اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما قادر به وتوی مصوبه سنا درباره توافق نیست



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق هسته ای ایران

نود و هشت نفر از اعضای یکصد نفره مجلس سنای آمریکا با طرح بازنگری در توافق هسته ای با ایران موافقت کردند.

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: اوباما قادر به وتو مصوبه سنا درباره توافق هسته ای با ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از این شبکه،مجلس سنای آمریکا دیروز با اکثریت آرا طرحی را تصویب کرد که به کنگره این حق را می دهد که توافق بین المللی هسته ای با ایران را بررسی یا آن را رد کند. پس از تصویب این طرح در مجلس سنا، باید مجلس نمایندگان آمریکا نیز نظر خود را درباره این طرح اعلام کند و پیش بینی می شود مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده نشستی در این زمینه داشته باشد.

منی شقاقی خبرنگار این شبکه در واشنگتن در گزارشی در این زمینه افزود: نود و هشت نفر از اعضای یکصد نفره مجلس سنای آمریکا با طرح بازنگری در توافق هسته ای با ایران موافقت کردند. برخی اعضای مجلس سنا خواهان اصلاحاتی به این توافق احتمالی هستند. برخی ها این اصلاحات را یک مانع توصیف می کنند که باعث می شود رسیدن به این توافق یا اجرای آن دشوار شود. مارکو روبیو نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و از اعضای مجلس سنا خواهان آن است که قبل از هرگونه توافق با ایران این کشور اسرائیل را به رسمیت بشناسد. رئیس جمهور آمریکا بر اساس این طرح در سی روز نخست امضای توافق با ایران نمی تواند تحریم های این کشور را لغو کند. کنگره در این مدت این توافق را بررسی می کند و همچنین کنگره این حق را برای خود قائل شده است که با این توافق مخالفت کند. از آنجا که این طرح در مجلس سنا با نود و هشت رای موافق تصویب شده است اوباما قادر به استفاده از حق وتو برای رد آن نیست.

مارکو روبیو گفت: این توافق دارای بند لغو تحریم ها بوده و بسیار مهم است بند ویژه ای در این توافق وارد کرد و ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد چرا که ایران از پول های آزاد شده برای بی ثبات کردن منطقه استفاده خواهد کرد.

اخبار سیاست خارجی - خبرگزاری صداوسیما

 


ویدیو مرتبط :
1393/01/22:اوباما آماده امضاء مصوبه سنا...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضرب‌الاجل یک ماهه سنا به اوباما برای توافق با ایران



توافق ایران با 5+1 , روابط ایران و آمریکا

ضرب‌الاجل یک ماهه سنا به اوباما برای توافق با ایران

سنای آمریکا اعلام کرد که تنها تا ماه میلادی آینده به رییس‌جمهور آمریکا وقت می‌دهد و پس از آن تحریم‌های جدید علیه ایران را به پیش خواهد برد.

 هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که از مذاکرات برای محدود کردن برنامه هسته‌یی ایران حمایت می‌کند، ولی مدعی شد که بدون تهدید تحریم‌های جدید علیه نفت و سیستم مالی ایران، تهران ممکن است مانع یک توافق موفقیت‌آمیز شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رید در جمع سناتورهای آمریکایی گفت: من از طرحی که دامنه تحریم‌های نفتی فعلی ما را گسترش می‌دهد و محدودیت‌هایی را روی بخش‌های استراتژیک اقتصاد ایران که از برنامه هسته‌یی‌اش حمایت می‌کنند، اعمال می‌کند و کسانی را که به ایران کالا می‌فرستند پیدا می‌کند، حمایت می‌کنم.

 

من در عین حال که از تلاش‌های دیپلماتیک دولت حمایت می‌کنم بر این عقیده‌ام که ما باید گزینه‌هایی قانونی‌مان را باز بگذاریم تا در ماه دسامبر و مدت کوتاهی پس از بازگشت‌مان (از تعطیلات شکرگزاری) در زمینه طرح تحریم‌های جدید دوحزبی اقدام کنیم.

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را در ماه ژوییه تصویب کرد و منتظر سنا است که دست به کار شود. اما دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا رید و بسیاری از دیگر سناتورهای آمریکایی را متقاعد کرده است که اعمال تحریم‌های جدید را در مدتی که کشورهای گروه 1+5 برای رسیدن به توافق اولیه با ایران تلاش می‌کنند به تاخیر بیاندازد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که امیدوار است رید به قدرت‌های جهانی "فضایی را که آن‌ها لازم دارند" برای مذاکرات آینده نیز بدهد.

دولت آمریکا تاکید دارد که اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را مختل کند.

اعضای ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی را پیشنهاد دادند که نشان می‌دهد توافق نهایی با ایران چگونه خواهد بود و علاوه بر آن سعی می‌کند توانایی اوباما برای کاهش تحریم‌ها را محدود کند.

سناتور باب کورکر، یکی از حامیان تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: بسیاری از ما نگران این هستیم که یک توافق موفقتی در ژنو اهرم آمریکا را ضعیف کند، بدون این که ایران به وظایف بین‌المللی فعلی‌اش عمل کند.

این طرح 240 روز به اوباما وقت می‌دهد تا توافق را نهایی کند و می‌گوید که رییس‌جمهور آمریکا تنها در صورتی می‌تواند محدودیت‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد که ثابت کند چنین اقدامی به نفع منافع امنیت ملی آمریکا خواهد بود و ایران کاملا در حال عمل به توافق موجود است. طبق این طرح، هر گونه توافق نهایی با ایران باید تهران را مجبور کند به همه فعالیت‌های غنی‌سازی خود پایان دهد، شرطی که ایران بارها بر رد آن تاکید داشته است.

پساکی گفت که کسی با یک توافق نهایی که "به مسایل اصلی" غنی‌سازی اورانیوم و آن چه تولید پلوتونیوم گفته می‌شود نپردازد موافقت نخواهد کرد، ولی هشدار داد که در حال حاضر هر گونه نشانه‌ای حاکی از این که آمریکا به دیپلماسی متعهد نیست، "غیرمفید" خواهد بود.

/ایسنا