اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما درخواست اردوغان را رد کرد


روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که اردوغان در سفر این هفته‌اش به واشنگتن با استقبال سرد مقامات آمریکایی مواجه خواهد شد و قرار هم نیست که اوباما دیداری دوجانبه با وی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: در آستانه سفر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به آمریکا، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که بر خلاف سال 2013 که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به تمجید از اردوغان پرداخت، رئیس‌جمهور ترکیه این بار با استقبال سرد کاخ سفید مواجه خواهد شد.

اردوغان قرار است فردا برای شرکت در نشست امنیت هسته‌ای که در آمریکا برگزار می‌شود، به واشنگتن سفر کند.

یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته است که اوباما درخواست اردوغان برای شرکت در مراسم افتتاحیه مسجدی را که با حمایت ترکیه در مریلند ساخته شده، نپذیرفته است. وی همچنین هیچ برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه با اردوغان ندارد.

انتظار می‌رود که اردوغان به جای اوباما با جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند.

با این حال مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گویند عدم دیدار با اردوغان نباید به عنوان تحقیر رئیس‌جمهور ترکیه از سوی کاخ سفید نگریسته شود، چراکه طرفین در ماه نوامبر در نشست گروه 20 دیدار کردند و در ماه فوریه هم گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید: «این دو رئیس‌جمهور با کمتر کسی از رهبران جهان اینطور مداوم در تماس بوده‌اند. در نشست امنیت هسته‌ای برنامه مستحکمی (برای دیدارهای دوجانبه) وجود ندارد و اینطور نیست که اردوغان مستثنا شده باشد.»

نشست امنیت هسته‌ای از روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و قرار است هیئت‌هایی از 51 کشور جهان در آن شرکت کنند. اوباما با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین دیدار دوجانبه خواهد داشت.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات دولت ترکیه ماه‌هاست که تلاش می‌کنند زمینه را برای برگزاری یک دیدار دوجانبه بین اردوغان و اوباما در واشنگتن فراهم کنند.

در سه سالی که از دیدار اردوغان از واشنگتن می‌گذرد، وی سرکوب منتقدان داخلی را تشدید کرده، روند صلح با کردها بر هم خورده و شهرهای کردنشین ترکیه عملا به صحنه جنگ شهری بدل شده‌اند. ترکیه همزمان مواضع کردها در سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات آمریکایی در نشست‌های خصوصی نگرانی خود از سرکوب کردها توسط آنکارا را به مقامات دولت ترکیه منتقل کرده‌اند. هرچند آمریکا هم شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را گروهی تروریستی می‌خواند، اما دولت اوباما از به کارگیری تانک و ادوات جنگی سنگین در نبرد با نیروهای کرد ابراز نگرانی کرده است.

«مکس هافمن» مدیر بخش امنیت ملی و سیاست بین‌المللی مرکز «امریکن پراگرس» می‌گوید: «کاخ سفید نمی‌خواهد اینطور به نظر برسد که از رئیس‌جمهور اردوغان استقبال می‌شود. سرکوب روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی ادامه یافته و اکنون اجماع در واشنگتن این است که اردوغان برای پیشبرد رویاهای خود، در حال نابود کردن دموکراسی ترکیه است.»


ویدیو مرتبط :
دیدار اوباما و اردوغان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسرائیل درخواست اوباما را رد کرد: دیگر به دنبال اجازه امریکا برای حمله به ایران نیستیم



 

 

اسرائیل درخواست اوباما را رد کرد: دیگر به دنبال اجازه امریکا برای حمله به ایران نیستیم

 

دیلی تلگراف به نقل از منابع خود نوشت: اسرائیل به اوباما در مورد عدم حمله به ایران تضمینی نداده و این موضوع باعث افزایش نگرانی ها مبنی بر حمله ی اسرائیل در تابستان آینده به ایران شده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت: رئیس جمهور امریکا از سران اسرائیل خواستار دادن تضمین در مورد عدم حمله به ایران بدون هماهنگی با کاخ سفید شده است. اسرائیل این در خواست اوباما را رد کرده و گفته است که دیگر به دنبال اجازه امریکا برای حمله نیست.

پنتا، وزیر دفاع امریکا به سران اسرائیل گفته است که اوباما تضمینی می خواهد که بر اساس آن، حمله ی یک جانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته ایران بدون هماهنگی با امریکا انجام نشود.

به گفته ی منابع دیلی تلگراف، ایهود باراک و نخست وزیر اسرائیل پاسخ و واکنشی غیر مستقیم داشته و از دادن پاسخی صریح طفره رفته اند.

به نوشته ی دیلی تلگراف، نتانیاهو و باراک، مشخص نکردند که حمله نظامی به ایران در حال برنامه ریزی است یا قریب الوقوع خواهد بود.

هیچ کدام از این دو فرد، تضمین و اطمینانی ندادند که براساس آن، اسرائیل  برای حمله به ایران، اول از امریکا اجازه بگیرد یا کاخ سفید را قبل از اقدام نظامی اگاه سازد.

به نوشته ی این روزنامه ی انگلیسی، اوباما پس از اطلاع از واکنش غیرمتعهدانه ی نتانیاهو، به سرویس های اطلاعاتی امریکا دستور افزایش نظارت بر اسرائیل را داده است. اوباما در پی کشف مقاصد اصلی اسرائیل است..../انتخاب