اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهدای یک جایزه به فیلمی ایرانی


برگزاری نمایشنامه‌خوانی به مناسبت سالگرد درگذشت حمید سمندریان،‌ برگزیده شدن فیلم «ماجرای یک شب طولانی» به عنوان بهترین فیلم و جایزه منتخب تماشاگران از جشنواره یوتا آمریکا،‌ انتخاب اولیه‌ی مقاله برای «دومین همایش ملی انیمیشن ایران» و فراخوان بخش مسابقه طرح و ایده فیلمنامه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدیویی از جمله خبرهای سینما و تئاتر بیستمین روز از تیرماه هستند.

خبرگزاری ایسنا: گروه تئاتر «کا» روز 22 تیرماه به مناسبت سالروز مرگ استاد حمید سمندریان در فرهنگسرای سرو نمایشنامه «بازی استریندبرگ» را خوانش می‌کند.

نقش خوانان این نمایشنامه خوانی ایمان صفا، کوروش ساسانیان و النا آهی هستند.

همچنین پس از پایان این نمایشنامه خوانی از سه شاگرد استاد سمندریان یعنی جمال اجلالی، پرویز پورحسینی و میکائیل شهرستانی تجلیل خواهد شد.

این نمایشنامه خوانی ساعت 18 روز 22 تیر در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

*******************************

«ماجرای یک شب بارانی» برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم و جایزه منتخب تماشاگران از جشنواره یوتا آمریکا شد.

فیلم کوتاه «ماجرای یک شب بارانی»به کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان تهران موفق به دریافت جایزه بزرگ به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره«از فیلم دیدن نترس» ایالت یوتا آمریکا شد. در این جشنواره که سالانه هشتاد هزار آمریکایی از آن دیدن می‌کنند جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به «ماجرای یک شب بارانی» اختصاص پیدا کرد.

این جشنواره که هرساله در شهر سالک لیک و در زمینه‌های سینما، تئاتر و موسیقی برگزار می‌شود یکی از معتبرترین جشنواره‌های هنری غرب آمریکا محسوب می‌شود و امسال تنها چهل فیلم را از سراسر جهان در بخش مسابقه جشنواره به نمایش در آمدند.

«ماجرای یک شب بارانی» پیش از این ضمن کاندید شدن در چهار رشته جوایز آکادمی واشنگتن و دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره‌های «سینمای جدید» هالیوود و «کلونی» اوهایو، در بخش مسابقه جشنواره‌های «ریورساید» کالیفرنیا و «کان» فیلادلفیا به نمایش در آمده است، سومین فیلم تک پلان مهدی فرد قادری پس از فیلم‌های کوتاه «تناوب» و «دایره‌های معکوس»است وبه تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان تهران تولید شده است.

اعضای هیات داوران جشنواره یوتا در اختتامیه بزرگ این رویداد هنری متن زیر را قرائت نمودند:

جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم کوتاه «ماجرای یک شب بارانی» به کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران اهدا می‌شود. این فیلم درباره شب جشن تولد پیرمردی تنهاست و نگاهی موشکافانه به روابط او با فرزندانش دارد. متأسفانه بسیاری از رسانه‌های غربی تصویری غلط از روابط انسانی و خانواده در ایران به نمایش می‌گذارند اما این فیلم با رویکردی متفاوت چهره دوست‌داشتنی خانواده ایرانی در مواجه با چالش عاطفی را نشان می‌دهد. کارگردان فیلم «ماجرای یک شب بارانی» باظرافت، شکاف عاطفی را با احساسات صادقانه و همدلی می‌پوشاند.

برخی از عوامل فیلم عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: مهدی فرد قادری، تصویربردار: عارف نامور، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: حسین محروقی، صداگذار: آرش قاسمی، بازیگران: منوچهر علیپور، زهره رمضانی، مهسا فقهایی، کیان درجزی، حسین محروقی، غزال قاسمی، ساینا اسدی، امیرپارسا صفری و مهدی فرد قادری، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان تهران

جشنواره یوتا از 25 تا 28 ژوئن در آمریکا برگزار گردید.

******************************

انتخاب اولیه‌ی 26 مقاله برای برپایی «دومین همایش ملی انیمیشن ایران»

اعضای هیات علمی دومین همایش ملی انیمیشن ایران، بیست و شش مقاله را برای ارائه در این رویداد علمی- فرهنگی انتخاب اولیه کردند.

