اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما با پادشاه عربستان دیدار کرد


رئیس جمهور آمریکا وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و با پادشاه این کشور دیدار کرد.

واحد مرکزی خبر: رئیس جمهور آمریکا وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و با پادشاه این کشور دیدار کرد.

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با پادشاه عربستان سعودی از مطرح کردن موضوع نقض حقوق بشر در این کشور کوتاهی کرد.

با وجود درخواست ها از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای شکستن سکوت واشنگتن در مورد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، باراک اوباما در دیدار با ملک عبدالله عربستان از مطرح کردن موضوع حقوق بشر خودداری کرد.

مقامات آمریکایی می گویند باراک اوباما مدت طولانی درباره موضوعات مختلف با ملک عبدالله عربستان صحبت کرد اما از مطرح کردن موضوع نقض حقوق بشر در این پادشاهی کوتاهی کرد.

ساعاتی پیش از دیدار رئیس جمهور آمریکا با پادشاه عربستان سعودی ، عفو بین الملل مصرانه از باراک اوباما خواسته بود موضعی محکم علیه تبعیض در این کشور پادشاهی حاشیه ی خلیج فارس بگیرد.


ویدیو مرتبط :
خوش آمد گویی اوباما به ملک سلمان پادشاه عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا اوباما به دیدار پادشاه جدید عربستان می‌رود؟



اخبار,اخبار بین الملل ,باراک اوباما

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه برای ادای احترام به خاندان ملک عبدالله و دیدار با جانشین وی شاه سلمان به عربستان سفر می کند. حرکتی که به زعم تحلیل گر سی‌ان‌ان اقدامی هوشمندانه از سوی اوباما و تیم سیاست خارجی اش است.

به گزارش فرارو، سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود می نویسد: به هر حال مطلقه ترین سلطنت جهان و قدرتمندترین دموکراسی جهان برای مدت بس طولانی است که متحد هم هستند چراکه به یکدیگر گره خورده اند، البته نه به دلیل ارزش های مشترک، بلکه به دلیل منافع مشترک: جریان آماده نفت با قیمت مناسب و اخیرا نیز جنگ با گروه های تروریستی.

با این حال برخی تنش های قابل توجه در روابط آمریکا-عربستان سربرآورده که یک دیدار در سطح رئیس جمهوری می تواند به حل شان تا حدودی کمک کند.

ازدواج مصلحتی آمریکا-عربستان برای نخستین بار در 14 فوریه 1945 در یک ناوجنگی آمریکایی در حال گشت زنی در کانال سوئز کلید خورد. روی عرشه یواس‌اس کوئینسی بود که فرنکلین روزولت، رئیس جمهوری وقت آمریکا با ملک عبدالعزیز دیدار کرد تا در مورد حوزه منافع مشترک با او مباحثه داشته باشد. طی هفت دهه ای که از آن تاریخ می گذرد، این روابط به شکل گسترده ای برای دو کشور کارایی داشته است.

عربستان درطول این دوره اکثرا حمایت اقتصادی خود را به واسطه تضمین روند ثابت عرضه نفت ارائه می کرد و حمایت سیاسی خود از آمریکا را در اقداماتی نظیر دفع حمله صدام حسین به کویت و پیگیری راه حل دو کشور در مناقشه اسرائیل-فلسطین از این کشور دریغ نکرد.

پس از آنکه آشکار شد 15 تا 19 تن از هواپیماربایان حادثه 11 سپتامبر سعودی هستند، این روابط ناگهان تنزل کرد. اما نفت واسطه شگفت انگیزی برای آرام کردن گل آلودترین آب ها است.

با وجود آنکه آمریکا به اندازه دیگر کشورها به نفت عربستان وابسته نیست، سعودی ها می توانند در مورد افزایش و کاهش تولیدات نفتی خود تصمیم بگیرند و این تصمیمات تاثیرات قابل توجهی بر قیمت جهانی نفت دارد. چراکه عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است و نزدیک به یک پنجم ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد.

امروز که قیمت نفت به حدی رسیده که از زمان رکود اقتصادی 2009 شاهدش نبودیم، سعودی ها تولیدات خود را کاهش نداده اند و این یک رونق بزرگ برای اقتصاد آمریکا است، حتی اگر عربستان از کاهش درآمدهای نفتی خود ضربه بخورد. بسیاری از کارشناسان می گویند یکی دیگر از انگیزه های عربستان که به اندازه اولی مهم است، تضعیف ایران به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفتی است.

علیرغم سیاست های نفتی عربستان که منافع اقتصادی آمریکا را تامین می کند، اتحاد عربستان- آمریکا طی سال های اخیر خدشه دار شده است. سعودی ها همچنان آزرده هستند که چرا اوباما در تهدید رژیم بشار اسد به حمله نظامی در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی، به «خط قرمز» خود پایبند نبود. سوریه متحد ایران است.

سعودی ها همچنین گفتگوهای مداوم ایران-آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران را با نگرانی بسیار دنبال می کنند. آنها معتقدند آمریکا از ایران بازی می خورد و به آنها اجازه خواهد داد که بخشی از ظرفیت هسته ای خود که برای تولید تسلیحات هسته ای مناسب است را حفظ کنند.

عربستان و آمریکا همچنین منافع زیادی در یمن دارند. حوثی ها صنعا، پایتخت یمن را به تصرف خود درآورده اند و بخش قابل توجهی از دولت هادی که گرایش های آمریکایی داشت، هفته گذشته استعفا دادند.

هم سعودی ها و هم آمریکایی ها به دقت شرایط صنعا را که بخش عمده آن به کنترل حوثی ها درآمده زیرنظر گرفته اند.

زمانیکه رئیس جمهور آمریکا و تیم سیاست خارجی اش روز سه شنبه با پادشاه عربستان و تیم مشاورانش دیدار کنند، مسائل بسیاری برای بحث و تبادل نظر وجود خواهد داشت.
اخبار بین الملل - فرارو