اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما غنی‌سازی را حق ایران نمی داند


صبح امروز به وقت آمریکا، سوزان رایس -مشاور امنیت ملی اوباما- در مصاحبه‌‎ای اختصاصی با شبکه سی.ان.ان. درباره آخرین تحولات مربوط به رابطه ایران و آمریکا صحبت کرد.

خبرگزاری مهر: صبح امروز به وقت آمریکا، سوزان رایس -مشاور امنیت ملی اوباما- در مصاحبه‌‎ای اختصاصی با شبکه سی.ان.ان. درباره آخرین تحولات مربوط به رابطه ایران و آمریکا صحبت کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه جدیت ایران در مذاکرات گفت: "هنوز برای اظهار نظر در این زمینه بسیار زود است. آنچه رخ داد این بود که وزیر خارجه کری به همراه وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و مذاکره کننده ارشد اررپا -کاترین اشتون-؛ برای اولین بار در سطح وزرای خارجه به وزیر خارجه جدید ایران ملاقات کردند. صحبت‎ها سازنده بودند... ایرانی‎ها بر تعهد خود در زمینه عدم حرکت به سمت سلاح هسته‎ای بلکه به انرژی صلح آمیز هسته‎ای تاکید ورزیدند. ما و دیگران تاکید کردیم که ایران باید به تعهدات بین‎المللی خود بر اساس قطعنامه‎های سازمان ملل پایند باشد. و تحریم‎ها تا زمانی که در این زمینه اطمینان نیابیم، باقی خواهند ماند. دو طرف همچنین بر ادامه دیپلماسی در میانه ماه اکتبر در ژنو تاکید ورزیدند. امیدوارم در آنجا مذاکرات از آنجایی که چند ماه پیش متوقف شده بود، با یک موضع جدید از سوی ایران -که مطابق با پیامی این هفته رئیس جمهوری روحانی در نیویورک از سر گرفته شود."

فرید ذکریا -مجری برنامه GPS- با اشاره به عبارت استفاده شده توسط اوباما درباره "حق دسترسی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‎ای"، ابراز تردید کرد که وی حق غنی سازی اورانیوم ایران را قبول داشته باشد. رایس در این زمینه گفت: "بیان این کلمات کاملاً عامدانه بود. آمریکا حرفی از حق ایران در زمینه غنی سازی صحبت نکرده است. گفته‎ایم: ایران به عنوان عضو NPT، هنگامی که ایران تعهدات بین‎المللی خود پایبند باشد -یعنی طیق التزامات IAEA و قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل- در آن صورت مانند هر عضو دیگر NPT، حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‎ای را خواهد داشت. این یک سیاستی است که مدت‏هاست داریم و تازگی ندارد. اما با آن فاصله داریم زیرا ایران به التزامات خود هم اکنون پایبند نیست.       

رایس افزود که در این فرآیند در ارتباط دائم با مقامات رژیم صهیونیستی است و مدعی هم نظر بودنِ دو طرف در مساله فوق شد.


ویدیو مرتبط :
بابک وزیری Babak Vaziry ایران باستان و فرهنگ غنی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرز : اوباما می داند چه زمانی ضربه آخر را به ایران بزند/ احتمال انتقال 50 تن اورانیوم سوریه به ایران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

پرز : اوباما می داند چه زمانی ضربه آخر را به ایران بزند

شیمون پرز رییس جمهور اسراییل معتقد است که در صورت جواب نگرفتن اوباما از اعمال سیاست هایش در قبال ایران، رییس جمهور آمریکا به ایران حمله خواهد کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه جروزالم پست اسراییل ، پرز در مصاحبه ای که در جولای سال گذشته میلادی ( تیر ماه 1391) با " رونن برگمن " خبرنگار روزنامه یدیوت آحرونوت اسراییل انجام داده و روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه آن را منتشر کرده است، در این باره گفته است :" آمریکا خود می داند چه زمانی باید ضربه نهایی را به ایران بزند."

