اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوضاع در بغداد غیر عادی شد


نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، در نطقی که ساعات پایانی شام‌گاه یک‌شنبه در تلویزیون دولتی عراق پخش شد، رئیس‌جمهوری را به "کودتا علیه قانون اساسی" متهم کرد.

فرارو: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، در یک نطق تلویزیونی به‌تندی از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتقاد کرده است. خبر رسیده است که پس از این اظهارات، نیروهای وفادار به آقای مالکی در نقاط کلیدی بغداد مستقر شده‌اند.

او در نطقی که ساعات پایانی شام‌گاه یک‌شنبه در تلویزیون دولتی عراق پخش شد، رئیس‌جمهوری را به "کودتا علیه قانون اساسی" متهم کرد.

نوری مالکی که جناح او در انتخابات اخیر مجلس عراق اکثریت را گرفت، در پی آن است که برای سومین بار به نخست‌وزیری برسد اما در پی بحران جاری در کشور و به‌خصوص پیش‌روی‌های شبه‌نظامیان سنی، درخواست‌هایی برای کناره‌گیری او مطرح شده است.

ائتلافی که نخست‌وزیر عراق از آن است، هنوز در این باره توافق نکرده است که نوری مالکی را برای بار سوم به عنوان نخست‌وزیر پیشنهاد کند. معصوم هم از مداخله در این باره خودداری کرده است.

مالکی در نطق تلویزیونی یک‌شنبه‌شب خود، از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، به خاطر نادیده‌گرفتن مهلت انتخاب نخست‌وزیر جدید، به‌تندی انتقاد کرد و گفت او قانون اساسی را "به خاطر اهداف سیاسی" زیر پا گذاشته است.

نوری مالکی به فواد معصوم، رئیس‌جمهور تازه عراق، تاخته است که چرا مهلت انتخاب نخست‌وزیر جدید را نادیده گرفته است

با افزایش تحرکات نیروهای نظامی وفادار به نوری مالکی در طول یک‌شنبه‌شب، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد از رئیس‌جمهوری عراق به عنوان ضامن اجرای قانون اساسی "کاملا حمایت می‌کند".

آمریکا در این بیانیه همچنین با هشدار درباره هرگونه تلاش در تهدید قانون اساسی، تاکید کرده است از روند انتخاب "یک نخست‌وزیر که بتواند دولت وفاق ملی تشکیل دهد و به شیوه‌ای فراگیر حکم‌رانی کند"، حمایت می‌کند.

غرب می‌گوید بر رهبران عراق فشار می‌آورد تا یک دولت جامع و با مشارکت قدرت‌های مختلف این کشور شکل بگیرد و به این ترتیب، تهدید جهادی‌های "دولت اسلامی" رفع شود. اما ناظران می‌گویند هنوز شکاف‌های سیاسی عمیقی در بغداد دیده می‌شود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده پیش‌تر روز یک‌شنبه اعلام کرده بود که به ملاحظات امنیتی، "شمار محدودی" از کارمندانش در کنسول‌گری آمریکا در اربیل و همچنین سفارت این کشور در بغداد را به مناطق امن‌تر، بصره و امان پایتخت اردن، منتقل کرده است.

در همین حال مسعود بارزانی، رئیس دولت خودگردان کردستان عراق، از جامعه جهانی خواست به کردهای عراق کمک تسلیحاتی کند تا بتوانند بر شبه‌نظامیان داعش غلبه کنند.

با آغاز پیش‌روی‌های "داعش" در هفته‌های گذشته، رهبران کردستان عراق از لزوم استقلال این اقلیم از دولت مرکزی سخن گفته بودند.

بارزانی این درخواست را پس از چهارمین دور حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در نزدیکی اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق مطرح کرده است .

روز یک‌شنبه آمریکا اعلام کرد که با پهپاد و هواپیمای جنگنده به پنج نقطه دیگر از مواضع شبه‌نظامیان حمله کرده است.


ویدیو مرتبط :
با عادی شدن جریان کلاف ایمنی ، چربی خون هم عادی میشه.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرامش نسبی و اعلام حالت فوق‌العاده در بغداد/ العبادی: اوضاع تحت کنترل است



 اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل, عراق

پس از یک روز ناآرام در بغداد، مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند که اوضاع امنیتی در پایتخت این کشور در کنترل کامل است و مردم خشمگین در حال خروج از مناطق حساس شهر هستند.

به گزارش ایسنا ، به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، فرماندهی عملیات بغداد که عالی‌ترین نهاد نظامی برای حفاظت از پایتخت عراق محسوب می‌شود اعلام کرد که اوضاع امنیتی در این شهر کاملا در کنترل است و هیچ مورد تروریستی تاکنون گزارش نشده است.

این در حالی است که فرماندهی عملیات بغداد وضعیت امنیتی در این شهر را به بالاترین سطح خود یعنی سطح قرمز رسانده و تمامی ورودی‌های شهر بسته شده است. نیروهای امنیتی تنها اجازه خروج از پایتخت را می‌دهند و هیچ کس حق ورود به بغداد را ندارد.

روز گذشته در پی بی‌نتیجه ماندن نشست پارلمان، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در سخنانی مطبوعاتی از مردم خواست "علیه فساد قیام کنند" و تنها لحظاتی پس از این سخنان هواداران وی که در دروازه‌های منطقه خضراء بغداد تحصن کرده بودند وارد این منطقه امنیتی و حساس شدند و مقرهای مهم از جمله پارلمان را به اشغال خود درآوردند.

یک مسئول امنیتی در پایتخت عراق اما می‌گوید از صبح امروز (یکشنبه) معترضین در حال تخلیه مقرهای حساس از جمله پارلمان هستند و قرار است در "محوطه‌ مراسم خاص" در منطقه خضراء که مخصوص برگزاری مراسم ملی در عراق است تجمع کنند.

در همین حال هادی العامری از فرماندهان ارشد نیروهای موسوم به "حشد شعبی" به یگانهای تحت امرش دستور داده تا محافظت از بغداد را برعهده بگیرند و در خارج از شهر به نیروهای کمربند امنیتی پایتخت بپیوندند.

دفتر مقتدی صدر نیز که در واقع چراغ سبز ایجاد تنش‌های روز گذشته در بغداد را صادر کرده در بیانیه‌ای از مردم خواست تا "انقلاب خود را که برای اصلاحات آغاز کرده‌اند تا دستیابی به اهداف خود ادامه دهند."

در همین حال حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق که گفته می‌شد از محل اقامت خود و دفترش در منطقه خضراء خارج شده با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اوضاع امنیتی در بغداد تحت کنترل است و از معترضان خواست تا منطقه خضراء را ترک کنند.

وی بر ضرورت اجرای اصلاحات تاکید کرد اما گفت که با شیوه‌های غیر دموکراتیک این امر ممکن نیست.

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق نیزبا آشوب‌ها در بغداد به مخالفت برخواسته و تاکید کرد که این گونه اقدامات نه تنها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود بلکه اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. این درحالی است که بسیاری در عراق اوضاع کنونی این کشور را نتیجه سیاست‌های وی در زمان در اختیار داشتن پست نخست‌وزیری می‌دانند.

سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای از تحولات روز گذشته بغداد به شدت ابراز نگرانی کرده و از مسئولان این کشور خواسته تا برای اجرای اصلاحات کامل وارد گفت‌وگوهای سازنده شود.

هیات سازمان ملل در عراق همچنین تعدی به "مسئولان منتخب" را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری و احترام به نهادهای قانونی و مشروع عراق شده است.