اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولتیماتوم برای پایان جولان‌دهی سودهای وام مسکن



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,وام مسکن

شورای پول و اعتبار که همین چندی پیش مجوز افزایش نرخ سود وام مسکن را تا حداکثر 20 درصد صادر کرده بود، اخیرا تاکید کرده که باید سود این تسهیلات متناسب با کاهش نرخ سود بانکی کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، گرچه اغلب سود وام های مسکن نسبت به سایر سودهای متداول در شبکه بانکی پایین تر بوده و حتی در دوره‌هایی تا 10 درصد هم بین این نرخ ها فاصله وجود داشته است. اما در مجموع با توجه به دوره های بازپرداخت، مجموع سود سنگینی را به دریافت کنندگان تحمیل کرده و نارضایتی آنها را به دنبال داشته است.

نرخ سود وام مسکن عمدتا در سالهای اخیر تغییر خاصی نداشته و اغلب بین 13، 14 یا 16 درصد بوده است. با این حال متقاضیان اگر دوره بازپرداخت طولانی تر و در حد 12 سال را انتخاب کنند باید دو تا 2.5 برابر وام دریافتی به بانک مسکن برگردانند، در غیر این صورت اگر دوره بازپرداخت کوتاه تر داشته باشند میزان اقساط ماهانه بسیار سنگین تر خواهد بود.

این در حالی است که به عنوان نمونه در حال حاضر گیرنده وام های صندوق پس انداز مسکن - وام های 40، 60 و 80 میلیونی- باید با سود 14 درصد تا حدود یک میلیون و 200 هزار تومان در ماه قسط بپردازد و تا بیش از دو برابر تسیهلاتی دریافتی در مجموع بازپرداخت داشته باشد و یا اینکه در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که وام مسکن برای زوجین تا 160 میلیون تومان افزایش یافت، با سود 14 درصدی و در یک دوره 144 ماهه، گیرنده وام باید ماهانه تا دو میلیون و 300 هزار تومان اقساط و در کل 330 میلیون تومان بازپرداخت داشته باشد.

میزان اقساط و سود پرداختی در وام های دریافتی از طریق اوراق نیز که با سود 18.5 درصد در اختیار مشتریان قرار می گیرد، برای آنها سنگین و چندان راضی کننده نیست؛ موضوعی که در نهایت موجب کاهش استقبال متقاضیان تسهیلات مسکن می شود آنهم در شرایطی که سقف وام ها به ویژه در سال جاری تا حد قابل توجهی افزایش یافته ولی سایر شرایط موجب شده تا خریداران مسکن تا حدی از دریافت این تسهیلات عقب نشینی کرده آن را به صرفه ندانند.

اما در سویی دیگر با کاهش مجدد نرخ سود بانکی در سال جاری و رسیدن نرخ سود تسهیلات به 22 درصد، شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود در هفته اخیر که مجموعه ای از مصوبات مسکنی را نیز به همراه داشت نسبت به این موضوع تذکر داده است. اعضا به بانک مسکن تاکید و آن را موظف کرده اند که "نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن (حداکثر 18.5 درصدی) متناسب با کاهش نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام کند".

الزام بانک مسکن از سوی شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات این بانک که به نظر می رسد سود 18.5 درصدی تسهیلات دریافتی از طریق اوراق حق تقدم را مورد تاکید قرار داده، در شرایطی است که در همین چند ماه اخیر و به دنبال افزایش سقف این وام از 35 به 60 میلیون تومان، شورای پول و اعتبار مجوز افزایش سقف سود وام مسکن تا 20 درصد را صادر کرده بود که به دنبال آن نیز نرخ سود از حدود 16 به 18.5 درصد افزایش یافت و در تسهیلات جدید اعمال شد.

به هر حال با توجه به زمزمه های اخیر در رابطه با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و تغییر رویکرد شورا در این رابطه، باید انتظار داشت تا در آینده ای نزدیک نرخ سود وام مسکن متناسب با کاهش نرخ سود در شبکه بانکی کاهش یابد. این در حالی است که در زمانی که نرخ های سود تسهیلات در شبکه بانکی تا 30 درصد بود و حال که به 22 درصد کاهش یافته، نرخ های مربوط به وام مسکن تغییری نداشته و حتی افزایش نیز یافته است؛ هر چند که در راستای این کاهش به طور حتم کسری های احتمالی که برای بانک مسکن به همراه خواهد داشت نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.


  اخبار اقتصادی -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
پایان اردیبهشت آخرین مهلت دریافت وام 30 میلیونی مسکن مه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان جولان دهی بانک‌ها در سود سپرده



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سود سپرده بانک ها

 

اخبار اقتصادی - از امروز رسما کلید خورد
پایان جولان دهی بانک‌ها در سود سپرده/ روزشمار بیش از 10 درصد حذف شد

اگر بانک‌ها به تفاهم بین خودشان پایبند مانده و به مقررات بانک مرکزی عمل کنند از امروز هیچ حساب سپرده کوتاه مدتی با سود بیش از 10 درصد را باز نکرده و حساب های قبلی با بیش از این نرخ را نیز از دفاترشان حذف خواهند کرد.

