اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهداء بالاترین مدال علمی آمریکا به یک ایرانی


12 محقق و 11 مبتکر که درمیان آنها نام یک چشم پزشک برجسته ایرانی نیز به چشم می‌خورد، بالاترین مدال دولت فدرال آمریکا را در زمینه‌های علم و همچنین فناوری و نوآوری دریافت کردند.

خبرگزاری مهر: 12 محقق و 11 مبتکر که درمیان آنها نام یک چشم پزشک برجسته ایرانی نیز به چشم می‌خورد، بالاترین مدال دولت فدرال آمریکا را در زمینه‌های علم و همچنین فناوری و نوآوری دریافت کردند.

 23 برگزیده در عرصه علم و فناوری به عنوان دریافت کنندگان بالاترین درجه مدال علم و فناوری آمریکا سال آینده میلادی طی مراسمی در کاخ سفید جوایز خود را دریافت می کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه ای اظهار داشت: به تجلیل از این نوآوران الهام بخش افتخار می کنم، آنها نماینده نبوغ بوده و یادآوری کننده تأثیر بزرگ ایده های کوچک هستند.

مدال ملی علوم از سال 1959 توسط رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به افرادی که مهمترین مشارکتها را در پیشبرد دانش در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، زیست شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضی و فیزیک داشته، اهدا شده است. کمیته 12 نفره‌ ای مسئول برگزیدن برندگان جایزه‌ است که توسط بنیاد ملی علوم مدیریت می ‌شود.

مدال ملی فناوری و نوآوری از سال 1980 توسط رئیس جمهور ایالات متحده به مخترعین و نوآوران آمریکایی که مشارکتهای قابل توجهی برای توسعه فناوری نوین و مهم داشته باشند اعطا می شود. این جایزه ممکن است به شخص خاص یا گروهی از مردم یا تمام یک سازمان یا شرکت اعطا شود. این عالی ترین افتخاری است که ایالات متحده آمریکا به یک شهروند خود برای دستاوردهای مربوط به پیشرفت فناورانه اعطا می ‌کند.
 


غلامعلی پیمان - جراح شبکیه برای اختراح دستورالعمل جراحی چشم لازیک این جایزه را در بخش فناوری و نوآوری دریافت کرده است. تجربه بیش از 40 سال وی در مهندسی و داروشناسی و همچنین تجربه و اطلاعات ژرف وی در عرصه چشم پزشکی به بهبود روشهای جراحی چشمی و شیوه های درمانی انقلابی منتهی شده است.

آلن برد، شیمیدان با حوزه تخصصی فتوسنتز مصنوعی از دانشگاه تگزاس در آستین؛ سالی چیسولم، زیست شناس با حوزه تخصصی ارگانیسمهای دریای از موسسه فناوری ماساچوست؛ سیدنی درل، فیزیکدان و متخصص کنترل جنگ افراز دانشگاه استنفورد؛ سندرا فابر، ستاره شناس با حوزه تخصصی تکامل کهکشانها و ساختار کیهانی از دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز؛ سلوستر جیمز گیت، پزشک متخصص ابر تقارن و نظریه ریسمان دانشگاه مریلند؛ سولومن گلومب، ریاضیدان و مخترع پلیومینوها از دانشگاه کالیفرنیا جنوبی؛ جان گودیناف، فیزیکدان شناخته شده برای توسعه پیلهای قابل شارژ لیتیوم- یون از دانشگاه تگزاس؛ فردریک هاوتورن، شیمیدان بور هیدرید از دانشگاه میسوری؛ لوری هود، زیست شناس متخصص پزشکی دی ان ای از موسسه سیستمهای زیست شناسی؛ باری مازور، ریاضیدان متخصص نظریه هندسه و اعداد دانشگاه هاروارد؛ لوسی شاپیرو، زیست شناس متخصص زیست شناسی رشدی از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد؛ آن تریسمان، روانشناس متخصص توجه، درک و حافظه بصری از دانشگاه پرینستون برندگان جایزه ملی علم دولت فدرال آمریکا هستند.

دانشمندانی که جایزه مدال ملی فناوری و نوآوری را به خود اختصاص دادند عبارتند از: فرانس آرنولد، مهندس متخصص تکامل هدایت شده موسسه فناوری کالیفرنیا؛ جورج کاروترز مخترع، فیزیکدان و دانشمند علوم فضایی از آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریای آمریکا؛ رابرت لانگر مهندس متخصص زیست فناوری و فناوری پزشکی موسسه فناوری ماساچوست؛ نورمن مک کامبز، مهندس متخصص اکسیژن درمانی از شرکت ایر سپ؛ غلامعلی پیمان، جراح شبکیه و مخترع رویه جراحی چشم لازیک از انجمن متخصصان شبکیه آریزونا؛ ارت روزنفلد، فیزیکدان متخصص فناوریهای کارآمدی انرژی از دانشگاه ملی لارنس برکلی؛ جان ویلک، میکروبیولوژیست متخصص سیستم ایمنی از مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک؛ ساموئل بلام، رانگاسوامی سرینیواسان و جیم وین مخترعان همکار آی بی ام برای اختراع لیزر اگزایمر؛ شرکت فناوری ریتئون بی بی ان و آر اند دی متخصص کاربردهای نظامی و غیر نظامی با نمایندگی ادوارد کمپبل مدیر اجرایی این شرکت.


