناسان كاهش ازدواج و افزایش تعداد افراد مجرد حاكی از این است كه ازدواج اولویت اصلی جوانان نیست و امروزه جوانان در وهله اول به دنبال اشتغال هستند. با این حال، هر سال بر تعداد جوانان بیكار افزوده می‌شود و آمارهای رسمی خبر از وضعیت هشداردهنده در این زمینه می‌دهد.

بیكاری سالانه یك میلیون فارغ التحصیل
در این زمینه، رئیس انجمن علمی مددكاران اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: روزهایی را به مناسبت‌های مختلف نام گذاری كرده‌ایم اما، از مشكلات و اینكه چه برنامه‌هایی برای این افراد وجود دارد صحبت نمی‌شود. به گفته مصطفا اقلیما، در این روز مسئولان باید از مشكلات و برنامه‌ها حرف بزنند و سال آینده پاسخگو باشند كه چه برنامه‌هایی اجرا شد و كدام تصمیمات به نتیجه نرسید. او با بیان اینكه دولت نباید در امر ازدواج دخالت كند، بیان می‌كند: دولت موظف به تولید كار است، یك فرد برای ازدواج باید بتواند حداقل هزینه‌های زندگی را تامین كند. اقلیما با تاكید بر اینكه هیچ جای دنیا برای ازدواج به جوانان وام نمی‌دهند، می‌افزاید: ایجاد درآمد از مهم‌ترین اقدامات است، جوانی كه كار ندارد چطور می‌تواند اقساط وام را بپردازد. رئیس انجمن علمی مددكاران اجتماعی اظهار می‌كند: طبق آمار سال گذشته، 70 درصد طلاق‌ها زیر 28 سال و 40 درصد زیر 24 سال بوده است. در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد 77 درصد این افراد وام ازدواج دریافت كرده بودند. او با بیان اینكه حداقل حقوق امروزه باید شش میلیون تومان باشد، می‌افزاید: سال گذشته یك میلیون و 200 هزار نفر فارغ التحصیل دوره لیسانس بوده‌اند، از این میان 50 هزار نفر در بخش دولتی و 150 هزار نفر با شرایط سخت در بخش خصوصی استخدام شدند. اقلیما عنوان می‌كند: هر سال یك میلیون فارغ التحصیل لیسانس بیكار به آمار اضافه می‌شود. او با اشاره به اینكه 80 درصد افراد درآمد زیر خط فقر دارند، ادامه می‌دهد: مسائل جوانان با ورزش ربطی ندارد كه ما امروز وزارت ورزش و جوانان داریم، جوانان نیازمند برنامه‌ریزی جداگانه هستند زیرا، آینده كشور را می‌سازند.

ازدواج اولویت جوانان نیست
در همین زمینه یك كارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد كه اشتغال و كار مهم‌ترین دغدغه جوانان است و ازدواج برای آنها در اولویت نیست. فرید براتی سده با بیان اینكه دیدگاه مسئولان این است كه با وام مساله ازدواج را حل كنند، اضافه می‌كند: باید دقت شود كه بعد از ازدواج قرار است چه اتفاقی بیفتد؟به گفته او، جوانان پس از تحصیل به دنبال كار هستند و برای تامین معاش زندگی خانوادگی باید كار مناسبی داشته باشند. براتی سده با تاكید بر اینكه ازدواج دغدغه بزرگترها و مسئولان برای جوانان است، ادامه می‌دهد: ممكن است عده‌ای باشند كه برای ازدواج احتیاج به كمك داشته باشند، اما خلاصه كردن مشكلات جوانان به وام ازدواج سطحی نگری است. این كارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: مشكلات در حوزه جوانان به این معنا نیست كه در این زمینه برنامه‌ریزی نشده‌است، به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان به فكر اقداماتی در این زمینه است.
اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ازدواج جوانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولویت جوانان ایرانی ازدواج نیست


هفته سوم خرداد هفته جوان و امروز (دوشنبه) روز جوان است. یكی از مباحثی كه به تازگی در حوزه جوانان بحث برانگیز شده، انتظار سه میلیون جوان برای دریافت وام ازدواج و صندوق‌های خالی دولتی است.