اعضای هیات علمی این همایش متشکل از دکتر فاطمه حسینی‌شکیب (دبیر علمی همایش)، دکتر سعید توکلیان، دکتر ناصر گل‌محمدی، دکتر محمدعلی صفورا، روانبخش صادقی، دکتر علیرضا گلپایگانی، امیرمحمد دهستانی، دکتر امیررضا معتمدی، دکتر سیدنجم‌الدین شاه‌کرمی، دکتر احمد سفلایی و سارا خلیلی، پس از بررسی و ارزیابی 63 چکیده مقاله‌ی ثبت‌شده روی سایت همایش، تعداد 26 مقاله را جهت ارائه و انتشار در کتاب همایش انتخاب اولیه کردند.

دبیرخانه همایش ملی انیمیشن در طول هفته جاری، ضمن تماس با نویسندگان این مقالات، نسبت به درخواست تکمیل و تحویل اصل مقاله در مهلت مقرر، اقدام خواهد کرد.

این همایش سه روزه، به ارائه‌ی مقالات پژوهشی، ‏‌سخنرانی و میزگرد کارگروه‌های تخصصی با حضور متخصصین،‌ کارشناسان، هنرمندان، مدرسان، پژوهشگران و دانشجویان شاخه‌های گوناگون این رشته اختصاص یافته است تا گامی جدی برای تعامل میان نهادها و گفتمان‌های موثر و حاضر در صحنه تولید، آموزش ‏‌و پژوهش در انیمیشن معاصر ایران برداشته شود.

محورهای دومین همایش ملی انیمیشن ایران نیز به این شرح است:

1) صنعت انیمیشن (اقتصاد انیمیشن ایران و جهان؛ ساختار تولید و مدیریت تولید؛ بررسی نقش و ضرورت توسعه نهادهای صنفی و حرفه‌ای؛ جایگاه سازمان‌ها و متولیان خصوصی و دولتی؛ سامانه‌های بالقوه و بالفعل در حیطه تولید، توزیع و نمایش)

2) هنر و رسانه انیمیشن (نقش و سهم آموزش و پژوهش در تولید انیمیشن؛ شیوه‌های تعامل انیمیشن با رسانه‌های نوین؛ شیوه‌های تعامل انیمیشن با هنرهای سنتی؛ باز‌نمایی هویت‌های ملی، قومی، دینی، گفتمان‌های غایب؛ مضمون و محتوا در انیمیشن ایران؛ انیمیشن در سینما و سینما در انیمیشن)

دومین همایش ملی انیمیشن ایران در اواخر مردادماه 94 برگزار خواهد شد.

*****************

در بخش مسابقه ملی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انیمیشن‌های کوتاه 3 دقیقه‌ای با مضامین ضد افراطی‌گری و تروریسم جوایز نقدی 100 میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.

با توجه به نگاه ویژه برگزارکنندگان سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به مطرح‌شدن مضامین ضد افراطی‌گری، نفی خشونت و ستایش صلح و دوستی در میان مردم سراسر جهان ‌بخش ویژه انیمیشن‌های کوتاه 3 دقیقه‌ای با مضامین ضد افراطی‌گری و تروریسم به مجموعه بخش‌های مسابقه این جشنواره افزوده شد.

بر اساس این گزارش علاوه بر جایزه 3 هزار یورویی بخش بین‌الملل جشنواره با عنوان جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری در بخش مسابقه ملی جشنواره سی و دوم نیز بخش مسابقه دست‌های پنهان در سه بخش برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

در این بخش انیمیشن‌های کوتاه حداکثر 3 دقیقه‌ای که با مضامینی در تقبیح گروه‌های تروریستی و افراطی‌گری ازجمله داعش و تروریسم دولتی (صهیونیزم و ...) تولید شده باشند، جوایزی ارزنده اهدا می‌شود.

آثار برگزیده این بخش به ترتیب:

جایزه اول مبلغ 50.000.000 ریالی

جایزه دوم مبلغ 30.000.000 ریالی

جایزه سوم مبلغ 20.000.000 ریالی

این بخش در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با عنوان دست‌های پنهان در خصوص نقش قدرت‌های پشت پرده که تخم نفاق و تفرقه را در بین مردم می‌کارند به سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اضافه شده است.

