اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انقلاب در چین ؛ از رویا تا واقعیت



 

 

 

انقلاب در چین ؛ از رویا تا واقعیت

 

در پی صدور فراخوان های اعتراضی  از سوی برخی فعالان ناراضی چینی در اینترنت ، دولت چین به شدت نسبت به مقابله با هر گونه هرج و مرج هشدار داد و روزنامه دولتی این كشور در سرمقاله ای نوشت كه چین دارای دولتی با ثبات و كارآمد است و مردم از روند پیشرفت های كشور راضی هستند.

در پی بروز ناآرامی و انقلاب های مردمی در برخی كشورهای عربی خاورمیانه در دو ماه گذشته ، برخی تحلیلگران اززبانه كشیدن آتش قیام های مردمی منطقه خاورمیانه به دیگر نقاط جهان از جمله چین سخن می گویند .

این تحلیلگران با اشاره به اینكه اختناق موجود در كشورهای خاورمیانه با چین یكی است (و شاید در چین به مراتب بیشتر است ) می گویند كه احتمال قیام های مردمی علیه دولت در " امپراتوری زرد " نیز وجود دارد.

با این حال مقامات چینی در 1 ماه گذشته با فراخوان های اعتراضی از سوی برخی فعالان اینترنتی چینی به شدت برخورد كرده اند و نیروهای امنیتی چین دو دو فراخوان داده شده ناراضیان برای انجام تظاهرات ، با حضور در محل برپایی تظاهرات ، اندك افراد حاضر شده در محل را كه ظن می بردند از مخالفان باشند دستگیر كرده اند.

از سوی دیگر اخبار مربوط به تحولات و ناآرامی های خاورمیانه و شمال آفریقا در رسانه های چین كمترین انعكاس را داشته است و مقامات چین حتی از سانسور برخی واژه ها در شبكه جستجوی اینترنتی این كشور نیز دریغ نكرده اند.

روز شنبه در سرمقاله ای كه در روزنامه وابسته به حزب كمونیست چین در پكن انتشار یافت ، نویسنده مطلب با تخفیف حركت های اعتراضی در برخی كشورهای خاورمیانه ،ناراضیان در این كشورها را اقلیتی معدود و پرسروصدا خوانده است كه به مدد بزرگنمایی رسانه ها جای اكثریت خاموش كشورهای خود را گرفته اند.

روزنامه انگلیسی زبان " پكن دیلی " می نویسد كه این قبیل ناآرامی ها جایی در چین نخواهد داشت چون مردم چین از پیشرت های صنعتی و اقتصادی خود راضی هستند و دولت چین دولتی كارآمد است.

حال باید دید در حالی كه تا كنون حركت اعتراضی قابل توجهی در چین صورت نگرفته ، آیا در آینده ای نزدیك امكان تسری آن به چین وجود دارد ؟

واقعیت این است كه امكان تسری شعله های قیام در كشورهای خاورمیانه به چین ناچیز است ، چرا كه چین تفاوت هایی اساسی با كشورهای خاورمیانه دارد.

مهم ترین جنبه تفاوت چین با كشورهای عربی خاورمیانه در تفاوت ماهیت دولت و نیزآن گونه كه روزنامه دولتی پكن دیلی می گوید ،" كارآمدی " دولت چین است.

دولت چین با وجودی كه به لحاظ سیاسی به شدت بسته بوده و در برابر حركت های اعتراضی و مخالف یكی از سركوبگرترین كشورها است ، اما كارآمدی آن سبب شده تا وضع زندگی مردم این كشور در دهه های گذشته سال به سال در وضعیت بهتری قرار گیرد.

این كشور در سال گذشته توانست به لحاظ اقتصادی دو گام بسیار بزرگ بردارد كه گام نخست كسب عنوان نخستین كشور صادر كننده جهان و پشت سر گذاشتن آلمان و موفقیت دوم كسب عنوان دومین اقتصاد جهان و پشت سر گذاشتن ژاپن بوده است.

چین هم اكنون دومین اقتصاد جهان و اولین كشور صادر كننده كالا به جهان است و تداوم رشد اقتصادی بالای این كشور از نظر صاحب نظران اقتصادی در یك دهه آینده امری تضمین شده است.

این وضعیت سبب شده تا وضعیت معیشتی مردم چین سال به سال در موقعیت بهتری قرار گیرد و از این رو نارضایتی های اقتصادی كه یكی از اصلی ترین جرقه های قیام مردمی در كشورهای عربی خاورمیانه بوده است در كشور چین امكان وقوع كمتری دارد.

از سوی دیگر دولت چین برای مقابله با فساد اداری و اقتصادی مقامات دولتی قوانینی " سفت و سخت " دارد كه حتی در بسیاری موارد مجازات اعدام برای متخلفان در نظر گرفته شده است . این عامل سبب شده تا ماهیت دولتی بودن اقتصاد چین از گزند فسادهای رایج اقتصادی در دیگر كشورهای مشابه در خاورمیانه مصون بماند و این عامل خود یكی از اصلی ترین انگیزه های ایجاد نارضایتی در میان توده های مردم را منتفی می سازد.

اما به لحاظ سیاسی دولت چین در برابر اصلاحات مقاومت می كند و از زمان سركوب خونین قیام دانشجویی سال 1989 در میدان " تیان ان من " پكن ، این پیام را به مردم خود و جهان خارج داده است كه در برابر خواست های سیاسی مخالفان به هیچ وجه عقب نشینی نمی كند و سیستم متمركز و به شدت بسته سیاسی این كشور را حفظ می كند.

از سوی دیگر چین علی رغم اتحاد جماهیر شوروی سابق یك دیكتاتوری بدون كارآمدی اقتصادی نیست كه خطر فروپاشی درونی آن را تهدید كند وتنها امید برای انجام اصلاحات سیاسی در این كشور نسل های جدید رهبران حزب كمونیست چین و ذهنیت های اصلاح گری آنها است ، نه انقلاب های مردمی .

اگر در سال های آینده نسلی جدید و یا رهبری جدید از درون حزب كمونیست چین ظهور كند و همچون " دنگ شیائوپینگ " ( كه در دهه 1980 با انجام اصلاحات اقتصادی و باز كردن درهای چین به اقتصاد بین المللی بزرگ ترین تحول را در این كشور صورت داد ) همین عمل را در عرصه سیاسی در پیش بگیرد ، می توان به آینده انجام اصلاحات سیاسی در این كشور بزرگ آسیایی امید داشت

و در غیر این صورت تا زمانی كه دولت چین در كارآمدی اقتصادی قرار دارد و امكان وجود فساد اقتصادی در این كشور در كمترین حالت خود است و وضعیت معیشتی مردم سال به سال بهتر می شود ( هر چند از معیارهای مطلوب موجود در كشورهای غربی فاصله زیادی دارد و نیز تعمیق شكاف فاصله طبقاتی در این كشوریك دغدغه جدی است) نمی توان انتظار داشت كه " جرقه ای جدی در باك نارضایتی ملی چینی ها " بخورد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
رویا یا واقعیت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از رویا تا واقعیت پیوند سر انسان



در ماه های اخیر، ادعای جراح ایتالیایی مبنی بر پیوند سر انسان نه تنها با واکنش های مختلفی روبرو شده بلکه بسیاری از جراحان بین المللی از این پروژه با عنوان یک «پیوندی خیالی» یاد کرده اند.

 اخبار,اخبار گوناگون,از رویا تا واقعیت پیوند سر انسان

 

پیوند عضو را می توان یکی از راه حل های جدید علم پزشکی برای نجات جان انسان ها دانست. از میان اندام هایی که پیوند زده می‌ شوند، می توان قلب، کبد، قرنیه، کلیه و ... را نام برد.

اما مدتی است خبر پیوند سر یک انسان به انسان دیگر(Head transplant) با حواشی بسیاری روبرو شده است.  «سرجیو کاناورو» مدیر گروه مدولاسیون عصبی پیشرفته در تورین ایتالیا مدعی شده که اولین پیوند سر دنیا را انجام خواهد داد. وی معتقد است با استفاده از این روش می توان به نجات جان انسان ها پرداخت. برای مثال، سر فردی که به واسطه بیماری لاعلاج یا بیماری تحلیل عضلانی و عصبی یا سرطان و ....  در حال مرگ است را می توان به بدن یک بیمار مرگ مغزی پیوند زد.

در سال ۱۹۷۰ میلادی، اولین پیوند سر میمون در حالی در کلیولند امریکا انجام شد که نخاع میمون هرگز به بدن جدید پیوند نخورده و به همین دلیل میمون فلج مانده و پس از ۹ روز، سیستم ایمنی میمون پیوند را پس زده و محکوم به مرگ شد.