روزنامه آرمان: هفته سوم خرداد هفته جوان و امروز (دوشنبه) روز جوان است. یكی از مباحثی كه به تازگی در حوزه جوانان بحث برانگیز شده، انتظار سه میلیون جوان برای دریافت وام ازدواج و صندوق‌های خالی دولتی است.

با فرا رسیدن هفته جوان، اظهارنظرها در رابطه با وام ازدواج ادامه دارد و وزیر ورزش و جوانان اعلام كرده است كه برای پرداخت وام 4500 میلیارد تومان لازم و تامین این رقم برای دولت دشوار است.

14 میلیون و 992 هزار نفر مجرد در كشور

مردان در سن ازدواج با طیف سنی 20 تا 34 مشخص می‌شوند كه شامل 12 میلیون و 70 هزار نفر می‌شوند كه طبق اعلام آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور از این تعداد پنج میلیون و 570 هزار نفر هرگز ازدواج نكرده‌اند. زنان در سن ازدواج نیز با طیف سنی 15 تا 29 مشخص می‌شوند كه طبق آمار 11 میلیون و 790 هزار نفر می‌شوند، از این تعداد پنج میلیون و 670 هزار هرگز ازدواج نكرده‌اند.

 براساس آخرین آمار جمع كلیه ازدواج‌نكرده‌ها در كشور برابر 12 میلیون و 692 هزار نفر است و در مجموع 14 میلیون و 992 هزار نفر آمار كلیه مجردین در كشور است. سال 85، 11 میلیون و 790 هزار نفر و سال 90، 11 میلیون و 240 هزار نفر در سن ازدواج قرار داشتند و هرگز ازدواج نكرده‌اند. بنابراین، آمارها از روند افزایشی افراد مجرد خبر می‌دهد.

نرخ بیكاری هشداردهنده 24 درصد


همچنین، نرخ بیكاری جوانان به مرز هشداردهنده 24 درصد رسیده است و دست كم یك میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی امكان ورود به بازار كار را نمی‌یابند. طبق گفته وزیر كار به زودی 4/5 میلیون نفر دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار كار خواهند شد بنابراین، اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد، سونامی 5/6 میلیونی بیكاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست.

 طبق اعلام مركز آمار ایران نرخ بیكاری عمومی كشور سال 92 برابر با 10/4 درصد، نرخ بیكاری جوانان گروه سنی 15 تا 24 سال به میزان 24 درصد، همچین نرخ بیكاری جوانان گروه سنی 15 تا 29 ساله نیز 21/2 درصد است. علاوه بر موضوع اشتغال، بر اساس طرح شیوع‌شناسی ملی مشخص شد كه نرخ شیوع اعتیاد در ایران 2/65 درصد با آمار تقریبی یك میلیون و 325 هزار نفر معتاد است. البته این تحقیق به افرادی كه به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌كنند، نپرداخته است. در این میان، 58 درصد از معتادان ایران زیر 34 سال سن دارند.

تشكیل شورای عالی جوانان

ادغام وزارت ورزش با جوانان؛ دو حوزه‌ای كه ربطی به یكدیگر ندارند، یكی از مسائلی است كه به گفته بسیاری سبب شده تا برای جوانان كه امروزه بیشترین جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند، به‌طور جدی برنامه‌ریزی نشود. وزیر ورزش و جوانان درباره تفكیك حوزه جوانان از ورزش اظهار كرد: انجام این امر زمان بر است و امیدواریم بتوانیم به گونه‌ای فعال‌تر به این موضوع بپردازیم و در این راستا شورای راهبردی در وزارتخانه تشكیل شده است. گودرزی درباره علت تشكیل نشدن شورای عالی جوانان گفت: دولت كمتر از یك سال است كه تشكیل شده و من حدود پنج ماه است كه مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفته‌ام.

