اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما در استکهلم: عدم واکنش موجب افزایش حملات سوریه می‌شود



نخست وزیر سوئد,حمله شیمیایی در سوریه,فردریک رینفلدت

اوباما در استکهلم: عدم واکنش موجب افزایش حملات سوریه می‌شود

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر سوئد در خصوص تحولات سوریه و سایر مسائل از جمله تجارت صحبت کرد.

به گزارش ایسنا  به نقل از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر سوئد گفت: چهارچوب گفت‌وگوهای ما درباره مسائل اقتصادی و تحولات خاورمیانه بود.
وی افزود: ما در خصوص حمله شیمیایی در سوریه با یکدیگر مذاکره کردیم و به توافق کردیم که جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر آن سکوت اختیار کند.

اوباما گفت: سکوت در برابر چنین حملاتی و ناکامی در پاسخ دادن به اقدامات سوریه باعث افزایش این حملات می‌شود. من و نخست وزیر سوئد به اهمیت برقراری دموکراسی در جهان واقفیم. 11 سپتامبر تاثیر بسیاری در رویکرد ما در مقابله با تروریسم داشته است.
نخست وزیر سوئد نیز با محکوم کردن حملات شیمیایی در سوریه خواستار اتخاذ راه حلی فوری برای توقف کشتارها شد.
فردریک رینفلدت، نخست وزیر سوئد نیز خواستار مداخله سازمان ملل و حل این مسئله شد.

اوباما گفت: اکنون مساله اعتبار من مطرح نیست. مساله اعتبار جامعه بین‌المللی و سازمان ملل است که زیر سوال رفته است. تصاویر نشان داده است که از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده شده است و این مساله ای نیست که ما از آن چشم پوشی کنیم.

وی افزود: این اتفاقات به این دلیل رخ داده است که یک دولت اجازه داده از سلاح شیمیایی استفاده شود که این امر با قوانین بین‌المللی مغایر است. ما قطعنامه صادر کردیم و محکوم کردیم اما برخی شرم نمی‌کنند و قوانین بین‌المللی را زیر پای می‌گذارند. من خیلی به بازرسان شیمیایی سازمان ملل احترام می‌گذارم.

 

آنها متحمل خطر شدند اما ما اطلاعات بیشتری می‌خواهیم. وقتی من گفتم سلاح شیمیایی استفاده شده، اطلاعات من بر پایه شنودها و دریافت‌های عمومی و آزمایشات بر روی برخی افراد بود که نشان از استفاده از گاز سارین در سوریه داشت. همه با جنگ مخالفند و من هم تمایلی ندارم اما مساله بسیار پیچیده شده است.

اوباما با اشاره به رای گیری روزهای آتی در کنگره آمریکا گفت: ما باید این مساله را به یاد داشته باشیم که همیشه دلیلی برای اقدام نکردن وجود خواهد داشت اما من باور دارم که کنگره حمله نظامی به سوریه را تایید می‌کند.

وی افزود: ما به صلح معتقدیم اما مساله مسوولیت‌های ما در قبال تحولات جهان مطرح است. مثلا مسولیت‌های ما در قبال افغانستان و یا دیگر کشورها را میتوان مثال زد اما مساله‌ای که وجود دارد این است که ما باید با مسائلی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند، مقابله کنیم. در این میان ما باید جان غیرنظامیان و کودکانی که بی‌گناه کشته می‌شوند، نجات دهیم. کار اخلاقی این نیست که کناری بایستیم و هیچ اقدامی نکنیم.
ادامه دارد...

ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
واکنش آمریکا به حملات جنگنده های روسیه در خاک سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما و کامرون "پاسخ جدی" به حملات شیمیایی در سوریه را خواستار شدند



اوباما و کامرون,استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه

اوباما و کامرون "پاسخ جدی" به حملات شیمیایی در سوریه را خواستار شدند

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس در تماسی تلفنی نگرانی شدید خود را درباره استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه ابراز داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در این تماس تلفنی چالش‌های پیش‌روی دو کشور را از جمله تداوم خشونت‌ها در سوریه به بحث گذاشته و در این باره گفت‌وگو کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اوباما و کامرون نگرانی عمیق خود را درباره گزارش‌های موجود در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه علیه غیرنظامیان در دمشق که روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، ابراز داشتند.

این دو همچنین از نزدیک به رایزنی درباره این حمله پرداخته و واکنش‌های احتمالی از جانب جامعه بین‌المللی را در این مورد بررسی قرار دادند.

اوباما و کامرون در ادامه تاکید کردند که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه نیازمند پاسخ جدی جامعه بین‌المللی است.

سخنگوی کامرون نیز گفت که اوباما و نخست وزیر انگلیس بار دیگر بر اهمیت "پاسخ جدی" از سوی جامعه بین‌الملل در قبال استفاده از این تسلیحات شیمیایی در سوریه و بررسی تمام گزینه‌ها تاکید کردند.

نیروهای مخالف دولت دمشق اسد را به استفاده از گاز رسمی علیه غیر نظامیان در دمشق که 1300 کشته بر جای گذاشت، متهم می‌کنند. این در حالی است که دولت سوریه این ادعا را رد کرده است.

این اتهامات درست دو روز پس از آغاز تحقیقات بازرسان سازمان ملل درباره استفاده از این تسلیحات شیمیایی در ماه مارس در سوریه مطرح شده‌اند و این احتمال وجود دارد که این حادثه توطئه‌ای علیه نظام اسد باشد. /ایسنا