اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهتزاز «پرچم» طالبان در قطر



طالبان در قطر,اهتزار پرچم طالبان در قطر

اهتزاز «پرچم» طالبان در قطر

روز گذشته در حالی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر افتتاح شد که نکته قابل تامل در این مراسم، اهتزاز پرچم دولت طالبان در محوطه این ساختمان بود.

به گزارش فارس، سرانجام پس از سال‌ها مذاکره روز گذشته دفتر سیاسی طالبان در قطر افتتاح شد.

در این مراسم تعدادی از نمایندگان طالبان و معاون وزیر امور خارجه قطر حضور داشتند.

از مهمترین حاشیه های افتتاح این دفتر، اهتزاز پرچم امارت اسلامی افغانستان که نمادی از پنج سال حکومت طالبان در سال‌های 1996-2001، می‌باشد.

این در حالی است که مقامات افغان پیش از این مخالفت خود را با اهتزاز پرچم طالبان در محل این دفتر سیاسی، اعلام کرده بودند اما بنظر میرسد که طالبان موافقت آمریکا را در این مورد جلب کرده است.

تعلیق مذاکرات امنیتی کابل-واشنگتن از سوی شورای امنیت ملی افغانستان از شکاف عمیقی میان سه جناح اصلی (افغانستان، آمریکا، و طالبان) حکایت می‌کند.

گزارشات حاکی از آن است که مذاکرات 2 جانبه نمایندگان آمریکا و طالبان از فردا در قطر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که نمایندگان «شورای عالی صلح افغانستان» نیز تا چند روز آینده وارد مذاکره با طالبان شوند./فارس


ویدیو مرتبط :
اهتراز پرچم طالبان در قطر همراه با نوای قرآن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عقب نشینی آمریکا: طالبان در قطر دفتر می زند



 

 

 

عقب نشینی آمریکا: طالبان در قطر دفتر می زند

 

روزنامه تایمز انگلیس خبر داده است که دولت آمریکا با تاسیس دفتر نمایندگی برای طالبان افغانستان در قطر موافقت کرده است.

روزنامه تایمز از این اقدام به عنوان برنامه ای در راستای پیشبرد آشتی ملی در افغانستان یاد می کند.

این روزنامه اضافه می کند: آمریکا طرح هایی را تایید کرده است که براساس آنها به طالبان افغانستان اجازه می دهد قبل از پایان سال جاری میلادی، دفتر نمایندگی سیاسی برای خود در قطر افتتاح کند.  این اقدام به معنی گامی به جلو در روند آشتی ملی در افغانستان به شمار می رود.

به نظر می رسد آمریکا پس از ناتوانی در مقابله با طالبان در افغانستان، هم اکنون برای صلح و آتش بس با این گروه، به دنبال امتیاز دادن به آنها و به رسمیت شناختن نسبی طالبان افغانستان است.

این خبر همزمان با دهمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر منتشر می شود . آمریکا القاعده را که در افغانستان تحت حکومت وقت طالبان مستقر بود متهم اصلی این حملات می داند.

تایمز انگلیس اضافه می کند: هدف از این اقدام، فراهم ساختن این امکان برای غرب بود که مذاکرات رسمی صلح را با طالبان انجام دهد تا به توافقی برای پایان جنگ در افغانستان دست یابد.

جنگ در افغانستان ازسال 2001 و پس از حمله نظامی آمریکا به این کشور آغاز شد  و تاکنون ادامه دارد.

این روزنامه انگلیسی افزود: سفارت امارت اسلامی افغانستان تا قبل از پایان سال جاری در قطر افتتاح خواهد شد و این امیدواری وجود دارد که این اقدام به مذاکرات آتش بس با طالبان منجر شود. پیش از این مذاکرات صلح با طالبان، با استقبال رهبر این گروه یعنی ملاعمر روبه رو شده بود.

طالبان درخواست کرده است که اعضای دفتر نمایندگی خود در قطر از آزادی در جابه جایی برخوردار باشند و در مدت فعالیت در قطر تحت  محدودیت یا بازداشت قرار نگیرند.

گفته می شود مقامات قطری نیز با افتتاح چنین دفتری از سوی طالبان در شهر دوحه موافقت کرده است.

آمریکا پیش ازاین درخواست کرده بود دفتر نمایندگی طالبان در مکانی به دور از تاثیر گذاری پاکستان افتتاح شود.

روزنامه تایمز به نقل از یک مقام دیپلماتیک که خواست نامش اعلام نشود نوشت: دفتر نمایندگی طالبان در دوحه نه سفارت است و نه کنسولگری بلکه یک دفتر نمایندگی خواهد بود به مانند دفتر هر حزب دیگری . این دفتر در زمینه دریافت پول و حمایت های مالی یا حمایت از نبرد در افغانستان، امکان فعالیت نخواهد داشت.

قبل از این، گزارش های مطبوعاتی محرمانه نشان داده بود که پس از درز کردن اطلاعاتی از مذاکرات اخیر میان آمریکا و سران طالبان افغانستان، این مذاکرات متوقف شدند.

طالبان درخواست کرده بود که مذاکراتش با آمریکا در آلمان و قطر به صورت کاملات محرمانه باشد.

این مذاکرات میان "طیب آغا" منشی سابق ملاعمر رهبر طالبان و مقامات برجسته ای از وزارت امور خارجه آمریکا و آژانس مرکزی جاسوسی این کشور (سیا) برگزار شده بود..../تحلیل:عصرایران