اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انگلیس: روسیه یک تهدید است


وزیر خارجه انگلیس آنچه"بی توجهی روسیه به هنجارها و رفتارهای بین‌المللی" خواند این کشور را یک تهدید برای همه در عرصه جهانی قلمداد کرد.

خبرگزاری تسنیم: فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری در گرجستان، در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه هنوز یک تهدید برای کشورهای منطقه از جمله گرجستان و کشورهای بالتیک است، تاکید کرد: روسیه به هنجارهای رایج در رفتارهای بین المللی بی توجهی می کند و قوانین مربوط به سیستم بین المللی را نقض می نماید. این نشانگر یک چالش و تهدید برای همه ما است.

روابط روسیه و غرب طی ماه‌های گذشته به خصوص پس از بحران شرق اوکراین با تنش زیادی روبرو شده است. سطح روابط دو طرف به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل یافته است.

آمریکا و سایر کشورهای غربی با طرح این ادعا که روسیه در تحولات شرق اوکراین دست داشته، تحریم های زیادی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.


ویدیو مرتبط :
دستپاچگی بی سابقه مقامات انگلیس از تهدید امارات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهدید داعش علیه روسیه/ بروز تنش در روابط انگلیس و عربستان



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,انفجارهای تروریستی

بازتاب انفجارهای تروریستی شب گذشته در بیروت، تهدید داعش علیه روسیه، کشته شدن تروریست معروف داعشی در سوریه، بروز تنش در روابط انگلیس و عربستان، ادامه تنش ها در روابط چین و آمریکا و حمایت همه جانبه آمریکا از گروهک منافقین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

وقوع دو انفجار تروریستی در پایتخت لبنان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. در تازه ترین خبر در این زمینه، پایگاه خبری «العهد» از بر عهده گرفتن مسئولیت این انفجارها از سوی گروه تروریستی داعش خبر داده است. شب گذشته دو انفجار تروریستی انتحاری دربرج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت رخ داد و براساس آمار اعلام شده ازسوی هلال احمر لبنان، 41 تن شهید و بیش از 200 تن زخمی شده اند. درمیان قربانیان این جنایت تروریستی، چند کودک نیز وجود دارد. علاوه برجنازه متلاشی شده دو تروریست انتحاری تکفیری درمحل وقوع انفجارها، جنازه یک تروریست انتحاری دیگر هم کشف شده که موفق نشده است خود را منفجر کند وگفته می شود در اثر انفجار دوم به هلاکت رسیده است.

*****

همزمان، داعش با انتشار ویدئویی اقدام به تهدید روسیه کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، داعش با انتشار ویدئویی به زبان روسی اعلام کرده که «به زودی در روسیه حمام خون به راه می اندازیم». در این پیام ویدیوئی، صحنه هایی از قتل ها توسط جنایتکاران داعشی پخش و هشدار داده شده است که به زودی در روسیه حمام خون به راه خواهد افتاد. داعش پیش از این نیز در تلافی حملات به نیروهایش در سوریه، خواستار انجام حملاتی به روسیه و آمریکا شده بود. مقام های اطلاعاتی غربی بر این گمان هستند که داعش اقدام به بمب گذاری در هواپیمای روسی سرنگون شده در صحرای سینای مصر کرده که شنبه هفته پیش سقوط کرد و 224 سرنشین آن کشته شدند. برخی مقامات روس نیز وجود این فرضیه را تأیید کرده اند.

*****

در مطلبی دیگر درباره داعش، شبکه خبری «سی ان ان» از کشته شدن یکی از تروریست های معروف این گروه در جریان حملات پهپادهای آمریکایی در سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش، احتمال می رود محمد انوازی، معروف به «جان جهادی»، در حمله پهپادهای این کشور در سوریه به هلاکت رسیده باشد. این خبر هنوز به طور رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است. انوازی متولد کویت بود که بعدها به انگلیس مهاجرت کرده بود. اگر چه مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته اند جان برای آنان هدف با ارزشی نبود که بخواهند برای وی طراحی خاصی داشته باشند، ولی به وی به چشم یک قاتل خطرناک نگاه می کنند. آمریکا، انگلیس و ژاپن به علت قتل فجیع شهروندان خود که در گروگان داعش بودند، به دنبال انوازی بودند.

*****

در میان دیگر مطالب، شبکه خبری «بی بی سی» از بروز تنش در روابط انگلیس و عربستان سعودی خبر داده است. به عقیده بی بی سی، درخواست فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس برای تحقیق جدی درباره ادعای اقدام عربستان سعودی در نقض قوانین بین المللی در جنگ یمن، پیامدهایی خواهد داشت. در صورتی که اثبات شود عربستان سعودی از تسلیحات انگلیسی علیه غیرنظامیان در یمن استفاده کرده، لندن چاره ای جز توقف فروش محموله های تسلیحاتی به ریاض نخواهد داشت. انگلیس در این صورت، قراردادهای چند میلیارد دلاری با عربستان را از دست خواهد داد. در مقابل، واکنش سعودی ها به این موضوع و نوع موضعی که در این زمینه اتخاذ می کنند، خود بحث مهمی است که بر روابط تهران و ریاض تأثیر خواهد داشت.

*****

اما در ادامه تنش ها میان چین و آمریکا در دریای جنوبی چین، خبرگزاری فرانسه از اقدام جدید آمریکا در دامن زدن به این تنش ها خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، اعلام کرد دو فروند بمب افکن «بی- 52» آمریکا نزدیک جزایری در دریای چین جنوبی که پکن مدعی مالکیت آن هاست، پرواز کردند و چین هشدارهایی به آن ها داده است. پرواز این هواپیماها نزدیک جزایر مورد ادعای چین، در آستانه سفر هفته آینده باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به منطقه جنوب شرق آسیا انجام شد. اختلافات سرزمینی در کانون مذاکرات رئیس جمهور آمریکا با سران منطقه خواهد بود که آن ها نیز ادعاهای سرزمینی در دریای غنی از منابع چین جنوبی دارند.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، «وال استریت ژورنال» گفت و گویی با وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا انجام داده که وی در آن به حمایت همه جانبه واشنگتن از گروهک تروریستی منافقین اشاره کرده است. تام ریج از اعطای تعهدات کتبی امریکا به اعضای این گروهک تروریستی پرده برداشته و گفته دولت امریکا به اعضای این گروهک امان نامه ای مبنی بر حفظ امنیت جانی داده است. وی درادامه افشا کرده که این گروهک در ازای به اجرا درآوردن برخی خواسته های امریکا، موفق شده بود مصونیت وحمایت از اعضای خود را از امریکا دریافت کند. ریج می افزاید: «متاسفانه با وجود این تعهدات، نیروهای عراقی، به ویژه جیش المختار توانسته اند 5 بار به اردوگاه های محل استقرار اعضای این گروهک حمله کنند».

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک