اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اولتیماتوم بانک مرکزی به بعضی بانک ها


بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی، تمامی بانكهای تجاری غیردولتی را موظف کرد تا حداكثر ظرف مدت 4 ماه با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه بانكهای تجاری غیردولتی براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اقدام کنند.

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی، تمامی بانكهای تجاری غیردولتی را موظف کرد تا حداكثر ظرف مدت 4 ماه با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه بانكهای تجاری غیردولتی براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اقدام کنند.

در بخشنامه جدید بانک مرکزی به مدیران عامل كلیه بانكهای تجاری غیردولتی آمده است: وفق بند ج ماده 30 قانون پولی و بانكی كشور "تأسیس بانك در ایران موكول به تصویب اساسنامه آن به وسیله شورای پول و اعتبار و صدور اجازه از طرف بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران" است.

به رغم مستند قانونی مذكور، تاكنون اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار برای بانكهای غیردولتی كه علاوه بر ویژگی های شركتهای سهامی، مختصات خاص بانكها را هم ملحوظ نظر قرار داده باشد و در عین حال ملاحظات و منویات نظارتی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران را نیز تأمین کند، وجود نداشته است و لذا تدبیر مقتضی و بلادرنگ در خصوص آن ضروری می نمود.

بنا به همین ضرورت، شورای پول و اعتبار با استناد به اختیارات قانونی مزبور و با هدف انتظام بخشی، به سامان کردن و ضابطه مند ساختن اساسنامه بانكهای غیردولتی و ایجاد ساختار و چارچوبی یكسان و استاندارد برای آن و جلوگیری از تشتت، تعدد و بعضاً ناهماهنگی هایی كه در این خصوص وجود داشت، در یك هزار و یكصد و شصت و سومین جلسه مورخ 18 تیرماه امسال «اساسنامه نمونه بانكهای تجاری غیردولتی » را به تصویب رساند كه به موجب آن، تمامی بانكهای تجاری غیردولتی موظف شدند حداكثر ظرف مدت 4 ماه از تاریخ ابلاغ آن، نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه مذكور اقدام کنند.

بانک مرکزی از این بانکها خواسته است ضمن ابلاغ این بخشنامه به هیأت مدیره، سهامداران و بازرس آن بانك، اقدامات لازم برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه آن بانك‌ مطابق با اساسنامه نمونه ابلاغی ظرف مهلت مقرر، را به عمل آورند.

بانک مرکزی در پایان این بخشنامه متذکر شده است: با ابلاغ این مصوبه، "نكات لازم الرعایه در اساسنامه بانك غیردولتی" مصوب نهصد و پنجاه و پنجمین جلسه مورخ 30 اردیبهشت ماه 1380 شورای پول و اعتبار و "الحاقیه به نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانكهای غیردولتی" منسوخ می شود.


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی : رئیس سابق بانک مرکزی در بانک حساب نداشته چون معتقد بوده بانک شبهه ناک و ربوی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولتیماتوم یک هفته‌ای بانک مرکزی به 6 موسسه پولی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اولتیماتوم یک هفته‌ای بانک مرکزی به 6 موسسه پولی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شش موسسه پولی در حال ادغام را موظف به تکمیل پرونده و تغییر تابلوها تا تاریخ پانزدهم فرودین ماه سال 92 کرد.

به گزارش نامه، شش موسسه‌ای که قرار است به علت کمبود سرمایه تبدیل به دو موسسه اعتباری شوند، موظف شده‌اند تا پانزدهم فروردین ماه سال 92 نسبت به تکمیل پرونده و تغییر تابلوها اقدام کنند. در غیر این صورت ضمن جلوگیری از فعالیت این موسسات، اسامی آنها نیز به اطلاع عموم خواهد رسید.

بانک مرکزی دراطلاعیه خود اعلام کرده است: برخی موسسات پولی از عنوان موسسه مالی و اعتباری استفاده می‌کنند و این در حالی است که براساس بند الف ماده 30 و بند ب ماده 42 قانون پولی و بانکی و سایر قوانین و مقررات و مصوبات شورای پول و اعتبار، عنوان «موسسات اعتباری » صحیح است لذا موسسات پولی که مجوز تاسیس و فعالیت دریافت می‌کنند موظفند از عنوان «موسسه اعتباری ...» استفاده کنند./نامه نیوز