اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انگلیس: آماده بهبود روابط با ایران هستیم


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در تماسی تلفنی با علی اکبر صالحی، همتای ایرانی خود گفت که بریتانیا آماده بهبود روابط با ایران است.

عصر ایران: ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در تماسی تلفنی با علی اکبر صالحی، همتای ایرانی خود گفت که بریتانیا آماده بهبود روابط با ایران است.

 بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا،  هیگ روز چهارشنبه، ۹ مرداد برای "بحث درباره روابط ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران" با  صالحی تماس گرفته است.

او در این تماس تلفنی بر نیاز فوری برای اقدام در جهت پایان دادن به نگرانی‌های بین المللی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا،  هیگ تصریح کرده است که بریتانیا آماده بهبود روابط دوجانبه با ایران "به صورت گام به گام و دوجانبه" است.

ویلیام هیگ به  صالحی گفته که قصد دارد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر با وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفته این کشور نگران سرنوشت "عباس یزدی"، یک ایرانی-بریتانیایی است که ماه گذشته میلادی در دوبی مفقود شد.

غیبت در مراسم تحلیف روحانی

در حال حاضر روابط ایران و بریتانیا در پایین‌ترین سطح پیش از قطع کامل قرار دارد.

به دنبال حمله گروهی از دانشجویان به سفارت بریتانیا و اقامتگاه کارکنان آن در تهران در آذرماه سال ۹۰ (نوامبر ۲۰۱۱)، بریتانیا با فراخوانی کلیه کارکنان خود از تهران، فعالیت خود در ایران را به حالت تعلیق درآورد و دیپلمات‌های ایرانی را هم از لندن اخراج کرد.

تماس تلفنی  هیگ، اولین تماس مقام های دو کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

پیش از این بریتانیا گفته بود این کشور نماینده‎ای برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران نمی‌فرستد.

این تصمیم با انتقاد حزب کارگر، حزب مخالف دولت بریتانیا روبرو شد که آن را "نادرست" و "از دست دادن فرصت" برای بریتانیا خوانده بود.


ویدیو مرتبط :
آیا بهبود روابط ایران و عربستان پایدار است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انگلیس: برای بهبود روابط با ایران آماده‌ایم


«ویلیام هیگ» روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «بی بی سی فارسی» در نیویورک تأکید کرد که انگلیس برای بهبود روابط با ایران آماده است و این آمادگی را در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه به او اطلاع داده است.

خبرگزاری فارس: «ویلیام هیگ» روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «بی بی سی فارسی» در نیویورک تأکید کرد که انگلیس برای بهبود روابط با ایران آماده است و این آمادگی را در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه به او اطلاع داده است.

وی با اینحال افزود: البته مهم این است که تغییر لحن و تغییر شیوه گفتار ایران، با عمل همراه شود؛ اقداماتی که ما بتوانیم به آن پاسخ بدهیم و بقیه دنیا هم متناسب با آنها گام بردارد.

وزیر خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد که کشورهای غربی بتوانند برای یافتن ‌حلی دیپلماتیک برای اختلافات موجود با ایران همکاری کنند.

هیگ اینگونه ادامه داد: فکر می‌کنم که می‌توانیم باهم کار کنیم. خلاصه اینکه تغییر لحن خیلی مهم است ولی کارهای زیادی هم باید انجام شود.

وی با اشاره به سخنان «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران می‌تواند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس را بپذیرد، بنابراین مسائل مشخصی وجود دارد که ایران می‌تواند انجام دهد تا نشان دهد که تغییری اتفاق افتاده است و در آن صورت غرب آمادگی دارد که در پاسخ به عملکرد ایران، رفتار خود را تغییر دهد.

وزیر خارجه انگلیس برای آنکه نشان دهد حسن نیت دارد، ادامه داد: مایلم مردم ایران بدانند که ما ترجیح می‌دهیم با ایران روابط بهتری داشته باشیم. این به نفع مردم همه کشورهاست اما برای رسیدن به آنجا، همه باید گام های ملموسی برداریم.

ویلیام هیگ در پاسخ به سوالی در مورد احکام قضایی که اخیراً در اروپا برای لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران صادر شده است گفت: این احکام قضایی درباره افراد مشخص صادر شده‌اند و نه در مورد سیاست کلی تحریم‌ها. تصمیم بسیاری از کشورهای جهان از جمله تمام کشورهای اتحادیه اروپا بر این بوده که برنامه هسته‌ای ایران به اندازه کافی مشکل ایجاد کرده و باید تحریم‌هایی از این دست وضع کرد.

او گفت که در نشست چند ماه پیش گروه 1+5 و ایران در آلماتی، به ایران پیشنهاد داده شده است که در ازای قدم‌هایی مشخص، تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور کاهش پیدا کند و تصریح کرد: بنابراین ما نمی‌گوییم که تنها ایران باید رویه خود را تغییر دهد، می‌گوییم ما هم آماده‌ایم به آن واکنش مثبت نشان دهیم. اما تغییرات باید عملی باشد.

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی در مورد شرایط مورد نظر انگلیس برای بازگشایی سفارتخانه کشورش در تهران گفت که لازم است اطمینان یابد که سفارت، می‌تواند به راحتی کارهای یک سفارت را انجام دهد.

وی اینگونه ادامه داد: بخشی از کار مستلزم اعتمادسازی در طول زمان است و بخشی از آن بستگی به تضمین‌هایی دارد که ما لازم داریم. بخشی هم درباره جبران خسارتی است که در حمله به سفارت به اموال و ساختمان سفارت در تهران وارد شد.

هیگ گفت که با طرف ایرانی توافق کرده است که گفت‌وگوها در مورد روابط دو کشور ادامه یابد و مشخص شود که هر کشور چه کارهایی می بایست انجام دهد و تأکید کرد: همه چیز به بازسازی اعتماد بستگی دارد تا در مورد آینده خاطر جمع شویم.

وزیر خارجه انگلیس در پایان تأکید کرد که نمی توان تاریخ دقیقی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها تعیین کرد.