اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انگلیس باید به قد و قواره خود برگردد



 

 

انگلیس باید به قد و قواره خود برگردد

 

متكی در كنفرانس خبری:

انگلیس باید به قد و قواره خود برگردد

وزیرامور خارجه كشورمان در مورد اظهارات دبیركل سازمان ملل كه خواستار ادامه مذاكرات با ایران شده بود و اعلام كرده بود تحریم‌های جدید علیه ایران باب مذاكرات را نمی‌بندد، گفت: برخی اظهار كردند كه تحریم‌ها راه حل دیپلماتیك را مسدود نمی‌كند و برخی جلوتر رفتند و گفتند كه این قطعنامه برای این است كه راه دیپلماتیك را ادامه دهیم. موضع ما همواره نسبت به مذاكرات روشن و مشخص بوده است. می‌خواهند تجربه‌های شكست خورده‌ای را دوباره تجربه كنند.

منوچهر متكی در كنفرانس خبری امروز خود با خبرنگاران افزود: چرچیل می‌گفت، آمریكایی‌ها تا زمانی كه همه راه‌های غلط را تجربه نكنند به رویكرد صحیح روی نمی‌آورند اما باید گفت دنیا نمی‌تواند منتظر آزمایش همه‌ موارد غلط توسط آمریكا باشد. آمریكا 8 سال رویكرد غلط در افغانستان داشته است. آنها كه در قانون حقوق بشری خود سخن از اعدام یك یا دو افغانی كه جرایم عدیده‌ای مرتكب شده‌اند، می‌گویند هیچ‌گاه نمی‌پرسند كه چرا صد هزار نفر را در افغانستان كشته‌اند؟

وزیر امور خارجه‌ كشورمان افزود: پس از 8 سال آنها خود اظهار كرده‌اند كه سیاست‌هایشان غلط است. تا كی باید جامعه جهانی تاوان سیاست‌های اشتباه آ‌نها را بپردازد؟

متكی گفت: این حربه حتما باید ناكارآمد شود كه از سویی تهدید كنند و بعد جلب همكاری كنند. ما تاكید می‌كنیم مذاكره را همواره مد نظر داشته‌ایم شما چه عجله‌ای داشتید كه به سمت تصویب قطعنامه رفتید؟ آنها خود به این سوال پاسخ دادند كه برای حفظ وجهه بوده است و یك هدف در تصویب این قطعنامه حفظ وجهه بوده است. بعد گفتند قطعنامه تصویب كردیم كه مذاكره كنیم باید از آنها پرسید شما برخی از این اعضا را به رای دادن در شورای امنیت دعوت كردید در حالی كه پشت میز مذاكره بودند و تازه توافقنامه‌ی تهران را امضاء كرده بودند كه اتفاقا آنها كه پشت میز مذاكره بودند به قطعنامه شما رای منفی دادند. ما مرتب نان خودمان را می‌خوریم و به آنها نصیحت می‌كنیم اما گوش نمی‌كنند.

وزیر امور خارجه كشورمان افزود: اگر بنا بود ادامه سیاست‌های بوش نتیجه‌بخش باشد همان دوران نتیجه می‌داد.

متكی ادامه داد: ما معتقدیم سازمان ملل رسالت مهمی دارد و آن این كه باید جایگاه خود را حفظ كند. دبیر كل سازمان ملل یك ركن جدی در این سازمان است. در ملاقاتی كه با آقای بان‌كی‌مون در نیویورك داشتم كه نسبتا ملاقات طولانی بود توصیه‌ جدی به ایشان كردم كه دبیر كل باید در تحولات نقش‌آفرین باشد. ملت‌ها خواهان این نیستند كه ویترین‌های تصمیم‌سازی بین‌المللی همواره قدرت پرمدعای دروغگو تهدیدگر كم فكر و بی‌استراتژی را ببینند.

وی همچنین در مورد ادامه مذاكرات ایران گفت: آقای رییس جمهور چارچوب‌هایی در بحث مذاكرات مطرح كرده است كه ما بر اساس آن دیپلماسی خود را در دست تنظیم داریم. اصل نگاه ما همواره حمایت از مذاكرات بوده است. مذاكرات باید هدفمند و منتج به نتیجه باشد و از مذاكرات مانند تهدید به عنوان یك ابزار استفاده نكنند.

ارسال نامه به اعضای شورای امنیت

وی كه در خبرگزاری ایرنا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تهدید ایران به حمله نظامی گفت: تهدید ایران پیش از این كه به عنوان یك واقعیت قابل اجرا در دستور كار باشد به عنوان ابزار برای اهداف دیگری مطرح بوده است. در دو سال آ‌خر دوران آقای بوش همواره این موضوع را مطرح می‌كردند كه گزینه نظامی روی میز است. برخی از كشورها و برخی سرویس‌های اطلاعاتی نیز برای ما در دولت نهم مرتب خبر می‌آوردند كه فلان روز یا فلان ساعت حمله نظامی صورت خواهد گرفت. آنچه كه همواره به عنوان سوال جدی مطرح بود این بود كه آنها این ظرفیت را دارند كه یك سری شیطنت‌هایی انجام دهند و حركات ایذایی انجام دهند اما آنچه كه برای ما مشخص نبود و نیست این است كه تبعات آن چه خواهد بود. امروز نیز در محفوظات موجود هیچ تغییری ایجاد نشده است و ما گزینه نظامی را مانند جنگ طلبی بوش نسبت به ایران منتفی می‌دانستیم و استدلال‌های ما نیز روشن است. آمریكا می‌خواست كدامین جبهه را فرماندهی كند از مرز چین تا مرز فلسطین؟ آیا می‌توانست كه چنین جبهه‌ای را مدیریت و فرماندهی كند؟

وی گفت: ما شانسی برای خود آمریكا نمی‌بینیم تا چه برسد فرزند نامشروع آن كه در بحران داخلی و منطقه‌ای‌اش گرفتار آمده و انشاء الله این گرفتاری تا تعیین تكلیف این رژیم ادامه یابد.

وزیر امور خارجه كشورمان در خصوص ارسال نامه‌هایی كه قرار است از سوی ایران به 15 عضو شورای امنیت ارائه شود، گفت: این نامه‌ها به تمامی 15 عضو شورای امنیت ارسال شده است.
وی در ادامه كنفرانس خبری خود، همچنین درباره‌ی پاسخ ایران به سوالات گروه وین و نامه‌ خانم اشتون، اظهار داشت: پاسخ ایران به گروه وین در دست تهیه است و پاسخ به نامه‌ خانم اشتون بعد از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

متكی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه طرف‌های همراه با ایران در گفت‌وگو با 1 + 5 چه كشورهایی هستند با بیان اینكه برزیل و تركیه نقش محوری، سازنده و عدالت‌محورانه‌ای در دیپلماسی تبادل سوخت داشته‌اند، اظهار كرد: این كشورها بر اساس خواست رسمی گروه وین و نامه‌ی مكتوب رییس‌جمهور آمریكا وارد بحث تبادل سوخت شده‌اند و ما هم از آنها حمایت كردیم. بیانیه‌ی تهران اوج همكاری سازنده بین سه كشور ایران، تركیه و برزیل بود. در آن مقطع كسانی بودند كه تصور نمی‌كردند چنین توافقی بدست آید و در یك اقدام شتاب‌زده وارد بحث قطعنامه علیه ایران شدند. البته در توجیه این اقدام خود گفتند نزدیك سالگرد شلوغی‌های تهران (اعتراضات پس از انتخابات دهم) است و از این رو در صدور قطعنامه تعجیل كردند كه این رفتار غربی‌ها باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه باشد.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، با اشاره به بحث بیانیه‌ تهران و مذاكرات با 1 + 5 كه دو موضوع مبادله سوخت و مباحث و دغدغه‌های جهانی را دنبال می‌كنند، گفت: ما فكر می‌كنیم باید طرف‌های چنین مذاكراتی را فعال كرد. برای سلسله مذاكرات جدیدی كه می‌تواند شكل بگیرد باید مشاركت عام‌تری صورت گیرد. ما فكر می‌كنیم به این شكل نتایج مفیدتری بدست خواهد آمد. اینكه چه كشورهایی به این جمع اضافه می‌شوند در دستور مشورت در داخل است و همچنین با برخی از دوستان‌مان در خارج هم در این باره مشورت می‌كنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه اعلام موضع 1 + 5 درباره‌ رژیم صهیونیستی چه كمكی به مذاكرات می‌كند؟ گفت: وقتی در روند طبیعی یك گفت‌وگو بداخلاقی و اخلال روانی ایجاد می‌كنند باید منتظر پاسخ‌های منطقی هم باشند. اگر عمده‌ی بحث آنها امروز در دنیا مسائل هسته‌یی است سوالات مطرح فقط آنهایی نیست كه این كشورها بیان می‌كنند. بلكه سوالاتی از جمله سوال رییس‌جمهوردرباره‌ فعالیت‌های هسته‌یی رژیم صهیونیستی نیز مدنظر است.

متكی در خصوص پاسخ 1 + 5 به شرایط ایران برای گفت‌وگو، خاطر نشان كرد: اصل، قانونمند كردن و هدفمند كردن گفت‌وگوهاست. آنها اظهارنظر كنند یا نه یك پاسخ است؛ پاسخ منفی و یا مثبت بدهند نظری دیگر.

تابرگشت امیری تلاشهایمان راادامه می دهیم

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، درباره‌ وضعیت شهرام امیری، اظهار كرد: پیگیری‌هایمان نزد كشورهای عربستان و ایالات متحده‌ی آمریكا از طریق دفتر حفاظت منافع و دبیر كل سازمان ملل و دیگر كسانی كه به نوعی در این خصوص در ارتباط قرار می‌گیرند را دنبال می‌كنیم.

وی ادامه داد: آنها اول می‌گفتند هیچ خبری از این فرد نداریم اما آشكار شد كه خبر دارند و اینكه چه راحت دروغ می‌گویند.

متكی در عین حال تصریح كرد: ما پیگیر وضعیت این شهروند ایرانی هستیم تا روزی این هموطن‌مان به آغوش كشور و خانواده برگردد.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، درباره‌ اجرای قطعنامه‌ اخیر شورای امنیت درباره‌ ایران از سوی كشورهای مختلف و اینكه ایران این اقدام را خصمانه می‌داند، گفت: گاهی كشورها را در یك وضعیت خاص قرار می‌دهند كه یك حرف حقوقی بین‌المللی بزنند و كشوری می‌آید و می‌گوید بله قطعنامه‌های شورای امنیت را قبول داریم. اما مطلب دیگر كارآمد بودن این قطعنامه‌هاست. برای صادركنندگان این قطعنامه‌ها مشخص است كه اینها جز با حربه‌ی روانی عملیاتی نمی‌شوند. اروپایی‌ها پرونده‌های قطوری از نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دارند. خودشان این را بارها به ما گفته‌اند. امروز ساده‌ترین كار در دنیا تجارت است. حركت‌های ایذایی طراحی كرده‌ایم و به اقدامات آنها پاسخ مناسب خواهیم داد. ما در منطقه‌ی حساس و مهم خلیج‌فارس هستیم و همواره شعارمان این بوده است كه منطقه‌ی خلیج فارس به لحاظ اقتصادی، تولید انرژی و امنیت كشتی‌رانی باید از سوی همگان حمایت شود.

وی تاكید كرد: امنیت امر یكپارچه است و نمی‌توانیم آن را تفكیك كنیم. بنابراین ما در حوزه‌ی مناسبات اقتصادی با تدابیر ویژه‌ای كه نظام اتخاذ كرده است در برابر قطعنامه‌ها مشكلی نداریم و جنگ روانی دشمن با این قطعنامه درحال تبدیل شدن به یك جنگ نرم متقابل به حیثیت‌زدایی از شورای امنیت است.

متكی گفت: شورای امنیت برای چرایی تصویب قطعنامه علیه ایران باید به افكار عمومی پاسخ دهد. این در حالی است كه حدود 20 گزارش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است كه در آن اعلام شده در فعالیت‌های هسته‌یی ایران انحرافی از اهداف صلح‌آمیز به اثبات نرسیده است و نهایت مسئله این است كه آنها چند سوال دیگر دارند كه آن در قالب همكاری در آژانس قابل پیگیری است. اما آنها برای چنین مسئله‌ای حكم تنبیهی صادر می‌كنند. در حالی كه در برابر جرم آشكار یك رژیم در نقض حقوق بین‌الملل و كشتار انسان‌های بیگانه و به شهادت رساندن آنها در آب‌های بین‌المللی و در حالی كه تمام وجدان بشری نسبت به این مسئله معترض شده است جرات یك اعتراض را پیدا نمی‌كنند. آیا این رویكرد دوگانه و متعارض قابل دفاع است؟ كسانی كه آمدند منطقه را به اسارت درآورند به نظر می‌رسد خودشان اسیر منطقه شده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، در پاسخ به اینكه اگر 1 + 5 شروط ایران را نپذیرد گام بعدی ایران چه خواهد بود، گفت: شرایط ایران نكاتی روشن است و آنها باید به بدیهیات پاسخ دهند. اگر كسی مدعی بحث هسته‌یی است و از او بپرسید نظرش درباره‌ سلاح‌های هسته‌یی رژیم صهیونیستی چیست آیا امری غیرمنطقی است؟ اجازه دهید پاسخ آنها را بگیریم. صرف نظر از اینكه پاسخ چه باشد آن وقت دیدگاه‌مان را مطرح می‌كنیم.

وی در خصوص تفاوت مذاكرات با گروه وین و 1 + 5، گفت: تفاوتش روشن است. مذاكرات وین درباره‌ تبادل سوخت و مذاكرات با 1 + 5 درباره‌ی مشتركات بسته‌های پیشنهادی دو طرف است. توافق تهران مبنایی است برای اینكه چنانچه تبادل سوخت برای گروه وین همچنان در دستور كار است می‌توانند مراجعه كنند و با بررسی‌های جدیدی كه قرار است با برزیل و تركیه داشته باشیم این بحث را پیگیری كنند. البته آنها بطور مستقیم و غیرمستقیم از فردای صدور قطعنامه (1929) درخواست‌هایشان را در این خصوص مطرح كرده‌اند. اما گفتمان ایران و 1 + 5 در حال بازنگری است و باید كسان دیگری در چارچوب این گفتمان مشاركت داشته باشند.

متكی در خصوص برگزاری كنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و عراق كه قرار است به زودی برگزار شود، اظهار كرد: ما به لحاظ آمار، رشد قابل توجهی در حوزه‌ همكاری‌های اقتصادی با دیگر كشورها داشته‌ایم و افزایش 300 درصدی صادرات خارجی را در دولت نهم داشتیم. ایران و عراق بعد از تحولات رژیم صدام همكاری‌های گسترده‌ای را داشته‌اند و برای نخستین بار در تاریخ دو كشور مناسبات اقتصادی‌شان به مرز پنج میلیارد دلار رسید و شركت‌های ایرانی در پروژه‌های درمانی، بیمارستانی، نیروگاهی و ... مشاركت داشتند. ما از توسعه‌ی این همكاری‌ها استقبال می‌كنیم و كنفرانس سرمایه‌گذاری ایران و عراق در این چارچوب است و زمان آن از سوی سازمان سرمایه‌گذاری كشور و وزارت اقتصاد و دارایی اعلام می‌شود.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ دیپورت شدن یك روحانی ایرانی به نام شیخ منصور لواحی از استرالیا، گفت: روحانی نامبرده شده به مدت 16 - 15 سال است به دعوت اقلیت مسلمان این كشور كه جامعه‌ بزرگی را تشكیل می‌دهد در این كشور حضور داشته است و در این سال‌ها این شهروند ایرانی نقش سازنده‌ای در این كشور داشته است. اقدام دولت استرالیا در دست پیگیری است و امیدواریم به زودی این مسئله حل شود.

درصورت نیاز، خط تولید اورانیوم 20% فعال می شود

وزیر امور خارجه‌ كشورمان در پاسخ به این پرسش كه آیا مذاكرات مربوط به مبادله‌ سوخت نیز به اواخر مرداد ماه موكول شده است، گفت: این مبادله به هماهنگی سه كشور ایران، تركیه و برزیل نیاز دارد. در دو هفته‌ گذشته به دفعات ارتباطاتی میان وزرای خارجه‌ی سه كشور وجوند داشته است. به این نیاز مشترك رسیده‌ایم كه باید ادامه‌ راه را دنبال كنیم. پیشنهاد تشكیل اجلاس سه جانبه‌ وزیران خارجه در دستور كار قرار گرفت. امیدواریم تاریخ این نشست سه جانبه در یكی، دو روز آینده اعلام شود و در تماس‌های تلفنی كه امروز و فردا در جریان است تاریخ برگزاری این نشست مشخص می‌شود.

وی افزود: مذاكرات سه جانبه مقدماتی نیاز دارد كه ممكن است مقداری زمان‌بر باشد. هر زمان كه مقدماتش فراهم شد اعلام می‌شود.

متكی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینكه آیا اگر سوخت 20 درصد برای تهران تامین نشود خودتان غنی‌سازی 20 درصد را ادامه می‌دهید؟ گفت: تولید سوخت 20 درصد موضوعی نیست كه كشورها مستمرا خط تولید آن را نگه داشته باشند. هر زمان نیازی تعریف می‌شود خط 20 درصد برای تولید در این سطح بكار می‌افتد. بنابراین وقتی بحث تبادل سوخت شد و قبل از این هم كه سوخت 20 درصد را خریده بودیم هر گاه سفارش می‌دادیم تولید آن شروع می‌شد. سوخت 20 درصد مانند 5/3 درصد نیست و سوخت 20 درصد نیاز تعریف شده‌ خود را دارد.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، گفت: ما به توانایی تولید سوخت 20 درصد رسیده‌ایم و تولید آن را برای تامین نیازهایمان در نظر گرفته‌ایم، هرگاه نیاز داشته باشیم سوخت 20 درصد تولید می‌كنیم و هرگاه نیاز نداشته باشیم این كار در دستور كار قرار نمی‌گیرد.