این پیوند رویایی در حالی از سوی این جراح ایتالیایی مطرح شده که جراحان بین المللی از این پیوند با عنوان یک پیوند خیالی یا یک توهم یاد می کنند. برای مثال، دکتر «چاد گوردون»، استاد جراحی پلاستیک و اعصاب دانشگاه امریکایی «جانز هاپکینز» معتقد است، هیچ راه حلی برای پیوند مغز و نخاع وجود ندارد که پس از آن حرکات حسی یا بدن به درستی انجام شوند. وی در ادامه می گوید:« شاید این رویا را بتوان در صد یا صد و پنجاه سال آینده محقق کرد اما دور از انتظار است که تا سال ۲۰۱۷ میلادی بتوان به چنین پیوندی دست یافت. «ریچارد برچنز» مدیر مرکز تحقیقات بیماری‌ های فلج کننده در ایندیانای آمریکا نیز نظر «چاد گوردون» را تایید کرده است.  

اخبار,اخبار گوناگون,از رویا تا واقعیت پیوند سر انسان

وی در رابطه با این عمل جراحی می گوید:«در این جراحی سر فردی که دچار مرگ مغزی شده اما بدنش سالم است با سر فردی دیگر که دچار ضایعه نخاعی شده، جابه جا می شود. دکتر کاناورو مدعی است، مراحل اولیه این پیوند مانند پیوند نخاعی و بازداشتن سیستم ایمنی بدن برای عدم رد پیوند انجام شده و این عمل جراحی را تا سال ۲۰۱۷ میلادی انجام خواهد داد.

مراحل جراحی به این شکل است که سر فرد گیرنده و بدن فرد دهنده در ابتدای جراحی سرد و تا مدت زمانی که سلول‌ ها می‌ توانند کمبود اکسیژن را تحمل کنند، افزایش می یابد. سپس بافت های اطراف گردن جدا شده و عروق خونی اصلی با استفاده از لوله‌ هایی ظریف به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس نخاع فرد دهنده‌ پیوند قطع شده و سر او را روی بدن فرد گیرنده قرار می‌ دهند، پس از آن نخاع با ماده‌ای به نام «پلی اتیلن گلیکول» که مثل چسب عمل می‌ کند به نخاع بدن جدید متصل می شود.

در نهایت، عضلات بخیه شده و فرد حدود چهار هفته در اغمای مصنوعی نگه داشته می‌ شود تا در مدتی که بافت ها ترمیم می‌ شوند تکان نخورد. در این مدت اعصاب و نخاع با شوک‌ های الکتریکی منظم و خفیف تحریک می‌ شوند زیرا این کار باعث می‌ شود تا پیوندها و ارتباطات عصبی جدید بین سر و بدن تقویت شوند. اما بزرگترین مشکل را می توان در اتصال نخاع به مغز دانست.

ادعای دکتر کاناورو در حالی است که یک مرد روسی که از یک بیماری کشنده رنج می برد با انجام این عمل توسط کاناوارو موافقت کرده است. وی از یک بیماری ژنتیکی سخت رنج می برد که رشد عضلانی وی از دوران کودکی متوقف شده است. اکنون «والری اسپریدونوف» اولین بیماری خواهد بود که پیوند سر را انجام خواهد داد. انجام این عمل جراحی در حالی از ابهام است که بسیاری از پزشکان و جراحان بین المللی انجام پیوند سر را غیر اخلاقی می دانند.

کاناورو  طرح جراحی پیوند سر انسان را در کنفرانس آکادمی جراحان پیوندی و اعصاب آمریکا (AANOS) که در ماه ژوئن در شهر مریلند برگزار می شود، ارائه خواهد کرد. 

 

اخبار,اخبار گوناگون,از رویا تا واقعیت پیوند سر انسان

 

جراحی پیوند سر خبرساز جراح ایتالیایی در حالی است که مدتی پیش نیز خبری مبنی بر انجام اولین جراحی پیوند سر انسان در شهر ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی منتشر شده بود. در این خبر آمده بود : «فردی که مبتلا به سرطان استخوان بود، پس از جراحی دشوار ۱۹ ساعته سرش از بدنش جدا و به بدن دیگر پیوند زده شد تا بیمار از سرطان نجات پیدا کند.»

 

اخبار علمی - خبرگزاری مهر