در تلاش بودیم كه تا پیش از اتمام سال 92 شورای عالی جوانان تشكیل شود، اما به علت كثرت برنامه‌ها این امر محقق نشد و امیدواریم كه به زودی این شورا تشکیل شود. با وجود داغ بودن بحث ازدواج جوانان در میان مسئولان، نگرانی‌های دیگری در حوزه جوانان وجود دارد كه پیش نیاز بحث ازدواج، بهتر زیستن و از نگرانی‌های عمده در حوزه جوانان است از جمله بیكاری و اعتیاد. به گفته كارشناسان كاهش ازدواج و افزایش تعداد افراد مجرد حاكی از این است كه ازدواج اولویت اصلی جوانان نیست و امروزه جوانان در وهله اول به دنبال اشتغال هستند. با این حال، هر سال بر تعداد جوانان بیكار افزوده می‌شود و آمارهای رسمی خبر از وضعیت هشداردهنده در این زمینه می‌دهد.

بیكاری سالانه یك میلیون فارغ التحصیل

در این زمینه، رئیس انجمن علمی مددكاران اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: روزهایی را به مناسبت‌های مختلف نام گذاری كرده‌ایم اما، از مشكلات و اینكه چه برنامه‌هایی برای این افراد وجود دارد صحبت نمی‌شود.

 به گفته مصطفا اقلیما، در این روز مسئولان باید از مشكلات و برنامه‌ها حرف بزنند و سال آینده پاسخگو باشند كه چه برنامه‌هایی اجرا شد و كدام تصمیمات به نتیجه نرسید. او با بیان اینكه دولت نباید در امر ازدواج دخالت كند، بیان می‌كند: دولت موظف به تولید كار است، یك فرد برای ازدواج باید بتواند حداقل هزینه‌های زندگی را تامین كند. اقلیما با تاكید بر اینكه هیچ جای دنیا برای ازدواج به جوانان وام نمی‌دهند، می‌افزاید: ایجاد درآمد از مهم‌ترین اقدامات است، جوانی كه كار ندارد چطور می‌تواند اقساط وام را بپردازد. رئیس انجمن علمی مددكاران اجتماعی اظهار می‌كند: طبق آمار سال گذشته، 70 درصد طلاق‌ها زیر 28 سال و 40 درصد زیر 24 سال بوده است. در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد 77 درصد این افراد وام ازدواج دریافت كرده بودند.

او با بیان اینكه حداقل حقوق امروزه باید شش میلیون تومان باشد، می‌افزاید: سال گذشته یك میلیون و 200 هزار نفر فارغ التحصیل دوره لیسانس بوده‌اند، از این میان 50 هزار نفر در بخش دولتی و 150 هزار نفر با شرایط سخت در بخش خصوصی استخدام شدند. اقلیما عنوان می‌كند: هر سال یك میلیون فارغ التحصیل لیسانس بیكار به آمار اضافه می‌شود. او با اشاره به اینكه 80 درصد افراد درآمد زیر خط فقر دارند، ادامه می‌دهد: مسائل جوانان با ورزش ربطی ندارد كه ما امروز وزارت ورزش و جوانان داریم، جوانان نیازمند برنامه‌ریزی جداگانه هستند زیرا، آینده كشور را می‌سازند.

ازدواج اولویت جوانان نیست

در همین زمینه یك كارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد كه اشتغال و كار مهم‌ترین دغدغه جوانان است و ازدواج برای آنها در اولویت نیست. فرید براتی سده با بیان اینكه دیدگاه مسئولان این است كه با وام مساله ازدواج را حل كنند، اضافه می‌كند: باید دقت شود كه بعد از ازدواج قرار است چه اتفاقی بیفتد؟به گفته او، جوانان پس از تحصیل به دنبال كار هستند و برای تامین معاش زندگی خانوادگی باید كار مناسبی داشته باشند.

براتی سده با تاكید بر اینكه ازدواج دغدغه بزرگترها و مسئولان برای جوانان است، ادامه می‌دهد: ممكن است عده‌ای باشند كه برای ازدواج احتیاج به كمك داشته باشند، اما خلاصه كردن مشكلات جوانان به وام ازدواج سطحی نگری است. این كارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: مشكلات در حوزه جوانان به این معنا نیست كه در این زمینه برنامه‌ریزی نشده‌است، به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان به فكر اقداماتی در این زمینه است.