یكی از خبرنگاران در مورد توجه به مقوله‌های صنعتی برای مقابله با تحریم‌ها پرسید كه متكی گفت: یكی از شعارهایی كه در آغاز دولت نهم مطرح بود و همچنان تداوم دارد این است كه در هر عرصه‌ای كه برایمان مقدور است باید پیش رویم و خودكفا شویم.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریكا و با بیان اینكه آمریكا30 سال است تحریم‌ها را با تمام توان در دستور كار قرار داده است، گفت: یكی از حوزه‌های بی‌اثر كردن تحریم‌ها خودباوری و تكیه بر خودكفایی است. حمایت از تولید داخل و دیپلماسی اقتصادی و ایجاد ساز و كار جدید خاص شرایط تحریمی كه دشمنان به دنبال هدف خاص خود هستند راهكارهایی است كه در نظام تعریف شده و وزارت خارجه در حوزه‌های مختلف گام‌هایی برداشته است.

اس300 بخشی از مناسبات ایران و روسیه

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، همچنین در مورد رابطه‌ ایران و روسیه نیز گفت: ما و روسیه دو كشور همسایه هستیم. روسیه كشور مهمی است. عرصه‌های مختلفی از روابط میان دو كشور وجود دارد. در حوزه‌هایی با روسیه همكاری‌هایی داریم و در عین حال در حوزه‌هایی نیز با هم اختلاف‌نظر داریم كه در زمان شوروی نیز وجود داشته است.

وی با بیان اینكه دنیای امروز دنیای تمركز بر اشتراكات و گفت‌وگوها درباره‌ اختلافات است، گفت: ما نقد‌هایمان را نسبت به بخشی از سیاست خارجی روسیه در دیدارهایی كه داریم بیان كرده‌ایم. به عنوان مثال مقامات روسیه نظر مخالف خود را نسبت به تحریم‌های یك‌جانبه‌ آمریكا و اتحادیه‌ اروپا بیان كرده‌اند. فردی پرسید نظر شما نسبت به این اظهارات چیست؟ گفتیم باید با پیوست عملی و پیشنهادهای اجرایی حرف‌شان را به كرسی بنشانند والا طرف مغلوب سیاست‌های رقیب خواهند شد. در توضیح سیاست‌های عملی گفتم آنها باید رسما اعلام كنند اگر بخواهند روی تحریم‌های یكجانبه و فرامنطقه‌ای حركت كنند همكاری‌تان را با آنها قطع كنید.

متكی افزود: ما خودمان را برای اینكه ذره‌ای از حقوق ملت ایران چشم‌پوشی نكنیم آماده كرده‌ایم. حساب ما روشن است. اما آنها باید در حوزه‌های خود و یكجانبه‌گرایی‌شان مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینكه روسیه در حال طی دوره‌ گذار است، گفت: هوشمندی و دقت و توجه دقیق به این دوره‌ی خاص بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، با بیان اینكه موضوع موشك‌های S300 نیز بخشی از مناسبات ما است، گفت: در هر حوزه‌ی كاری با دیگر كشورها بر اساس آنچه كه آن كشور در آن موضوع و زمینه موضع‌گیری می‌كند تصمیم‌گیری مناسب می‌كنیم.

متكی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینكه قوه‌ قضاییه گفته است مبارزه با مواد مخدر بخصوص در افغانستان باید بطور جدی پیگیری شود، چه برنامه‌هایی برای حضور فعال‌تر در این بخش دارید؟ گفت: افغانستان كشوری است كه به عنوان یكی از مهمترین محورهای تولید و توزیع مواد مخدر مطرح است. كشورهای غربی باید پاسخ دهند كه چرا تولید چند صد تنی تریاك قبل از ورود آنها به افغانستان به تولید حدود 9 هزار تنی بعد از هشت سال رسیده است. معتقدیم دست‌های حساب شده و باندهای مافیایی دخالت مستقیم دارند. ما این موارد را پیگیر هستیم. در عین حال برخی از كشورها در حوزه‌ مبارزه با مواد مخدر پیگیر هستند و ما اخیرا برخی از كشورهای غربی را كه در این مورد جدی هستند گزینش كرده‌ایم. مذاكراتی را با آنها شروع كرده‌ایم. در منطقه نیز در حال تعریف ساز و كارهایی برای پیگیری هستیم اما بخشی از موضوع مواد مخدر مربوط به تاثیرگذاری در جامعه‌ی خودمان است كه ساز و كارهای جدی خود را می‌طلبد و به هماهنگی همه‌ی دستگاه‌های ذیربط نیاز دارد.