ویدیو مرتبط :
مراسم اهداء مدال طلا به حمید سوریان...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین سفر علمی طلاب زن ایرانی به آمریکا



 
 اخبار سیاست خارجی - اولین سفر علمی طلاب زن ایرانی به آمریکا

هیلاری کلینتون که ظاهرا برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 آماده می‌شود ضمن دفاع از عملکرد خود در وزارت خارجه، اظهارات تندی نیز درباره توافق هسته‌ای با ایران داشته است. سخنان وزیر دفاع آمریکا در جمع وزرای دفاع کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مشکلات مالی حزب‌الله لبنان و اولین سفر علمی طلاب زن ایرانی به آمریکا از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین بین ایران و 5+1، برای اولین بار گروهی از طلاب زن حوزه علمیه جامعه‌الزهرا در یک برنامه علمی به ایالات متحده رفته‌اند.

باربارا اسلاوین خبرنگار ال مانیتور در این باره نوشته است که این نه طلبه که تحصیلات تکمیلی خود را می‌گذرانند به دانشگاهی در ایالت ویرجینیا رفته‌اند. آنها علاوه بر این از واشنگتن و آمیش در لانکستر پنسیلوانیا نیز بازدید کرده‌اند اسلاوین ضمن اشاره به خوش‌بینی این طلاب به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشته که آنها تحت تاثیر ارزش‌های خانواده و سبک زندگی ساده مردم منطقه آمیش قرار گرفته‌اند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته‌ای  ایران


روزنامه لبنانی دیلی استار مدعی شده است که حزب‌الله لبنان مجبور شده است، برنامه‌هایی را برای کاهش هزینه‌های خود در نظر بگیرد. به نوشته دیلی استار منابع نزدیک به شورای فرماندهی حزب‌الله گفته‌اند که تنگناهای مالی دولت ایران و نیز ضرورت کمک به دولت سوریه در کاهش کمک‌های ایران به حزب‌الله موثر بوده است، اگر چه انتظار می‌رود رسیدن به توافق هسته‌ای تا 20 جولای دست ایران را برای کمک به حزب‌الله باز کند.

این در شرایطی است که دولت‌های اروپایی و امریکا در حال بررسی بیشتر منابع مالی حزب‌الله در آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهای آسیایی هستند. موسسات اسلامی در این کشورها و تاجران مرتبط با آنها اصلی‌ترین منبع تامین مالی حزب‌الله هستند اخیرا دولت آلمان فعالیت یک موسسه خیریه را بعد از کشف ارتباط آن با حزب‌الله ممنوع کرده است. دیلی استار در ادامه نوشته که بیشتر منابع حزب‌الله از قاره آفریقا تامین می‌شود.


رسانه‌های بین‌المللی و نیز رسانه‌های منطقه، سخنان وزیر دفاع آمریکا در مراسم افتتاحیه دیدار وزیرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نوشته رویترز، چاک هیگل در سخنان خود از این کشورها خواسته است که در برابر تهدیدات مشترکی که آنها را تهدید می‌کند و از جمله ایران متحد شوند. این در شرایطی است که این کشورها بر سر حمایت دولت قطر از اخوان‌المسلمین به ویژه در مصر دچار اختلاف شده‌اند.

هیگل که روز سه‌شنبه وارد جده شده است، با مقامات عربستانی نیز دیدارهایی خواهد داشت. سخنان وی در شرایطی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که در روز سه‌شنبه وزارت خارجه عربستان از دعوت این کشور از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور خبر داد.
اولین سفر علمی طلاب زن ایرانی به آمریکا

و در انتها این که هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که احتمال می‌رود در انتخابات سال 2016 نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری باشد، اظهار داشته است، به توافق نرسیدن با ایران، بهتر از امضای یک توافق بد است.

به نوشته واشنگتن پست، کلینتون که بر سر مساله سلامتی جسمی خود و نیز موضوع حمله به دیپلمات‌های آمریکایی در بنغازی مورد حمله جمهوری‌خواهان قرار گرفته است، در جمع کمیته یهودیان آمریکا از فعالیت‌های خود در وزارت خارجه برای ایجاد بنایی مستحکم در مذاکرات هسته‌ای با ایران و دیگر مسائل بین‌المللی سخن گفته است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک