اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما: با 1+5 برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی ایران همکاری می‌کنیم اسد دیر یا زود سقوط می‌کند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اوباما: با 1+5 برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی ایران همکاری می‌کنیم

رییس‌جمهور آمریکا گفت: به همراه گروه 1+5 تلاش می‌کنیم که موضوع هسته‌یی ایران به شکل صلح‌آمیز از طریق راه‌های دیپلماتیک حل شود.

به گزارش  ایسنا به نقل از روزنامه ملیت، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه در واشنگتن درباره موضوع هسته‌یی ایران مدعی شد: زمانی که در اولین دوره ریاست جمهوری، به مقامات ایران گزینه‌ای را ارائه کردم که مسوولیت‌های بین‌المللی خود را بر عهده بگیرند و روابط خوبی با آمریکا داشته باشند و اگر مسوولیت‌های خود را در جامعه بین‌المللی نادیده بگیرند در این صورت با تحریم و انزوا رو به رو هستند، متاسفانه تهران بار دیگر به مقابله پرداخت و ملت ایران را مجبور کرد که در فشار بیش‌تری زندگی کنند.

وی با بیان این ادعا که برنامه هسته‌یی ایران به منبع نگرانی در جهان تبدیل شده است، بدون توجه به گزارش‌های آژانس درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی کشورمان افزود: ایران صاحب تسلیحات هسته‌یی نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمام همسایگان و جهان غیرقابل قبول است و یک تهدید جدی محسوب می‌شود. بر همین اساس آمریکا بارها اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد که ایران به تسلیحات هسته‌یی دست یابد.

اوباما افزود: با گروه 1+5 تلاش می‌کنیم که موضوع هسته‌یی ایران به شکل صلح‌آمیز از طریق راه‌های دیپلماتیک حل شود. مقامات ایرانی می‌دانند که چکار انجام دهند. باید وظایف خود را در زمینه هسته‌یی انجام دهند. جامعه بین‌المللی را باید قانع کنند که برنامه هسته‌یی کشورشان صلح‌آمیز است. اگر چنین کاری انجام دهند در این صورت می‌توانند در جامعه بین‌المللی حضور فعالی داشته باشند و روابط تجاری خود را با کشورهای دیگر گسترش دهند. در غیر این صورت فشارها افزایش می‌یابد.

رییس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: باید جامعه بین‌المللی درباره این موضوع حضور داشته و با یکدیگر همکاری کنند. می‌دانم که برای برخی از کشورها از جمله ترکیه همکاری با ایران بسیار هزینه‌بر شده است و شرکت‌های ترک از همکاری با ایران دست بر می‌دارند و به این دلیل ترکیه مانند کشورهای دیگر برای دستیابی به انرژی هزینه بیش‌تری پرداخت می‌کند. اما اگر ایران به تسلیحات هسته‌یی دست یابد در این صورت کاری نمی‌توان انجام داد.

ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح‌آمیز است.

اوباما: اسد دیر یا زود سقوط می‌کند/استقرار پاتریوت با هدف محافظت از ترکیه در منطقه است

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ با یک روزنامه ترکیه در خصوص مسائل مختلفی از جمله ابعاد مختلف روابط آنکارا و واشنگتن، تحولات سوریه و نیز استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای مشترک آنکارا-دمشق سخن گفت.

باراک اباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه ملیت ترکیه در خصوص روابط آتی ترکیه و آمریکا با توجه به حمله اخیر به سفارت واشنگتن در آنکارا گفت: حمله به سفارت ما در آنکارا اقدامی خصمانه و تروریستی و غیرقابل توجیه است. این اقدام برای هر دو کشور یک فاجعه به شمار می‌آید.

وی افزود: در این حمله اتباع ترک و آمریکایی که قصد حفاظت از سفارت را داشتند آسیب دیدند. ما از اقدام سریع مقام‌های ترکیه قدردانی می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که بیشترین تلاش برای محاکمه مهاجمان به سفارت واشنگتن در آنکارا به عمل آید.