پرز می افزاید : " آنها نمی خواهند با شلیک شروع کنند و ابتدا گزینه های دیگر از جمله تحریم های اقتصادی ، مذاکرات و فشارهای سیاسی و.. را می آزمایند .اما در پایان اگر از اینها جواب نگرفتند آن موقع اوباما از گزینه نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد . من از این مساله مطمئن هستم."

پرز همچنین در این مصاحبه که در زمان اوج اختلافات او با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی انجام گرفته درباره اظهار نظرش علیه حمله نظامی به ایران بر خلاف اظهارات نخست وزیر گفت:"من نظرات خودم را بیان می کنم و این وظیفه من است."

گفتنی است در ماه آگوست سال گذشته بنیامین نتانیاهو در واکنش به اظهارات پرز در مخالفت با حمله نظامی به ایران گفته بود : آقای پرز نباید فراموش کند که وظیفه رییس جمهوری چیست!" اشاره نتانیاهو به این مساله بود که اظهار نظر مغایر با سیاست های او در حیطه وظایف و اختیارات پرزنیست.

پرز و نتیانیاهو بر سر این مساله حتی نزدیک به یک ماه هیچ جلسه ای با یکدیگر نداشتند و رسانه های اسراییلی از قهر این دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی خبر داده بودند.

فایننشال تایمز: احتمال انتقال 50 تن اورانیوم سوریه به ایران

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: کارشناسان هسته ای آمریکا و چند کشور خاورمیانه درباره سرنوشت 50 تن اورانیوم غنی نشده سوریه ابراز نگرانی کرده اند. این کارشناسان گفته اند احتمال انتقال این حجم از اورانیوم سوریه به ایران منتقل شود.

به گزارش عصر ایران، دولت سوریه تاکنون داشتن اورانیوم یا برنامه هسته ای را تایید نکرده است.

در گزارش فایننشال تایمز آمده است: دلیل این نگرانی ها بررسی تصاویر ماهواره ای از یکی از مراکز احتمالا هسته ای در سوریه است.

براساس این گزارش، سوریه در شهر مرج السلطان در نزدیکی دمشق مرکزی را راه اندازی کرده است که به احتمال زیاد هدف از تاسیس آن غنی سازی اورانیوم است. تصاویر ماهواره ای از این مرکز در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر گذشته همگی نشان می دهند که اقداماتی برای قطع درختان در اطراف این مرکز انجام می شود ولی دلیل این اقدام هنوز مشخص نیست.

یکی از کشورها نیز این نگرانی را درباره سرنوشت اورانیوم سوریه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است.

سوریه داشتن برنامه هسته ای را تکذیب می کند اما جنگنده های اسرائیل در سال 2007 تاسیسات الکبار در شرق دمشق را بمباران کردند. اسرائیل مدعی بود یکی از مراکز هسته ای سوریه را مورد هدف قرار داده است اما دمشق هسته ای بودن این مرکز را تکذیب می کرد.

پس از آن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با سفر به سوریه، از این مرکز بازدید کردند و تایید کردند نشانه هایی از وجود اورانیوم یافته اند.

هم اکنون نگرانی هایی نیز درباره محل نگهداری 50 تن اورانیوم سوریه وجود دارد.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت که برخی کشورها هم اکنون نگران هستند اورانیوم سوریه به ایران منتقل شود چرا که ایران خود هم اکنون برای برنامه هسته ای اش به اورانیوم نیاز دارد.در این گزارش به نام این کشورها اشاره ای نشده است.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود می نویسد: با اینکه وجود اورانیوم در مرکز "مرج السلطان" سوریه، حتمی نیست اما موضوع تایید شده این است که حکومت سوریه محموله های بزرگی از اورانیوم را در اختیار خود دارد . ایران نیز از چند سال پیش تاکنون تلاش می کرد از بازار سیاه ، اورانیوم مورد نیاز خود را تهیه کند./عصرایران