اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهدای عضو کودک 12 ساله در مشهد


اهدای اعضاء یک کودک 12 ساله که به علت سانحه دچار مرگ مغزی شده بود در بیمارستان منتصریه‌ی مشهد به شش بیمار زندگی دوباره بخشید.

 خبرگزاری ایسنا: اهدای اعضاء یک کودک 12 ساله که به علت سانحه دچار مرگ مغزی شده بود در بیمارستان منتصریه‌ی مشهد به شش بیمار زندگی دوباره بخشید.

دکتر «ابراهیم خالقی»، مسوول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌ در چهارصد و بیستمین عمل اهدای عضو حسن دلیری 12 ساله ساکن فریمان که از بیمارستان امدادی شهید کامیاب به واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شده بود، پس از انجام مراحل تأیید مرگ مغزی و رضایت خانواده‌ی وی در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد:‌ کلیه‌های این کودک به خانم 29 ساله ساکن باخرز از توابع تایباد و آقای 20 ساله ساکن مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند به‌صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

مسوول واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌ کبد «حسن دلیری» نیز در بیمارستان نمازی شیراز به آقای 21 ساله‌ی ساکن شهرستان کنگان از بوشهراهدا و پیوند شد.

دکتر خالقی خاطر نشان کرد:‌ قرنیه‌های نامبرده در بیمارستان خاتم‌الانبیاء مشهد به زن 28 ساله و مرد 25 ساله ساکن مشهد اهداء و پیوند شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ هم‌چنین بخشی از پوست زنده یاد حسن دلیری جهت اهدا به بیماران دچار سوختگی به بیمارستان امام رضا(ع ) ارسال شد.


ویدیو مرتبط :
ماجرای مرگ مغزی فائزه ی 12 ساله و اهدای عضو او

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهدای عضو کودک 2 ساله اهوازی


والدین "زنده یاد میثاق ثالثی"، کودک دو ساله اهوازی با رضایت به اهدا اعضای بدن وی، به 3 بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشیدند.

خبرآنلاین: والدین "زنده یاد میثاق ثالثی"، کودک دو ساله اهوازی با رضایت به اهدا اعضای بدن وی، به 3 بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشیدند.

دکتر امین بحرینی، فوق تخصص جراحی پیوند کلیه، کبد و پانکراس پس از انجام این عمل گفت: تصمیم به موقع خانواده ثالثی، در شرایطی که جگرگوشه خود را به تازگی از دست داده بودند و به انجام این کار خداپسندانه و خیرخواهانه، ستودنی است.

وی افزود: خوشبختانه با انجام این عمل جراحی، دو کلیه و کبد این نوزاد با موفقیت از بدن وی خارج و به بیماران نیازمند پیوند زده شد.

بحرینی گفت: کلیه‌های این کودک 2 ساله به دو نوجوان ۱۰و ۱۱ساله پیوند داده شد.

وی عنوان کرد: افراد گیرنده کلیه، مدت‌ها بود به خاطر مشکلات و تحمل بیماری نارسایی کلیوی، دچار کمبود وزن بودند و به همین دلیل، بین گیرنده و اهداکننده تناسب وجود داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: کبد این کودک نیز با توجه به عدم وجود فرد گیرنده با شرایط مناسب در خوزستان، برای پیوند به یک کودک نیازمند به پیوند عضو، به بیمارستان شهید نمازی شیراز فرستاده شد.

این جراح فوق تخصص پیوند گفت: هم اکنون حال عمومی دریافت کنندگان کلیه، خوب و با ثبات است ولی پس از پیوند، این شرایط و موقعیت بدن دریافت کننده عضو است که پذیرش یا عدم پذیرش عضو جدید را رقم می زند.

رییس دفتر فراهم آوری و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از خانواده‌های اشخاص دچار مرگ مغزی ناشی از حوادث رانندگی و غیره در این استان بر این باورند که برداشتن عضو از فرد قبل از خاکسپاری گناه است، اما وقتی از نزدیک با وضعیت بیماران نیازمند عضو مواجه می‌شوند، به انجام این عمل خیرخواهانه رضایت می‌دهند.

وی گفت: طبق آمار سالانه بین ۴تا ۶هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد، که در مقایسه با تعداد ناچیز آمار رضایت به اهدا عضو، تاسف‌برانگیز است و خوب است افراد جامه بدانند به دلیل عدم رضایت برخی خانواده‌ها به اهدا عضو عزیزانشان، روزانه در کل کشور بین 7 تا 10 نفر از بیمارانی که در در صف انتظار پیوند عضو هستند، فوت می‌کنند.