اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهداف تحریم روسیه



اخبار,اخبار بین الملل ,تحریم‌های غرب

 

اخبار بین الملل - اهداف تحریم روسیه

تحریم‌های غرب به ویژه اتحادیه اروپا علیه روسیه که برخی جزییات آن منتشر شده است دارای کارکرد اقتصادی یا در راستای ایجاد فشار اجتماعی نیست بلکه عمدتا فشار سیاسی با هدف محدود‌سازی مقامات دولتی و به ویژه مقامات امنیتی آن کشور را دنبال می‌کند.

غربی‌ها؛ در شرایطی نیستند که وارد فاز تحریم‌های اقتصادی و تجاری بر ضد روسیه شوند. در واقع اهمیت روابط تجاری متقابل روسیه و اتحادیه اروپا به گونه‌ای است که دست این دولت‌ها برای اعمال تحریم‌های همه‌جانبه را می‌بندد.

 

اگرچه دولت آمریکا منافع اقتصادی مهمی در تعامل با روسیه ندارد اما اتحادیه اروپا، برخلاف ایالات متحده، ارتباطات تجاری و اقتصادی مهمی با این کشور دارد. در عین حال، اگر تحریم‌ها بخواهد از اهداف سیاسی و امنیتی فراتر رود و کارکرد اقتصادی نیز پیدا کند، بیشتر کارکرد محدود‌سازی سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به روسیه را پیدا خواهد کرد و امکان بیشتری نخواهد داشت؛ برای اینکه شرایط روسیه، این اجازه را به غرب نمی‌دهد.

 

این موضوع برای روسیه بسیار حساس و حیاتی است چون دولت پوتین تلاش می‌کند بنیان‌های اقتصادی، فنی و صنعتی خود را بازسازی و نوسازی کند و برای این کار، همکاری شرکت‌های بزرگ صنعتی غربی و بخش سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های نوین را می‌طلبد. آنچه مسلم است این تحریم‌ها دارای وجهی روانی و سیاسی است.

 

غرب با توجه به نوع رویکرد‌ها در مسایل جهانی و تبلیغاتی که در مواضع رسمی دراین‌باره دارد نمی‌توانست در موضوع اوکراین دست روی دست بگذارد.

 

این تصور وجود داشت که غرب به سراغ واکنش نظامی رود اما انجام آن را در توان خود نمی‌دید. پس از آن، تصور این بود که حداقل یک مانور آبی- خاکی قدرت در آن منطقه صورت دهد اما غرب حاضر به ورود به این موضوع هم نشد.

 

نقاط بحرانی و مسایل بین‌المللی مرتبط با غرب به اندازه‌ای گسترده بود که امکان عملی ورود به این رزمایش را از آنان سلب کرد. بنابراین به سراغ اقدامی رفت که نه به اندازه حمله نظامی، حداکثری باشد و نه مانند بیانیه‌های سیاسی یا مواضع رسانه‌ای، بی‌حاصل و آن، تحریم‌های سیاسی بود.

 

غرب از فشار بر روسیه اهداف دیگری هم دارد، موضوعاتی چون گرجستان و مولداوی در دستور کار روسیه قرار دارد و تعارض میان روسیه و حاکمان آن کشورها و جریانات غرب‌گرا به‌حدی است که کشورهای اصلی اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای دلگرمی‌دادن به کشورهای حوزه «بالتیک» تا کشورهای اروپای غربی و مرکزی و اوکراین باید نشان می‌داد اقدامات روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند و به این اقدام «متوسط» روی آورد.

 

در عین حال روسیه با این تحریم‌ها ناآشنا نیست و در اتحاد جماهیر شوروی، با آن مواجه بوده و با توجه به اثراتی که در آن مقطع داشت، روسیه امروز تلاش می‌کند تا فضای تنش را کاهش دهد و غرب هم به دنبال تنش بیشتر نیست.


به هر حال؛ نوعی تغییر در رفتار روسیه درخصوص بحران اوکراین دیده می‌شود. کرملین در ابتدا این پیش‌بینی را داشت که ممکن است غرب، اقدام به واکنش نظامی کند.

 

از همین رو، برای پاسخگویی به هجوم احتمالی آماده شد اما با رنگ‌باختن گزینه جنگ، بحث تحریم‌ها تا حدی دولت روسیه را به تکاپو واداشت. مسکو، تلاش کرده تا با اقناع غرب پیرامون منافع خود در اوکراین و نوعی دلجویی از طرف‌های مقابل و مخالفان روسیه در اوکراین، بقیه مسایل مربوط به اوکراین را از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل‌و‌فصل کند و بر این موضع باقی مانده است اما دولت اوکراین حاضر به گفت‌وگو با روس‌تباران مخالف خود نیست.

 

روسیه؛ به خوبی می‌داند مجموعه غرب -شامل آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا و حتی متحدان غرب در جنوب‌شرق آسیا و استرالیا- به لحاظ اقتصادی، می‌توانند فشارهایی را اعمال کنند و این رخداد، خوشایند روسیه نیست و همین مساله، سبب خواهد شد تا طرفین به سمت نوعی مصالحه تدریجی در این حوزه حرکت کنند.
اخبار بین الملل - شرق

 


ویدیو مرتبط :
چهارمین سال تحریم‌های ضد روسیه و اقدامات روسیه برای مقابله با اثرات آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه روسیه: ایران سانتریفیوژ نسازد ،‌ ما هم تحریم جدید اعمال نمی کنیم



 

 

وزیر خارجه روسیه: ایران سانتریفیوژ نسازد ،‌ ما هم تحریم جدید اعمال نمی کنیم

 

 

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در برنامه گفتگوی " جی . پی اس شو " شبكه سی ان ان و در گفتگو با فرید زكریا ، گفت كه اگر ایران دستگاه های جدید سانتریفیوژ تولید نكند روسیه از تحریم های جدید علیه این كشور در شورای امنیت و یا تحریم های یكجانبه غرب علیه این كشور حمایت نخواهد كرد.

لاوروف در این برنامه تلویزیونی در راستای طرح " گام به گام " روسیه برای حل و فصل بحران هسته ای ایران گفت :‌" ایران باید قدم اول را بردارد ، برای مثال تولید دستگاه های جدید سانتریفیوژ را متوقف كند و در این صورت ما می توانیم تحریم های جدید علیه این كشور را از دستور كار خارج كنیم ."

لاوروف افزود :‌ "‌ ما این شانس را داریم كه با ایران وارد گفتگوهای جدی شویم و برای این منظور مقامات تهران باید بدانند كه هدف ما صرفا برنامه هسته ای است نه براندازی رژیم این كشور."

گفتنی است روسیه اخیرا طرحی را برای حل و فصل مساله هسته ای ایران ارایه داده كه در محافل دیپلماتیك از این طرح به عنوان طرح " گام به گام " یاد می شود.

بر اساس این طرح اعضای گروه 5+1 و آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، نخست موارد ابهامی خود از برنامه های هسته ای ایران را مطرح می كنند و ایران نیز به این ابهامات پاسخ می دهد و همزمان تحریم های اعمال شده علیه ایران به موازات رفع ابهام ها و همكاری ایران در شفاف سازی فعالیت های هسته ای اش ، به صورت گام به گام و مرحله به مرحله برداشته می شود.

روسیه اعلام كرده كه امیدوار است با ارایه این طرح قضیه هسته ای ایران از راه های دیپلماتیك و گفتگو حل و فصل شود و نیازی به برخورد های تنبیهی و یا حتی نظامی با ایران نباشد.../تحلیل:عصرایران