اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«انقلاب دوپینگی» اتفاق افتاد


محققان دریافته‌اند که افزودن یک ماده شیمیایی به روش Ms برای تشخیص دوپینگ می‌تواند دقت تشخیص را هزار برابر افزایش دهد.

ایسنا: طی مسابقه‌های المپیک زمستانی که در ماه‌های گذشته انجام شد، پزشکان و محققان سعی کردند تا با راه‌های مختلف از این مسئله مطمئن شوند که ورزشکاران از داروهای افزایش دهنده‌ی کارایی که ممنوع هستند، استفاده نکرده‌اند.

به تازگی روش جدیدی برای تست دوپینگ ابداع شده است که هزاران بار کارایی بالاتری دارند و به داروهای ممنوعه حساس هستند.

این روش در دویست و چهل و هفتمین جلسه جامعه شیمی آمریکا معرفی شد.

دنیل آرمسترانگ مدیر این تحقیقات می‌گوید: اینکه ورزشکار چه مدت از دارو استفاده کرده است و چقدر از داروی دوپینگ استفاده کرده پیش از این نیز قابل بررسی بود اما مسئله مهم این است که روش تشخیص دوپینگ چقدر دقیق و حساس باشد. هدف ما گسترش متدی است که بتواند حساسیت بالایی به داروها از خود نشان دهد. روشی که جدیدا پیدا شده حساسیت بسیار بالایی دارد.

یکی از محققان می‌گوید که روش جدید مدلی ساده از تکنیک اسپکترومتری طیف نگاری است. کمیته بین‌المللی المپیک و آژانس ضد دوپینگ آمریکا از این روش برای تشخیص دوپینگ استفاده می‌کنند. این روش این امکان را می‌دهد که ذره‌های باقی مانده از مواد در خون و ادرار ورزشکاران تشخیص داده شوند.

بعضی از این ذره‌ها آنقدر ریز هستند که ابزارهای مختلف نمی‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. بخصوص ذرات بعضی محرک‌ها مانند آمفتامین که سریعا تجزیه می‌شوند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند.

در روش جدید از متد PIESI استفاده می‌شود که ذرات را به هم متصل می‌کند و باعث ایجاد ذرات بزرگتری می‌شود که قابل تشخیص باشند. این روش هزار مرتبه دقیق‌تر از روش‌های قبلی است.

در واقع در این روش یک ماده شیمیایی جدید به روش Ms اضافه می‌شود و این ماده ذرات را بدهم می‌چسباند تا بهتر تشخیص داده شوند. این ماده شیمیایی در دسترس و کم‌هزینه است.

محققان امیدوارند که تمام آژانس‌های ضد دوپینگ از این ماده استفاده کنند و زودتر این ماده در دسترس آن‌ها قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
در لیبی اتفاق افتاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرسی: انقلاب دومی در مصر اتفاق نخواهد افتاد/جایی برای مذاکره بر سر مشروعیت قانون اساسی وجود ندارد



محمد مرسی,اعتراض به محمد مرسی

مرسی: جایی برای مذاکره بر سر مشروعیت قانون اساسی وجود ندارد/ ارتش وارد عمل نمی‌شود

رئیس‌جمهور مصر می‌گوید مردم حق دارند اعتراض کنند، اما قانون اساسی باید اجرا شود و انقلاب دیگری در مصر روی نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت انقلاب دومی در مصر اتفاق نخواهد افتاد.

وی برگزاری انتخابات زودهنگام را نیز رد کرد و گفت به هیچ وجه از قانون اساسی عدول نمی‌کند.

مرسی افزود کناره‌گیری از سمتش مشروعیت جانشینانش را زیر سوال می‌برد.

 

وی در این مورد گفت: اگر ما کسی را که بر اساس قانون اساسی روی کار آمده‌ است را تغییر دهیم، خوب، قطعا برای نفر بعد هم گروه‌ها یا مخالفانی هستند که یک هفته یا یک ماه بعد از او می‌خواهند کناره‌گیری کند.

 

رئیس‌جمهور مصر افزود: به هیچ‌وجه جایی برای مذاکره بر سر مشروعیت قانون اساسی وجود ندارد. مردم می‌توانند تظاهرات کنند و نظراتشان را ابراز کنند. اما پایبندی و عمل به قانون اساسی لازم است. این نکته اساسی است.

 

مرسی که در چند روز اخیر با تظاهرات‌های گسترده مخالفان روبرو شده، در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که ارتش برای در اختیار گرفتن قدرت وارد عمل نمی‌شود، گفت به این امر «بسیار» مطمئن است.

 

با این وجود مرسی روز یکشنبه جلسات متعددی را با مقامات ارشد دولتی از جمله «هشام قندیل» نخست‌وزیر، «محمد ابراهیم» وزیر کشور و همچنین «عبد الفتاح السیسی» وزیر دفاع که صحبت‌های اخیرش شایعاتی را در مورد احتمال مداخله و کودتای نظامی ایجاد کرده، داشته است.

 

مرسی در مورد عملکرد رسانه‌های خصوصی در برابر اعتراضات در مصر هم گفت این شبکه‌ها تلاش می‌کنند تا آنچه در مصر رخ می دهد را بزرگنمایی کنند.

وی گفت این شبکه‌ها «موارد کوچکی از خشونت را گرفته و آن را به عنوان وضعیت کل کشور نمایش می‌دهند».