اوباما در مصاحبه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده مصطفی آکارسو، تبعه ترکیه که در جریان حمله به سفارت واشنگتن در آنکارا جان خود را از دست داد، گفت: آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای ها هر روزه در کنار یکدیگر هستند تا آبادانی و امنیت در منطقه تامین شود.

اوباما با تاکید بر حمایت از ترکیه به عنوان یک کشور هم‌پیمان اعلام کرد: من در نخستین سفرم به ترکیه گفتم که این کشور یک هم‌پیمان مهم و شریک استراتژیک برای آمریکا به شمار می‌رود. ترکیه به عنوان یک عضو ائتلاف ناتو در 60 سال گذشته در کنار ما بوده و به دنبال تامین امنیت و آبادانی کشورهای عضو بوده است. روابط ترکیه و آمریکا در مسائل مختلف از جمله اقتصاد جهانی، وضعیت افغانستان و درگیری‌ سوریه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اوباما اظهار کرد: در چهار سال گذشته ما شاهد افزایش روابط تجاری بوده‌ایم و دو کشور از افزایش روابط میان شهروندان ترکیه‌ای و آمریکایی حمایت کردند که این موضوع بسیار رضایت بخش است. به عنوان نمونه سال گذشته تعداد دانشجویانی که از ترکیه به دانشگاه‌های آمریکایی آمده بودند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بیشتر بود. همچنین دانشجویان آمریکایی بسیاری در ترکیه زندگی می‌کنند که تعدادشان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: یکی از به یاد ماندنی‌ترین لحظات سفر من به ترکیه زمانی بود که با دانشجویان ترک گفت‌وگویی داشتم. من بر این باورم که با توجه به استعداد و خوش‌بینی آنها نسبت به آینده آمریکا و ترکیه می‌توانند در کنار یکدیگر پیشرفت بسیاری داشته باشند.

استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت

اوباما با اشاره به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه اعلام کرد: می‌خواهم درباره این موضوع به صراحت بگویم که سامانه پاتریوت که متعلق به ناتو و آمریکا است با هدف محافظت از ترکیه در منطقه و بنا به درخواست آنکارا مستقر شده است به بیانی دیگر هدف از استقرار این سامانه حفاظت از خاک و مردم ترکیه است و نشان می‌دهد که آمریکا و ناتو نیز در قبال امنیت ترکیه متعهد هستند.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه یک "دوست و شریک خوب" برای وی است، اعلام کرد: باور من بر این است که ما به عنوان دو دوست می‌توانیم درباره چالش‌هایی که مواجه هستیم با صداقت بیشتری گفت‌وگو کنیم تا روابط فی مابین به‌رغم برخی اختلاف نظرها توسعه یابد.

اوباما ادامه داد: هیچ دو کشوری وجود ندارند که درباره همه چیز یک نظر همسان داشته باشند و آمریکا و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال به‌رغم این چالش‌ها دو کشور دارای روابطی مستحکم و ارزش‌های مشترک بسیاری هستند.

ادامه درگیری‌ها با پ.ک.ک

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به درگیری‌های دولت ترکیه با اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کرد: دولت آنکارا در 30 سال گذشته متحمل تلفات بسیاری در مبارزه با اعضای پ.ک.ک شده است و من از تلاش‌های آنکارا برای یافتن راهکاری جهت حل و فصل درگیری‌ها با پ.ک.ک قدردانی می‌کند.

اوباما ادامه داد، بیش از 35 هزار مرد و زن و کودک در درگیری‌های پ.ک.ک کشته شده‌اند و صدها هزار تن مجبور شدند خانه خود را رها کنند.

اوباما اعلام کرد: آمریکا از تلاش‌های ترکیه برای محافظت از خاک خود در مقابل تروریسم حمایت می‌کند و به عنوان یک کشور دوست ترکیه به دنبال تبادل فناوری میان دو طرف است. ادامه حمایت واشنگتن از ترکیه بسیار مهم است.

رهبر آمریکا در ادامه گفت: باور من بر این است که دولت ترکیه اقدامات بسیاری را برای پیشرفت این کشور به عمل آورده است با این همه فقط یک راهکار صلح‌آمیز برای ارتقای سطح زندگی میلیون‌ها شهروند مستقر در جنوب شرق این کشور می‌تواند به نفع مردم باشد.

نقض حقوق بشر در ترکیه

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به گزارش اخیر شورای اروپا درباره برخی از نمونه‌های تعرض به حقوق بشر در ترکیه و دستگیری خبرنگاران در این کشور گفت: من در گفت‌وگوهایم با نخست وزیر ترکیه این مساله را به وضوح بیان کرده‌ام که ترکیه به عنوان کشوری مدرن باید شاهد حکمرانی قانون باشد و این امکان در این کشور باید وجود داشته باشد که استانداردهای مربوط به حفظ حقوق اساسی تمامی شهروندان تحقق یابد.

اوباما افزود: در سفر اخیرم به ترکیه متوجه شدم که در این کشور گروه‌های قومی متعددی زندگی می‌کنند. تاریخ نشان می‌دهد کشورهایی که از حقوق و آزادی‌های جهانی افراد محافظت کرده‌اند موفق‌تر بوده و شاهد ثبات و آبادانی بیشتری بوده‌اند. به‌ویژه در حال حاضر که بهار عربی در منطقه جریان دارد بسیاری از مردم به دنبال اعمال اصلاحات و مدرن کردن ترکیه هستند.

این مقام عنوان داشت: ما از تلاش‌های دولت آنکارا برای تحقق بیشتر آزادی‌های جهانی از جمله آزادی بیان حمایت می‌کنیم. رهبران جناح مخالف و شهروندان ترکیه باید در مسئولیت‌های دولت برای پیشرفت شریک باشند. منافع مردم ترکیه مشخصا مهر تاییدی بر لزوم اصلاحات در ترکیه است. رهبران ترکیه در راستای منافع مردم و تحقق نهادهای دموکراتیک خدمت می‌کنند و باید در پی اصلاحات باشند. برای اینکه ترکیه دارای دموکراسی تقویت شده‌تر باشد لازم است با اعمال اصلاحات به جهان نشان دهد که چگونه می‌تواند پیشرفت کند.

ناآرامی‌های سوریه

از سوی دیگر وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه با اشاره به وضعیت کنونی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مدعی شد: حکومت اسد دیر یا زود به پایان خواهد رسید و سوری‌ها این موقعیت را خواهند داشت که خود درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. ما در کنار ترکیه و جامعه بین‌المللی همچنان وقایع سوریه را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به اوضاع اخیر سوریه مدعی شد: آنچه در سوریه روی می‌دهد فاجعه است. اسد و حکومت او افرادی شامل زنان و کودکان را که صرفا به دنبال تحقق حقوق خود هستند، می‌کشند و محله‌ها را ویران می‌سازند. در نتیجه حکومت اسد تمام مشروعیت خود را از دست داده است و اسد باید برود. رنجی که مردم سوریه متحمل هستند قابل اغماض نیست.

وی در ادامه گفت: من در اوت سال 2011 گفتم که مردم سوریه باید خود سرنوشتشان را مشخص کنند و موضع آمریکا در این مورد کاملا روشن است. در همان مقطع زمانی اردوغان نیز بر نقطه نظر مشابه‌ای تاکید کرد. ما به دنبال آن بوده‌ایم که دولت اسد را به لحاظ سیاسی به انزوا بکشانیم و بدین ترتیب تحریم‌های بسیاری برای مقابله اقتصادی با دولت اسد اعمال شده است. همچنین شورای مخالفان سوری به عنوان نمایندگان مشروع ملت سوریه شناخته شده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

اوباما عنوان داشت: در همین حال ترکیه و آمریکا و سایر کشورها با همکاری یکدیگر به دنبال ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه بوده‌اند. به عنوان نمونه به تازگی 155 میلیون دلار برای کمک به افرادی که از سوریه مجبور به فرار شده‌اند کمک شده است که این کمک در قالب دارو، پتو، لباس و مواد غذایی ارائه شده است. در مجموع آمریکا بیش از 365 میلیون دلار به مردم سوریه کمک کرده است و ما از سایر کشورها نیز می‌خواهیم به سوری‌ها کمک کنند.

وی افزود: تمام اقداماتی که ما به عمل آورده‌ایم در راستای همکاری و هماهنگی با دولت ترکیه است. دولت ترکیه و آمریکا تلاش بسیاری را برای آغاز و پیگیری فرایند آغاز انتقال سیاسی در سوریه و پایان خشونت‌ها در این کشور به عمل آورده‌اند. ترکیه نیز به نوبه خود میزبان بسیاری از پناهندگان سوری بوده است و با سخاومت وصف ناپذیری از آنها میزبانی کرده است.

وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه ادامه داد: آینده دشوار خواهد بود و اسد و نظام سوریه به ضعف خود ادامه می‌دهند و در آینده اراضی این کشور در مقابل افزایش فشار نیروهای مخالفان به مرور از کنترل دولت خارج خواهد شد.

اوباما ادامه داد: دولت اسد در حال حاضر رو به تضعیف است و اقدامات نظامی آن باعث تحکیم فعالیت اپوزیسیون می‌شود و مردم سوریه بالاخره این موقعیت را خواهند داشت که خود سرنوشتشان را رقم بزنند.

تحولات لیبی

اوباما در ادامه با اشاره به مداخله نظامی کشورش در لیبی در سال 2011 اعلام کرد: برخی از کشورها نسبت به خودکامگی در کشورهای دیگر بی‌تفاوت هستند اما آمریکا به این ترتیب عمل نمی‌کند. من شاهد قتل‌عام در لیبی بودم و نتوانستم بیش از این صبر کنم./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اوباما:ایران طبق توافق نمیتوانیدسلاح هسته ای داشته باشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده آمریکا در آژانس: واشنگتن آماده همکاری با ایران برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای است



نماینده آمریکا در آژانس, آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده آمریکا در آژانس:
واشنگتن آماده همکاری با ایران برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای است

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی واشنگتن برای همکاری با ایران در راستای رفع دیپلماتیک مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آنچه به زعم وی «پیشرفت‌های دردسرساز» در برنامه هسته‌ای ایران بوده انتقاد کرده و از دولت جدید ایران خواسته نگرانی‌ها را رفع کند.

ژوزف مک‌ناموس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت در عین حال گفت واشنگتن آماده است با ایران همکاری کند تا به « راه حلی دیپلماتیک جهت رفع کامل نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران» دست پیدا کند.

وی خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «امیدواریم دولت روحانی، با برداشتن گام‌هایی ملموس ظرف چند ماه آینده طبق وعده‌هایش درباره شفافیت و همکاری عمل کند.»

وی افزود: «ما به این لحظه بی‌نظیر نگاه می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم گامهای لازم برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره ماهیت برنامه هسته‌ایش را بردارد.»

مک‌ناموس همچنین اضافه کرد که ایران ظرفیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را گسترش داده تا بتواند هم سانتریفیوژهای پیشرفته و هم سانتریفیوژهای نسل اول را نصب کند.»

وی همچنین تأکید کرد ایران پیشرفت‌های بیشتری در ساخت رآکتور اراک داشته که طبق ادعای وی می‌تواند پلوتونیوم لازم برای ساخت بمب‌های هسته‌ای را تولید کند.

مک‌ناموس گفت: «همه اینها پیشرفت‌های دردسر سازی هستند.»

امریکا، اسرائیل و متحدان آن‌ها، ایران را متهم می‌کنند با غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا، در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است، در حالی که ایران با رد این گونه اتهامات، تاکید دارد برنامه هسته‌ای کشور صلح آمیز است و هدف از آن، تامین انرژی و مصارف پزشکی است.

امریکا و اتحادیه اروپا با تکرار این ادعای تاییدنشده، تحریم‌های غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

افزون بر این نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته‌اند./فارس