اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انقلاب دوم مصر ؛ رسانه های دولتی به سمت مردم آمدند



 

 

 

انقلاب مصر

 

 

موج اعتراضات علیه رسانه های رسمی مصر پس از رادیو و تلویزیون دولتی به خبرگزاری رسمی این کشور نیز رسید.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، معترضان در روزهای گذشته و قبل از سقوط مبارک، بارها با تجمع و سردادن شعارهایی شیوه پوشش اتفاقات انقلاب  مصر و فساد اداری - مالی موجود در آن را محکوم کردند.

این در حالی است که رسانه های رسمی مصر هم اکنون سعی می کنند خود را با حوادث اتفاقات انقلاب مصر پس از سرنگونی مبارک مطابقت دهند.

حدود یکصد خبرنگار و فعال رسانه ای در ساختمان مرکزی خبرگزاری رسمی مصر در مرکز قاهره تجمع کردند تا علیه شیوه پوشش خبری انقلاب مصر توسط این خبرگزاری اعتراض کنند. آنها همچنین خواستار برکناری عبدالله حسن سردبیر خبرگزاری شدند.

دهها نفر از خبرنگاران این رسانه هم با امضای بیانیه ای، موضع توهین آمیز خبرگزاری در پوشش حوادث انقلاب 18 روزه مصر را محکوم کردند.

تلویزیون دولتی مصر

شبکه دولتی "المصریه " برخلاف روزهای نخست مجبور شد موج اعتراضات مردمی را "انقلاب مردم" بنامد.

این خبرنگاران، خبرگزاری رسمی را به جعل و تحریف رویدادهای اعتراضات متهم کردند و گفتند که این اقدامات، آنها را در معرض توهین و اهانت قرار داد، به جایگاه آنان به عنوان خبرنگار، آسیب زد و اعتبار حرفه ای خبرگزاری را در سطح داخلی و خارج زیر سئوال برد.

خبرنگاران معترض همچنین خواسته اند تا شورای سردبیری خبرگزاری رسمی مصر منحل شود و کمیته ای از روزنامه نگاران باسابقه و سرشناس خبرگزاری برای تدوین سیاست جدید این رسانه برای همراهی با مرحله جدید مصر تشکیل شود.

آنها از دادستانی نیز خواستند تا ثروت و دارائی های رئیس خبرگزاری و اعضای خانواده اش توقیف و درباره آنها تحقیق و رسیدگی شود.

رئیس خبرگزاری رسمی مصر پس از سقوط مبارک مجبور شد با حمایت امنیتی ارتش، از ساختمان خبرگزاری فرار کند . وی خبرنگاران معترض را متهم کرد که اعتبار خبرگزاری رسمی را به حراج گذاشته اند تا با سوء استفاده از اوضاع جاری، مطالبات شخصی خود را برآورده سازند.

در اقدامی دیگر قبل از سقوط مبارک، دهها نفر از خبرنگاران ، تحصنی را در مقابل ساختمان تلوزیون دولتی مصر در قاهره برگزار کردند و خواستار تحقیق درباره فساد مالی مقامات ارشد این رسانه شدند.

سرلشکر نبیل الطبلاوی مدیر بخش امنیتی در سازمان تلویزیون دولتی مصر البته متحصنین را تهدید کرد که آنها را به اتهام برنامه ریزی برای کودتا علیه هیئت مدیره این سازمان، تحویل دادگاه های نظامی خواهد داد.

تنها چند ساعت قبل از اعلام رسمی کناره گیری مبارک از سمت خود و انتقال قدرت به شورای عالی نیروهای مسلح مصر ، هزاران معترض مصری ساختمان تلویزیون دولتی مصر را به محاصره خود درآوردند و با سر دادن شعارهایی، جهت گیری این رسانه را در پوشش اعتراضات مصر محکوم کردند.

معترضین همچنین کارمندان تلویزیون را از ورود و خروج به ساختمان منع می کردند. ساختمان تلویزیون دولتی مصر همزمان توسط تانک ها و نفربرهای ارتش نیز محاصره شده بود.

هالی فهمی مجری مستعفی تلویزیون دولتی مصر

"هاله فهمی " مجری معروف تلویزیون دولتی مصر که در اعتراض به نحوه پوشش خبرهای اعتراضات، استعفا داد و به جمع معترضین در میدان تحریر قاهره پیوست. بر روی پلاکاردی که او نصب کرده نوشته شده که انس الفقی وزیر اطلاع رسانی مسئول هدایت اراذل و اوباش علیه معترضین است. او در این عکس در حال مصاحبه با شبکه الجزیره است.

پیش از کناره گیری مبارک،  "هاله فهمی" مجری معروف تلویزیون دولتی مصر در اعتراض به نحوه پوشش اعتراضات توسط تلویزیون دولتی، استعفا  کرد و به جمع معترضان در میدان تحریر قاهره پیوست.

وی پس از این در مصاحبه با شبکه الجزیره، "انس الفقی" وزیر اطلاع رسانی مصر را به تحریک اراذل و اوباش به حمله به متحصنین در میدان تحریر متهم کرد.

"الفقی" نیز پس از سقوط مبارک، از سمت خود استفعا داد و هم اکنون به دستور دادستان مصر ، اموال و دارائی های وی توقیف و او تحت اقامت اجباری قرار دارد.

قبل از سقوط مبارک، "سها النقاش" دیگر مجری مشهور تلوزیون دولتی" نیل "مصر هم در اعتراض به تحریف رویدادهای  اعتراضات این کشور  توسط این شبکه، از ادامه فعالیت دست کشید.

موج اعتراضات مردمی علیه رسانه های دولتی و  روزنامه نگاران هوادار دولت تا پیش از استعفای مبارک نیز وجود داشت و همین موضوع باعث شد مکرم محمد احمد از روزنامه نگاران قدیمی و معروف به حمایت همه جانبه از مبارک به مرخصی طولانی مدتی برود.

البته بلافاصله پس از اعلام کناره گیری مبارک در روز جمعه گذشته، رسانه های دولتی مصر ناگهان جهت گیری و ادبیات خود را عوض کردند و حتی مهمترین روزنامه دولتی مشهور به حمایت سرسختانه از مبارک نیز در روز فردای سقوط مبارک تیتر زد:" ملت حکومت را سرنگون کرد" و "ملت مبارک را مجبور به کناره گیری کرد"..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
اخلاق و رسانه / هفتمین پاتوق اصحاب هنر و رسانه انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاریکاتور: کار سخت محافظان انقلاب مصر


محافظان انقلاب مصر؛ بدون شرح

محافظان انقلاب مصر؛ بدون شرح