وی تاكید كرد: رها كردن كسانی كه با مقادیر قابل توجهی از مواد مخدر بازداشت می‌شوند و یا احكام مناسب برای آنها صادر نشده است باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، تاكید كرد: قوه‌ قضاییه باید در این موارد با جدیت برخورد كند.

انگلیس باید به قد و قواره خود برگردد

خبرنگار دیگری درباره‌ موضوع بررسی سطح رابطه‌ ایران و انگلیس پرسید كه متكی گفت: بازیگری و نقش‌آفرینی منفی دولت انگلیس علیه مصالح و منافع كشور ما در 200 سال گذشته كارنامه‌ قطوری به خود اختصاص داده است و نشان داده عملكردهای خصمانه‌ انگلیس علیه ملت ما وجود داشته است.

وی گفت: انگلیسی‌ها كماكان تصور می‌كنند حوزه‌های متعدد با كشورها و ملت‌ها كه بطور سیستمی و نهادینه شده است كماكان می‌تواند زیر سیطره‌ی آنها باشد. آنچه وزارت امور خارجه به تبعیت از آرمان‌های نظام و انقلاب و رهنمودهای مقامات عالی كشور تعقیب می‌كند این است كه مناسبات میان ایران و انگلیس باید در فضای شفاف و جایگاه برابر قرار گیرد. ما از قطع همه‌ی اتصالات تنیده شده‌ای كه در عرصه‌های فرهنگی و آموزشی تلاش كردند ایجاد كنند استقبال می‌كنیم.

وزیر امور خارجه‌ كشورمان، گفت: معتقدیم روابط باید بازتعریف شود. آنچه از سوی نظام ماموریت داریم تنظیم روابط با كشورها است كه گاهی افزایش و گاهی كاهش است. گفته‌اند هر كس می‌خواهد تحصیلات عالیه داشته باشد به آكسفورد و كمبریج رود! چه كسی چنین چیزی گفته است؟ اتفاقا دانشجویانی كه به انگلیس رفته‌اند و تحصیل كرده‌اند هدایت شده و روی تزهایی متمركز شده‌اند كه دانشجو خروار خروار اطلاعات از كشورش جمع كند و به آنها بدهد. چیزی كه خودشان باید میلیون‌ها دلار هزینه كنند تا آن را بدست آورند.

متكی گفت: حدود 12 حوزه را بررسی كرده‌ایم كه در دستور كار برای كالبدشكافی قرار گرفته است. فكر می‌كنیم انگلیس باید به قد و قواره خود برگردد...../تحلیل:ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شجاعت به قد و قواره نیست !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پورمحمدی: فردوسی‌پور باید در قد و قواره و حدود اختیاراتش حرف بزند



پورمحمدی و فردوسی پور,اخبار سیاسی ورزشی, برنامه 90

پورمحمدی: فردوسی‌پور باید در قد و قواره و حدود اختیاراتش حرف بزند

کفاشیان مجوز نگیرد باید برود؛

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که برنامه 90 در مقابل سازمان بازرسی بارها مباحث خلاف قانون مطرح کرده و هیچ‌گاه فرصت پاسخگویی به آنها نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی صبح امروز در نشست خبری خود با موضوع ورزش در جمع خبرنگاران ورزشی رسانه‌های گروهی اظهار کرد: حوزه ورزش اجتماعی‌ترین موضوع جامعه است.

اگر ما وزن ورزش و جایگاه آن را نتوانیم درک کنیم، عملا پاسخگوی خوبی به مشکلات آن نخواهیم بود. من موضوع جوانان و ورزش را به یک اندازه نمی‌دانم و معتقدم ورزش بالاتر از جوانان است و این بخش می‌تواند مستقلا از یک جایگاه ممتاز بهره‌مند باشد اما شکل تشکیلاتی وزارت ورزش و جوانان عملا این فرصت را گرفته است.

وی ادامه داد: بنده شخصا اعتقاد دارم حوزه‌های مختلف کشور باید به شکلی کاملا تخصصی و حرفه‌ای اداره شوند، لذا ورزش به عنوان یک مقوله کاملا تخصصی باید با مدیریت ورزشی اداره شود و از سیاست‌زدگی در این بخش جدا باید خودداری شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: سیاست‌زدگی ورزش نقطه آسیب جدی آن است همان طور که سیاسی‌شدن فرهنگ، یک آسیب جدی به آن وارد می کند. البته بنده این اعتقاد را هم دارم که یک رابطه تعاملی و داد و ستد خوب بین دو موضوع سیاست و ورزش باید شکل بگیرد.

