اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما پایان جنگ افغانستان را اعلام کرد


رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام رسمی پایان عملیات 13 ساله ائتلاف ناتو در افغانستان اعلام کرد که این کشور همچنان مکانی خطرناک به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایسنا: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد با پایان عملیات 13 ساله ائتلاف ناتو در افغانستان این عملیات به «نتیجه‌ای مسوولانه» ختم شده است.

در بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است: در 13 سال گذشته نزدیک به سه هزار تن قربانی شدند و کشور ما در افغانستان در حال جنگ بوده است. اکنون با توجه به جانفشانی‌های قابل توجه مردان و زنان ما در لباس‌های رزم در افغانستان عملیات ما در این کشور پایان می یابد و به این ترتیب بزرگترین جنگ در تاریخ آمریکا با "نتیجه‌ای مسوولانه" به خاتمه می‌رسد.

امروز ما از نظامیان و از کارکنان اطلاعاتی خود که بی‌وقفه علیه تروریسم پس از 11 سپتامبر جنگیده‌اند قدردانی می‌کنیم. این افراد هسته رهبری القاعده را از میان بردند، اسامه بن لادن را به سزای اعمال خود رساندند. نقشه‌های تروریستی را مختل کردند و جان تعداد بی‌شماری از آمریکایی‌ها را نجات دادند. ما اکنون امن‌تر هستیم و کشورمان به خاطر خدمات آنها امنیت بیشتری دارد.

وی افزوده است: در عین حال کارکنان نظامی و دیپلماتیک ما در افغانستان در کنار شرکای ما در ناتو به افغان‌ها کمک کردند تا کشورشان را بازسازی کنند، مسوولیت‌های امنیتی خود را عهده‌دار شوند، انتخاباتی تاریخی برگزار کنند و نخستین فرآیند گزار دموکراتیک قدرت را در تاریخ افغانستان رقم زنند. ما به جانفشانی‌های عمیقی که این رویدادها را محتمل ساخت افتخار می‌کنیم و به تمامی آمریکایی‌هایی که -چه نظامی و چه غیرنظامی- در افغانستان خدمت کردند، احترام می‌گذاریم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما نسبت به ارائه بهترین خدمات برای افرادی که در جنگ آسیب دیده‌اند متعهد هستیم. اغلب ما به خاطر داریم که بیش از 2200 آمریکایی وطن‌دوست جانفشانی کردند و متعهدیم که در کنار خانواده آنها که نیازمند حمایت کشور هستند، باشیم.

اوباما اذعان کرد: افغانستان همچنان مکانی خطرناک است و مردم و نیروهای امنیتی این کشور به جانفشانی‌های خود در دفاع از کشورشان ادامه می‌دهند. به درخواست دولت افغانستان و با هدف آنچه در کنار یکدیگر به دست آورده‌ایم در نظر داریم حضور نظامی محدودی در افغانستان داشته باشیم که اهدافی نظیر آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان و انجام عملیات‌های ضدتروریستی علیه بقایای القاعده را دنبال خواهیم کرد. نیروهای نظامی ما همچنان با خطراتی مواجه خواهند بود اما این مساله بازتابی از تعهد مداوم آمریکا در قبال مردم افغانستان و در قبال تمامیت ارضی، امنیت و اتحاد این کشور است که هرگز پایان نمی‌یابد.

در 13 سال گذشته کشور ما و نیروهای نظامی ما مورد آزمون قرار گرفته‌اند. با این حال در مقایسه با 180 هزار نیروی آمریکایی در عراق و افغانستان در زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری من، ما اکنون کمتر از 15 هزار نیرو در این دو کشور داریم، بنابراین حدود 90 درصد نیروها اکنون به کشور بازگشته‌اند. ارتش ما بهترین جایگاه در دنیا را داراست و ما هوشیاری خود را درخصوص حملات تروریستی و برای دفاع از آزادی‌ها و ارزش‌های خود حفظ کرده‌ایم.

هم‌زمان در یک مراسم رسمی که یکشنبه عصر در مقر فرماندهی نیروهای ناتو در کابل برگزار شد، مأموریت رزمی نیروهای ایساف به رهبری ناتو رسما پایان یافت و بعد از این نیروهای ناتو مستقر در افغانستان فقط در آموزش نیروهای افغان مشارکت خواهند کرد و نقش آنان حمایتی خواهد بود.

در این مراسم ژنرال جان کمپ‌بیل، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان از فداکاری‌های نیروهای افغان و نیروهای تحت فرمانش ستایش کرد.

او در ادامه تاکید کرد که نیروهای افغان چالش‌های زیادی را در آینده پیشرو خواهند داشت که پیروزی از نیروهای افغان است.

قرار بود این مراسم در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شود ولی سه روز زودتر از زمان تعیین شده دایر شد.

کمپ بیل، در این مراسم شروع ماموریت جدید نیروهای امنیتی افغان را فصل جدیدی در تاریخ این کشورخواند و به ادامه همکاری با نیروهای افغان تاکید کرد.

