اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوراق بهادار به جای بدهی‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,وزیر مسكن

آخرین سرمایه‌گذاری مهمی كه در صنعت هوایی انجام شده همان سرمایه‌گذاری است كه در دولت اصلاحات برای ساخت فرودگاه امام انجام شده است.

اقتصاد سیاسی خوانده است و نگاه توسعه‌ای به موضوعات مختلف كشور دارد. معقتد است با نگاه توسعه‌ای است كه می‌توان چرخ‌های اقتصادی كشور را به حركت در آورد. در میان چهره‌های اقتصادی- سیاسی است و در سال‌های گذشته در كنار مقالات و یادداشت‌های سیاسی‌اش در حوزه مسكن اظهارنظرهای تخصصی دارد.

 

سابقه وزیری در كابینه هاشمی‌رفسنجانی را دارد و در كسوت وزیر مسكن و شهرسازی طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را اجرا كرده است. زمانی كه به عنوان وزیر دولت یازدهم به مجلس معرفی شد بیم این می‌رفت كه در دولت یازدهم نیز نگاه تخصصی مسكنی، وزیر معرفی شده سایه مسكن را بر سر موضوعات حمل‌ونقلی بگستراند و همچون سال‌های دولت دهم باز هم بخش حمل و نقلی وزارت راه به جهت سلطه مسكن از بروز و نمو كمتری برخوردار باشد.


با این حال و با همه تلاش‌هایش اما در میان عامه مردم، او را وزیری مسكنی می‌شناسند تا راهی ! هرچند كه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی سعی می‌كند با برشمردن اقدامات راهی‌اش این نوع نگاه را تغییر دهد اما به نظر می‌رسد اظهارنظرهای وی در مورد موضوع مسكن‌مهر و تعبیراتی كه وی تاكنون از این مقوله داشته است موجب شده تا نیاز به مسكن در جامعه، او را بیش از وزیری اجرایی و عمرانی؛ وزیر تخصصی  در حوزه  مسكن  بشناسند.


البته حضورحسین عبده تبریزی، رییس سابق سازمان بورس اوراق بهادار در كنار عباس آخوندی به عنوان قائم مقام وی، در كنار طرح همزمان موضوع صندوق مسكن موجب شد تا نگاه بیرونی به آخوندی، دیدی مسكنی باشد  تا  راهی.


در روزگاری كه ادغام موجب به هم ریختگی اوضاع درونی و البته نگاه بیرونی به وزارت راه و شهرسازی شده بود، آخوندی در شرایطی این وزارتخانه را در اختیار گرفت كه بنا به گفته وی، «در آن مقطع وزارتخانه با دو مساله اساسی مواجه بود؛ یكی شرایط محیطی كسب و كار و دیگری شرایط درونی وزارتخانه. شرایط محیطی كسب و كار از یك سو، فضای اقتصاد كلان و محیط كسب و كار كل اقتصاد ایران را در بر می‌گیرد كه نیازی نیست به آن بپردازیم ولی از لحاظ محیط كسب و كار در حوزه عمل وزارتخانه، با آشفتگی جدی مواجه بودیم. برای مثال در مفهوم خصوصی‌سازی در صنعت هوانوردی، این موضوع به گونه‌ای انجام شده بود كه نه سرمایه‌گذاری دولتی در این صنعت صورت می‌گرفت و نه بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری در بخش هوایی می‌آمد.

 

آخرین سرمایه‌گذاری مهمی كه در صنعت هوایی انجام شده همان سرمایه‌گذاری است كه در دولت اصلاحات برای ساخت فرودگاه امام انجام شده است. یك زمانی ایران دارای پنجمین ایرلاین جهان بود و حالا اصلا معلوم نیست در چه جایگاهی قرار داریم. در حال حاضر اگر كل ناوگان هوایی ایران را هم بفروشیم نمی‌توانیم با آن دو یا سه هواپیمای نو و پیشرفته در حد ایرباس ٣٠٨ تهیه كنیم!»


وی این شرایط را مختص به یك بخش نمی‌داند و معتقد است كه« همین وضعیت در ناوگان ریلی هم مشاهده می‌شد. بعد از خصوصی‌سازی در ناوگان ریلی تاكنون تمام فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از محل استهلاك ناوگان قبلی بوده است.»


یكی دیگر از موضوعات مورد بحث با آخوندی بدهی پیمانكارانی است كه بر گرده وزارت راه و شهرسازی فشار می‌آورد. وی به این بدهی‌های نگاه قابل توجهی دارد و می‌گوید: «در وزارتخانه ما حدود پنج الی شش هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد كه پروژه‌های نیمه كاره و در حال اجرا هم به آن اضافه می‌شود كه البته این در تمام وزارتخانه‌ها وجود دارد. فقط هم به پیمانكاران راه مختص نمی‌شود، كلا بدهی خرید كالا در دولت، بدهی دولت به بانك مركزی و بدهی بانك‌ها به بانك مركزی هم هست، كه حجم بزرگی را شامل می‌شود. اتفاقا یك بار از وزیر اقتصاد در خصوص حجم كل بدهی‌های ایران پرسیدم، گفت: «شاید حجم كل این بدهی‌ها بالغ بر ٢٠٠ هزار میلیارد تومان باشد»

 

كه این رقم بسیار بزرگی است، به نظرم آخرین كار حركت به سمت توزیع اوراق بهادار تحت عنوان اوراق بدهی است. به این ترتیب با انتشار این اوراق كل بدهی‌های دولت را به یك‌باره پرداخت كنیم. من در این مورد پیشنهاداتی را در قالب لایحه خروج از ركود ارایه كرده‌ام. به اعتقاد من نمی‌توانیم از كنار این بدهی‌های دولت به بنگاه‌ها به سادگی بگذریم چرا كه این یكی از عوامل تشدید‌كننده ركود در ایران است.

 

باید به آن به دید خیلی خیلی جدی بپردازیم. باید كل بدهی‌های دولت ایران در قالب اوراق بهادار به طلب كارها پرداخته شود تا این اوراق در بازار قابل معامله باشد، ممكن است تا یك حدی آثار تورمی داشته باشد ولی باید این آثار را با قدرت سازماندهی و قدرت نوسازی بنگاه مقایسه كنیم. از منظر اقتصاد سیاسی این كار منافعش خیلی بیشتر از مضراتش است.
 اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
6: بورس اوراق بهادار ، بازاری است که انواع اوراق بهادار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه 7 میلیارد دلار اوراق بهادار منتشر می کند



اوراق بهادار,اوراق بهادار روسیه,اوراق مشارکت روسیه,اخبار اقتصادی اخبار

 

روسیه 7 میلیارد دلار اوراق بهادار منتشر می کند

سیبنا: دولت روسیه نخستین بار در دو سال گذشته قصد دارد این هفته اوراق بهاداری به ارزش هفت میلیارد دلار منتشر کند.

سیبنا: دولت روسیه نخستین بار در دو سال گذشته قصد دارد این هفته اوراق بهاداری به ارزش هفت میلیارد دلار منتشر کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سررسید این اوراق بهادار که در کشورهای اروپایی فروخته خواهد شد پنج، ده و سی ساله است.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس پیش بینی کرد فروش اوراق بهادار روسیه در اروپا با توجه به بالا بودن بهای نفت، با استقبال گسترده روبرو شود./سیبنا