با توافق انجام شده بین بانکها و تایید بانک مرکزی، از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تابلوهای سود سپرده با نرخ های متفاوت که گاهی تا بیش از 28 درصد هم می رسید از دیوارهای شیشه‌ای بانکها جمع شد و سودهای روز شمار به 10 درصد و سود سالانه به حداکثر 22 درصد کاهش یافت تا نظام بانکی حداقل در این بخش به آرامش نسبی رسیده باشد.

اما بودند بانک هایی که خلاف ضوابط تعیین شده نرخ های قبلی را همچنان اعمال کرده و از توافق انجام شده تخطی می کردند در عین حال که موسسات غیر مجاز نیز هیچ گونه پایبندی به این موضوع نداشته و به دلخواه سودهای سپرده را تعیین کردند.

با این وجود در اوایل ابلاغ سود سپرده مقامات بانک مرکزی از اجرای سودهای تفاهمی در بیش از 90 درصد بانکها خبرداده و درصد خطای باقی مانده را نیز از سوی برخی دیگر طبیعی عنوان کردند.

بر این اساس در اواخر خردادماه بانک مرکزی طی نامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، مؤسسات اعتباری توسعه، عسکریه و کوثر مرکزی ضمن تاکید بر پرهیز از رقابت ناسالم و مخرب برای جذب سپرده خواستار پایبندی به توافقات و تصمیمات مشترک مدیران‌عامل شبکه بانکی کشور در خصوص نرخ سود سپرده‌ها شد.

در ادامه بانک ها باز هم با شکل های مختلف از اجرای سود تفاهمی سرباز زدند به طوری که ظاهرا سودهای روزشمار را حداکثر 10 درصد و سود یکساله را 22 درصد اعلام می کنند اما با ترفندهایی باز هم سود با درصدی بیشتر به مشتریان پرداخت می شود.

این در حالی است که تعهد بانکها به اعمال سودهای توافقی با گذشت زمان تاحدودی کمرنگ تر از قبل شد تا جایی که معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه زمانی که نرخ‌ها اعلام شد، بانک‌ها با جدیت اعمال کردند چراکه حاصل توافق خودشان بود عنوان کرد که اکثر آنها تا مدتی به نرخ‌های سود سپرده توافق شده پایبند بودند و هنوز هم بانک‌های خوب و معتبر رعایت می‌کنند اما برخی بانک‌ها و موسساتی که مشکل دارند، راه‌های در رویی را پیدا کرده‌اند تا با پرداخت نرخ سود بیشتر مشکل جذب نقدینگی را مرتفع کنند.

اما با پایان مردادماه مهلت بانک مرکزی برای عملکرد خودسربانکها و موسسات در تعیین سودهای سپرده بالاخص کوتاه مدت که با وجود ابلاغ سودهای تفاهمی همچنان بر خلاف ضوابط جدید افتتاح و سود به آنها پرداخت می شد به پایان رسید و از امروز همزمان با اول شهریورماه تمامی بانک ها موظفند تا حسابهای سپرده کوتاه مدت مشتریان را ساماندهی کرده و سود روز شمار را حداکثر 10 درصد تعیین کنند.

بخشنامه بانک مرکزی: سپرده های روزشمار بیش از 10 درصد از حسابها حذف شود

بر این اساس در بخشنامه‌ای که در سوم خردادماه سال جاری در خصوص نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت دار به امضای معاون نظارتی بانک مرکزی رسیده و به بانک‌ها ابلاغ شده آمده است که بدین وسیله ضمن تاکید مجدد بر اجرای مفاد بخشنامه مذکور به اطلاع می‌رساند ضروری است تمهیدات لازم به منظور اصلاح نرخ و تعیین تکلیف سپرده‌های کوتاه مدت روزشماری که با شرایط خاص توسط آن بانک قبل از تاریخ 1393.2.13 افتتاح شده است اندیشیده شود به نحوی که حداکثر تا پایان مردادماه سال جاری این قبیل سپرده‌ها در دفاتر آن بانک کاملا حذف شده باشد.

همچنین در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است که بدیهی است طی این مدت انتظار می رود علاوه بر اینکه هیچ سپرده‌ای به شرح فوق افتتاح نمی‌شود مبالغی نیز بابت افزایش در سپرده‌های قبل هم از مشتریان اخذ نشود.

به گزارش ایسنا، در صورتی که بانکها این تذکر بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار دهند از امروز نرخ‌های سود سپرده‌های کوتاه مدت روزشمار در تمام موارد اعم از قبلی و جدید، صرفا 10 درصد خواهد بود. 

اخبار اقتصادی - ایسنا