وی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: ما در ایران یک جامعه 12 میلیونی ورزشی داریم و قریب به 50 میلیون طرفدار و هوادار این مقوله هم در کشور ما وجود دارد. مطمئنا در جامعه‌ای که نزدیک به 30 میلیون سنین زیر 26 سال دارد باید به حوزه ورزش توجه بیشتری شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دولت نباید دخالت مستقیمی در امور ورزش داشته باشد، متذکر شد: مطمئنا دخالت دولت هر چه در ورزش بیشتر باشد این به ضرر دولت و هم ورزش خواهد بود.

شما ببینید وقتی شخصی از دولت به طور مسقتیم در امور یک فداسیون دخالت می‌کند جامعه‌ای از ورزشکاران را با مشکل مواجه کرده و چالش جدی برای آنها ایحاد می‌کند، پس ما بنا داریم اداره ورزش را به متخصصان آن واگذار کنیم و خود به عنوان متولی آن از ورزش حمایت کنیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در دوران نوجوانی فوتبالیست بودم و در پست مهاجم بازی می‌کردم، است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شخص خاصی را برای اداره وزارت ورزش در نظر گرفته‌اید؟ گفت: اینکه به شخص خاصی اشاره کنم امکان ندارد ولی مطمئن باشید وزیر ورزش من قطعا از جامعه ورزش خواهد بود.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای گرفتن حق پخش تلویزیونی واقعی ورزش از صدا و سیما دارید، گفت: من دیدگاه‌هایم را در بحث صدا و سیما در آینده اعلام می‌کنم اما تلاش خواهم کرد حق ورزش را در این حوزه بگیریم، ضمن آنکه توجه داشته باشید صدا و سیما بار زیادی از ورزش را با برنامه‌های خود به دوش می‌کشد.

پورمحمدی در رابطه با برنامه‌هایش برای توسعه زیرساخت‌های ورزش گفت: خوشبختانه در دولت محمود احمدی‌نژاد منهای 2 سال گذشته بودجه خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد. در شرایط کنونی سرانه ورزشی برای هر نفر در کشورمان رشد بسیار خوبی داشته اما تا حد ایده‌آل فاصله داریم.

وی ادامه داد: اینکه من بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری شروع به توسعه زیر ساخت‌ها کنم امکان ندارد چراکه اوضاع اقتصادی کشور و بحث تورم، بیکاری و تقریبا کل اقتصاد به گونه‌ای است که حداقل با 2 سال وقفه چنین کارهایی را مواجه خواهد کرد. من به شخصه همه مشکلات مجلس را به لحاظ اقتصادی می‌دانم و می‌بینم در شرایط کنونی برخی از فدراسیون‌ها حتی بودجه کافی برای اعزام‌های خود ندارند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه لقمه‌های بزرگی که دولت در سال‌های اخیر برداشت مشکلات بسیاری را برای حوزه‌های مختلف کشور ایجاد کرد. من اعتقاد دارم اگر دولت قدری متعادل‌تر با قضایا برخورد می‌کرد و منابع در اختیار خود را به شکلی مطلوب‌تر در حوزه‌های مختلف هزینه می‌کرد اکنون این همه مشکل گریبان کشور را نمی‌گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای در حوزه بین‌الملل ورزش و همچنین در اختیار گرفتن کرسی‌های بین المللی برای ورزش ایران دارید گفت: اینکه مسئولان کشور ما به عنوان یک کشور انقلابی فکر می‌کنند فقط باید شعار انقلابی بدهند درست و کافی نیست. ما باید به دیپلماسی کشور برای تامین امنیت ارتقای جایگاه و بزرگی کشور خود در حوزه بین الملل هم فکر کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با موضوع دو شغله‌ها و بازنشسته‌های موجود در ورزش گفت: طبق قانون اگر هر مدیری از خارج محیط ورزش می‌خواهد به این بخش منتقل شود باید از شغل قبلی خود انصراف یا استعفا کند تا بتواند به این بخش بیاید.

متاسفانه برخی از دوستان می‌خواهند همه پست‌ها را در کار هم داشته باشند. مثلا یک نماینده مجلس می‌خواهد یک پست در وزارت ورزش، یک پست در کمیته ملی المپیک، یک پست در فدراسیون‌ها و یک پست هم در مجلس داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث بازنشسته‌ها نیز به شخصه مدافع استفاده بازنشسته‌ها در ورزش هستم. بنده اعتقاد دارم ورزش یک جامعه بزرگ است و اگر یک باشگاه میلیون‌ها هوادار دارد باید یک ریش سفید با سابقه که مورد وثوق همه هواداران است لیدری این باشگاه را بر عهده بگیرد. مطمئن باشید اولین روزی که اختیار کشور را بر عهده بگیرم این قانون را به تصویب خواهم رساند.