از سوی دبیرخانه جشنواره آخرین‌مهلت ارسال آثار در این بخش تا آخر شهریورماه اعلام شده است.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 20 تا 26 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد. جهت ثبت نام آثار واجد شرایط در جشنواره به وب‌سایت جشنواره فیلم کوتاه تهران (http://tisff.ir/) مراجعه کنید.

*************************

موسسه رسانه های تصویری در سومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی تهران – یاس بخش مسابقه «طرح و ایده فیلم نامه» را با توجه به اهمیت نقش فیلمنامه در ارتقای آثار سینمایی و ویدئویی و همچنین کشف استعدادهای جوان در حوزه فیلمنامه نویسی با هدف بالا بردن سطح کمی و کیفی ادبیات نمایشی و ارزیابی طرح ها و ایده های نو برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را با رویکرد «اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «تحکیم خانواده»،«انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «حادثه‌ای- پلیسی» و «کمدی» که برای ساخت آثار ویدیویی بلند به نگارش درآمده باشد، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

شرایط شرکت در این بخش:

1. ارائه طرح فیلم‌نامه حداقل 3 و حداکثر 5 صفحه (هر صفحه 20 خط) به صورت مکتوب.

2. ارائه فایل word طرح مذکور (به همراه عکس، مشخصات و سوابق نویسنده

3. طرح مذکور نباید در جشنواره‌های مشابه شرکت یا جایزه‌ای دریافت کرده باشد.

4. طرح‌ها می‌توانند اقتباسی یا اورجینال باشند

5. آخرین مهلت ارسال طرح‌های مذکور تا تاریخ 31 /4 /94 خواهد بود.

علاقه مندان باید طرح ها و ایده های فیلم نامه خود را تا تاریخ 31 /4 /94 به آدرس دبیرخانه جشنواره به نشانی: خیابان ولی‌عصر، بعداز پارک ساعی، نرسیده به توانیر، نبش کوچه احتشام، پلاک 2454 ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این بخش و بخش های دیگر جشنواره میتوانند با شماره تلفن ها و نمابر دبیرخانه جشنواره 88797542 - 88880328 – 88880325 تماس حاصل کرده و یا به سایت www.rasaneha.org مراجعه کنند.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدئویی (یاس) اول تا ششم مهر ماه برگزار می‌شود.

******************

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، از حمایت‌های مادی و معنوی مجلس از نمایش‌های بزرگ میدانی مانند نمایش چندرسانه‌ای فصل شیدایی خبر داد.

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی که اجرای نمایش چندرسانه‌ای «فصل شیدایی» را همراه با حدود 7 هزار مخاطب تهرانی به تماشا نشسته بود، پس از دیدن این نمایش گفت: در کارهای هنری تخصصی ندارم؛ اما به عنوان یک شهروند و مخاطب معمولی به جرأت می‌توانم بگویم که شاهد کاری بسیار قوی و زیبا بودم که توانایی جلب رضایت خاطر مخاطبان را دارد.

وی افزود: نمایش فصل شیدایی ترکیبی از هنرهای مختلف است که با جلوه‌های ویژه میدانی و صحنه‌آرایی عظیم، حدود 7 هزار تماشاگر را مبهوت هنر و توانایی خود کرد که قدرت تفکر و پویایی نویسندگان و کارگردان و دیگر عوامل نمایش را می‌رساند.

باهنر ادامه داد: فصل شیدایی نمایش فاخری است و به وسیله آن که هزینه‌ زیادی هم نمی‌طلبد می‌توان فرهنگ اسلامی و اصولگرایی را در جامعه ترویج کرد؛ چون توانایی بازدهی برابر با کلاس‌های درس و آموزشگاه و دانشگاه را دارند.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود درباره حمایت‌هایی که مجلس از نمایش‌های بزرگ میدانی و آیینی انجام می‌دهد، گفت: کار نمایندگان مجلس، بررسی ایده‌ها برای تأیید یا رد کردن آنهاست. حرکت‌های نو و ایده‌های جدید باید از دل جامعه بجوشد و یا توسط سازمان‌های مردم‌نهاد معرفی شوند تا در مجلس مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: حالا وظیفه مجلس در قبال نمایش‌های میدانی ارزشی مانند فصل شیدایی، حمایت‌های معنوی و مادی است با این توضیح که حمایت‌های معنوی اثرگذاری بهتر و بیش‌تری برای این نوع کارها به همراه دارد.