 

وی افزود این رسانه‌ها از راه‌های نامشروع کسب درآمد کرده و از «این پول برای ضربه زدن به نظام کنونی و بازگرداندن رژیم سابق استفاده می‌کنند».

رئیس‌جمهور مصر گفت بازمانده‌های رژیم سابق برای حمله به حامیانش در اخوان‌المسلمین مزدور اجیر کرده‌اند.

 

وی سپس گفت برخی کشورهای خارجی در حال ایجاد ناآرامی در مصر هستند.

 

مرسی در پاسخ به این سوال که آیا منظور او عربستان و امارات است، گفت: نه، من کلی صحبت می‌کنم. هر انقلابی دشمنانی دارد و افرادی هستند که سعی می‌کنند در مسیر مردم مصر برای رسیدن به دموکراسی مانع‌تراشی کنند.

 

رئیس جمهور مصر برای اولین بار نسبت به صدور متمم قانون اساسی که اختیارات وی را افزایش داد ابراز پشیمانی کرد. مخالفان مرسی وی را به دلیل پذیرفتن این متمم به دیکتاتوری متهم می‌کنند.

 

وی در این مورد گفت: این موضوع موجب بروز برخی سوءبرداشت‌ها شد. این من نبودم که این بند قانون اساسی را تغییر دادم. من در کار کمیته قانون اساسی دخالت نمی‌کنم. به هیچ وجه.

 

وی افزود به محض آنکه نمایندگان پارلمان انتخاب شوند و در آن مستقر شوند، این متمم را در آن به بحث می‌گذارد.

 

مرسی در برابر ادعای مخالفان که وی را به ناتوانی در اجماع متهم می‌کنند هم سیاستمداران سکولار را عامل به وجود آمدن بن‌بست کنونی دانست.

 

وی گفت بارها از گروه‌های مختلف خواسته است به کابینه و دولت بپیوندند، اما آن‌ها این پیشنهاد را رد کرده‌اند. مرسی در دفاع از حضور تعداد زیادی از سلامگرایان در دولت نیز گفت رئیس‌جمهور منتخب حق دارد متحدان خود را در دولت به کار گیرد. وی افزود: این مفهوم دموکراسی واقعی است.

 

رئیس‌جمهور مصر اذعان کرد که تاکنون پستی به «محمد البرادعی» یکی از سران مخالفان سکولار پیشنهاد نکرده، اما افرادی نظیر «منیر فخری» و «گودا عبدل خلیف» که از وزرای عضو گروه‌های مخالف بودند، بر خلاف میل او کابینه را ترک کردند.

 

وی با بیان اینکه هنوز هم می‌توان با مخالفان مذاکره کرد، گفت: وضعیت اینطور است. ما به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم و آن‌ها نمی‌پذیرند.

 

مرسی در پاسخ به این سوال که چرا از موارد خطا و خشونت پلیس چشم‌پوشی می‌کند، گفت: زمانی که من حمایت خود از پلیس یا ارتش را اعلام می‌کنم، این حمایت از کل پلیس یا ارتش است. این موسسات در اصل و در کل موسسات خوبی هستند. در این صورت، اگر هم در آنجا مواردی از نقض قانون، جرم یا سوءاستفاده باشد، خوب قانون باید به آن رسیدگی کند. من از این موسسه‌ها تقدیر می‌کنم. من از افراد حمایت نمی‌کنم. و قطعا، تعداد افرادی که دست به این اعمال زده‌اند، در مقایسه با کل نفرات سازمان بسیار اندک است.

 

وی در مورد صحبت‌های السیسی که هفته گذشته به صورت تلویحی به سیاستمداران یک هفته زمان داده بود تا مشکلاتشان را حل کنند، گفت: ما به صورت مداوم با هم صحبت می‌کنیم. ما نمی‌توانیم تک تک کلماتی را که مسئولان در کشور اعلام می‌کنند، کنترل کنیم.

رئیس جمهور مصر افزود ارتش پیش از این از حضور در قدرت ضربه خورده و سران آن «اکنون مشغول امور خود ارتش هستند.

 

او با بیان اینکه به صورت آزاد و دموکراتیک برگزیده شده است، انتقادات علیه انتصاب «طلعت عبدالله» به عنوان دادستان کل را رد کرد و گفت وی کاملا مستقل از دولت عمل می‌کند.

مخالفان مرسی می‌گویند طلعت در محاکم طرفدار مرسی است و با مخالفان وی برخورد می‌کند.

 

مرسی در این مورد گفت: این پرونده‌هایی که شما می‌گوئید توسط شهروندان یا وکلای آن‌ها ارائه شده و پیگرد مربوط به آن نیز انجام گرفته است. اما پیگرد و نظام قضایی کاملا از هم مستقل هستند. اگر کسی می‌گوید که من در کار دستگاه قضایی دخالت می‌کنم، باید مدارک و نمونه‌ای برای آن ارائه دهد.

 

در حالی که مخالفان مرسی شعار می‌دهند که امسال سال پایانی ریاست‌جمهوری وی خواهد بود، مرسی اطمینان دارد که یک دوره کامل را در کاخ ریاست‌جمهوری می‌ماند.

 

وی می‌گوید: سال سختی بود، بسیار سخت. و فکر می‌کنم سال‌های پیش‌رو نیز سخت باشد. اما امیدوارم که در تمام این مدت بتوانم تمام تلاشم را برای رفع نیازهای مردم مصر و جامعه انجام دهم./فارس