پورمحمدی در رابطه با مشکل کفاشیان برای ادامه کار در فدراسیون فوتبال گفت: کفاشیان مشکل بازنشستگی دارد که دولت برای او یک‌سال مجوز کار صادر کرد اما اگر مهلت یک‌ساله او به اتمام برسد و دولت مجوزی برای او صادر نکند کفاشیان نمی‌تواند یک لحظه هم در فدراسیون فوتبال بماند.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه مخالف کاهش تیم‌های لیگ برتری است، افزود: من واقعا تاسف خوردم می‌خواهند تعداد تیم‌های لیگ برتری را کاهش دهند.

آنطور که  شنیدم گویا مربیان خارجی تیم ملی چنین تصمیمی را برای فوتبال ما گرفته‌اند در حالی‌که باید متخصصین ورزش ما در این خصوص نظر داده و تصمیم‌گیری کنند. متاسفانه این کار باعث می‌شود چند استان ما از لیگ برتر حذف شوند که خوب نیست.

وی در رابطه با اینکه چه برنامه‌ای برای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارد، گفت: نه تنها استقلال و پرسپولیس، بلکه من اعتقاد دارم همه باشگاه‌های ورزشی ما باید به شکل خصوصی اداره شود. اینکه بودجه‌های بی‌حساب و کتاب و ناآشکار به فوتبال بیاید و بدون حساب و کتاب هم هزینه شود اصلا مطلوب بنده نیست.

پورمحمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر استعفای علی کفاشیان به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود حاضر است برای او مجوز کار صادر کند، گفت: مطمئن باشید اگر رئیس فدراسیون فوتبال مجوز یکساله‌اش به پایان برسد یک دقیقه هم اجازه ادامه کار در فدراسیون فوتبال را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در این صورت ممکن است فیفا موضوع را دخالت دولت در ورزش شمرده و فوتبال ایران را تعلیق کند، گفت: اصلا اینگونه نیست. این بازی برنامه 90 و کسانی است که می‌خواهند به هر قیمتی در سمت‌های خود باقی بمانند. فیفا به هیچ‌وجه به اصول و قوانین اداره یک کشور ورود نمی‌کند و دوباره تاکید می‌کنم این بازی برنامه 90 است.

وی ادامه داد: ‌متاسفانه این برنامه در مقابل سازمان بازرسی بارها مباحث خلاف قانون مطرح کرد و هیچ‌گاه 5 دقیقه هم فرصت پاسخگویی به ما نداد. متاسفانه این آقایان در حق افکار عمومی ظلم کردند.

پورمحمدی در ادامه توضیحات خود افزود: ما یک سازمان کاملا تخصصی هستیم اما برخی ماجراجویان خلاف قانون در رسانه ملی صحبت کردند و به ما اجازه پاسخ دادن ندادند. مطمئنا من نمی‌توانم با آنها وارد جنگ شوم و اهل جنگ نیستم، اما اگر این فرصت را داشتم پاسخ همه این مباحث را می‌دادم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر شما رئیس جمهور شوید برنامه 90 را تعطیل خواهید کرد، گفت: قطعا این اتفاق نخواهد افتاد، اما عادل فردوسی‌پور باید در حد قد و قواره و حدود اختیاراتش حرف بزند. این نمی‌شود که ماجراجویان هر چه می‌خواهند بگویند و کسی هم واکنشی به آنها ندهد. عادل یکی از موفق‌ترین مجریان ماست که باید مدیریت شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا که موضوع تبانی در فوتبال را مطرح کرد، گفت: تبانی دولتی است. طبیعی است وقتی که پول‌های مفت دولتی به فوتبال بیایند زد و بند و تبانی هم اتفاق خواهد افتاد. به خاطر همین موضوع است که من تاکید دارم باشگاه‌های ورزشی هر چه سریع‌تر باید خصوصی شوند.

مطمئنا وقتی باشگاه‌ها خصوصی شوند و پول‌ها با حساب و کتاب و از جیب افراد خرج شود کسی به فکر تبانی و زد و بند نخواهد افتاد.

وی در پایان در رابطه با احتمال استفاده از  کفاشیان در فدراسیون فوتبال اظهار کرد: ما آنقدر آدم‌های متخصص و کارشناس در ورزش داریم که به یک یا دو نفر نگاه نکنیم./ایلنا