باهنر گفت: در مجلس همه می‌دانیم که اگر یک دانه‌ای را بکاریم، هفتصد دانه برداشت خواهیم کرد. هزینه‌هایی که در عرصه فرهنگ و هنر صرف می‌شود در حقیقت سرمایه‌گذاری برای آینده است. به همین دلیل تأکید می‌کنم مجلس از این نوع نمایش‌های آیینی و ارزشی حمایت می‌کند.


ویدیو مرتبط :
اهدای جایزه آینده آلمان به پروفسور ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهدای جایزه یونسکو به یک زن ایرانی


یک دانشمند زن ایرانی به عنوان یکی از 6 برنده جایزه دانشمند جوان ˈانسان و کره مسکونˈ سازمان یونسکو در سال 2014 شناخته شد.

خبرگزاری ایرنا: یک دانشمند زن ایرانی به عنوان یکی از 6 برنده جایزه دانشمند جوان ˈانسان و کره مسکونˈ سازمان یونسکو در سال 2014 شناخته شد.
 
برندگان جایزه دانشمند جوان ˈانسان و کره مسکونˈ یونسکو در سال 2014 در نشست شورای بین المللی هماهنگی انسان و کره مسکون (MAB) که از 10 تا 13 ژوئن 2014 در سوئد برگزار شد مشخص و اعلام شدند.
 
کمیسیون ملی یونسکو فراخوان جایزه دانشمند جوان ˈانسان و کره مسکونˈ یونسکو را در سال 92 به رسانه ها، دانشگاه ها، سازمان ها و مراکز تحقیقاتی ارسال کرد و پس از دریافت تقاضاها و بررسی آن در شورای علمی مرتبط ، دو پروپوزال به یونسکو فرستاد که مونا پورزادی از کشورمان جزو 6 برنده جایزه دانشمند جوان انسان و کره مسکون یونسکو در سال 2014 اعلام شد.
 
موضوع پروژه پیشنهادی او جایگزینی منابع سوخت جنگلی توسط منابع تجدیدپذیر در ذخیره گاه ارسباران است.
 
وی در مورد هدف خود از انتخاب این پروژه گفت: از آنجا که جنگل های ارسباران یکی از ذخایر ژنتیکی مهم کشور محسوب می شود، حفاظت و نگهداری از این میراث ملی به عنوان یکی از کانون های مهم تنوع زیستی در سطح بین المللی، از اهداف مهم در جهت توسعه پایدار است.
 
مونا پورزادی که اکنون دانشجوی دوره دکتراست، با بیان اینکه جنگل های ارسباران واقع در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان شرقی، یکی از ذخیره گاه های زیستی ثبت شده در یونسکو است، یادآور شد:مطلب قابل توجه در این منطقه زندگی مردم بومی ساکن در حاشیه جنگل و روستاهای اطراف یا به عبارتی جنگل نشینان منطقه ای است که امرار معاش آنها ارتباط تنگاتنگی با منابع جنگلی منطقه دارد و بومیان آن بخش بزرگی از نیازهای سوختی خود را از منابع جنگلی این منطقه تأمین می کنند.
 
برنده جایزه دانشمند جوان ˈانسان و کره مسکونˈ یونسکو در سال 2014 در ادامه گفت: در این منطقه جایگزینی منابع سوختی تجدیدپذیر(Renewable energies) به جای استفاده از چوب و هیزم جنگلی می تواند به حفاظت از منابع جنگلی کمک بیشتری کند.
 
وی اضافه کرد: در این صورت آسیبی به دلیل برداشت چوب و هیزم قاچاق به جنگل نمی رسد و علاوه بر آن، روستاییان جنگل نشین برای تأمین نیازهای سوختی خود دچار مشکل نخواهند شد.
 
طی سال های اخیر کمیسیون ملی یونسکو برنامه ای دقیق برای دریافت جایزه های علمی یونسکو برای محققان و دانشجویان داشته است و پژوهشگرانی از کشورمان موفق به اخذ جایزه شده اند.
 
یونسکو با هدف تشویق دانشمندان جوان کشورهای در حال توسعه به تحقیق در خصوص مسائل مرتبط با ذخیره گاه های زیست کره، اکوسیستم ها، منابع طبیعی و تنوع زیستی و همچنین تبادل اطلاعات و تجربه ها بین دانشمندان نسل جدید، جایزه ای را با عنوان دانشمند جوان ˈانسان و کره مسکونˈ در هر سال اعلام می کند.