او افزود که زمان آن است که دشمنان افغانستان به خواست رئیس جمهور غنی احترام گذاشته، سلاح‌شان را به زمین گذارند، به روند صلح بپیوندند و به بازسازی افغانستان کمک کنند.

فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گفت که در ۱۳ سال گذشته نیروهای ناتو در کنار نیروهای افغان جنگیدند و فداکاری کردند در ماموریت جدید نیز این نیروها همراه با نیروهای افغان خواهند بود.

او تاکید کرد که راه بازگشت به روزهای تاریک و گذشته وجود ندارد و نیروهای ناتو و افغان میدان را برای مخالفان خالی نخواهند گذاشت.

به گزارش بی.بی.سی محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از فداکاری نیروهای بین‌المللی در این کشور ستایش کرد و گفت:"فراموش نمی‌کنیم که پسران و دختران شما در خاک ما کشته شدند، آنان فرزندان ما هم‌هستند."

او افزود که اکنون فرزندان افغانستان رهبری را بدست دارند و برای تامین امنیت می‌جنگند و انشاالله کامیاب خواهند شد.

براساس توافق افغانستان و ناتو سال ۲۰۱۴ پایان نقش نظامی نیروهای ناتو در افغانستان است. شمار نیروهای آمریکایی و ناتو که زمانی به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسیدند اکنون به ۱۵ هزار نفر کاهش یافته است.

نقش این نیروها آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغان خواهد بود و نیروهای افغان مسئولیت جنگ و تامین امنیت این کشور را به عهده خواهند داشت.

اکنون نیروهای امنیتی افغانستان به بیش از ۳۵۰ هزار نفر می‌رسند.

آموزگاران بین‌المللی نیروهای امنیتی افغان می‌گویند که آنان اکنون از قابلیت لازم برخوردارند: "این نیروها روحیه بالا و تجهیزات خوب دارند و از نظر فنی نیز قادرند که تجهیزات مدرن را با اعتماد کامل استفاده کنند و توانایی این نیروها در انجام حملات دقیق توپخانه نیز افزایش یافته است."

این نیروها همچنین در واکنش به حملات اخیر شورشیان در شهرهای افغانستان بخصوص کابل از خود قابلیت بالای نشان دادند.

با تمام اینها اکنون نیروهای امنیتی افغان از نظر پوشش هوایی و تامین بودجه با مشکلات جدی روبرو است و تمام حقوق کارمندان پلیس و ارتش ملی افغانستان از کمکهای بین‌المللی بخصوص آمریکا و ناتو تامین می‌شود.

نیروهای بین‌المللی بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی وارد افغانستان شدند و در این مدت 3485 نفر آنان در این کشور کشته شدند که آمریکا با 2356 بیشترین و انگلیس بعد از آن با ۴۵۳ نفر کشته در مقام دوم قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
پایان نامه حقوق: تبیین دلیل نیاز اعمال حقوقی به اعلام اراده و تعیین نقش اعلام ..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما زمان پایان جنگ افغانستان را اعلام کرد



اخبار ,اخبار بین الملل ,مذاکرات پنتاگون و ناتو

 

اخبار اقتصادی - اوباما زمان پایان جنگ افغانستان را اعلام کرد

مذاکرات پنتاگون و ناتو با مقامات افغانی درباره توافقنامه "موقعیت نیروهای ناتو" و تاکید باراک اوباما بر پایان جنگ افغانستان در سال 2014 از جمله خبرهای مرتبط با این کشور به شمار می رود.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه داون، مقامات پنتاگون و ناتو از مذاکرات غربیها با مقامات افغانی درباره توافقنامه "موقعیت نیروهای ناتو" خبر دادند که در آن به نقش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پس از 2014 و آموزش و همکاری با نیروهای افغانی اشاره شده است.

اولین دور مذاکرات درباره توافقنامه مذکور با حضور موریتس یوخمز، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو نیز ضمن استقبال از آغاز مذاکرات افغانستان و ناتو امضای این توافقنامه را منوط به امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل توصیف کرد.

در همین حال باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری از پایان جنگ افغانستان در سال 2014 و بازگشت نیروهای غربی به وطنشان خبر داد.

توافق درباره امضای پیمان راهبردی در حالی است که برخی از هیئت های عالیرتبه مخالفت خود را با برخی از بندهای این توافق اعلام و تاکید کردند که امضای توافق امنیتی با آمریکا به ارزشهای مذهبی و ملی افغانستان آسیب می زند.

در همین حال عبدالستار مبارز یکی از اعضای لویه جرگه خواستار تاخیر در امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل شد و گفت: امضای توافق امنیتی با آمریکا باعث دشمنی برخی از کشورهای منطقه با افغانستان می شود.

آمریکا در واکنش به پیش شرط جدید حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن، تدارکات نظامی، سوخت و خدمات حمایتی ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرد، این در حالی است که سفارت آمریکا در کابل چنین گزارشی را رد کرده است.

قطع سوخت به نیروهای افغانی درحالیست که کرزای پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

اخبار بین الملل - مهر